Perlukah Mendidik Anak Anak Mengenai Duit Di Usia Muda


 DUIT! Satu perkataan yang sangat kerap diperkatakan pada zaman serba canggih ini. Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, pengurusan kewangan keluarga amat diperlukan. Ia bukan sahaja terhad kepada golongan dewasa, malah ia perlu diterapkan pada peringkat kanak-kanak lagi.
Kenapa kena dedahkan anak mengenai duit? Hal ini kerana ia sedikit sebanyak dapat membantu anda mengurangkan jumlah perbelanjaan bulanan anda. Selain itu dapat mengajar kanak-kanak supaya berjimat cermat dalam perbelanjaan. Bak kata pepatah Melayu, Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Malah tidak dinafikan bahawa mengajar kanak-kanak tentang wang dapat melengkapkan mereka dengan pengetahuan dan kemahiran yang mereka perlukan untuk menguruskan wang mereka dengan berkesan sekarang dan pada masa hadapan.
4 cara mudah Mendidik anak mengenai duit
Mesti anda nak tahu kan macam mana kita nak didik anak-anak kita yang masih kecil tentang duit. Di bawah, Riss senaraikan 4 cara yang perlu anda ikuti untuk mengajar anak anda tentang duit.
1. Tunjukkan kepada mereka bahawa barangan yang mereka nak beli memerlukan wang.
Tidak hanya berkata kepada mereka bahawa “barang itu mahal”. Anda perlu melakukan lebih daripada itu yakni bantu mereka mengambil beberapa ringgit daripada tabungan mereka dan bawa bersama mereka ke kedai, dan secara fizikal menyerahkan wang itu kepada juruwang. Tindakan mudah ini akan memberi impak yang sangat besar kepada mereka.
2. Tekankan kepentingan bersedekah
Sebaik sahaja mereka mula menyimpan sedikit wang, pastikan anda mengajar mereka tentang bersedekah. Mereka boleh memilih mana-mana NGO, badan amal atau seseorang yang mereka kenali yang memerlukan bantuan. Akhirnya, mereka akan melihat bagaimana bersedekah bukan sahaja memberi kesan kepada orang yang mereka berikan, tetapi juga kepada pemberi.
3. Libatkan anak anda dalam perancangan kewangan keluarga. 
Biarkan anak anda melihat anda merancang belanjawan anda, membayar bil, membeli-belah dengan teliti, dan merancang perbelanjaan dan percutian utama. Terangkan pilihan yang berpatutan, dan benarkan anak-anak mengambil bahagian dalam membuat keputusan mengenai duit.
4. Ajar anak melalui “online game”
Walaupun banyak permainan video hari ini tidak mendidik anak kita, tapi masih terdapat permainan video untuk anak-anak kita belajar tentang wang sambil bermain dan berseronok. Contohnya, permainan online “money game”.
Di dalam web ini, anak-anak anda akan diperkenalkan dengan pelbagai jenis permainan yang melibatkan duit seperti,
 Money Game - Cash Back 
Jujur Riss bagi tahu anda, permainan  Money Game - Cash Back memang seronok dan dapat mengajar anak anda mengira duit dengan betul. Anak buah Riss amat suka permainan ini. Permainan ini sesuai untuk kanak-kanak berusia 5 tahun ke atas. Cara permainan ini pun sangat mudah iaitu hanya perlu bagi baki duit kepada customer.



Money game - Grocery Cashier 
Money game - Grocery Cashier ialah permainan di mana kanak-kanak kecil boleh berlatih tambah dan tolak dengan mengendalikan mesin daftar tunai secara maya. Permainan ini sangat mudah dan straight forward. Selain itu, permainan ini agak realistik. Malah di meja juruwang terdapat mesin daftar tunai dan mesin kad kredit seperti di dunia nyata. Oh ya, permainan ini bukan sahaja sesuai untuk anak-anak bahkan ia juga sesuai untuk sesiapa sahaja yang bakal bekerja sebagai cashier sebenar sebagai latihan tau.
Ehem.. Bukan sahaja 2 permainan di atas sahaja yang ada di “Money Game” tau. Terdapat banyak lagi permainan berbentuk kewangan di "Money Game". Kalau nak anak-anak anda celik wang, berikan mereka main permainan ini okey!!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.kisahrissaziela.com/2023/03/perlukah-mendidik-anak-anak-mengenai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bagusnya Berani Betul Usia Muda Dah Ambil Lesen Scuba Diving Dr Sheikh Muszaphar Tunai Hasrat Anak

Bagusnya Berani Betul Usia Muda Dah Ambil Lesen Scuba Diving Dr Sheikh Muszaphar Tunai Hasrat Anak

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 75 hits
Jika ada diantara kita yang memilih untuk berkhemah dan bercuti bersama anak anak sepanjang cuti sekolah ini lain pula kisahnya dengan Angkasawan Negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor yang memilih percutian lebih extreme namun bermanfaat ...
Beranaklah Ramai Ramai Seronok Ada Anak Ni Syukur Rezeki Anak Empat Adira Tak Risau Hilang Awet Muda

Beranaklah Ramai Ramai Seronok Ada Anak Ni Syukur Rezeki Anak Empat Adira Tak Risau Hilang Awet Muda

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 108 hits
Punya anak ramai sering dikatakan seumpama tidak punya masa untuk diri sendiri Malah untuk tampil cantik seperti dulu juga terpaksa dilupakan kerana tidak sempat Hakikatnya anak ramai sememangnya cukup membahagiakan dan ini diakui sendiri o...
Anak Muda Bertemu Presiden Pas Dan Pm 10 Hadi Ketawa Soalan Walaun Sementara Pm10 Menerima Pandangan Anak Muda

Anak Muda Bertemu Presiden Pas Dan Pm 10 Hadi Ketawa Soalan Walaun Sementara Pm10 Menerima Pandangan Anak Muda

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 125 hits
DALAM HATI DIA TENTU BERKATA KATA BODO BENAR WALAUN AKU NIH TERBAHAK BAHAK DIA KETAWA KAH KAH BEZA ANTARA 2 TARAF PEMIKIRAN
Dialog Perdana Menteri Bersama Anak Muda

Dialog Perdana Menteri Bersama Anak Muda

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 113 hits
Petang ini bakal berlangsung sebuah program Dialog Anak Muda bersiri dikenali sebagai Temu Anwar dimana program ini diadakan bersama dengan program forum dan eksposisi pemerkasaan anak muda 2023 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur yang bermula...
Nampak Awet Muda Salamiah Hassan Sah Berhijab Di Usia 72 Tahun

Nampak Awet Muda Salamiah Hassan Sah Berhijab Di Usia 72 Tahun

papar berkaitan - pada 19/3/2023 - jumlah : 99 hits
Jika anda mengikuti media sosial penyanyi veteran Salamiah Hassan pasti mengetahui bahawa dia kini sering berkongsi foto berhijab di laman Instagram miliknya sejak kebelakangan ini Beberapa perkongsian yang dibuat oleh penyanyi berusia 72 t...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment