Perbezaan Kertas Pandora Dan Rantai Ala Pandora



ORANG lelaki yang bekerja di kedai emas, pajak gadai atau yang sewaktu dengannya mungkin pakar selok-belok barang perhiasan yang menjadi kegilaan wanita.
Saya dan ramai lelaki lain mungkin tak faham sangat apa yang menarik tentang barang kemas, melainkan amat bernilai waktu kecemasan.
Bab bentuk, jenis-jenis sama ada 999, 916 ataupun ketulenan memang di luar kemampuan untuk menilainya. Hanya golongan wanita yang pakar bab itu.
Kadang-kadang apabila menemani isteri ke kedai emas, saya nampak ada pelanggan lain yang hadir dengan rantai tangan yang boleh diibaratkan sebesar tali kapal.
Bukan nak menyibuk tetapi berdasarkan kiraan saya, bukan orang biasa-biasa mampu pakai rantai tangan sebesar itu.
Hanya orang yang duit berkepuk di bank ataupun isteri tauke-tauke besar sahaja berani untuk menggayakan perhiasan yang lebarnya berinci-inci.
Benarlah apa dikata, manusia ini cita rasanya berbeza, sebab itu bumi ini penuh dengan kepelbagaian. Ada yang suka rantai tangan besar tapi ringan, tidak kurang juga suka yang kecil tapi padu.
Ada macam-macam nama untuk perhiasan itu, misalnya pulut dakap, lipan, biskut tawar, coco dan banyak lagi.
Jika isteri memujuk dan merayu mahukan pulut dakap atau biskut tawar sempena hadiah hari jadi, maka ingatlah ia bukan makanan.
Rantai tangan juga ada trend-trend tertentu dan reka bentuknya akan disesuaikan dengan kehendak semasa. Saya masih ingat sewaktu rantai tangan ala Pandora menjadi kegilaan ramai wanita termasuk isteri saya.
Hari-hari asyik sebut Pandora dan setelah membuat carian di internet, baru saya faham Pandora adalah jenama gelang fleksibel yang boleh ditambah dan dikurangkan charms dan beads. Ada macam-macam jenis charms mengikut tema seperti tema vaksin, pekerjaan, buah-buahan (durian pun ada), beg tangan, kasut dan sebagainya.
Oleh sebab Pandora adalah jenama, kedai emas lain menjual rantai tangan ala Pandora dengan menggunakan nama lain seperti Emasdora, Fdora, Edora dan macam-macam lagi.
Bagi yang gemar mengumpulnya untuk pelbagai koleksi, banyak wang yang perlu dilaburkan kerana setiap satu ribuan harganya.
Dan baru-baru ini apabila meletup mengenai isu Kertas Pandora, isteri saya excited mahukan penjelasan saya, adakah ia benda yang sama.
 
AKAUN PESISIR
Ternyata, amat jauh jurangnya. Perbezaan ketara rantai tangan ala Pandora dibeli oleh si pemakai untuk menggayakannya tanpa berselindung, manakala Kertas Pandora mendedahkan kekayaan yang cuba disorokkan.
Seperti dilaporkan Sinar Premium, Kertas Pandora merupakan pendedahan terkini berkaitan dokumen sulit golongan kaya dan berpengaruh dunia yang menyembunyikan kekayaan masing-masing dengan menggunakan perkhidmatan offshore.
Offshore merujuk kepada syarikat berpangkalan di negara luar, mempunyai rangkaian dan struktur yang kompleks diwujudkan merentasi sempadan bagi menyembunyikan pemilikan kekayaan dalam bentuk wang serta aset.
Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa mendedahkan, ratusan pemimpin dunia, ahli politik berpengaruh, bilionair, selebriti, pemimpin agama dan pengedar dadah telah menyembunyikan kekayaan mereka sejak 25 tahun lalu.
Setakat ini, dua nama pemimpin di Malaysia yang dikaitkan dalam pendedahan itu telah menjelaskan dakwaan yang disiarkan Kertas Pandora iaitu Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz dan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.
Maka, adalah lebih molek, pemimpin lain yang nama mereka dikaitkan dalam Kertas Pandora mengikut langkah Tengku Zafrul dan Ahmad Zahid memberikan penjelasan mengenai isu berkenaan supaya tidak timbul lagi sebarang salah faham.
* Badruldin Zakaria ialah Timbalan Pengarang Berita Sinar Harian
Baca Artikel Menarik :
Senator PAS dikecam lepas kaitkan bunuh diri dengan drama Korea Azhar minta Wee perjelas, kemuka bukti 10 pasangan selebriti Malaysia ini adalah sepupu Pacak tripod, rakam sedang sembahyang – Zul Ariffin Ini cubaan halang saya wakili Najib Payung terjun gagal dibuka, tentera terjunam ke tanah Ribuan dolar AS ditemui dalam tong sampah Pandora Papers: Benarkan ia dibahaskan di Parlimen – Najib Tiz Zaqyah kena kecam kerana ini…. Aneka perisa cakoi menjadi rebutan Ustaz Don pula jadi mangsa scammer Layari Laman Facebook MYKMU
Pandora Papers: Benarkan ia dibahaskan di Parlimen – Najib

The post Perbezaan Kertas Pandora dan rantai ala Pandora appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/15/perbezaan-kertas-pandora-dan-rantai-ala-pandora/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kertas Pandora Ambil Tindakan Jika Ada Bukti Ismail Sabri

Kertas Pandora Ambil Tindakan Jika Ada Bukti Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 116 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan tidak akan menghalang tindakan pihak berkuasa terhadap mana mana individu yang disebut dalam pendedahan Kertas Pandora berkenaan pemilikan aset kewangan luar pesisir Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berka...
Kertas Pandora Bakal Jadi Punca Anwar Ibrahim Menarik Semula Mou Ph

Kertas Pandora Bakal Jadi Punca Anwar Ibrahim Menarik Semula Mou Ph

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 193 hits
Datuk Kamal mengulas sikap pelik Speaker Dewan Rakyat yang masih enggan memberi laluan kepada Anwar Ibrahim untuk mengusulkan perbahasan mengenai Kertas Pandora
Panas Najib Sokong Usul Anwar Bahas Isu Kertas Pandora

Panas Najib Sokong Usul Anwar Bahas Isu Kertas Pandora

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 301 hits
October 15 2021Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berpendapat tidak salah untuk membenarkan mana mana pihak membahas isu Kertas Pandora di Parlimen Menurut Najib dengan membenarkan perkara tersebut dibahas ia mampu mengelakkan...
Kertas Pandora Mana Pergi Suara Jaguh Melayu Islam

Kertas Pandora Mana Pergi Suara Jaguh Melayu Islam

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 198 hits
October 13 2021 Kertas Pandora Mana pergi suara jaguh Melayu Islam Ketua pembangkang Anwar Ibrahim terus menempelak pemimpin Umno Bersatu dan PAS kerana sikap mendiamkan diri mereka berhubung pendedahan Kertas Pandora mengenai pemillikan as...
Agaknya Berapa Ramai Akan Sangkut Dengan Kertas Pandora

Agaknya Berapa Ramai Akan Sangkut Dengan Kertas Pandora

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 267 hits
BOB KELANANGAgak agaknya berapa ramai yang akan sangkut dengan pendedahan Pandora Papers nih Sampai level mana yang akan kantoi aderkah boleh sampai ke level Dewa dan Dewata Raya aderkah akan berlaku cover up Aderkah Suruhanjaya Pencegahan ...
Mengapa Jaguh Melayu Islam Membisu Pendedahan Kertas Pandora

Mengapa Jaguh Melayu Islam Membisu Pendedahan Kertas Pandora

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 250 hits
PARLIMEN l Ketua pembangkang Anwar Ibrahim terus menempelak pemimpin Umno Bersatu dan PAS kerana sikap mendiamkan diri mereka berhubung pendedahan Kertas Pandora mengenai pemillikan aset kewangan luar pesisir Katanya sikap membisu itu adala...
Kertas Pandora Pdrm Terima 4 Laporan

Kertas Pandora Pdrm Terima 4 Laporan

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 145 hits
2 kertas siasatan telah dibuka berhubung perkara sama KUALA LUMPUR Polis menerima empat laporan berkaitan pendedahan Kertas Pandora dengan dua kertas siasatan dibuka berhubung perkara itu kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Da...
Ngo Serah Memorandum Desak Parlimen Bahas Isu Kertas Pandora Panama

Ngo Serah Memorandum Desak Parlimen Bahas Isu Kertas Pandora Panama

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 375 hits
freemalaysiatoday com October 12 2021 3 52 PMTimbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mas Ermieyati Samsuddin melihat memorandum yang diserahkan kumpulan NGO di luar Parlimen hari ini PETALING JAYA Sekumpulan badan bukan kerajaan hari in...
Kertas Pandora Sprm Jumpa Anwar

Kertas Pandora Sprm Jumpa Anwar

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 191 hits
Oleh MASZUREEN HADZMAN KERATAN akhbar Utusan Malaysia hari ini PETALING JAYA Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Datuk Seri Azam Baki mengesahkan akan bertemu Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung pendeda...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega