Perihal Membaca Buku Sebanyak Yang Mungkin





 MEMBACA BUKU - SETIAP HARI - LEBIH BANYAK BUKU


1. Bagian tersulit dari membaca adalah duduk untuk memulai.


2. Berhentilah dari buku-buku yang membosankan untuk memberi ruang bagi yang membaca dengan pengetahuan yang baik.


3. Membaca satu buku mungkin tidak mengubah hidup kau, tetapi membaca setiap hari akan mengubah segalanya.


4. Baca lebih sedikit buku yang telah ada selama berhari-hari, baca lebih banyak buku yang telah ada selama beberapa dekade.


5. Jika kau pernah mengatakan kau tidak punya waktu untuk membaca buku, lihatlah waktu layar ponsel kau.


6. Semua bacaan dihitung sebagai membaca–coba cetak buku, ebook, dan buku audio untuk menemukan format yang paling sesuai untuk kau belajar.


7. Ini bukan tentang berapa banyak buku yang kau dapatkan yang penting, ini tentang berapa banyak buku yang melewati kau yang memberikan sumbangan hidup kau yang penting.


8. Diamkan ponsel kau saat kau membaca, dan biarkan di ruangan lain sebelum membaca. Dengan cara itu, kau bisa fokus melahap bacaan kau 100 kali fokus konsentrasi kau.


9. Baca buku-buku bagus, baca ulang buku-buku bagus, beli kembali buku-buku yang memberi panduan kau untuk bisa berpikir dan bertindak.


10. Kau tidak menjadi pembaca dan kemudian mulai membaca buku. Kau mulai membaca buku dan kemudian menjadi pembaca.


11. Lebih baik berhenti dari sebuah buku daripada berhenti membaca sama sekali.


12. Jika sebuah buku mengubah hidup kau, bertujuan untuk membacanya ulang sebulan atau setahun sekali dan bila kau merasakan itu satu hal yang berarti, maka renungkan lah setiap hari.


13. Kembalikan, ulang, atau daur ulang buku yang tidak kau nikmati.


14. Mengulang membaca dua atau tiga kali lebih cepat untuk mengingat setengahnya.


15. Tempat terbaik untuk membaca adalah ruang yang membuat kau nyaman, tenang, dan juga bahagia. Bisa pantai, taman, kamar, kebun, gunung, dan lain sebagainya.


16. Ritual dalam memilih buku yang harus dilalui semua pembaca adalah belajar bagaimana memilih judul untuk diri mereka sendiri daripada menunggu orang lain memilih buku untuk mereka; (seperti bagaimana orang tua, guru, dan profesor melakukannya).


17. Membaca ringkasan buku akan membantu mendongkrak daya berpikir kau untuk memahami buku itu seperti menonton sebuah film dan kau akan bisa bercerita.


18. Ironi dari membaca cepat adalah bahwa jika kau dapat membaca cepat buku itu tidak layak dibaca. Buku-buku terbaik tidak mungkin untuk dibaca cepat karena mereka terus-menerus membuat kau berhenti dan berpikir.


19. Tujuan membaca adalah aplikasi, bukan hafalan. Berhentilah menghabiskan waktu mencoba mengingat informasi dan sebaliknya menghabiskan waktu mencoba menerapkan informasi.


20. Jika kau ingin membangun kebiasaan membaca, tetapkan tujuan untuk membaca setiap hari, dari melatih setahap-demi-setahap duduk beberapa menit hingga bisa mencapai pada kemampuan bertahan berjam-jam. Sasarannya begitu kecil sehingga tidak mungkin menghasilkan alasan yang masuk akal untuk tidak melakukannya, bila kau latihan.


21. Orang yang menulis ringkasan buku manfaat sepuluh kali lebih banyak daripada orang yang membaca ringkasan.


22. Jika kau membaca buku tetapi tidak mengubah perilaku atau pemikiran kau dengan cara apa pun, baik buku itu payah atau kau  tidak belajar apa-apa.


23. Hanya karena kau membeli sebuah buku, bukan berarti itu datang dengan kontrak yang mengikat untuk menyelesaikannya.


24. Setiap orang yang membaca 100 buku setahun dibayar untuk membaca (penulis, akademik, podcaster, pembuat konten) atau membaca fiksi.


25. Tidak ada manusia yang pernah membaca buku yang sama dua kali, karena buku itu bukan buku yang sama dan dia bukan orang yang sama.


26. Buku adalah investasi, bukan pengeluaran. Buku adalah masa depan hidup kau.


27. Lingkungan membaca kau lebih penting daripada motivasi membaca kau. Lebih mudah membaca buku rata-rata di perpustakaan daripada buku menakjubkan di konser musik.


28. Bawalah buku ke mana pun kau pergi. Kau tidak pernah tahu kapan kau akan menemukan diri kau dengan waktu ekstra yang kau baca.


29. Membaca jangan melewatkan setiap bab buku karena bisa membuat kau pahami dan mengerti isinya dengan baik. Jika kau tidak menyukainya saat itu, berhenti dan jangan merasa bersalah tentang menghentikannya.


30. Cara membaca mudah: Unduh ebook atau buku audio ke ponsel kau sehingga kau selalu memiliki sesuatu untuk dibaca jika kau tidak memiliki buku fisik rumah atau tempat tinggal kau.


31. Pujian tertinggi yang dapat kau berikan kepada seorang penulis adalah menunjukkan kepada mereka bahwa kau menulis, menyoroti, dan melahap buku mereka. Jika kau menunjukkan kepada mereka buku yang murni, mereka akan berpikir kau bahkan tidak membacanya.


32. Menghabiskan lebih banyak waktu membaca buku pendek. Beberapa buku terpendek memiliki pelajaran terdalam.


33. Untuk masalah abadi baca buku abadi. Untuk masalah modern baca buku modern. Ini penting untuk mengerti sejarahnya.


34. Buku adalah panduan kehidupan kau. Kau sedang membuat tabungan kebaikan masa depan kau.


35. Sastra; Novel, Puisi, Cerpen, dan segalanya yang ada di sisi kau, akan membuat hidup kau lebih dalam memahami kemanusiaan. Kau harus membacanya.


(Exam Poter, LKB, di edit Rudhy Pravda)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://azlanrumadi.blogspot.com/2024/10/perihal-membaca-buku-sebanyak-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mungkin Dia Merajuk Kot

Mungkin Dia Merajuk Kot

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 61 hits
Apa kena Hanipa Maidin ni Takde kena apa pun Tapi kita pun tahu dia penyokong Mahathir Jadi tentulah dia harap DS Anwar perangai macam Mahathir juga Zaman Mahathir benda tu biasa terjadi Siasatan polis pun Mahathir tentukan Maklumlah diktat...
Lirik Lagu Tak Mungkin Berakhir Jheewa

Lirik Lagu Tak Mungkin Berakhir Jheewa

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 82 hits
TemanMasih kah kau ingat lagiSewaktu kita bersama dahuluTemanBertahun kita bersama Menempuh segala dugaan yang melandaTapi kiniArah kita berlainanKau Dan aku tidak sehaluan lagiDipisahkan oleh cita yang menggunungDalam mengharungi kehidupan...
Gurman Iphone Baharu Mungkin Tidak Lagi Akan Dilancarkan Setiap Tahun

Gurman Iphone Baharu Mungkin Tidak Lagi Akan Dilancarkan Setiap Tahun

papar berkaitan - pada 8/10/2024 - jumlah : 50 hits
Selama bertahun tahun Apple Inc telah mengemas kini produk terbesarnya pada setiap tahun Walau bagaimanapun memandangkan rangkaian produk Apple telah berkembang dengan ketara mengekalkan kitaran kemas kini tahunan untuk barisan produk merek...
Subsidi Telur Ayam Mungkin Ditamatkan Jika Bekalan Stabil Mat Sabu

Subsidi Telur Ayam Mungkin Ditamatkan Jika Bekalan Stabil Mat Sabu

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 82 hits
Kerajaan mempertimbangkan untuk menamatkan subsidi telur ayam gred A B dan C sekiranya bekalan kembali pulih dan stabil Berucap di perhimpunan bulanan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Datuk Seri Mohamad Sabu berkata penjimatan seb...
Bahan Plastik Hitam Mungkin Mengandungi Bfr Berbahaya Amaran Kajian Terbaru

Bahan Plastik Hitam Mungkin Mengandungi Bfr Berbahaya Amaran Kajian Terbaru

papar berkaitan - pada 6/10/2024 - jumlah : 74 hits
4 Okt 2024 06 30am EDT Mengapa Menghidupkan Kembali Sebuah Lombong Emas Lama di Idaho Menjadi Isu Keselamatan Negara 5 Okt 2024 02 00pm EDT Pentadbiran Biden Mengumumkan Peraturan Untuk Menjamin Kesamarataan Dalam Perlindungan Kesihatan Men...
Hiburan Tindakan Saya Mungkin Mengejutkan Rakyat Malaysia Fattah Amin Kerja Keras Bawa Diri Jual Kambing Perap

Hiburan Tindakan Saya Mungkin Mengejutkan Rakyat Malaysia Fattah Amin Kerja Keras Bawa Diri Jual Kambing Perap

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 99 hits
Pelakon sensasi difahamkan membawa diri apabila mula menjual kambing perap di Instagram Difahamkan Fattah tampil dalam satu video marketing satu syarikat makanan perap terkenal Advertisement Dalam video itu Fattah membawa watak sebagai pemi...
Apple Mungkin Luncurkan Paparan Smart Home Dan Os Baru Tahun Depan

Apple Mungkin Luncurkan Paparan Smart Home Dan Os Baru Tahun Depan

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 84 hits
Apple dikatakan sedang memikirkan beberapa peranti pintar untuk rumah dan baru baru ini ada maklumat yang bocor menunjukkan bahawa syarikat teknologi gergasi ini bersedia menceburi pasaran rumah pintar dengan sekurang kurangnya dua peranti ...
Anwar Didakwa Arah Siasat Daim Golongan Kaya Mungkin Abang Jo Senan

Anwar Didakwa Arah Siasat Daim Golongan Kaya Mungkin Abang Jo Senan

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 68 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 30 September 2024 1 Akmal pertahan gelar Teresa nyonya tua ketika soal siasat 2 Akmal lebih sudu dari kuah AMK 3 Kes GISBH PAS gesa henti menghukum sebelum keputusan mahkamah 4 Isham balas Puad Meroyan kelakuan ...
Menjelang Pru16 Perikatan Nasional Mungkin Sudah Bubar

Menjelang Pru16 Perikatan Nasional Mungkin Sudah Bubar

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 125 hits
Oleh Adam Malik Menjelang PRU16 Perikatan Nasional mungkin sudah bubar Kekalahan demi kekalahan yang dialami oleh pihak Perikatan Nasional mengakibatkan beberapa pihak dari parti komponen dan sekutu dalam Perikatah Nasional berfikir dua kal...
Sprm Serbu Rumah Disyaki Simpan Wang Rasuah Ahli Politik Berpengaruh

Siti Kasim Wants Malays To Think For Themselves Stop Asking Their Ustaz How To Pee Enjoy Couples Intimate Moment

Snatch Theft Victim From Bangsar Receives No Help From Passerby

Macc Raids Politician S Safe House Seizes Millions

Drama Andai Tiada Dia Lakonan Ummi Nazeera Hisyam Hamid

Hukum Bekerja Di Bank Menyimpan Wang Di Dalamnya Dan Mengambil Pinjaman Bank

The Benefits Of Asphalt Resurfacing For Long Term Pavement Durability

Kumpulan Wanita Berpiknik Di Tengah Kubur


echo '';
10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober

5 Individu Termuda Bergelar Graduan Universiti di Dunia

Info Dan Sinopsis Filem Telekinesis 2024 Arahan Syafiq Yusof Kini Di Astro First


Kenduri Kahwin

Workplace Harassment In Toronto How To Build A Strong Legal Case

Kes Bunuh Model Polis Kemuka Notis Biru Pada Interpol Kesan Pasangan As

Hutang Kerajaan Rm1 173 Trilion Pada 2023 Naik Rm92 9 Bilion

Zulkifli Dismisses Islam Is Under Threat Narrative

Guest Editorial The Malay Gentry