Perdana Menteri Ketika Itu Buat Keputusan Sembunyi Sembunyi Menyebabkan Malaysia Hilang Batu Puteh Azalina



Perdana Menteri itu membuat keputusan bersendirian tanpa sesiapa mengetahuinya, termasuk Peguam Negara yang bercuti ketika itu.
(Harian Metro) – Perdana Menteri yang membuat keputusan sembunyi-sembunyi adalah individu yang bertanggungjawab menyebabkan Malaysia kehilangan Pulau Batu Puteh, dalam proses rayuan di mahkamah antarabangsa, dedah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said.
Beliau mendedahkan, Perdana Menteri itu membuat keputusan bersendirian tanpa sesiapa mengetahuinya, termasuk Peguam Negara yang bercuti ketika itu.
“Peguam Negara cuti empat hari ‘garden leave’- dipaksa cuti, tiada ada orang siapa yang tahu keputusan dibuat sembunyi-sembunyi menyebabkan kita hilang Pulau Batu Puteh dalam proses rayuan antarabangsa dan tidak seorang pun menggembar-gemburkan isu ini dan mengaitkan dengan soal kehilangan kedaulatan.
“Perkara ini sudah disiasat pasukan petugas khas, dia dipanggil tetapi dia tak datang dan kini sudah ada Suruhanjaya Diraja (RCI) beliau boleh dipanggil, jika tidak hadir boleh ditangkap,” katanya yang membuat pendedahan itu di Dewan Negara ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Kekebalan Bidang Kuasa Negara Asing 2023, di Dewan Negara, hari ini.
Tanpa menamakan Perdana Menteri berkenaan, Azalina menjelaskan, perkara itu berlaku bukan ketika beliau menjawat jawatan menteri.
Azalina menjelaskan, Malaysia tidak akan kehilangan Pulau Batu Puteh jika peristiwa itu berlaku ketika beliau menjadi menteri.
Katanya, semua pihak perlu memberikan kepercayaan kepada RCI untuk Mengkaji Pengendalian Perkara Berkaitan Kes Kedaulatan Batu Puteh, Batuan Tengah dan Tubir Selatan yang ditubuhkan untuk mencari kaedah penyelesaian serta penambahbaikan mengenai sebarang isu membabitkan kedaulatan negara.
Terdahulu, ketika perbahasan, beberapa senator membangkitkan kebimbangan mereka berhubung kuasa Perdana Menteri dalam Fasal 30, 31, 32 dan 33 dalam perbahasan RUU Kekebalan Bidang Kuasa Negara Asing 2023.
Mereka bimbang, kuasa Perdana Menteri itu menyebabkan penyalahgunaan kuasa yang tidak sihat kepada pentadbiran negara.
Menjelaskan perkara itu, Azalina berkata, tidak sepatutnya wujud kekhuatiran itu kerana keputusan Perdana Menteri perlu diwartakan dan dibentangkan kepada umum.
Pada 23 Mei 2008, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan Singapura mempunyai hak terhadap Batu Puteh, manakala Batuan Tengah yang terletak kurang satu kilometer dari pulau itu milik Malaysia.
ICJ juga memutuskan hak milik Tubir Selatan, kira-kira empat kilometer dari Batu Puteh, akan ditentukan mengikut persempadanan perairan negara yang menguasainya.
Namun, kerajaan Pakatan Harapan diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad menarik balik permohonan membatalkan keputusan ICJ yang menganugerahkan bidang kuasa undang-undang Batu Puteh kepada Singapura, pada 28 Mei 2018.
The post Perdana Menteri ketika itu buat keputusan sembunyi-sembunyi menyebabkan Malaysia hilang Batu Puteh – Azalina appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/04/02/perdana-menteri-ketika-itu-buat-keputusan-sembunyi-sembunyi-menyebabkan-malaysia-hilang-batu-puteh-azalina/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebagai Orang Yang Rapat Dengan Perdana Menteri Memang Patut Farhash Jadi Kaya

Sebagai Orang Yang Rapat Dengan Perdana Menteri Memang Patut Farhash Jadi Kaya

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 100 hits
Heboh diperkatakan ramai sejak tiga empat hari kebelakangan ini tentang kejayaan Farhash Wafa Salvador muncul sebagai pemegang saham utama sebuah syarikat senaraian awam HeiTech Padu Bhd Farhash adalah Setiausaha Politik Anwar Ibrahim ketik...
Ringgit Perdana Menteri Dibidas Di Dewan Negara

