Perjanjian Malaysia 1963 Mengubah Kontrak Sosial



Satu sisi yang tidak pernah dibincangkan oleh parti Ketuanan Melayu adalah Perjanjian Malaysia 1963 (MA 63) telah pun menamatkan kontrak sosial.
Perjanjian pembentukan Malaysia yang mengikutsertakan Singapura, Sabah dan Sarawak itu tidak pernah mengandungi terma Ketuanan Melayu atau kaum Melayu di atas kaum lain. Sebaliknya, menganggap kaum-kaum di Sabah dan Sarawak adalah setara dan sama rata.
MA63 ini boleh menyebabkan Kontrak Sosial yang mengutamakan Melayu hanya terpakai di Semenanjung dan tidak di Malaysia Timur, serta menjejaskan perpaduan nasional.
Hal tersebut ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Penampang, Darell Leiking mengkritik kenyataan ketua penganjur Kongres Maruah Melayu, Zainal Kling semalam yang disifatkannya tidak adil kerana menyalahkan orang bukan Melayu dan mengugut kewarganegaraan mereka setiap kali timbul isu membabitkan Melayu.
Beliau berkata, sikap seperti itu hanya akan membawa kepada perpecahan dan polarisasi di Malaysia, walaupun mereka yang membuat kenyataan sedemikian dapat menikmati justifikasi atau kegembiraan buat seketika.
Zainal dalam ucapannya berkata, Malaysia adalah negara orang Melayu dan beliau mengingatkan kaum lain agar tidak melanggar kontrak sosial dengan orang Melayu atau kerakyatan mereka boleh “digantung”.
“Saya tertanya-tanya siapa yang menyerang orang Malayu atau sama ada terdapat konspirasi terselindung untuk menurunkan taraf orang Melayu seperti dakwaan Zainal.
“Tetapi, menyalahkan orang bukan Melayu atau menyerah kepada fahaman perlindungan (mengancam orang bukan Melayu) pastinya tidak akan membawa masyarakat Melayu ke arah kemajuan atau membangun.”
Beliau menyifatkan serangan berterusan terhadap orang bukan Melayu tidak sihat kerana orang Melayu sudah menikmati faedah dan keistimewaan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
“Orang bukan Melayu perlu bekerja lebih keras berbanding orang Melayu, tetapi pada masa sama, mereka diharapkan untuk menyumbang kepada pembangunan negara.”
Leiking berkata, “kontrak sosial yang diwarisi” seperti disifatkan Zainal, boleh dianggap tidak wujud dalam konteks itu kerana Sabah, Sarawak, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu membentuk Malaysia secara bersama.
Katanya, isu pewarisan kontrak sosial tidak patut timbul lagi kerana melalui Perjanjian Malaysia 1963, Malaysia bukan saja tanah orang Melayu, “tetapi tanah orang Melayu, Cina, India, Kadazan, Dusun, Murut, Bajau, Iban dan Dayak”.
“Jadi, saya harap Zainal akan faham dengan jelas yang Sabah dan Sarawak tidak ‘menyertai’, tetapi ‘membentuk bersama sebagai entiti berasingan’ persekutuan Malaysia.
“Beliau patut membuat kajian terperinci mengenai Perjanjian Malaysia 1963 sebelum menggunakan kontrak sosial di Malaysia sebagai asas penghujahannya.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/25143

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lupakah Zainal Kling Tentang Semangat Pembentukan Malaysia 1963

Lupakah Zainal Kling Tentang Semangat Pembentukan Malaysia 1963

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 422 hits
Pada 9 Oktober 2019Oleh Brolin Nicholsion Kenyataan Ketua Eksekutif Kongres Maruah Melayu Prof Emeritus Datuk Dr Zainal Kling yang mengatakan Malaysia untuk Melayu membuat beliau lupa akan semangat pembentukan Malaysia 1963 di mana negara i...
Apa Itu Perusahaan Sosial Dan Bagaimana Magic Membantu Perusahaan Sosial Di Malaysia

Apa Itu Perusahaan Sosial Dan Bagaimana Magic Membantu Perusahaan Sosial Di Malaysia

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 677 hits
Usahawan sosial atau Social Enterprise merupakan sebuah entiti perniagaan yang berdaftar di bawah undang undang bertulis yang mempunyai kewangan yang baik sekaligus dapat memberi impak kepada sosial dan juga alam sekitar Menurut MaGIC perus...
Ramai Yang Puji Di Media Sosial Warner Bros Ucap Terima Kasih Joker Kini Jadi Filem Nombor 1 Di Malaysia

Ramai Yang Puji Di Media Sosial Warner Bros Ucap Terima Kasih Joker Kini Jadi Filem Nombor 1 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 389 hits
Filem Joker yang dilakonkan Joquin Pheonix ketika ini mungkin menjadi filem yang paling disebut sebut oleh seluruh peminat filem Hollywood termasuklah di Malaysia Setiap hari ada sahaja review yang dibuat oleh segelintir peminat yang teruja...
5 Senarai Blog Malaysia Yang Banyak Pelawat

5 Senarai Blog Malaysia Yang Banyak Pelawat

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 491 hits
5 Blog Yang Paling Ramai Pengunjung Musim Ini Telah Di Kenalpasti Oleh Admin Pemilihan Ini Berdasarkan Kriteria2 berikut Mempunyai Bilangan Visitor Yang RamaiMempunyai Artikel Dan Bahan Yang MenarikTidak Mempunyai Unsur Lucah Atau MelampauL...
4 Peserta Malaysia Bakal Berentap Di Golden Memories Asia

4 Peserta Malaysia Bakal Berentap Di Golden Memories Asia

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 356 hits
Setelah berjaya menggelar program pencarian bakat D Academy Asia buat julung kalinya pihak Indosiar membuat satu program pencarian bakat bertingkat asia yang diberi nama Golden Memories Asia Golden Memories Asia merupakan satu program penca...
Tiada Dana Pemenang Pertandingan Robotik Dunia Bawa Makanan Sendiri Dari Malaysia

Tiada Dana Pemenang Pertandingan Robotik Dunia Bawa Makanan Sendiri Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 311 hits
Astro Awani Muslim Tamsir dan keluarganya semasa disambut penyokong di KLIA2 selepas memenangi Pertandingan Robotik Dunia di New Delhi India Gambar Astro AWANI SEPANG Pemenang Pertandingan Robotik Dunia Danish Irfan Muslim dan bapanya Musli...
Malaysia Turki Pakistan Terajui Usaha Perjelas Islam Kata Dr Mahathir

Malaysia Turki Pakistan Terajui Usaha Perjelas Islam Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 163 hits
Malaysia Turki Pakistan terajui usaha perjelas Islam kata Dr Mahathir Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 29 Sep
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp