Perjuangan Anwar Ibrahim Untuk Palestin Dan Retorik Kosong Hadi Awang




 Saiful Nizam


Perjuangan Anwar Ibrahim Untuk Palestin dan Retorik Kosong Hadi Awang. 





✍️ Saiful Nizam


Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah menunjukkan keberanian yang luar biasa dalam memperjuangkan hak rakyat Palestin di peringkat antarabangsa.


Dalam lawatan rasminya ke Jerman pada Mac lalu, Anwar secara terang-terangan mempersoalkan sikap berat sebelah negara-negara Barat terhadap isu Palestin. Beliau mengingatkan dunia mengenai peristiwa Nakbah pada 1948, satu isu yang jarang disentuh oleh pemimpin lain, terutamanya sejak serangan ke atas Palestin lapan bulan yang lalu.


Keberanian ini telah dipuji oleh Mufti Besar Australia, Syaikh Abdul Quddoos, yang menyatakan bahawa tiada pemimpin lain yang berani membangkitkan isu tersebut dengan begitu tegas.


Anwar Ibrahim juga menolak naratif yang menyatakan masalah Palestin hanya bermula dan berakhir pada 7 Oktober, sebaliknya beliau menegaskan bahawa konflik ini telah berlangsung selama beberapa dekad. Pendiriannya yang tegas ini memperlihatkan komitmennya dalam memperjuangkan keadilan bagi rakyat Palestin dan menentang keganasan yang dilakukan oleh Israel.


Di samping itu, pengiktirafan rasmi terhadap Palestin sebagai sebuah negara oleh Sepanyol, Ireland, dan Norway adalah satu langkah penting ke arah mencapai keadilan dan keamanan di Timur Tengah. Ketiga-tiga negara ini percaya bahawa tindakan mereka mempunyai kesan simbolik yang kuat dan mampu menggalakkan negara lain untuk turut mengiktiraf Palestin.


Pengiktirafan ini adalah penting dalam usaha mewujudkan sebuah negara Palestin yang rakyatnya hidup dalam keadaan aman dan selamat. Perdana Menteri Sepanyol, Pedro Sanchez, menyatakan bahawa pengiktirafan ini adalah keperluan penting untuk mencapai keamanan yang adil dan berkekalan.


Sebaliknya, Tan Sri Abdul Hadi Awang hanya bermain retorik dalam memperjuangkan nasib rakyat Palestin. Dalam ucapannya di Dewan Rakyat, Hadi menuntut kerajaan mendesak agar Israel dan sekutunya dihadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) atas penindasan terhadap rakyat Palestin.


Namun, kenyataan ini dilihat lebih kepada retorik politik untuk menarik sokongan pengundi daripada tindakan yang konkrit dan berkesan. Hadi juga mengancam untuk mengambil tindakan sendiri sekiranya kerajaan Pakatan Harapan tidak bertindak, tetapi beliau gagal memahami bahawa isu Palestin memerlukan tindakan diplomatik yang strategik dan berkesan di peringkat antarabangsa, bukan sekadar ancaman dan retorik kosong.


Dalam mendepani isu Palestin, penting untuk mempunyai pemimpin yang berani dan tegas seperti Anwar Ibrahim, serta sokongan dari negara-negara seperti Sepanyol, Ireland dan Norway yang mengiktiraf Palestin.


Hanya dengan gabungan usaha diplomatik yang strategik dan pengiktirafan yang meluas, keadilan dan keamanan yang sebenar dapat dicapai untuk rakyat Palestin. Retorik kosong seperti yang dibawa oleh Hadi Awang tidak akan membawa sebarang perubahan positif, sebaliknya hanya mengaburi isu sebenar dan mengalihkan perhatian daripada tindakan yang perlu diambil.


#RakyatBijak #KekalPerpaduan






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/05/perjuangan-anwar-ibrahim-untuk-palestin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keh Keh Macamana Gang Ulamak Hangpa Nak Biar Hadi Awang Jadi Apa

Keh Keh Macamana Gang Ulamak Hangpa Nak Biar Hadi Awang Jadi Apa

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 56 hits
Masalahnya geng ustad mau ka depa dua ni Nusi tu kalau lekat kes yang Istana Selangor repot pakai terlucut lah Kat Teganu pulak kes tanah dijual kat persatuan bini sendiri dengan harga murah berkali ganda dari harga pasaran 30 juta dijual h...
Punca Saya Bergaduh Dengan Anwar Ibrahim

