Perlukah Membuka Ikatan Rambut Ketika Mandi Wajib Bagi Perempuan



Mandi dalam bahasa Arab ialah al-ghuslu yang bermaksud mengalirkan air pada sesuatu manakala menurut istilah pula ialah menuangkan air ke seluruh anggota badan dengan tata cara yang khusus bertujuan untuk menghilangkan hadas besar.
Dalam Islam, ia adalah untuk mensucikan diri dari segala najis dan kekotoran yang berada pada tubuh manusia. Berdasarkan firman Allah yang berbunyi:
وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا
“Dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah (dengan mandi wajib).”
(Surah Al-Ma’ida 5:6)
Antara sebab diwajibkan mandi wajib bagi seseorang muslim ialah:
#1 – Keluar Mani
Berdasarkan firman Allah yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub (berhadas besar) kecuali kamu hendak melintas sahaja, hingga kamu mandi bersuci.” (Surah An-Nisa, 4:43)
#2 – Bersentuh Alat Kelamin Antara Lelaki Dan Wanita
Diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang duduk di antara anggota tubuh perempuan yang empat, maksudnya; di antara dua tangan dan dua kakinya kemudian menyetubuhinya maka wajib baginya mandi, baik mani itu keluar atau tidak.” (Hadis Riwayat Muslim)
Di sini dapat kita fahami, apabila telah terjadi persetubuhan ataupun ‘intercourse’ baik maninya keluar ataupun tidak, maka tetap perlu mandi wajib.
#3 – Haid Dan Nifas
Mafhum: “Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: “Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat.” Oleh sebab itu, hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu, sesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.” (Surah Al-Baqara, 2:222)
#4 – Kematian
Dari Ibnu Abbas RA, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda dalam keadaan berihram terhadap seorang yang meninggal dunia: “Mandikan dia dengan air dan daun bidara.” (Hadis Riwayat Bukhari)
Cara Mandi Wajib
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِرَسُولِ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – مَاءً يَغْتَسِلُ بِهِ ، فَأَفْرَغَ عَلَى يَدَيْهِ ، فَغَسَلَهُمَا مَرَّتَيْنِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا ، ثُمَّ أَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ ، فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ ، ثُمَّ دَلَكَ يَدَهُ بِالأَرْضِ ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ ثُمَّ غَسَلَ رَأْسَهُ ثَلاَثًا ، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى جَسَدِهِ ، ثُمَّ تَنَحَّى مِنْ مَقَامِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ
Dari Ibnu ‘Abbas berkata bahawa Maimunah mengatakan: “Aku pernah menyediakan air mandi untuk Rasulullah SAW. Lalu baginda menuangkan air pada kedua tangannya dan mencuci keduanya berkali-kali atau tiga kali. Lalu dengan tangan kanannya baginda menuangkan air pada telapak tangan kirinya, kemudian baginda mencuci kemaluannya. Setelah itu, baginda menggosokkan tangannya ke tanah. Kemudian baginda berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu baginda membasuh muka dan kedua tangannya. Kemudian baginda membasuh kepalanya tiga kali dan menyiram seluruh badannya. Setelah itu, baginda bergeser dari kedudukan semula lalu mencuci kedua telapak kakinya (di tempat yang berbeza).”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Berdasarkan hadis di atas, kita dapat meneliti tatacara mandi wajib yang ringkas tetapi sempurna berdasarkan sunnah. Mandi dimulai dengan mencuci tangan terlebih dahulu sebanyak tiga kali. Seterusnya dengan membersihkan kemaluan dan kotoran yang ada dengan tangan kiri kemudian mencuci tangan dengan menggunakan sabun, kemudian baginda akan berwuduk seperti mengambil wuduk ketika hendak solat.
Seterusnya baginda akan menyiram air ke kepala sebanyak tiga kali sehingga ke pangkal rambut dan akan mencuci kepala dengan bahagian kanan terlebih dahulu kemudian kiri dengan turut menyela-nyela rambut. Akhir sekali, baginda akan membersihkan seluruh badan terlebih dahulu dimulai dari belah kanan kemudian belah kiri.
Perlukah Melepaskan Rambut
Bagi kaum hawa, terdapat beberapa persoalan yang timbul, iaitu berkaitan rambut. Adakah perlu dilepaskan rambut ketika mandi hadas besar dan adakah sama ketika mandi kerana haid dan junub? Bagi persoalan ini, ada disebutkan melalui hadis Rasulullah SAW:
ثُمَّ تَصُبُّ عَلَى رَأْسِهَا فَتَدْلُكُهُ دَلْكًا شَدِيدًا حَتَّى تَبْلُغَ شُئُونَ رَأْسِهَا
“Kemudian hendaklah kamu menyiramkan air pada kepalanya lalu menggosok-gosoknya dengan keras sehingga mencapai akar rambut kepalanya.”
(Hadis Riwayat Muslim)
Berdasarkan dalil di atas, ia menunjukkan bahawa tidak cukup dengan hanya mengalirkan air ketika mandi hadas besar, manakala melalui hadis mandi junub, tidak pula disebutkan ‘menggosok-gosok dengan keras’, maka boleh untuk tidak melepaskan rambut ketika mandi junub. Ini adalah berdasarkan hadis yang berbunyi:
ثُمَّ تَصُبُّ عَلَى رَأْسِهَا فَتَدْلُكُهُ حَتَّى تَبْلُغَ شُئُونَ رَأْسِهَا ثُمَّ تُفِيضُ عَلَيْهَا الْمَاءَ
Maksud: “Kemudian kamu siramkan air pada kepala, lalu memicitnya hingga mencapai dasar kepalanya kemudian menyiram air padanya.”
Maka, bagi persoalan di atas, sah jika mandi hadas besar kerana junub tanpa membuka ikatan rambut dan tidak sah mandi hadas besar kerana haid tanpa membuka ikatan rambut.
Kesimpulan
Mandi wajib atau ghuslu merupakan salah satu cara untuk mensucikan diri agar membolehkan diri kita beribadat kepada Allah dengan sah dan tanpa kotoran yang tertinggal. Semoga mandi hadas besar yang dilakukan adalah sah agar setiap dari ibadah kita diterima oleh Allah SWT.
Rujukan: Muslim.Or.Id
 
Sumber: tzkrh.com 
The post Perlukah Membuka Ikatan Rambut Ketika Mandi Wajib Bagi Perempuan appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/perlukah-membuka-ikatan-rambut-ketika-mandi-wajib-bagi-perempuan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Mengulangi Mandi Wajib Yang Dilakukan Secara Ala Kadar

Hukum Mengulangi Mandi Wajib Yang Dilakukan Secara Ala Kadar

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 178 hits
Soalan Dalam satu permusafiran saya telah berjunub sebelum memulakan perjalanan Oleh itu saya mandi wajib ketika dalam perjalanan secara sekadarnya sahaja di kawasan Rehat dan Rawat kerana ingin mendirikan solat Persoalannya apabila saya te...
Remaja Dikhuatiri Lemas Ketika Mandi Bersama Rakan

Remaja Dikhuatiri Lemas Ketika Mandi Bersama Rakan

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 222 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Aksi Lucu Anak Kecil Gelak Sakan Ketika Gunting Rambut Buat Netizen Terhibur

Aksi Lucu Anak Kecil Gelak Sakan Ketika Gunting Rambut Buat Netizen Terhibur

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 450 hits
Baru baru ini tular satu video seorang ibu dan anak kecilnya di sebuah kedai gunting rambut telah menghiburkan para netizen yang memainkan video ini di laman Facebook Mungkin bagi ibu bapa yang berpengalaman pergi menggunting rambut anak ya...
Terkini Polis Sahkan Penemuan Mayat Perempuan Kulit Putih Ketika Misi Mencari Nora Anne

Terkini Polis Sahkan Penemuan Mayat Perempuan Kulit Putih Ketika Misi Mencari Nora Anne

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 720 hits
Polis mengesahkan penemuan satu mayat perempuan berkulit putih dalam keadaan masih sempurna lebih kurang dua kilometer dari lokasi gadis Ireland Nora Anne Quoirin 15 menginap di sini Ketua Polis Negeri Sembilan Datuk Mohamad Mat Yusop berka...
Nadal Mandi Peluh Tewaskan Fognini

Nadal Mandi Peluh Tewaskan Fognini

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 184 hits
RAFAEL Nadal terpaksa berhempas pulas sebelum menewaskan Fabio Fognini 2 6 6 1 6 2 untuk mara ke peringkat separuh akhir Piala Rogers di Montreal Kanada pagi ini Nadal yang memenangi kejuaraan keempat di Kanada setahun lalu memerlukan hampi...
Bolehkah Menunda Mandi Besar Setelah Berhubungan Badan Ini Penjelasannya

Bolehkah Menunda Mandi Besar Setelah Berhubungan Badan Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 162 hits
Berhubungan badan adalah salah satu hal yang wajar dilakukan oleh sepasang suami istri untuk menyalurkan kebutuhan biologisnya secara halal Setelah itu hal yang diwajibkan bagi mereka adalah mandi besar atau janabah untuk menyucikan diri me...
Krisis Air Bersih Warga Lereng Merapi Boyolali Tak Mandi 3 Hari

Krisis Air Bersih Warga Lereng Merapi Boyolali Tak Mandi 3 Hari

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 168 hits
Menurut Sukiyem sudah 3 bulan ini warga kesulitan mendapatkan air bersih Selama ini pasokan air bersih di sumur sumur juga sudah kering sehingga warga hanya bisa mengandalkan sumber air yang sangat terbatas
Mandi Air Terjun Ulu Yam

Mandi Air Terjun Ulu Yam

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 746 hits
Syioknya mandi air terjun sejuk giler airnya Jarang sekali nak cerita bab bab mandi manda ni Bukan apa memang dah lama tak bermandian di pantai atau air terjun dengan anak anak Kesiannya anak anak bukan ibu abah taknak Kekadang cuaca tak ok...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api