Permainan Dulu Dulu Rupanya Boleh Tingkatkan Kemahiran Fizikal Psikologi Anak Ajaklah Anak Main Teng Teng


Permainan teng teng, baling selipar, tarik upih pinang, congkak, batu seremban dan banyak lagi seakan sudah sebati bagi kita golongan dewasa. Namun permainan ini tidak mungkin sama sekali diterima oleh anak-anak kita yang bergenerasi Z. Corak permainan mereka jauh berbeza dengan kita.
Sesekali, jika pulang ke kampung atau punya kawasan lapang yang selamat untuk anak, ajaklah anak bermain ‘permainan orang lama’ ini. Bukan hanya mengasah kemahiran fizikal anak bahkan banyak kelebihan lain permainan yang di pelopori kita pada zaman dahulu.
Ini yang cuba dikongsikan oleh Dr. Rahimah Saimin, Pensyarah Kanan, Fakulti Pengajian Bahasa Utama (FPBU), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM).

KEMBALIKAN NOSTALGIA ZAMAN SILAM PADA GENERASI Z
Acapkali persepsi masyarakat melabelkan Generasi Z sebagai generasi digital yang obses dengan dunia teknologi dan technology savvy. Merekalah juara segala gajet dan Apps. Mereka lebih selesa mempunyai sedentary lifestyle (gaya hidup tidak sihat) dan menjadi couch potato daripada bermain, berlari mahupun melompat dan berpeluh di bawah sang mentari.
Mereka sudah jarang berada di luar rumah untuk melakukan aktiviti pergerakan fizikal. Sehinggakan ada yang memudaratkan diri sendiri. Mereka seakan bakal kehilangan kemahiran interpersonal dan komunikasi sosial. Perlu diingat bahawa secara asas, menjaga kesihatan juga satu tuntutan dan amanah Allah SWT ke atas hambanya.
Ibn Abbas meriyawatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: “Dua kenikmatan yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia adalah kesihatan dan waktu lapang.” (Riwayat al-Bukhari)
Inilah masanya untuk kita melakukan aktiviti bermanfaat di masa lapang. Beriadah boleh mencergaskan fizikal dan mencerdaskan mental dan psikologi. Bermain permainan tradisional antara yang boleh dilakukan. Sama-samalah melestarikan sekaligus mengembalikan nostalgia zaman silam dengan permainan tradisional bersama anak dan dalam masa yang sama membantu perkembangan anak.

Bermain permainan tradisional ini sebenarnya mampu meningkatkan kemahiran interaksi anak dengan sekelilingnya. Bermain permainan tradisional juga menyihatkan fizikal dan psikologi kanak-kanak. Ianya dapat menciptakan empowered kids!
Tidak salah jika menukar trend nyanyian koir, pertandingan costume atau persembahan tarian kepada permainan tradisional di sekolah apabila meraikan sambutan hari kanak-kanak atau hari guru. Guru-guru dan ibu bapa boleh ikut sama bernostalgia saat melihat berbagai permainan tradisional dimainkan oleh kanak-kanak generasi Z.
Ia juga dapat melestarikan dan mengangkat kembali nilai budaya. Permainan tradisional itu seperti teng-teng, tarik upih pinang, baling selipar, congkak, batu seremban dan banyak lagi.
Terdapat banyak permainan tradisi yang kita mainkan pada zaman dahulu melibatkan pergerakan anggota besar badan. Ianya termasuklah melompat, merangkak, berlari, memanjat, membaling, mengejar, menarik dan sebagainya. Tanpa disedari, sebenarnya pergerakan ini mengukuhkan lagi keseimbangan anggota badan sekaligus meningkatkan kemahiran gross motor skills.
Sesetengah permainan itu pula memerlukan pergerakan anggota kecil badan seperti pergelangan tangan dan jari jemari tangan. Melalui permainan traditional, kemahiran fine motor skills dapat ditingkatkan.
Mari kita lihat antara permainan tradisional yang meningkatkan perkembangan dan kemahiran kanak-kanak.

Bermain teng-teng
Dengan bermain teng-teng, pergerakan yang terlibat membina kekuatan badan, koordinasi mata dan tangan dan banyak lagi. Teng-teng mampu membantu kanak-kanak untuk menguruskan body rhythm yang merupakan teras untuk kemahiran lain. Mereka perlu mengawal dan menyeimbangkan badan untuk melompat (leaping) ke dalam kotak-kotak teng-teng. Teng-teng dirancang dengan bijak untuk mencabar keseimbangan dan orientasi kanak-kanak.
Percaya atau tidak, melompat dengan sebelah kaki atau one-footed leap adalah satu pergerakan paling kompleks. Pergerakan ini dinamakan homolateral. Bagi kanak-kanak, melompat memberikan isyarat adanya perkembangan koordinasi fizikal yang baik, keseimbangan, dan perkembangan kognitif. Anda lihat ketika anak anda memperbaiki koordinasi fizikalnya, dia juga sedang menghubungkan neuron dan saluran saraf penting di otak. Ini persiapan untuk left/right brain thinking tasks seperti kreativiti, penaakulan dan self-regulation.
Dengan memasukkan diri mereka ke dalam kotak-kotak teng-teng sebenarnya mereka juga mengembangkan spatial awareness yang membantu mereka memahami bagaimana mereka “sesuai” di dunia.
Mudah! lakarkan saja kotak-kotak teng-teng menggunakan kapur di porch rumah, atau di parkir kereta atau di laman sekolah. Di UK contohnya, anak-anak sekolah akan melukis kotak hopscotch di laman sekolah semasa musim panas. Mengapa tidak kita? Mesti seronok!
Konda Kondi
Permainan konda kondi memerlukan fokus yang tinggi serta koordinasi tangan dan mata yang baik untuk menyungkit kayu anak menggunakan kayu ibu. Koordinasi dan kecergasan fizikal juga penting untuk berlari mengejar kayu yang dibaling sebelum menangkap kayu tersebut.
Permainan ini semakin hilang dari masyarakat kita. Ramai yang tidak tahu bahawa banyak kemahiran yang boleh dikembangkan melalui bermain konda kondi. Ianya termasuklah kemahiran mengatur strategi dan kemahiran gross dan fine motor skills.

Permainan konda kondi yang menyeronokkan mampu menperkuat kemahiran kognitif. Ianya juga meningkatkan focus dan perhatian anak sambal membolehkan anda memahami kekuatan dan kelemahan mereka dengan lebih baik. Carilah ruang untuk sama bermain konda kondi. Pasti anak-anak terkesima dengan keunikan dan keseronokan permainan ini!
Galah Panjang
Bermain galah panjang bukan sahaja dapat melatih fokus dan meningkatkan kemahiran motor kasar anak, malah dapat memupuk semangat berpasukan (teamwork).Setiap ahli kumpulan perlu mempunyai kemahiran berlari laju serta berhenti dengan cepat ketika melepasi petak permainan yang dikawal oleh pasukan lawan.
Kesefahaman di antara ahli kumpulan penting bagi memastikan kemenangan berpihak pada kumpulan mereka. Menjadi observant (tajam daya pemerhatian) pada pergerakan pantas pihak lawan amat penting. Secara tidak langsung ianya membantu perkembangan kemahiran interpersonal dan komunikasi sosial.

Di zaman 80an dan 90an, permainan ini popular di kalangan kanak-kanak sekolah rendah. Inilah permainan yang akan dimain semasa menunggu sesi persekolahan bermula atau menunggu bas sekolah. Kembalikan nostalgia itu!
Layang-layang
Kanak-kanak mampu mempelajari ilmu hisab (numerasi) untuk mendapatkan ukuran bahan yang tepat bagi membuat layang-layang. Juga ilmu alam (sains) apabila bermain layang-layang di mana mereka perlu mengetahui pergerakan angin untuk menghulur dan menarik tali sehinggalah layang-layang tersebut tinggi di udara.
Mereka juga dapat mempelajari ilmu geografi iaitu memerhati dan memilih lokasi yang strategik dan tepat untuk bermain laying-layang. Contohnya di kawasan bukit tetapi lapang dan berangin.
Malah, mereka dapat mempelajari ilmu keselamatan diri dengan mematuhi peraturan asas seperti tidak menerbangkan layang-layang berdekatan dengan jalan raya atau di sekitar jaringan elektrik. Bermain laying-layang memerlukan kesabaran yang tinggi kerana perlu menunggu tiupan angin dan mempunyai teknik yang betul.
Artikel berkaitan: Anak Kecil Lagi Biasalah Sepah, Jangan Biasakan, Sepah Kena Ajar Kemas Lepas Main Walaupun 1 Permainan!
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Permainan ‘Dulu-Dulu’ Rupanya Boleh Tingkatkan Kemahiran Fizikal & Psikologi Anak, Ajaklah Anak Main Teng Teng! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/permainan-dulu-dulu-rupanya-boleh-tingkatkan-kemahiran-fizikal-psikologi-anak-ajaklah-anak-main-teng-teng/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Nak Masuk Sekolah Mak Ayah Boleh Latih Anak 5 Kemahiran Ni Dulu Pada Anak Barulah Hati Lega

Anak Nak Masuk Sekolah Mak Ayah Boleh Latih Anak 5 Kemahiran Ni Dulu Pada Anak Barulah Hati Lega

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 378 hits
Bakal memasuki sekolah pada penggal tahun ini ada di antara mak ayah yang masih tidak yakin untuk menghantar anak mereka Dapatkah anak menguruskan dirinya sendiri bolehkah anak memberitahu cikgu untuk ke tandas dan bolehkah anak makan sendi...
Bosan Jaga Anak Di Rumah Rilekscrew Dan Dragonforce Main Teng Teng

Bosan Jaga Anak Di Rumah Rilekscrew Dan Dragonforce Main Teng Teng

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 645 hits
Buletin Jejes RileksCrew Dan DragonForce Didakwa Makan Tak Ajak Agak panas juga dua tiga hari ini dengan serangan dan deface laman web dengan domain my daripada pasukan pemain Mobile Legend handalan dari seberang Tidak ketinggalan juga lama...
Diy Box Belajar Bagus Tingkatkan Kemahiran Motor Halus Koordinasi Mata Anak

Diy Box Belajar Bagus Tingkatkan Kemahiran Motor Halus Koordinasi Mata Anak

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 421 hits
Jika asyik biarkan anak main dengan gajet sepanjang masa memang anak boleh diam tapi proses pembelajaran tidak berlaku Jadi ibu kena kreatif untuk manfaatkan masa anak dirumah Walaupun anak baru usia dua tahun pendedahan kepada ilmu yang ba...
Selepas 2 Bulan Fattah Fazura Kongsi Wajah Comel Anak Tepat 1 Januari 2021 Patut Tak Tunjuk Rupanya Tunggu Tahun Baru

Selepas 2 Bulan Fattah Fazura Kongsi Wajah Comel Anak Tepat 1 Januari 2021 Patut Tak Tunjuk Rupanya Tunggu Tahun Baru

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 464 hits
loading Perkongsian foto di Instagram daripada pasangan selebriti popular Fattah Amin dan Nur Fazura tengah malam tadi mengundang perhatian netizen
Tingkatkan Sistem Imun Anak Anak Dengan Kidaone Elderberry Colostrum

Tingkatkan Sistem Imun Anak Anak Dengan Kidaone Elderberry Colostrum

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 471 hits
Tingkatkan Sistem Imun Anak anak dengan KidAone ElderBerry COLOSTRUM l Assalamualaikum dan hi korang Tak lama lagi sesi persekolahan akan bermula kan Dah selesai ke beli barang keperluan sekolah anak anak Ana selesai dah semua Lega satu bab...
Hiburan Kalau Boleh Nak 13 Orang Anak Ayda Jebat Dan Nabil Mahir Tak Rancang Soal Cahaya Mata Selepas Berkahwin

Hiburan Kalau Boleh Nak 13 Orang Anak Ayda Jebat Dan Nabil Mahir Tak Rancang Soal Cahaya Mata Selepas Berkahwin

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 558 hits
Semakin mendekati hari bahagia penyanyi dan pelakon Ayda Jebat dan juga personaliti TV Nabil Mahir bakal mendirikan rumah tangga pada 1 Januari 2021 yang jatuh pada hari Jumaat ini Gementar dan teruja Nabil Mahir yang ditemui media berkata ...
Anak Umur 2 Tahun Tak Pandai Nak Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Tegurlah Dengan Baik

Anak Umur 2 Tahun Tak Pandai Nak Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Tegurlah Dengan Baik

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 316 hits
Di usia anak dua tahun anak kecil kita sudah menampakkan cara untuk bergaul dan berkawan dengan rakan sebaya Pun begitu ada waktunya anak kecil kita masih tidak pandai cara berkawan Bermain sambil tolak menolak itu biasa tetapi jangan dibia...
Stress Isteri Zaman Dulu Sekejap Je Isteri Zaman Sekarang Lepas Kerja Kena Ambil Anak Lebih Banyak Stress Dari Rehat

Stress Isteri Zaman Dulu Sekejap Je Isteri Zaman Sekarang Lepas Kerja Kena Ambil Anak Lebih Banyak Stress Dari Rehat

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 313 hits
Dalam kehidupan moden pada masa ini kita sentiasa berada dalam keadaan stress Kita mengalami rasa stress tanpa menyedari kita berada dalam stress kerana kita tidak tahu kita berada dalam keadaan stress dan kita tidak merasakan stress ini me...
Borak Dulu Dengan Anak Sebelum Tidur Biar Anak Tahu Mereka Ada Tempat Istimewa Di Hati Kita

Borak Dulu Dengan Anak Sebelum Tidur Biar Anak Tahu Mereka Ada Tempat Istimewa Di Hati Kita

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 231 hits
Siapa kata anak kecil kita tak pernah memahami apa yang ada dalam hati kita Jika diberikan peluang anak kecil kita ini lebih jujur dalam mengenal diri kita Itulah hakikatnya Selain bacakan buku cerita pada anak di malam hari berkongsi dari ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara