Perkasa Sistem Imun Tubuh Dalam Strategi Melawan Covid 19


Carmelo Ferlito

Terdapat satu hal yang amat perlu dititikberatkan mengenai Covid-19 yang begitu rumit namun tidak mendapat perhatian sewajarnya. Berdasarkan statistik, didapati terdapat kategori-kategori individu tertentu yang lebih berisiko mengalami kesan jangkitan virus yang teruk dan tewas dalam pergelutan nyawa.
Kebanyakan orang dalam kategori yang dimaksudkan itu adalah warga emas dan pesakit yang menghidap penyakit-penyakit tidak berjangkit (non-communicable diseases atau NCD) seperti hipertensi dan diabetes terutamanya di kalangan penduduk Malaysia. Polisi-polisi perlindungan bersasar mesti dirangka dengan mengambil kira ciri-ciri virus yang penting ini.
Seawal September 2020, ketua pengarang jurnal perubatan The Lancet, Richard Horton meneliti Covid-19 bukan sekadar pandemik, tetapi juga “sindemik”. Menurut Horton:
“What we have learned so far tells us that the story of Covid-19 is not so simple. Two categories of disease are interacting within specific populations—infection with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and an array of non-communicable diseases (NCDs). These conditions are clustering within social groups according to patterns of inequality deeply embedded in our societies. The aggregation of these diseases on a background of social and economic disparity exacerbates the adverse effects of each separate disease. Covid-19 is not a pandemic. It is a syndemic.”
Kesimpulannya, virus SARS-CoV-2 akan menjadi lebih teruk sekiranya mangsa adalah penghidap NCD. Hal ini akan menjadi semakin teruk sekiranya pesakit itu tergolong dalam golongan masyarakat yang tidak bernasib baik seperti golongan miskin, kaum minoriti dan sebagainya. Inilah yang dimaksudkan sindemik.
Pendekatan sindemik, katanya, “reveals biological and social interactions that are important for prognosis, treatment, and health policy”.
Oleh itu, untuk mengelak bahaya akibat SARS-CoV-2, Horton berkata langkah-langkahnya adalah “will demand far greater attention to NCDs and socioeconomic inequality than has hitherto been admitted. A syndemic is not merely a comorbidity. Syndemics are characterised by biological and social interactions between conditions and states, interactions that increase a person’s susceptibility to harm or worsen their health outcomes. In the case of COVID-19, attacking NCDs will be a prerequisite for successful containment.”
Maka timbul persoalan, apakah instrumen yang kita miliki untuk menangani NCD?
Seperti yang dimaklumkan, gaya hidup sihat bagi mencegah penyakit dan menguatkan sistem imun tubuh adalah mustahak untuk mengelak NCD. Penyatuan NCD dan Covid-19 boleh mengundang maut. Beberapa cadangan praktikal dan keterangan saintifik berhubung manfaat penokok diet bagi mencegah beberapa jenis NCD telah dilaporkan dalam laporan “Dietary Supplements in the Malaysian Context: Policy Recommendations for Enhancing Freedom of Choice and Healthcare Savings” terbitan Center for Market Education (CME) baru-baru ini.
Dalam hal Covid-19, misalnya, kekurangan vitamin D dalam tubuh ketika dimasukkan ke hospital dikaitkan dengan 3.7 kali kemungkinan meninggal dunia akibat Covid-19. Kadar hospitalisasi pesakit yang kekurangan vitamin D dalam tubuh adalah lebih tinggi dan pesakit berkenaan perlukan terapi oksigen yang lebih intensif.
Sekiranya pesakit dikelompokkan mengikut usia, jantina, dan komorbiditi, kekurangan vitamin D dikaitkan dengan 6 kali kemungkinan mengalami siri kesakitan yang lebih teruk dan 15 kali risiko meninggal dunia.
Vitamin C juga dikenal pasti sebagai unsur yang menguatkan imun tubuh kerana sel dari sistem keimunan memerlukan vitamin C dan membantu melindungi tubuh daripada kerosakan dalaman akibat tindak balas imun yang berlebihan. Terutama sekali, kekurangan vitamin C dalam tubuh akan meningkatkan risiko dijangkiti penyakit, seperti pneumonia.
Gaya hidup yang penuh tekanan mungkin menjadi penyebab pengurangan vitamin C dalam tubuh dan amat perlu dititikberatkan di Malaysia. Hal ini demikian kerana minimum jam kerja bagi seorang pekerja dalam seminggu antara yang tertinggi di dunia. Meskipun banyak kajian mengenai keberkesanan dos mega vitamin C dalam mencegah penyakit respiratori tidak membawa pada sebarang keputusan atau negatif, metaanalisis mencadangkan bahawa vitamin C secara statistiknya mempunyai manfaat yang konsisten dan besar dalam mencegah demam selsema, sesuai bagi orang yang terdedah kepada tekanan-tekanan berjangka pendek, melakukan senaman intensif serta terdedah kepada persekitaran yang dingin.
Apa yang dinyatakan di atas hanyalah beberapa pertimbangan mengenai vitamin C dan D yang disebut dalam laporan CME yang membutirkan kajian ke atas hubungan antara pemakanan dan penyakit berjangkit. Menggalakkan penggunaan penokok diet adalah penting dalam pencegahan Covid-19. Oleh yang demikian, mengadakan satu rangka institusi adalah amat penting. Kerajaan harus menyemak polisi duti import ke atas ramuan penokok diet serta mengusahakan perjanjian-perjanjian dagangan yang mudah dan segera bagi membolehkan perdagangan yang benar-benar bebas.
Pada masa sama, ramuan dan produk akhir yang berkait penokok diet harus dikecualikan SST. Cadangan ini berasaskan kepada kebebasan pengguna untuk membuat pilihan tentang penjagaan kesihatan dan siri rawatan individu. Kami juga menyarankan kerajaan memperkenalkan relif cukai gaya hidup bagi individu yang membeli zat makanan dan penokok diet, terhad kepada RM1,500 setahun.
Daripada memperjuangkan subsidi secara meluas yang akan memupuk mentaliti kebergantungan yang negatif, lebih wajar dipertimbangkan strategi subsidi yang terhad dan bersasaran khusus untuk golongan rentan serta rancangan yang mengawasi penamatan subsidi (end-of-subsidy monitoring plan) berkenaan.
Kami percaya tindakan oleh pihak berkuasa tempatan dalam pendidikan beserta kerjasama pengeluar penokok diet dan NGO berkaitan boleh menjadi strategi jangka masa panjang yang berkesan untuk meningkatkan perlengkapan diet.
Walaupun cadangan-cadangan ini tidak secara langsung membasmi Covid-19, ia menjurus kepada menggalakkan kelakuan yang lebih sihat sebagai strategi mencegah kemunculan NCD. NCD perlu diperhatikan apabila melihat Sars-CoV-2 sebagai sindemik, bukan sekadar pandemik.

(*) Carmelo Ferlito adalah ahli ekonomi, sejarawan pemikiran ekonomi, dan CEO Center for Market Education.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/perkasa-sistem-imun-tubuh-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Luhut Jelaskan Strategi Menurunkan Level Ppkm Daerah Risiko Covid 19

Luhut Jelaskan Strategi Menurunkan Level Ppkm Daerah Risiko Covid 19

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 191 hits
Luhut memastikan dalam lima hari ke depan testing dan tracing akan berjalan masif di daerah padat penduduk
Kematian Tinggi Strategi Kerajaan Pn Tangani Covid 19 Di Kedah Perlu Dikaji Semula

Kematian Tinggi Strategi Kerajaan Pn Tangani Covid 19 Di Kedah Perlu Dikaji Semula

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 176 hits
Kerajaan Perikatan Nasional digesa mengkaji semula pendekatan yang diambil menangani Covid 19 di Kedah berikutan peningkatan jumlah kematian ADUN Suka Menanti Ir Zamri Yusof berkata jumlah kes positif sejak 18 hingga 20 Julai lalu yang menc...
Positif Covid 19 Tanpa Gejala Afgansyah Reza Bahas Efek Vaksin Bagi Tubuh Saat Terserang Virus

Positif Covid 19 Tanpa Gejala Afgansyah Reza Bahas Efek Vaksin Bagi Tubuh Saat Terserang Virus

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 289 hits
Merasa terbantu vaksin Afgan bersyukur hingga kini tak alami gejala atau sakit yang biasa dirasakan oleh pasien Covid 19 pada umumnya
Tablet Effervescent Nat B Fizzy Bantu Kekal Bertenaga Sepanjang Hari Mengandungi Vitamin C Untuk Imun Tubuh

Tablet Effervescent Nat B Fizzy Bantu Kekal Bertenaga Sepanjang Hari Mengandungi Vitamin C Untuk Imun Tubuh

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 286 hits
Assalamualaikum Berada dalam situasi pandemik Covid 19 sekarang dilihat semakin mencabar Yang mana rutin harian dan situasi bekerja bergilir gilir di pejabat juga memberi tekanan buat diri Fiza sendiri Sibuk yang tak dapat dinafikan lagi Na...
Kematian Meningkat Kaji Semula Strategi Lawan Covid Di Kedah

Kematian Meningkat Kaji Semula Strategi Lawan Covid Di Kedah

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 270 hits
Kerajaan Perikatan Nasional digesa mengkaji semula pendekatan yang diambil menangani Covid 19 di Kedah berikutan peningkatan jumlah kematian ADUN Suka Menanti Ir Zamri Yusof berkata jumlah kes positif sejak 18 hingga 20 Julai lalu yang menc...
Strategi Kawal Covid 19 Diperkukuh Mpn Melibatkan Semua Pakar

Strategi Kawal Covid 19 Diperkukuh Mpn Melibatkan Semua Pakar

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 193 hits
AGENDA DAILY Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz Majlis Pemulihan Negara melibatkan semua wakil daripada pelbagai sektor akan mengukuhkan lagi strategi kawalan wabak Covid 19 secara holistik ia akan menggantikan Jawa...
Vaksin Sinovac Pfizer Sama Sama Berkesan Melawan Covid 19 Dr Noor Hisham

Vaksin Sinovac Pfizer Sama Sama Berkesan Melawan Covid 19 Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 269 hits
Vaksin Sinovac Pfizer sama sama berkesan melawan Covid 19 Dr Noor HishamSejak kebelakangan ini ramai netizen membincang isu keberkesanan vaksin Covid 19 di media sosial terutamanya vaksin Sinovac dan Pfizer BioNTech sehingga ada yang sanggu...
Ibunda Meninggal Usai Berjuang Melawan Covid 19 Amanda Manopo Sekarang Mami Nggak Sakit Lagi

Ibunda Meninggal Usai Berjuang Melawan Covid 19 Amanda Manopo Sekarang Mami Nggak Sakit Lagi

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 209 hits
Beberapa waktu lalu Amanda sempat kesulitan mencari ruang ICU untuk sang ibu dikarenakan membludaknya pasien Covid 19
Peramalan Model Matematik Covid 19 Bantu Kerajaan Rangka Strategi Berkesan

Peramalan Model Matematik Covid 19 Bantu Kerajaan Rangka Strategi Berkesan

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 247 hits
Oleh Dr Shazlyn Milleana binti Shaharudin Fakulti Sains dan Matematik Universiti Pendidikan Sultan Idris Istilah Pandemik dan COVID 19 bukanlah satu nama yang asing sejak setahun yang lalu Pandemik yang melanda di seluruh dunia ini masih ti...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air