Punca Saya Bergaduh Dengan Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 145 hits
Punca saya bergaduh dengan Anwar Ibrahim ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be KZzeUWvxGpc src in org https www youtube com embed KZzeUWvxGpc wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embe...
Sebab Apa Marah Anwar Ibrahim

Sebab Apa Marah Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 29/5/2024 - jumlah : 97 hits
Sebab apa marah Anwar Ibrahim ARVE Error src mismatch provider youtube url https youtu be EFVFhrPF7VA src in org https www youtube com embed EFVFhrPF7VA wmode transparent rel 0 feature oembed src in mod https www youtube com embed EFVFhrPF7...
Anwar Ibrahim Menyambut Baik Pengumuman Google Ingin Melabur Sebanyak Rm9 41 Bilion Di Malaysia

Anwar Ibrahim Menyambut Baik Pengumuman Google Ingin Melabur Sebanyak Rm9 41 Bilion Di Malaysia

papar berkaitan - pada 30/5/2024 - jumlah : 124 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyambut baik komitmen syarikat teknologi terkemuka dunia Google yang mengumumkan ingin melabur sebanyak AS 2 bilion bersamaan RM9 41 bilion di Malaysia Mempercepat transformasi digital negara Melal...
Baik Dekat Dengan Anwar Ibrahim Dari Baik Dengan Annuar Musa

Baik Dekat Dengan Anwar Ibrahim Dari Baik Dengan Annuar Musa

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 92 hits
Hebat Pas Tumpat sanjung barang lupus dalam politik Umno Annuar Musa sampai merai haji jadinya siap belah kek Yang turut rai Ahmad Yakob dan ketua Pas Tumpat Tidak dipasti Annuar turun ke Tumpat dalam rangka apa Dalam majlis itu iuga terden...
Patut Pmx Pi Kedah Bagi Tambahan Peruntukan Hadi Awang Pun Nak Cakap Bab Ekonomi

Patut Pmx Pi Kedah Bagi Tambahan Peruntukan Hadi Awang Pun Nak Cakap Bab Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 61 hits
Najib Bakar Bolehlah Muhammad Sanusi Md Nor buat sponsor KDA FC 43 billion tu Alang alang amik Messi teruih Betoi dak Tuan Guru Abdul Hadi Awang 2021 dah announce 2024 mesti dah asyukkk Lama aih tak balik Jitra Mau dah jadi metropolis
Gaza Lebih 120 Mayat Rakyat Palestin Dijumpai Dua Hari Selepas Tentera Israel Tinggalkan Kem Jabalia

Gaza Lebih 120 Mayat Rakyat Palestin Dijumpai Dua Hari Selepas Tentera Israel Tinggalkan Kem Jabalia

papar berkaitan - pada 3/6/2024 - jumlah : 74 hits
Bernama AnadoluRAKYAT Palestin mengutip sisa barangan dari sekolah yang musnah di Kem Jabalia FOTO AFPBandaraya Gaza Lebih daripada 120 mayat rakyat Palestin dijumpai daripada runtuhan dua hari selepas tentera Israel meninggalkan Kem Jabali...
Che Ibrahim Jawab Walaun

Che Ibrahim Jawab Walaun

papar berkaitan - pada 2/6/2024 - jumlah : 96 hits
Che Ibrahim Mohamad1 Mengundi adalah perkara siyasi bukan aqidah Berbeza politik tidak membawa kepada perbezaan agama sebagaimana yang berlaku antara dakwah Rasulullah saw dan gerakan Abu Jahal 2 Penentuan kafir zimmi dan kafir harbi adalah...
How To Assuage Public Fury Social Unrest Over Targeted Fuel Subsidies

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Bongkar Pokok Ubi Kayu Di Raised Bed

Dua Penumpang Meninggal Dunia Bas Bawa Pelancong China Terbalik Di Genting Highlands

Kisah Di Hujung Minggu

Menjamu Selera Di Village Cafe



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Aeon Berkolaborasi Dengan Kewpie Tambah Keenakan Rangkaian Produk Aeon Delicatesen

How Are Candidates In Sg Bakap Faring

Court Upholds Lecturer S Sacking For Letting Absent Students Pass Exam

Legal Eagle Edgar Joseph Jr Dies Aged 90

Taman Negara Bako Eksplorasi Alam Semula Jadi Bermula

Drama Ternyata Sebuah Bahagia