Ringgit Perdana Menteri Dibidas Di Dewan Negara

papar berkaitan - pada 21/3/2024 - jumlah : 95 hits
harakahdaily comMarch 20 2024Ir Md Nasir HashimKUALA LUMPUR Kerajaan kelihatan tidak mengambil sebarang tindakan untuk menstabilkan nilai ringgit yang jatuh merudum berbanding Dolar Amerika Syarikat demikian kata Senator Ir Md Nasir Hashim ...
Dr M Didn T Consult Me On Batu Puteh

Dr M Didn T Consult Me On Batu Puteh

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 112 hits
Former attorney general Tan Sri Mohamed Apandi Ali has hit out at Tun Dr Mahathir Mohamad over the Batu Puteh issue saying the former prime minister erred in not seeking his advice on the matter Tun should have asked for my advice as I was ...
Anies Cak Imin Hadiri Sidang Perdana Phpu Kami Harap Mk Bisa Ambil Keputusan Dengan Adil

Anies Cak Imin Hadiri Sidang Perdana Phpu Kami Harap Mk Bisa Ambil Keputusan Dengan Adil

papar berkaitan - pada 27/3/2024 - jumlah : 105 hits
Anies berharap agar permohonan yang akan disampaikan pihaknya dapat dipertimbangkan oleh hakim MK
Kena Tundukkan Dia Itu Hak Kita Pelakon Mengaku Ada Baca Jampi Ketika Sediakan Makanan Suami Rupa Rupanya

Kena Tundukkan Dia Itu Hak Kita Pelakon Mengaku Ada Baca Jampi Ketika Sediakan Makanan Suami Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 86 hits
Pelakon dan juga usahawan selebriti Datin Thalia mengaku dia ada membaca sedikit 8216 jampi 8217 ketika menyediakan makanan buat suami dengan tujuan mengeratkan lagi hubungan antara mereka Thalia mengaku ada guna 8216 jampi 8217 Ujar Thalia...
Kita Dah Hilang Batu Putih

Kita Dah Hilang Batu Putih

papar berkaitan - pada 6/4/2024 - jumlah : 69 hits
Korang tahu tak Sebab PM7 buat keputusan sembunyi sembunyi kita dah hilang Batu Puteh dan wilayah perairan sekeliling dia Puak puak yang kononnya pejuang bangsa tak pernah mempersoalakan isu ini yang telah menghakis kedaulatan negara Bahkan...
Lirik Lagu Salahkan Aku Fimie Don

Nestl Malaysia Membawa Kegembiraan Kepada Kumpulan Pertama Pemenang Mingguan Kempen Gaji Seumur Hidup

Mysubsidi Diesel 2024 Cara Mohon Syarat Kelayakan

Dapat Bos Baik Pun Rezeki

Nicotine Pouches And Oral Health Debunking Common Myths

Kos Diesel Hilux Selepas Subsidi Mansuh Kos Meningkat Rm184

Float En Fold House By Architecture Seed In Thrissur India

Diesel Prices Jump 56 As Malaysia Revamps Decades Old Fuel Subsidies



10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online

8 Fakta Biodata Johan Ghazali Jojo Atlet Muay Thai Malaysia Yang Tewas Pada Nguyen Di One Championship

10 Fakta Biodata Haneesya Hanee Dewi Remaja Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah 2024 Gandingan Erysha Emyra Tayangan TV3 Malaysia Tonton

10 Filem Melayu Malaysia Terbaru Best 2024 Mesti Tonton

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kiblat Ke Syurga Astro Ria


Percaturan Allah Tiada Jodoh Kami Wanita Tinggalkan Hadiah Untuk Mentua Tak Jadi Di Masjid Buat Ramai Sebak

Colorful Summer Shapewear Dress Your Favorite Popilush Items

Lirik Lagu Dolla Here4u

How To Choose The Perfect Playing Cards For Magic Tricks

Keracunan Makanan Program Sekolah 2 Maut

Fleet Card Sistem Kawalan Subsidi Ada Had Isian Liter Mof