Perlukah Malaysia Buat Lockdown Draconian Di Malaysia Seperti China Untuk Atasi Covid 19



Ini sumber yang aku ambil dari artikel 
Kematian di Italy dah mencecah 4000 orang. Jumlah kes dah nak hampir cecah 50, 000 orang. Ada penambahan 5,986 kes hari ini di Italy. Aku tak dapat tidur memikirkan apa impaknya kalau kesannya yang sebegini tiba ke negara kita. Dan China hari ini menggesa kepada seluruh dunia untuk ikut cara mereka berjaya menewaskan Covid-19.

Ya, lockdown China ialah kuarantin paling ganas, paling draconian, paling diktator dan keras dalam sejarah mana-mana kuarantin dalam sejarah. China sendiri kritik gaya lockdown Italy yang kalau aku baca, yang aku dapati aku dapati takde beza pun dengan Perintah Kawalan Pengerakan kita.

China bagitahu kepada dunia, kalau perlu untuk kau heret rakyat kau balik ke rumah dia, buatlah! China bantai anak muda, wanita, hatta orang tua yang degil tak mau duduk rumah. Kalau perlu untuk kau hancurkan gerai-gerai tepi jalan yang berdegil untuk dengar kata-kata pihak berkuasa, maka lakukanlah ia. Kalau perlu untuk pasang banner yang menyindir paling dalam di serata tempat, maka buatlah!

China telah paksa setiap kapitalis-kapitalis yang degil tak mahu tutup syarikat dan kilang mereka supaya bungkam. Tak lama, sebulan jer duduk diam. Sebulan rugi tak ada masalah berbanding bertahun-tahun lebih kerugian.

Kenapa lockdown draconian ni perlu? Sebab nak pastikan bahawa graf jangkitan berjaya diturunkan. Grafi yang menegak memuncak tu perlu diratakan. Dan betapa setiap manusia menjangkiti kepada 2.5 orang disekitar mereka.

Kalau dah sampai ke 10 generasi jangkitan, makanya jumlah kiraan dijangka 3000 orang akan berjangkit daripada seorang manusia sahaja! Bayangkan lebih daripada seorang lagi dengan ada rekod 10 generasi jangkitan yang lain? Nak lawan ni, kena pastikan semua orang duduk rumah, jangan keluar langsung! Sosial antara manusia perlu dihentikan!

Italy terlalu berlembut dalam lockdown mereka. Italy membenarkan pengangkutan awam berjalan seperti biasa. Italy membenarkan orang bersesak-sesak di supermarket, takde social distancing, dan rakyat Italy terlalu manja. Baru buat lockdown sikit, rakyat deme lari balik kampung macam orang Malaysia.

Kapitalism, Individualism, atau nak panggil apa sahaja berkaitan dengannya sedang membunuh Eropah dan US, dan juga negara kita dalam melawan Covid-19.

Kalau buat macam China, Eropah dan US akan menelan segala tohmahan mereka ke atas China yang dianggap melanggar hak asasi manusia, dan mencabul kehormatan masa awal lockdown. Tapi tak apa, kali ini, jilatlah ludah kamu balik wahai US dan Eropah. Apalah sangat jilat ludah-ludah kalian kalau dapat menyelamatkan nyawa manusia.

Di luar China, US dah cecah 18,121, dengan penambahan dalam 4000 kes hari ini! Jerman dah hampir mencapai 20, 000 kes dengan penambahan hari ini dalam 5,986 orang! Sepanyol dah cecah lebih 20, 000 dah kes hari ini.

China yang selepas angka 80, 000 dah tak ada penambahan angka terlalu kritikal telah menggesa kepada dunia, inilah masanya untuk lupakan seketika segala ideologi woke, SJW dan liberal yang sedang dianut oleh negara-negara ini.

Sementara seluruh dunia sedang bergelut, di Wuhan, setiap bangunan mereka merayakan kejayaan mereka menentang Covid-19.

"Wuhan sudah menang!"

China berjaya flattened the curve! Kalau Eropah dan US nak lawan malapetaka yang sedang berlaku di negara mereka, mereka kena jadi macam China!

Buat lockdown paling draconian dalam sejarah mereka! Abaikan sejenak ideologi hak asasi individu, kebebasan mereka. Kerana ada kalanya, kebebasan harus dikorbankan demi sesuatu yang lebih baik. Nasib tamadun manusia bergantung pada tangan-tangan pemimpin negara ini.

Dan negara kita, abaikan apa DAP dan Anwar Ibrahim cakap. Bagus, kerah tentera untuk pastikan rakyat kita duduk dalam rumah. Kalau boleh, heret FRU sekali turun. Kalau boleh, pancut air, baling gas pemedih mata kepada mereka yang degil berkumpul.

Kita harus jadi draconian macam China kalau nak selamat!

PENDAPAT SAYA LOCKDOWN DRACONIAN ini terlalu ekstrem. Ada pelbagai cara yang boleh kita lakukan. Rakyat Malaysia ini memang degil tetapi mudah dilentur.

Tangkap sorang dan jadikan kambing hitam pasti yang lain-lain takkan buat. Itu ajer nak ajar rakyat Malaysia. Masalah sekarang pihak polis mengambil langkah berbudi bahasa dengan nasihatkan mereka. Bila rakyat Malaysia yang degil lihat macam tu, mereka ingat polis tiada kuasa tindakan.

Padahal pihak polis tak mahu buat rakyat panik dengan menangkap mereka tetapi otak mereka ingat polis ini takut dengan mereka.  Sebab itu kerajaan minta tolong tentera, at least rakyat takut ler sebab tentera tak tertakluk ada undang-undang yang sedia ada tetapi undang-undang-undang tentera.

Kalau polis ambil tindakan, rakyat yang degil atau alah-alah pandai ini boleh saman polis atau gunakan ahli politik bengap untuk kecam pihak polis. Cuba kau kecam tentera, aku nak tengok...

Kerajaan kita bukan tak buat semua analisa yang sedia ada. Negara kita dari dahulu lagi amalkan sikap diplomasi bijak. Sekarang pun 90% dah mula ikut kan.

Kalau kerajaan buat LOCKDOWN DRACONIAN lagi banyak masalah. Negara kita bukan negara komunis bro. Bayangkan kau kena sebat kat tengah jalan, kau nak ker. Cakap senang buat LOCKDOWN DRACONIAN.

Nanti kerajaan kena kecam dan ahli politik bengap ambil kesempatan, Lagi banyak hal. Kat China hanya ada satu parti ajer. Itu pun parti komunis. Sebab tu mereka nak dera bangsa Uighur tak der pihak di China yang marah. Selamba jer.

Study dulu budaya rakyat China dengan Rakyat Malaysia. Kita berbeza ler. Kita tak makan kelawar dan kita tak kurang ajar macam mereka. Nilai tatasusila rakyat Malaysia masih tinggi lagi berbanding rakyat China. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2020/03/perlukah-malaysia-buat-lockdown.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Malaysia Terperangkap Di China Kongsi Macam Mana Dia Hidup Sepanjang 40 Hari Kena Lockdown

Wanita Malaysia Terperangkap Di China Kongsi Macam Mana Dia Hidup Sepanjang 40 Hari Kena Lockdown

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 413 hits
Macam yang korang semua dah tahu tak sampai seminggu kes positif Covid 19 dekat Malaysia dah naik mendadak dan setakat ni je kita dah ada 428 kes positif menjadikan negara ni nombor SATU paling teruk di Asia Tenggara Jadi salah satu kemungk...
Covid 19 As Atasi China Kes Jangkitan Terbanyak Covid 19

Covid 19 As Atasi China Kes Jangkitan Terbanyak Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 162 hits
Sehingga semalam jangkitan di AS melebihi 10 000 kes mengatasi kes direkodkan di China Itali dan Sepanyol Foto 123RFCovid 19 AS atasi China kes jangkitan terbanyak Covid 19WASHINGTON Amerika Syarikat kini mengatasi China sebagai negara deng...
Covid 19 Lindungi Zon Hijau Covid 19 Seperti Diamal Di China

Covid 19 Lindungi Zon Hijau Covid 19 Seperti Diamal Di China

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 211 hits
COVID 19 Lindungi Zon Hijau COVID 19 Seperti Diamal Di ChinaKetua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menyarankan agar melindungi zon hijau bebas COVID 19 seperti diamalkan di China dalam usaha mengekang penularan wabak berkena...
Covid 19 Rakyat Malaysia Yang Prihatin Contohi Negara China Buat Kain Rentang Perli Rakyat Yang Degil

Covid 19 Rakyat Malaysia Yang Prihatin Contohi Negara China Buat Kain Rentang Perli Rakyat Yang Degil

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 457 hits
Gambar yang tular di dalam media sosial ini telah mendapat pujian para netizen yang rata rata memuji individu yang menggantung kain rentang tersebut Sebelum ini tular tindakan pemerintah di China yang menaikkan kain kain rentang yang memerl...
Covid 19 Perkongsian Young Lebih Kurang Seperti Di Malaysia

Covid 19 Perkongsian Young Lebih Kurang Seperti Di Malaysia

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 239 hits
Covid 19 Perkongsian Young Lebih Kurang Seperti Di Malaysia Anda kenal dengan Ashley Young Sudah pasti peminat pasukan Manchester United cukup kenal dengan pemain ini Covid 19 Perkongsian Young Lebih Kurang Seperti Di Malaysia Ashley Young ...
Turning Point Baik Hubungan Malaysia China Tingkat Kerjasama Tangani Covid 19 Razlan

Turning Point Baik Hubungan Malaysia China Tingkat Kerjasama Tangani Covid 19 Razlan

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 267 hits
Kedutaan Besar China akan berbincang kaedah kaedah baru bagi meningkatkan ekonomi antara kedua negara China dan Malaysia selepas selesai wabak pandemik COVID 19 kata Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Mohd Razlan Raffi Menurut beliau pe...
Wabak Covid 19 Malaysia Catat Kematian Ke 16

Wabak Covid 19 Malaysia Catat Kematian Ke 16

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 215 hits
Wabak Covid 19 Malaysia Catat Kematian Ke 16 Kemaskini sehingga pagi 25 Mac 2020 Jadi kepada semua rakyat Malaysia teruskan untuk stayathome di hari kelapan kita semua dalam Perintah Kawalan Pergerakan Wabak Covid 19 Malaysia Catat Kematian...
Mcdonald S Malaysia Menaja Makanan Hargai Petugas Barisan Hadapan Covid 19

Mcdonald S Malaysia Menaja Makanan Hargai Petugas Barisan Hadapan Covid 19

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 395 hits
hai assalammualaikumMcDonald s Malaysia Hargai Petugas Barisan Hadapan COVID 19 McDonald s Malaysia menaja makanan untuk kira kira 50 hospital di seluruh negara secara berkala dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Ini adalah masa yang me...
Seorang Lagi Maut Warganegara Malaysia 66 Tahun Korban Ke 17 Akibat Covid 19

Seorang Lagi Maut Warganegara Malaysia 66 Tahun Korban Ke 17 Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 276 hits
Dukacita dimaklumkan sehingga kini terdapat satu lagi pertambahan kes kematian berkaitan COVID 19 yang telah dilaporkan kepada Crisis Preparedness and Response Centre Kebangsaan Seorang Lagi Maut Warganegara Malaysia 66 Tahun Korban Ke 17 A...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram