Perdamaian Nasional Tapi Bersyarat Umno Main Politik Makam Tertinggi


 
Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON Foto WAN ZAHARI WAN SALLEHOctober 27, 2020 Tindakan Umno yang menyarankan agar kerajaan melaksanakan agenda perdamaian nasional bukanlah untuk memerangi Covid-19, sebaliknya dijadikan sebagai topeng mengaburi niat mereka yang mahu membubarkan Parlimen.
Naib Presiden AMANAH, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, biarpun Umno tahu Pilihan Raya Umum (PRU) tidak relevan buat masa ini, tetapi mereka memerlukan ruang selesa untuk bersedia ke arah itu.
Beliau turut memetik kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menyeru agar kerajaan menggembleng penyertaan semua parti politik termasuk pembangkang, namun parti itu tegas menolak kerjasama dengan PKR dan DAP.
Menurut Mujahid yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar, Umno masih berpolitik dengan cara yang berbahaya kepada asas demokrasi sekiranya perdamaian nasional sifatnya bersyarat.
“Saya kira tumpuan Umno bukan tumpu lawan Covid-19 atau ajakan kepada perdamaian nasional, tetapi adalah untuk bubar Parlimen dan bersedia untuk PRU.
“Jika benar apa yang saya katakan, maka jelaslah ini politiking makam tertinggi yang Umno sedang mainkan dengan menggunakan dua alasan itu sebagai topeng.
“Apakah pakej rekonsiliasi ada syaratnya? Jika perdamaian nasional yang dimaksudkan tanpa PKR dan DAP, adakah ini bermaksud kemenangan Pakatan Harapan (PH) secara bermandat mahu dinafikan?” soalnya dalam satu kenyataan hari ini.
Semalam, Ahmad Zahid mencadangkan supaya kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengambil pendekatan melangkaui perbezaan ideologi parti dalam menangani pandemik Covid-19.
Beliau menyarankan supaya inisiatif Rekonsilisasi Nasional atau Agenda Perdamaian Nasional segera dilaksanakan dengan menggembleng penyertaan semua parti politik bernaung dalam kerajaan dan juga parti-parti pembangkang.
Bagaimanapun beliau memberitahu, Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno tegas mengekalkan keputusan terdahulu yang tidak mahu kerjasama antara PKR dan DAP.
Justeru Mujahid menyifatkan, mentaliti super ego Umno terhadap Anwar Ibrahim dan DAP masih tidak berubah biarpun parti itu tahu kerajaan PN tertegak atas pembelotan mandat rakyat.
Malah katanya, mentaliti Umno masih tidak dapat menerima realiti keputusan demokrasi yang dimenangi oleh PH.
Bahkan katanya, walau apa pun pandangan politik terhadap DAP, parti itu adalah entiti yang sah dan telah membuktikan keabsahannya dengan memerintah sebuah negeri.
Beliau bertanya, adakah Umno tidak menghormati keputusan rakyat yang memberikan kepercayaan kepada DAP yang membentuk kerusi besar dalam PH sebagai kerajaan pra pembelotan Sheraton.
“Jika perdamaian nasional bersyarat maka Umno masih berpolitik dengan cara yang sangat merbahaya kepada asas demokrasi.
“Umno akan tersisih bersama pembelotan yang dilakukan oleh Muhyiddin dan konco-konconya jika terlalu membawa ego ethno-centrictnya (ego perkauman),” tegas Mujahid lagi.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/perdamaian-nasional-tapi-bersyarat-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Umno Gesa Perdamaian Nasional Parti Politik

Pemuda Umno Gesa Perdamaian Nasional Parti Politik

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 216 hits
Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata setiap pemimpin politik perlu memiliki iltizam dan komitmen serta kejujuran politik yang jitu untuk menjayakan agenda itu secara bersama PETALING JAYA Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki menca...
Mesyuarat Muafakat Nasional Tak Boleh Kerana Covid 19 Tapi Mesyuarat Mt Umno Boleh

Mesyuarat Muafakat Nasional Tak Boleh Kerana Covid 19 Tapi Mesyuarat Mt Umno Boleh

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 282 hits
Berita Sebelum ini Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Muafakat Nasional dibatalkan malam ini Pembatalan mesyuarat yang diadakan di Menara Umno itu disahkan Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa Menurutnya pembatalan itu dibuat a...
Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

Pkr Hormat Gencatan Politik Umno Kekal Agenda Kembali Mandat Rakyat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 347 hits
October 21 2020 10 38 PMSetiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata parti itu akan mengekalkan usaha ke arah mengembalikan mandat rakyat dengan kebersamaan ahli Parlimen yang mendokong cita cita dan harapan sama PETALING JAYA PKR...
Tindakan Gencatan Politik Pengorbanan Kedua Umno

Tindakan Gencatan Politik Pengorbanan Kedua Umno

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 213 hits
SHAH ALAM UMNO telah melakukan pengorbanan untuk kali yang kedua bagi menyelamatkan kerajaan Perikatan Nasional demi kepentingan rakyat dan negara Pengerusi Veteran UMNO Datuk Othman Desa berkata pengorbanan yang pertama dilakukan oleh part...
Laporan Muhyiddin Tunggu Calon Tpm Dari Umno Tapi Enggan Terima Zahid

Laporan Muhyiddin Tunggu Calon Tpm Dari Umno Tapi Enggan Terima Zahid

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 362 hits
malaysiakini comDiterbitkan 27 Oct 2020 11 47 pmMuhyiddin Yassin didakwa sedang menunggu Umno mencalonkan pemimpin parti itu yang dianggap boleh diterima untuk dilantik sebagai timbalan perdana menteri lapor sebuah laporan media hari ini Me...
Seperti Permintaan Dengan Anwar Umno Nak Jawatan Tpm Muyhiddin Setuju Tapi Bukan Zahid

Seperti Permintaan Dengan Anwar Umno Nak Jawatan Tpm Muyhiddin Setuju Tapi Bukan Zahid

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 252 hits
Pendedahan mengejutkan membabitkan isi kandungan surat Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kepada Yang di Pertuan Agong baru baru ini yang menyatakan UMNO meminta jawatan TPM jika memberikan sokongan kepada Anwar surat yang diper...
Gencatan Senjata Politik Umno Ppbm Tidak Akan Bertahan Penganalisis Politik

Gencatan Senjata Politik Umno Ppbm Tidak Akan Bertahan Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 231 hits
PETALING JAYA Seorang penganalisis politik memandang sinis kenyataan Umno berhubung gencatan senjata politik dalam pertikaiannya dengan PPBM dengan berkata ia tidak akan bertahan lama Bercakap kepada FMT Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal An...
Umno Umum Gencatan Politik Dukung Kerajaan Pn

Umno Umum Gencatan Politik Dukung Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 250 hits
PETALING JAYA Umno hari ini mengumumkan gencatan politik bagi memastikan agenda menangani Covid 19 dan membantu rakyat yang susah akibat hambatan ekonomi dapat diutamakan Presiden Zahid Hamidi juga mengumumkan Umno mendukung kerajaan Perika...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja

Menyantuni Rumah Terbuka