Penyerang Seksual Terlepas Jangan Biarkan


BARU-BARU ini, negara telah dikejutkan dengan satu e-mel yang disebarkan di portal media yang menuduh dua pekerja lelaki melakukan gangguan seksual terhadap teman sekerja wanita mereka di stesen radio BFM.Sayangnya, pihak mereka ibarat terkunci mulut apabila bertindak senyap bagi jenayah yang telah berlaku di dalam sebuah industri media yang sepatutnya memberi kesedaran mengenai isu tersebut.Ini berbeza dengan kes gangguan seksual dan penderaan yang dilaporkan dalam kementerian kesihatan dan institusi tahfiz yang telah berjaya mendorong liputan media secara mendalam selama berminggu-minggu.Hakikat bahawa sesetengah wanita terpaksa menghantar ‘surat layang’ daripada tampil ke hadapan untuk mengemukakan aduan berpunca dari sebab mereka tidak pasti apa yang perlu dilakukan, atau sama ada undang-undang yang sedia ada tampak tidak berkesan.Kajian terkini oleh Pertubuhan Perikatan Wanita Antarabangsa (WAFIQ), Pusat Penyelidikan dan Advokasi Hak Asasi Manusia (CENTHRA) serta USIM yang diketuai oleh Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar menunjukkan lebih daripada separuh mangsa (57.1%) tidak mengemukakan aduan rasmi, dengan alasan mereka tidak berfikir apa-apa tindakan akan diambil (46.7%), mereka tidak tahu bagaimana membuat aduan (13.3%), mereka takut akan implikasi (13.3%), mereka berasa malu (11.1%) dan minoriti mereka menganggap bahawa tindakan sedemikian tidak penting (4.4%).Masalah ini menjadi lebih sukar apabila belum ada undang-undang khusus untuk mengawal jenayah gangguan seksual di tempat kerja di Malaysia, jadi mangsa yang terselamat dari gangguan seksual lebih memilih untuk berpeluk tubuh dan mendiamkan diri.Tetapi hidup tidak selamanya pelangi dan terang mentari buat pesalah gangguan seksual. Percaya atau tidak, mereka boleh didakwa oleh mahkamah di bawah peruntukan undang-undang yang berkaitan.

Memandangkan Akta Gangguan Seksual yang bakal memberi langkah-langkah yang lebih terperinci bagi menghukum pesalah seksual belum diluluskan oleh Parlimen, terdapat peruntukan undang-undang lain di Malaysia yang boleh digunakan sebagai alat untuk membanteras trend tidak sihat ini.
Sungguh menyedihkan apabila kebanyakan kes tidak dilaporkan dan hanya menjadi rahsia peribadi kerana mangsa takut terhadap pelaku yang besar kemungkinan menjawat posisi lebih tinggi atau mereka sendiri tidak sedar bahawa gangguan bersifat peribadi itu adalah satu gangguan secara seksual.Oleh itu, mari kita mula memahami definisi gangguan seksual mengikut peruntukan undang-undang sedia ada:

Seksyen 2 Akta Kerja 1955 mentakrifkan gangguan seksual sebagai;
“… apa-apa kelakuan yang tidak diingini yang bersifat seksual, sama ada secara lisan, tidak lisan, visual, gestural atau fizikal, diarahkan pada orang yang menyerang atau memalukan atau menjadi ancaman kepada kesejahteraannya, yang timbul daripada dan dalam kursus pekerjaannya; “


Kementerian Sumber Manusia Malaysia dalam Perkara 4 Kanun Amalan Pencegahan Dan Pembasmian Gangguan Seksual Di Tempat Kerja telah menggambarkan gangguan seksual yang sama seperti;
“Mana-mana kelakuan seksual yang tidak diingini yang mempunyai kesan pelecehan verbal, tidak lisan, visual, psikologi atau fizikal:

Kod ini juga menyatakan bahawa gangguan seksual terdiri daripada paksaan seksual yang dibuat oleh orang yang berkuasa untuk memalukan atau menimbulkan ancaman kepada seseorang atau kegusaran seksual di mana seseorang sengaja membuat ruang kerja tidak selesa dan tidak diingini oleh anda.
Walaupun ia tidak mengikat secara sah dari sudut perundangan, dasar ini dapat memberi parameter tertentu kepada pekerja dalam mengenal pasti bentuk gangguan seksual serta membantu mereka untuk membuat aduan dan laporan yang kukuh kepada mahkamah atau polis apabila diperlukan.

Di dalam sebuah kes di peringkat Mahkamah Persekutuan pada 2016 iaitu diantara Mohd Ridzwan bin Abdul Razak v Asmah bt Hj Mohd Nor, seorang pekerja wanita telah memfailkan aduan terhadap Mohd. Ridzwan kepada majikan mereka kerana beliau telah mengeluarkan beberapa kenyataan berunsur seksual.
Satu tindakan untuk tidak memperbaharui kontrak kerja Ridzwan telah diambil oleh pihak majikan selepas menubuhkan jawatankuasa khas bagi mengatasi isu tersebut. Mahkamah Persekutuan kemudian telah menganugerahkan Asmah sejumlah wang bernilai RM100,000 sebagai ganti rugi am.Kes di atas menjadi bukti bahawa mangsa serangan seksual pada hari ini dibenarkan untuk mengambil tindakan terhadap pengganggu mereka dan menuntut pampasan dari mahkamah Malaysia.

Selain itu, dalam memerangi gangguan seksual di tempat kerja, Kementerian Sumber Manusia (KKM) telah meminda Akta Pekerjaan pada tahun 2012, untuk mewajibkan majikan menyiasat apa-apa aduan gangguan seksual yang dilakukan sama ada oleh pihak- pekerja, pelanggan atau pelanggan majikan.
Bahagian ini terbuka kepada semua orang yang mempunyai kontrak / perkhidmatan dan tidak terhad kepada mereka yang berpendapatan di bawah RM2,000.

Kegagalan majikan bertindak ke atas aduan gangguan seksual akan dianggap sebagai melakukan kesalahan dan boleh didenda sehingga RM10,000, jika didapati bersalah.
Oleh itu, antara tindakan yang boleh diambil oleh majikan anda apabila menyiasat aduan tersebut boleh terdiri daripada memecat pesalah, menggantung pekerjaan pesalah atau mengubah jabatan pesalah ke bahagian lain.Di samping itu, mangsa boleh memfailkan tuntutan terhadap majikan untuk pemecatan konstruktif dengan melepaskan diri dari pekerjaan atas sebab suasan tempat kerja yang tidak selamat. Seorang mangsa gangguan seksual juga boleh memulakan tuntutan tort erhadap penjenayah di mahkamah sivil untuk serangan seksual atau bateri.Seksyen 509 Kanun Keseksaan memberi hak mutlak kepada mangsa gangguan seksual untuk membawa tuntutan mereka ke mahkamah.

Satu contoh akta ini beroperasi ialah apabila ia digunakan untuk mendakwa seorang lelaki yang memeras ugut mana-mana wanita dengan mengancam untuk menyebarkan gambar bogelnya di media sosial. Orang tersebut boleh dipenjarakan untuk suatu tempoh kurang lima tahun atau denda atau dengan kedua-duanya sekali jika didapati bersalah.
Oleh itu, setiap wanita, sila laporkan segera kepada pihak polis sekiranya ada di antara anda atau rakan sepasukan anda yang diperlakukan sedemikian di pejabat.Sebagai kesimpulan, dalam penantian kewujudan undang-undang yang lebih ketat bagi menghapuskan trend gangguan seksual secara total di tempat kerja, ingatlah kedua-dua tindakan ini dalam menuntut keadilan anda.

1. Bawa tuntutan kepada jabatan sumber manusia anda. Majikan anda bertanggungjawab untuk menyiasat kes tersebut. Sekiranya tiada tindakan sewajarnya diambil, dan jika pelaku adalah orang yang berautoriti seperti pemilik syarikat, anda boleh mengemukakan aduan kepada Kementerian Sumber Manusia.
2. Hantar aduan ke pihak polis di mana dokumentasi yang betul akan direkodkan dan anda berhak untuk mendakwa pesalah tersebut di mahkamah.3. Jika anda takut dan tidak mahu membawa perkara ke pihak perundangan, sila dapatkan bantuan daripada NGO wanita dalam menangani perkara tersebut. Anda tidak bersendirian. WAFIQ misalnya menawarkan bantuan dalam menyalurkan aduan kepada pihak berkuasa yang betul, selain mengatur kaunseling psikologi, jika diperlukan.

Tuntasnya, semua pihak mesti bekerjasama dalam menyebarkan kesedaran tentang gangguan seksual dan kami di WAFIQ memuji Dato Seri Wan Azizah, Menteri di Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat kerana bertindak tegas dalam usaha bagi mewujudkan Akta Gangguan Seksual di peringkat Persekutuan.
 JAKARTA - Manajer Persija Jakarta, Ardhi Tjahjoko, angkat bicara terkait kabar yang menyeret seorang pemainnya, Marko Simic. Gambar hiasan..

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/12/penyerang-seksual-terlepas-jangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

Ketahui Punca Dan 8 Cara Mudah Merawat Cagu Pada Kuku Kaki Jangan Biarkan Kuku Anda Rosak Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 589 hits
Kuku Cengkam atau Cagu adalah satu penyakit yang berlaku di ibu jari kaki yang menyebabkan kesakitan yang amat sangat serta bernanah dan sangat berbau busuk Penyakit ini adalah disebabkan penjagaan kebersihan kaki yang kurang baik disamping...
Penyerang Sensasi Liverpool Salah Terlepas Hukuman Pergantungan

Penyerang Sensasi Liverpool Salah Terlepas Hukuman Pergantungan

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 309 hits
Pemain tonggak Liverpool yang kini menjaringkan 12 gol musim ini Mohamed Salah terlepas hukuman digantung perlawanan selepas didakwa menipu pengadil perlawanan bagi mendapatkan sepakan penalti menentang Newcastle baru baru ini Salah didakwa...
Jangan Jadikan Kematian Tragis Adib Alasan Permusuhan

Jangan Jadikan Kematian Tragis Adib Alasan Permusuhan

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 289 hits
A Kadir Jasin Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger Ia tiada kena mengena dengan apa apa jawatan yang mungkin saya pegang Jezanah Adib Jangan sia ...
Tarik Diri Secara Sukarela Jangan Bebankan Pm Kadir Jasin

Tarik Diri Secara Sukarela Jangan Bebankan Pm Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 180 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu P Waytha Moorthy perlu berundur sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana hilang kelayakan menjaga perpaduan nasional Desakan itu dibuat penulis blog The Scribe Datuk A Kadir ...
Sby Kompak Dengan Prabowo Tolong Kami Jangan Diganggu

Sby Kompak Dengan Prabowo Tolong Kami Jangan Diganggu

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 170 hits
Harapannya lanjut SBY agar rakyat bisa menerima dengan ikhlas siapapun pemimpin yang terpilih nanti
Kalau Tak Suka Nama Adam50 Tukar Jadi Guaneng50 Atau Matsabu50 Tapi Jangan Mansuh

Kalau Tak Suka Nama Adam50 Tukar Jadi Guaneng50 Atau Matsabu50 Tapi Jangan Mansuh

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 381 hits
Kalau Tak Suka Nama ADAM50 Tukar Jadi GuanEng50 atau MatSabu50 Tapi Jangan Mansuh Mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak melahirkan rasa sedih apabila inisiatif Amanah Dana Anak Malaysia yang diperkenalkannya akan dimansuhkan bermula...
Prk Cameron Highlands Jangan Cuba Rasuah Pegundi Sekali Lagi

Prk Cameron Highlands Jangan Cuba Rasuah Pegundi Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 346 hits
PRK Cameron Highlands Jangan cuba rasuah pegundi sekali lagiPosted By on December 21 2018Timbalan Pengerusi DAP Pahang M Manogaran yang menang dalam petisyen pilihan raya ke atas kerusi parlimen Cameron Highlands baru baru ini memberi amara...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping