Percutian London Burton On The Water Birbury Combe Castle Day 6




Kami keluar pagi pagi untuk ke Bicester Village dulu. Sebaik dibuka pukul 9.00 pagi kami terus masuk. Ada lagi beberapa barang yang anak anak ingin beli sebelum kami bertolak ke Cotswold. Balik nanti mesti dah malam, dan keesokannya pula kami akan bertolak ke Scotland. 

Pemandangan di sepanjang perjalanan ke Cotswold sangat cantik. Pemandangan country home dengan ladang ladang dan rumah ladang mereka. Saya memang asyik melihat tanaman yang saya tak pasti tanaman apa tapi setiap kawasan sangat luas. 

Costwold yang terkenal dengan Burton On The Water yang merupakan tempat yang telah lama saya ingin pergi. Burton On The Water terletak di tengah tengah Cotswold terkenal dengan 5 jambatan batu yang dibina antara tahun 1654 hingga 1911. Ianya dibina menggunakan batu batu dari Cotswold juga diberi jolokan “Venice of Cotswold”. 
Pemandangan sangat cantik dengan iconic view adalah jambatan batu yang menyusuri sungai yang jernih dan tak dalam. Banyak itik gembo gembo berenang renang di dalamnya. Airnya memang tak dalam sehingga anjing juga turun ke dalam sungai mengejar itik itik tersebut. 
Sepanjang laluan sungai terdapat banyak cafe kecil yang boleh singgah. Tapi saya rimas kerana ramai yang membawa anjing di laluan sempit tersebut. 
Kami singgah makan ice cream yang sangat sedap. Masya Allah sedap sungguh ice cream caramel. Tak tahu mana nak cari ice cream sesedap ini di tempat kita. 

Selepas puas bergambar gambar di sini, kami kemudian ke Birbury, satu lagi perkampungan tradisional yang dikatakan tercantik di United Kingdom. 
Cottage di sepanjang Arlington Row juga dikatakan sebagai tempat untuk bergambar yang tercantik. Ianya dibina tahun 1380 sebagai monastic wool store, kemudiannya ditukar sebagai cottage penenun pada abad ke 17. 
Kami berjalan kaki agak jauh kerana sangat susah untuk mendapat parking. Hubby parking tepi jalan dan tidur di dalam kereta. Hanya saya dan anak anak sahaja yang berjalan ke Arlington Row untuk bergambar. 
Memang ralit melihat ikan ikan dalam parit besar dengan air yang jernih sepanjang jalan. Rumah rumah di cottage ini masih berpenghuni dan didiami. Hmm terfikir orang orang di sini pastinya dah biasa dengan suasana orang ramai bergambar di hadapan pintu rumah mereka.

Akhir sekali kami ke Combe Castle the prettiest village in England. Hmm saya tak pasti kalau betul lah seperti gelaran tersebut. Pada saya macam biasa sahaja. Pemandangan istana lama dan rumah rumah lama.
Nak cari cafe pun tak ada. Kalau nak membeli makanan atau minuman, hanya diletakkan duit dalam bekas yang disediakan. Masyarakat sana pentingkan amanah dan kejujuran. Jadi mereka tak risau kalau ada yang ambil barang tanpa bayar pun. Tapi kami teragak agak nak membelinya kerana tak dapat bertanya dengan tuannya akan kandungan bahan yang digunakan dalam kek.  

Perjalanan dari tempat parking ke castle sangat jauh. Perlu berjalan hampir 1 kilometer dengan jalan yang menuruni bukit. Cabarannya ialah sewaktu hendak balik bila perlu mendaki jalan berbukit tersebut. Masa menuruni bukit tak lah terasa sangat penatnya berbanding dengan mendakinya.

Kami balik dan singgah di Oxford City untuk makan malam di Restoran Ompoitoire Libnais iaitu restoran makanan Lebanon. 
Waah baru terasa suasana bandar bila berada di sini bila kelihatan banyak bas berwarna merah 2 tingkat yang cukup sinonim dengan London. Ya lah seharian berada di Costwold dengan pemandangan kampung dan cottage lama. 


Selepas makan, kami singgah di mall sebelahnya di mana Aween hendak beli kasut Dr Marten. Di  mana mana sahaja di UK, harga barang sama sahaja. Dan kita boleh tukar saiz atau memulangkannya di mana mana sahaja. 
Saya masuk ke UniQlo tapi seluar panjang yang dicari tak ada saiz dan tidak ada fitting room. Jadi akhirnya saya tak membeli apa apa pun. 
Selepas letih meronda ronda, kami bertolak balik ke Bicester untuk mengemas dan bersiap siap untuk memudahkan perjalanan keesokannya. Jangan lupa nantikan entri perjalanan ke Scotland dalam entri akan datang. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2022/05/percutian-london-burton-on-water.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percutian London Jalan Jalan Oxford Street Day 2

Percutian London Jalan Jalan Oxford Street Day 2

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 172 hits
Pagi pagi hari kedua di London kami dah keluar dan kali ini menaiki bas terus ke Oxford street Tapi bas berhenti banyak perhentian rasanya 38 40 kali dan mengambil masa hampir 1 jam Tapi saya seronok jer dan tak terasa pun lama kerana sepan...
A Day At The Crystal Crown Hotel

A Day At The Crystal Crown Hotel

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 147 hits
We are having a fun family time at the Cystal Crown Hotel It s just a fool of me because I just noticed the hotel is a quarantine spot for COVID 19 patients Oh no hahaha But everything is fine The hotel s hygiene is at the top so no worries...
Rm200 A Month For The Poor Better Than Sapura Bailout Says Mp

Rm200 A Month For The Poor Better Than Sapura Bailout Says Mp

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 184 hits
The billions of ringgit that might be used to bailout debt ridden Sapura Energy Berhad could be better used by giving the poor with RM200 a month to stave off a looming hunger crisis an opposition MP said today Klang MP Charles Santiago sai...
Umno And The Threats From Within

Umno And The Threats From Within

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 138 hits
Money politics rule the day whenever there is an Umno election and candidates must have a strong war chest to vie for top positions Umno s Annual General Meeting with the election of office bearers has always been a divisive event The most ...
Chicken Shortage On The Agenda For Selangor Officials

Chicken Shortage On The Agenda For Selangor Officials

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 349 hits
Consumers and dealers have complained of a shortage of chicken in the market PETALING JAYA A special meeting will be held tomorrow to discuss the problems facing the poultry industry in Selangor and how to ensure sufficient supply Bernama q...
Pakatan Harapan Is Hurting Malaysia S Economy And The Ringgit

Pakatan Harapan Is Hurting Malaysia S Economy And The Ringgit

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 213 hits
Speculators and investors do not care whether a government is democratic or autocratic But they do care when a government is unstable even if it is democratic So the constant attacks by Pakatan Harapan and the non stop threats of toppling t...
Johor Pkr Man Tells People To Take To The Streets Over Soaring Food Prices Weakening Ringgit

Johor Pkr Man Tells People To Take To The Streets Over Soaring Food Prices Weakening Ringgit

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 128 hits
PKR s outspoken Johor parliamentarian Hassan Abdul Karim urged people to protest against the government s failure in managing rising prices of essential food items that has been aggravated by the weak Malaysian ringgit The Pasir Gudang MP l...
The H Ll Weh Baru Viral Harga Ayam Naik Ikan Siakap Pula Dijual Harga Lebih Dua Kali Ganda

The H Ll Weh Baru Viral Harga Ayam Naik Ikan Siakap Pula Dijual Harga Lebih Dua Kali Ganda

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 202 hits
Sejak kebelakangan ini hangat dibincangkan netizen di media sosial tentang kenaikan harga barang mentah ketika ini Malah baru baru ini kecoh di aplikasi Twitter selepas seorang lelaki memaklumkan bahawa harga ayam naik sehingga RM11 per kil...
Kate Spade New York Welcomes Summer With A New Seasonal Concept That Evokes A Sense Of Transformation From The Everyday

Kate Spade New York Welcomes Summer With A New Seasonal Concept That Evokes A Sense Of Transformation From The Everyday

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 205 hits
The brand invites its community to enter a Cabana State of Mind with a seasonal concept that celebrates the arrival of summer and kicks off a series of immersive pop up experiences meant to spark and spread joy for brand fans in Malaysia Th...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things