Perkara Yang Jadi Modal Bersembang Suami Isteri Selepas Pengumuman Prihatin


Penularan COVID-19 sememangnya memberi kesan kepada rakyat Malaysia. Bukan saja dari segi kesihatan tetapi juga ekonomi rakyat kerana boleh dikatakan hampir kesemua sektor terjejas dek kerana wabak ini.
Di dalam sebuah sidang media, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin telah membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat atau PRIHATIN berjumlah RM250 bilion hari ini.
Foto: SINAR HARIAN DISKAUN PEMBAYARAN BIL ELEKTRIK Antara yang diberi perhatian oleh Muhyiddin adalah peruntukan ke atas pembayaran bil elektrik. malah kata beliau, kerajaan bersama Tenaga Nasional Berhad akan menambah RM530 juta lagi untuk memberikan diskaun berperingkat.
“Dalam pakej rangsangan ekonomi yang lepas, Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM500 juta bagi tujuan pemberian diskaun 15% ke atas bil elektrik sektor pelancongan dan 2% bagi sektor komersial, industri, pertanian dan isi rumah di Semenanjung Malaysia mulai 1 April 2020.

Sebagai tambahan, Kerajaan bersama Tenaga Nasional Berhad akan menambah peruntukan sebanyak RM530 juta lagi untuk memberikan diskaun berperingkat antara 15% hingga 50% mengikut penggunaan kadar elektrik dengan had maksimum 600 kilowatt sebulan.
Diskaun 50% akan diberikan kepada penggunaan elektrik bawah 200 kilowatt, 25% bagi penggunaan antara 201 hingga 300 kilowatt dan 15% bagi penggunaan 301 hingga 600 kilowatt. Diskaun ini akan berkuatkuasa bagi tempoh enam bulan mulai bil bulan April 2020. Sementara itu, diskaun sebanyak 2% seperti dimaklumkan sebelum ini akan terus dinikmati oleh semua pengguna isi rumah.
PIHAK INSURANS & TAKAFUL TANGGUNG KOS SARINGAN COVID-19 Selain itu, bagi menyokong usaha KKM untuk menjalankan lebih banyak ujian COVID-19, pihak industri insurans dan takaful akan mewujudkan dana khas berjumlah RM8 juta untuk menanggung kos ujian penyaringan yang bernilai sehingga RM300 bagi setiap pemegang polisi dan sijil takaful perubatan yang diarahkan oleh KKM untuk menjalani ujian di hospital swasta atau makmal swasta.
Di samping itu, syarikat insurans dan takaful keluarga akan menawarkan penangguhan pembayaran premium atau sumbangan untuk tiga bulan bagi pencarum yang sumber pendapatan mereka terjejas akibat wabak ini
 
INTERNET PERCUMA KEPADA SEMUA PELANGGAN Memikirkan akan kepentingan penggunaan internet dalam kalangan rakyat Malaysia, beberapa pakej khas akan ditawarkan dengan kerjasama syarikat-syarikat telekomunikasi.
Antara pakej khas yang akan ditawarkan ialah internet percuma kepada semua pelanggan dengan nilai RM600 juta bermula 1 April 2020 sehingga tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Keselamatan tamat.

Selain itu, tambahan RM400 juta akan dilaburkan untuk meningkatkan liputan dan keupayaan rangkaian bagi mengekalkan ketersediaan dan kualiti rangkaian telekomunikasi yang tinggi dan mampan.

KERAJAAN MAHU NASIB PEKERJA TERBELA Tidak mahu wujudnya situasi majikan terpaksa membuang pekerja, Kerajaan juga akan memperkenalkan Program Subsidi Upah untuk membantu majikan mengekalkan pekerja. Menerusi program ini Kerajaan akan menyediakan upah sebanyak RM600 sebulan bagi setiap pekerja untuk tempoh tiga bulan.
Program ini dikhususkan kepada pekerja yang berpendapatan di bawah RM4,000 dan majikan yang mengalami penurunan pendapatan lebih 50% sejak 1 Januari 2020. Majikan mesti memastikan mereka tidak membuang pekerja atau mengarahkan mereka mengambil cuti tanpa gaji bagi tempoh tiga bulan selepas program ini dilaksanakan.

Selain itu, majikan juga tidak dibenarkan memotong gaji sedia ada pekerja. Langkah ini dijangka memanfaatkan 3.3 juta orang pekerja dengan peruntukan sebanyak RM5.9 bilion.
BOLEH KELUARKAN DUIT DARI AKAUN B SKIM PERSARAAN SWASTA Buat anda yang mungkin risau tentang perihal belanja sepanjang wabak COVID-19 ini berleluasa, Muhyiddin memberitahu bahawa penyimpan yang menabung dalam Skim Persaraan Swasta atau PRS juga dibenarkan membuat pengeluaran wang dari akaun mereka.

Kerajaan membenarkan pengeluaran pra-persaraan dari akaun B Skim Persaraan Swasta sehingga jumlah RM1,500 bagi setiap ahli tanpa sebarang penalti cukai dalam tempoh bulan April hingga Disember 2020.
Semoga dengan setiap bantuan yang diberikan ini sedikit sebanyak dapat membantu meringankan bebanan rakyat Malaysia yang terjejas akibat COVID-19. Rakyat sedar akan keprihatinan kerajaan yang sedaya upaya mencari jalan untuk memudahkan setiap pihak. Diharapkan segala permasalahan ini akan segera selesai dan kita semua dapat menjalani kehidupan seperti biasa.
The post Perkara Yang Jadi ‘Modal’ Bersembang Suami Isteri Selepas Pengumuman PRIHATIN appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/perkara-yang-jadi-modal-bersembang-suami-isteri-selepas-pengumuman-prihatin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanyalah Kahwin Kontrak Suami Ceraikan Isteri Selepas 3 Hari Menjalani Bahtera Perkahwinan

Hanyalah Kahwin Kontrak Suami Ceraikan Isteri Selepas 3 Hari Menjalani Bahtera Perkahwinan

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 331 hits
Tiada seorang pun yang sepi daripada terima ujian Allah Cuma bentuk dan cara seseorang itu menerima ujian berbeza Ada yang terima ujian berat malah ada yang terima ujian kecil sahaja Seperti perkongsian daripada Kisah Rumahtangga ini mencer...
Positif Covid 19 Selepas Curang Pada Isteri

Positif Covid 19 Selepas Curang Pada Isteri

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 247 hits
Kisah seorang lelaki X yang disahkan positif Covid 19 selepas bertemu dengan kekasih gelapnya di Itali Lelaki x kini sedang menjalani pengasingan selepas pulang ke negara tersebut Bagaimanapun lelaki x ini masih dalam keadaan bingung untuk ...
Dia Terpengaruh Dengan Filem Biru Suami Jual Isteri Di Twitter Untuk Digauli Dua Lelaki Sekali Gus Ditahan Polis

Dia Terpengaruh Dengan Filem Biru Suami Jual Isteri Di Twitter Untuk Digauli Dua Lelaki Sekali Gus Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 682 hits
Dia terpengaruh dengan filem biru Suami jual isteri di Twitter untuk digauli dua lelaki sekali gus ditahan polisMedia sosial seharusnya digunakan secara bijak dan tidak disalahgunakan untuk tujuan yang tidak baik Tetapi bagi seorang lelaki ...
Rumahtangga Sepasang Suami Isteri

Rumahtangga Sepasang Suami Isteri

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 241 hits
Assalammualaikum wbtRUMAHTANGGA SEPASANG SUAMI ISTERI Akad ijab dan qabul yang sempurna rukun nikahnya maka itulah yang diakui dan menghalalkan ikatan pernikahan dan perkahwianan antara seorang lelaki dan seorang wanita Kalau dulu sebut lel...
Power Berpeluk Suami Isteri Kurang Risiko Nak Kena Serangan Jantung

Power Berpeluk Suami Isteri Kurang Risiko Nak Kena Serangan Jantung

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 492 hits
Rajin rajinlah bermanja dan berpelukan dengan suami atau isteri anda Banyak kebaikannya walaupun perkara ini nampak mudah Artikel Menarik Apabila kita berpelukan dengan pasangan ia dapat merangsang perasaan kasih sayang antara kedua dua pih...
Berminggu Pisah Dengan Anak2 Suami Isteri Frontliner Berkorban Demi Keselamatan

Berminggu Pisah Dengan Anak2 Suami Isteri Frontliner Berkorban Demi Keselamatan

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 243 hits
Semakin hari penularan Covid 19 di Malaysia dilihat menunjukkan peningkatan Jumlah pesakit yang positif turut mengalami pertambahan dengan lebih daripada 20 kes kematian dicatatkan Sudah tentu barisan petugas kesihatan merupakan antara insa...
Amalan Baik Oleh Suami Ketika Isteri Hamil

Amalan Baik Oleh Suami Ketika Isteri Hamil

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 252 hits
Semasa isteri hamil suami juga memainkan peranan penting dalam amalan seharian Antara amalan yang digalakkan dilakukan oleh suami adalah seperti berikut Amalan Baik Dilakukan Oleh
Apa Yang Suami Cakap Isteri Ambil Serius Jadi Jagalah Kata Kata

Apa Yang Suami Cakap Isteri Ambil Serius Jadi Jagalah Kata Kata

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 156 hits
Hati seorang perempuan senipis sehelai tisu Mudah terasa jika dipersoalkan atau ketika di tegur dengan kasar terutamanya oleh insan tersayang Sebagai suami yang bertimbang rasa dan romantis biasanya mereka lebih peka dengan perasaan si iste...
Video Terpisah Dengan Tingkap Hospital Suami Isteri Amp Anak Positif Covid 19

Video Terpisah Dengan Tingkap Hospital Suami Isteri Amp Anak Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 293 hits
Beberapa hari yang lepas telah tular di media sosial mengenai sebuah keluarga yang sedang menjalani proses kuarantin setelah disahkan positif wabak Covid 19 Terbaru satu keluarga terdiri daripada pasangan suami isteri dan seorang anak lelak...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan