Percutian London 19 Mac 2022 Day 1

Alhamdulillah. Hari ini saya akan mulakan catatan perjalanan percutian saya dan keluarga ke London dan Scotland dari 19 Mac sehingga 2 April 2022. Kami sampai di rumah, pada malam pertama umat Islam di negara kita memulakan solat sunat terawih. Catatan ini adalah sebagai kenangan buat saya sendiri dan rujukan kepada mereka yang mungkin kali pertama ke sana.
Setelah lebih 2 tahun kami menunda percutian ke London, akhirnya 19 Mac kami berangkat ke London. Boy, Mia dan Medina yang sepatutnya ikut percutian Julai 2020, tak dapat ikut kali ini. Kami sepatut bercuti pada Julai 2020 tapi disebabkan pandemik Covid 19, percutian ditunda dan kami bernasib baik kerana pihak penerbangan Qatar Airline telah memulangkan semua duit kami.
Kami bertolak dari rumah sebelum pukul 5 pagi. Sesampai di KLIA kami terus check in. Kemudian segera turun untuk solat Subuh di surau bahagian depan imigresen. Ianya sebab kami tak mahu solat di surau tingkat pelepasan kerana orang mesti ramai.

Ingatkan nak sarapan di terminal sahaja. Tapi tak banyak cafe yang buka menyebabkan orang yang beratur terlalu panjang dengan tempat makan yang kecil sahaja.
Jadinya pagi kami tidak bersarapan sehingga makan hidangan atas flight. Hahaha kali pertama, naik flight dengan perut kelaparan. Bayangkan duduk jer atas flight, dah mengharapkan cepatlah hidangan makan disediakan.
Flight bertolak pukul 9.20 dengan penerbangan selama 13 jam. Makan nasi lemak udang dan kek pisang. Walaupun tengah kelaparan, terasa nasi lemak atas kapalterbang tak sedap. Kadang terfikir, business yang dah secured.
Patut boleh jer masak nasi lemak dengan sambal yang sedap. Sambal seperti mana nasi lemak biasa yang sedap. Tak susah pun untuk membuat masakan yang sedap. Cukup bahan, cukup masak dengan lama, sedaplah kejadiannnya.
Dek excited agaknya, tak terasa pun penat dalam penerbangan. Saya lebih banyak bergerak dan melakukan regangan dengan berjalan di bahagian belakang. Saya banyak minum air kosong kerana tekak masih terasa gatal dan kering selepas covid. Risau lah pula kalau tiba tiba batuk tak berhenti dalam flight ni. Nanti passenger lain pun takut dengar ada orang yang batuk.
Ketibaan kami di Terminal 2, Heathrow International Airport yang merupakan kali pertama untuk saya. Biasanya terminal 4 yang rasanya lebih besar. Alhamdulillah kerana proses pemeriksaan oleh pihak imigresen lebih mudah, tiada pemeriksaan covid dan sebagainya pun. Tak ada ditanyakan apa apa pun. Risau juga saya masih belum betul betul sihat. Masih ada lagi rasa nak batuk dan kering tekak. Risau kalau terbatuk semasa pemeriksaan passport dilakukan.
Sebaik kami keluar untuk mendapatkan teksi yang boleh memuatkan kami dengan 8 bag bersaiz agak besar. Kena cari betul betul. Ada jer yang menawarkan teksi dengan charge yang sangat mahal. Jadi kena ambil masa sedikit supaya tidak perlu membayar kos tambang berlebihan.

Sebaik selesai pemeriksaan, kami keluar untuk mendapatkan teksi yang boleh memuatkan kami dengan 8 bag bersaiz agak besar. Kena cari betul betul. Ada jer yang menawarkan teksi dengan charge yang sangat mahal. Jadi kena ambil masa sedikit supaya tidak perlu membayar kos tambang berlebihan. Juita. menempah apartment yang agak  jauh dari London, jadi tambang teksi juga agak tinggi.

Sesampai di apartment, kami terus keluar untuk mencari kebab Taza di Bayswater. Naik bas ke underground station. Cuaca tersangat sejuk. Penat lah pula bila dah lama tak banyak berjalan, apa lagi kena berjalan laju untuk mengejar underground.
Sesampai di kedai kebab, ramai lah pulak orang beratur sehingga keluar kedai. Dah lah kesejukan menggigil. Mereka hanya membenarkan 2 orang pelanggan sahaja berada dalam kedai dalam satu masa. Kami bernasib baik kerana ada tempat makan yang kosong. Jadi kami makan di situ sambil memanaskan badan.
Selepas makan, kami berjalan ke stesyen bas untuk balik ke apartment. Kalau nak pergi ke Oxford Street pun, kedai dah hampir tutup. Masya Allah waktu malam lagi lah sejuk menggigil gigil sepanjang jalan.

Percutian London Jalan Jalan Oxford Street Day 2

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 179 hits
Pagi pagi hari kedua di London kami dah keluar dan kali ini menaiki bas terus ke Oxford street Tapi bas berhenti banyak perhentian rasanya 38 40 kali dan mengambil masa hampir 1 jam Tapi saya seronok jer dan tak terasa pun lama kerana sepan...
Mother S Day Hari Ibu 2022

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 142 hits
Mother s day tarikh Hari Ibu 2022 tahun ini jatuh pada hari Ahad 8 Mei 2022 Hari ibu disambut untuk meraikan kaum ibu menghargai jasa dan pengorbanan ibu Raikan ibu tanda kasih sayang Istimewanya kaum wanita diciptakan oleh Allah SWT melahi...
May Day 2022 Aliansi Buruh Aceh Minta Pemerintah Turunkan Harga Bahan Pokok

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 148 hits
Ketua Aliansi Buruh Aceh Saiful Mar mengatakan peringatan hari buruh yang digelar serentak secara nasional menyuarakan penolakan Omnibus Law UU Cipta Kerja dan meminta pemerintah menurunkan harga bahan pokok Kemudian dia menambahkan buruh m...
Happy Mothers Day 2022

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 231 hits
Happy Mothers Day 2022 Alhamdulillah Aku masih diberi peluang bersama insan yang kugelar emak Diriku masih boleh sebut dan panggil emak Bangun tidur atau sebelum tidur masih boleh nampak emak dengar suaranya dan bebelannya Haha Bersyukur Wa...
Bantuan Kewangan Rm700 Untuk Golongan B40 2022

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 161 hits
Tahukah anda MySalam merupakan sebuah inisiatif skim takaful perlindungan kesihatan percuma yang diberikan oleh kerajaan yang bertujuan untuk memberikan perlindungan takaful kepada individu yang layak untuk menerima manfaat skim Perlindunga...
Pasangan Mata Wang Nzdusd Berpotensi Untuk Meneruskan Kenaikan Harga 9 Mei 2022

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 133 hits
Berdasarkan kepada carta 4 Jam harga dilihat telah menembusi rintangan bawah Ichimoku cloud kami mempunyai kecenderungan kenaikan harga bahawa harga akan meningkat ke tahap rintangan pertama kami pada tahap 1 27247 di mana rintangan tinggi ...
Analisis Elliott Wave Pasangan Mata Wang Eur Jpy Untuk 9 Mei 2022

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 137 hits
Kami melihat kemungkinan pembentukan bahagian atas S H S tetapi kami sudah tentu memerlukan penembusan harga yang jelas di bawah sokongan neckline berhampiran tahap 135 10 untuk mengaktifkan pembentukan teratas untuk membolehkan penurunan k...
Potensi Audusd Untuk Penurunan Mendalam 9hb Mei 2022

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 108 hits
Pada carta masa H4 dengan harga dijangka membalikkan rintangan Ichimoku cloud kami mempunyai kecenderungan menurun bahawa harga akan menarik semula dan menguji semula dari rintangan pertama kami pada 0 72557 di mana rintangan tinggi ayunan ...
I Can See Your Voice Malaysia 2022 Edisi Raya

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 238 hits
Assalamualaikum Rancangan kegemaran Cik Nor setiap tahun iaitu I Can See Your Voice Malaysia Musim Ke 5 membuka tirainya malam tadi dengan Edisi Raya Tapi rasanya musim ni tak se best musim yang sebelum ni Ini kerana pengacara lama iaitu Sy...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian