Perkara Yang Boleh Sebabkan Enjin Kereta Auto Cepat Rosak


Ada ketikanya mungkin korang tak sedar yang korang dan terbiasa lakukan tabiat-tabiat buruk yang boleh merosakkan kereta. Ingat! Nak membaiki kereta bukan pakai belanja yang murah. Jika kotak gear, gear atau transmisi korang rosak memang boleh menelan belanja yang mahal untuk membaikinya.
Sebagai pemandu, tentunya korang ingin lakukan yang terbaik untuk melindungi bahagian kereta korang daripada rosak, sekali gus mengelakkan daripada mengeluarkan belanja yang mungkin jumlahnya boleh buat poket korang kering.
Jika korang tak mahu gear kereta auto korang rosak, elak lakukan 8 tabiat buruk ini.
HIDUPKAN ENJIN DENGAN BETUL
Kebiasaannya kereta AUTO ada enam “step” gear. Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas dimatikan lebih enam jam,
a) On suis dahulu (jangan hidupkan) pastikan semua lampu panduan di meter menyala. Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
b) Kemudian gerakan gear setiap step bermula daripada paling atas hingga ke paling bawah.
c) Setiap step perlu berhenti selama dua saat.
d) Kemudian daripada paling bawah naik kan ke “N”, (pastikan brek tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin. Biarkan gear di “N” sahaja sehingga anda menggerakkan kenderaan. Biarkan selama 5 minit jika 6 jam dan 10 minit jika 7 jam ke atas.

JAGA MINYAK HITAM
Minyak AUTO dan AUTO Filter hendaklah ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan (yang mana dulu). Ini amat penting dilakukan mengikut jadual. Sebenarnya kalau nak diikutkan AUTO filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AUTO.
Tetapi lebih baik ditukar setiap kali anda menukar minyak AUTO, kerana mekanik akan buka semua takung minyak AUTO dan bersihkannya. Elakkan tukar minyak AUTO tanpa membuka takung minyak AUTO. Ini kerana hendak mengelak adanya air dalam takung minyak AUTO, jika dibiarkan terlalu lama ia boleh memudaratkan kotak gear.
Pastikan minyak AUTO dan filter yang digunakan tulen dan ianya menepati spesifikasi kenderaan anda. Elakkan mengguna barang tiruan kerana ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangka masa panjang.
‘STEP 2’
Sewaktu hendak memulakan perjalanan, selepas anda berhenti di mana-mana sekalipun, mulakan dengan step “2” atau step kedua selepas “N”.
Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar kembali kepada “D” atau satu step di bawah “N”. Bila anda memulakan dengan 2 step kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat. Bila kereta anda mulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
ELAK KONDISI JALAN TERUK
Elakkan melalui jalan yang ada air bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir. Jika terpaksa melalui juga pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.
Jangan sesekali berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian bawah enjin. Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan seterusnya boleh menyebabkan minyak AUTO anda bercampur dengan air serta boleh menyebabkan ‘clutch plate’ anda terbakar.
JAUHI BUKIT
Elakkan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh: Genting Highland). Pastikan step-step gear yang ada digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit, sesuai dengan bacaan RPM kereta anda. Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step “D”.
Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada di bawah step D, sesuai dengan ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
GEAR REVERSE
Elakkan guna gear reversed kereta anda dalam keadaan laju, jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat. Gunakannya seminimum yang boleh. Penggunaan gear ‘reversed’ yang tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
USAH TERLALU AGRESIF & KASAR
Jangan terlalu agresif sewaktu hendak memulakan perjalanan kenderaan anda. Mulakan dengan perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.
Jika anda mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada ‘timing belt’, Inilah salah satu punca ‘timing belt’ putus sebelum sampai waktu penukaran yang akan datang.
Sumber: https://ift.tt/2Pfxk6S


from Sehinggit Media https://ift.tt/3jpXxfN
via Merah Hati Cintaku

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://merahhaticintaku.blogspot.com/2020/10/perkara-yang-boleh-sebabkan-enjin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Ke Latih Bayi Duduk Ambil Tahu Perkara Penting Ini Dahulu

Boleh Ke Latih Bayi Duduk Ambil Tahu Perkara Penting Ini Dahulu

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 321 hits
Pada usia berapa bayi mula duduk Boleh ke kalau ada parents yang melatih bayi duduk atau ia 1 tindakan tidak wajar Bergelar ibu bapa pastinya anda berasa bangga apabila melihat si manja mencapai tahap perkembangan yang baik Antara salah sat...
Mekanik Ini Ajar Cara Tolak Kereta Seorang Diri Badan Kecil Pun Boleh Lakukan Video

Mekanik Ini Ajar Cara Tolak Kereta Seorang Diri Badan Kecil Pun Boleh Lakukan Video

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 391 hits
Berdepan situasi kereta rosak semasa memandu adalah perkara paling ditakuti setiap pemandu Lebih menimbulkan rasa panik sekiranya ianya terjadi ketika anda berseorangan Jika ianya rosak di jalan yang terdapat ramai orang pasti ada sahaja ya...
Jahitan Terbuka Boleh Buat Ibu Murung Jangan Biarkan Cepat Cepat Kenal Pasti Simptomnya

Jahitan Terbuka Boleh Buat Ibu Murung Jangan Biarkan Cepat Cepat Kenal Pasti Simptomnya

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 268 hits
Ngeringnya tidak terkata bila jahitan yang diterima terpaksa dilakukan semula gara gara terbuka jahitan Bukan mudah tetapi inilah yang terpaksa dilalui semula ibu jika jahitan terbuka Selepas proses kelahiran terdapat risiko jahitan terbuka...
Kalau Termarah Anak Cepat Peluk Balik Bimbang Emosi Cedera Mak Ayah Tolong Elak 3 Perkara Ni

Kalau Termarah Anak Cepat Peluk Balik Bimbang Emosi Cedera Mak Ayah Tolong Elak 3 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 427 hits
Menjadi lumrah si kecil yang sedang membesar menguji kesabaran mak ayah Ada sahaja perangai yang mengundang kemarahan ibu terutamanya Akibatnya tenking marah bagaikan rutin setiap hari buat si kecil Bukan kita tak tahu perasaan amarah bukan...
Pembaharuan Lesen Kereta Motosikal Persendirian Boleh Dilakukan Secara Online Tak Lama Lagi

Pembaharuan Lesen Kereta Motosikal Persendirian Boleh Dilakukan Secara Online Tak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 313 hits
Mesti susahkan kalau nak pergi ke JPJ semata mata nak renew lesen memandu tambah lagi sekarang ni kita kena jaga penjarakkan sosial disebabkan pandemik yang berlaku Kalau korang nak tahu Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia baru je mengumumk...
Bahaya Tidur Dalam Kereta Dengan Enjin Terbuka

Bahaya Tidur Dalam Kereta Dengan Enjin Terbuka

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 685 hits
Siapa sangka mulanya hanya ingin berehat di stesen minyak berakhir dengan kematian Keracunan karbon monoksida menyebabkan 3 sekawan meninggal dalam kereta dan seorang lagi masih di rawat di ICU Tidur dalam kereta boleh mati Bagi yang tak ta...
Bayar Minggu Depan Boleh Gaji Belum Masuk Lelaki Ini Tinggal Nota Selepas Terlanggar Kereta Dipuji

Bayar Minggu Depan Boleh Gaji Belum Masuk Lelaki Ini Tinggal Nota Selepas Terlanggar Kereta Dipuji

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 399 hits
Jalan raya adalah untuk kegunaan bersama Sebagai pengguna jalan raya kita mestilah bertanggungjawab dan saling bertolak ansur antara satu sama lain Apabila berlaku sesuatu insiden yang mana pemilik kereta melanggar kereta pemilik yang lain ...
Brek Tak Mamam Katanya 10 Kereta Rosak Dirempuh 4 X 4

Brek Tak Mamam Katanya 10 Kereta Rosak Dirempuh 4 X 4

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 247 hits
Sebanyak 10 buah kenderaan mengalami pelbagai kerosakan gara gara sebuah pacuan empat roda mengalami masalah brek dan hilang kawalan di Jalan Raja Musa Aziz di sini pagi tadi Ketua Polis Daerah Ipoh ACP A Asmadi Abdul Aziz berkata dalam kej...
Perkara Penting Yang Usahawan Baru Mula Nak Bisnes Boleh Belajar Dari Syarikat Insurans

Perkara Penting Yang Usahawan Baru Mula Nak Bisnes Boleh Belajar Dari Syarikat Insurans

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 294 hits
Anda ada insurans hayat tak Kalau anda pergi tanya soalan di atas kepada 100 orang warganegara Malaysia kurang dari separuh saja yang jawab ada Ini berdasarkan laporan yang saya baca The post appeared first on
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort