Perkembangan Kebenaran Perintah Kawalan Pergerakan Mac 2021


Perkembangan Kebenaran Perintah Kawalan Pergerakan Mac 2021

Berdasarkan sidang media Perkembangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPP) yang diadakan semalam, 2 Mac 2021 sudah banyak kebenaran dan juga kelonggaran diberikan oleh kerajaan kepada orang ramai.

Bersyukur juga status PKP telah berubah kepada PKPB dan PKPP. Marilah kita jadi makhluk yang bersyukur kerana ramai sangat rakyat terkesan semasa PKP ni. Sekarang terpulang kepada kita untuk jaga diri dan bendung wabak Covid ni.

Vaksin pun dah selamat sampai di Malaysia, barisan frontliner pun dah ada yang terima. Harapnya rakyat Malaysia tidak leka lah.



Perintah Kawalan Pergerakan Bermula 5 Mac hingga 18 Mac 2021

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi Selangor, WP Kuala Lumpur, N. Sembilan, Johor, Pulau Pinang, Kedah, Perak, dan Kelantan.

Manakala,

Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) bagi Melaka, Pahang, Terengganu, Perlis, Sabah, WP Putrajaya dan WP Labuan.

Berita baiknya, bermula 5 Mac juga pergerakan rentas daerah dalam negeri DIBENARKAN (KECUALI negeri Sabah) manakala pergerakan rentas negeri masih TIDAK DIBENARKAN.






Status Pergerakan Rentas Daerah Dalam Negeri Ke Putrajaya

Kalau sebelum (PKPB 1.0) ni kita sedia maklum yang Putrajaya, Selangor dan Kuala Lumpur dikategorikan sebagai Zon Lembah Klang. Jadi, pergerakan di tiga negeri ini dikira sebagai rentas daerah dan bukannya rentas negeri jadi dibenarkan.

Walaubagaimanapun menurut Majlis Keselamatan Negara, pergerakan dari WP Kuala Lumpur atau Selangor ke WP Putrajaya masih lagi TIDAK DIBENARKAN. Ini kerana Putrajaya masih berstatus PKPP dan bertujuan untuk melindungi WP Putrajaya daripada penularan Covid.

Jadi, untuk yang ada urusan di Putrajaya seperti biasa kena minta surat kebenaran Polis dan jika bekerja kena tunjukkan surat majikan.

Kebenaran Mengadakan Majlis Perkahwinan

Para pengantin yang sebelum ni terpaksa menangguhkan urusan perkahwinan sekarang dah boleh tarik nafas lega sebab kerajaan dah beri kebenaran untuk mengadakan majlis perkahwinan dengan syarat kehadiran iaitu had kehadiran bagi kawasan PKPB adalah 50 peratus keluasan premis manakala bagi PKPP adalah mengikut keluasan premis.

Bukan setakat itu sahaja, semua majlis rasmi / tidak rasmi kerajaan/ swasta, majlis sosial seperti kenduri, majlis perkahwinan/ pertunangan, majlis aqiqah, doa selamat, tahlil, sambutan ulang tahun, sambutan hari kelahiran, reunion, retreat dan lain-lain majlis sosial juga telah DIBENARKAN.

Kalau sebelum ni, ramai usahawan dalam bidang Perunding Perkahwinan hilang punca mata pencarian sepanjang PKP dan banyak syarikat gulung tikar dan tak dapat bertahan.  Diharap dengan kebenaran ini, usahawan yang terlibat boleh bangkit semula.





Kesimpulan

Diharap dengan perkembangan mengenai kebenaran Perintah Kawalan Pergerakan Mac 2021 ni memberi sinar kepada kita semua supaya dapat pulang ke kampung melawat ibu bapa. Logiknya kalau kes Covid dah stabil, kes jangkitan baru menurun pasti kebenaran rentas negeri bakal di izinkan.

Jom submit doa.



Sumber: Mindef, KKM


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/03/perkembangan-kebenaran-perintah-kawalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiada Lagi Perintah Kawalan Pergerakan Barisan Nasional Rayu Sidang Parlimen Diadakan Segera

Tiada Lagi Perintah Kawalan Pergerakan Barisan Nasional Rayu Sidang Parlimen Diadakan Segera

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 230 hits
Barisan Nasional hari ini merayu Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah untuk menitahkan sidang parlimen diadakan dengan kadar segera Pengerusinya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Seri Paduka Ba...
Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Di Muadzam Shah Akan Di Tamatkan Lebih Awal

Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Di Muadzam Shah Akan Di Tamatkan Lebih Awal

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 259 hits
PETALING JAYA Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di taman taman perumahan dalam Bandar Muadzam Shah Rompin Pahang ditamatkan lebih awal daripada tarikh yang dijadualkan sebelum ini Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Ya...
Terkini Perkembangan Covid19 Malaysia Setakat 06 Mac 2021

Terkini Perkembangan Covid19 Malaysia Setakat 06 Mac 2021

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 242 hits
Ikuti perkembangan terkini angka kes penularan wabak COVID19 Malaysia setakat 06 Mac 2021 DisiplinMalaysia HapusCOVID19 SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani co...
Golden Screen Cinemas Beroperasi Semula Pada 5 Mac 2021

Golden Screen Cinemas Beroperasi Semula Pada 5 Mac 2021

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 440 hits
Golden Screen Cinemas Beroperasi Semula Pada 5 Mac 2021 Assalammualaikum semua Sedar tak sedar sudah hampir satu tahun Ruby tidak menonton wayang di pawagam Pawagam berdekatan adalah GSC Melawati Mall Tiap kali ke GSC mesti siap siap membua...
Hadith Doa Hari Ini 5 Mac 2021 21 Rejab 1442 Jumaat

Hadith Doa Hari Ini 5 Mac 2021 21 Rejab 1442 Jumaat

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 488 hits
Hadist Hari Ini JumAat 21 REjab 1442 Dari Sayyidatina Aisyah bahwa Baginda Nabi tidak meninggalkan empat rakaat sebelum Dhuhur dan dua rakaat sebelum Shubuh ASH SHOFWAH AL MALIKIYYAHHimpunan Alumni Abuya Almaliki 081938577305Sebarkan KEBENA...
Pahang Kini Bertukar Status Kepada Pkpp Bermula Jumaat 5 Mac 2021

Pahang Kini Bertukar Status Kepada Pkpp Bermula Jumaat 5 Mac 2021

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 521 hits
Beberapa hari lepas Menteri Kanan Kesalamatan Dato Ismail Sabri Yaakob mengumumkan status terkini bagi setiap negeri sama ada masih PKP PKPB atau PKPP Dalam pengumuman tersebut Pahang bertukar status daripada PKPB kepada PKPP berkuatkuasa 5...
Rancangan Dagangan Bitcoin Untuk 03 Mac 2021

Rancangan Dagangan Bitcoin Untuk 03 Mac 2021

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 253 hits
Tinjauan teknikal Peningkatan trend bertentangan Bitcoin berterusan berikutan daripada kripto telah melengkapkan peringkat pertama sekitar AS 50 200 Syiling kripto itu mungkin bersedia untuk penurunan sebagai langkah pembetulan kedua sebelu...
06 Mac 2021 Fokus Minggu Depan

06 Mac 2021 Fokus Minggu Depan

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 283 hits
FokusMingguDepan Melengkapi setiap sudut pemberitaan dengan liputan apa yang akan terjadi dalam dan luar negara Kami senaraikan antara perkara yang akan berlaku sepanjang minggu depan Fokus Minggu Depan featured SUBSCRIBE now Astro Awani ht
Khutbah Jumaat Jdt 5 Mac 2021 21 Rejab 1442 Sedekah Jariah Pahala Yang Berterusan

Khutbah Jumaat Jdt 5 Mac 2021 21 Rejab 1442 Sedekah Jariah Pahala Yang Berterusan

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 346 hits
INTISARI KHUTBAH JUMAAT JDTTARIKH 05 hb Mac 2021 21 Rejab 1442TAJUK Sedekah Jariah Pahala Yang Berterusan 1 Firman Allah Surah An nisa 114 bermaksud Tidak ada kebaikn pada kebanyakn bisikan bisikan mereka kecuali orang yang menyuruh bersede...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih