Penyamun Anak Emas Baru Rembat Sikit Saja Dari Rm25juta Tu



Semalam Mingguan Malaysia telah melaporkan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas tiga pe­gawainya yang dikaitkan de­ngan kehilangan barang kes mem­babitkan duit RM25 juta dalam kawalan agensi itu membawa kepada penyitaan sebuah rumah dan beberapa kenderaan mewah yang semuanya dianggarkan bernilai RM1.6 juta.
Harta disita ia­lah sebuah rumah di Selangor, dua motosikal jenis Ducati dan masing-masing sebuah kereta Mercedes Benz dan Honda Type R.
Rumah dan kenderaan tersebut dipercayai milik pegawai SPRM berpangkat penguasa kanan gred 44 berusia 40 tahun. Sumber memberitahu Mingguan Malaysia, penyitaan dila­kukan susulan siasatan terhadap penguasa kanan berkenaan bersama dua lagi pegawainya berpangkat penguasa dan ketua penolong penguasa kanan.
Ketiga-tiga pegawai berke­naan disiasat SPRM mengikut Seksyen 23 (a) Akta SPRM 2009 kerana disyaki menyalah guna kuasa melupuskan barang kes (exhibits).
Kata sumber itu, pembongka­ran tersebut sekali gus membuk­tikan SPRM tidak mendiamkan diri dalam menjalankan siasatan melibatkan pegawai kanan agensi tersebut.
“SPRM sedang melakukan do­­kumentasi untuk mengetahui ‘asal-usul’ pemilikan semua harta itu memandangkan pe­nguasa kanan terbabit dikesan hidup mewah melebihi gaji yang sepatutnya.
“Siasatan kini tertumpu kepada penguasa kanan berkenaan kerana dia antara individu yang bertanggungjawab menyimpan ex­hibits sesuatu kes yang disiasat.
“Bagaimanapun, SPRM turut memperincikan siasatan bagi melihat rekod pemilikan wang, harta benda membabitkan dua lagi pegawai yang ditahan,” kata sumber.
Mengulas lanjut, kata sumber itu, penguasa kanan berkenaan turut disyaki terlibat dalam beberapa pelaburan dan pembelian hartanah namun setakat ini pasukan penyiasat sedang mengumpul bukti mengenai aktiviti tersebut.
Sementara itu, sumber lain memberitahu, siasatan polis membabitkan penguasa kanan berkenaan pula, dikatakan menemukan 400 butir peluru bersaiz 9 mm (milimeter) beserta tiga kelongsong peluru bersaiz 9mm serta sepucuk pistol tiruan.
Malah, pemeriksaan lanjut di rumah pegawai itu turut menemukan sepucuk senapang jenis pum gun jenama Benelli Armi selain 200 butir lagi peluru jenis 9mm dan tali sling (seutas), alat pembuka senjata (satu) serta senaskah buku manual penggunaan senjata.
“Semakan lanjut, penguasa kanan berkenaan mempunyai lesen senjata api membabitkan satu jenama lain yang dikeluarkan oleh Bahagian Perlesenan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Putrajaya. “Berdasarkan lesen penggunaan senjata api, pegawai berkenaan hanya dibenarkan untuk memiliki 100 butir peluru sahaja,” dedah sumber itu.
Sementara itu, usaha mendapatkan komen Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Azam Baki gagal kerana tidak dapat dihubungi.
Difahamkan, satu sidang akhbar khas antara SPRM dan PDRM akan dilakukan dalam masa terdekat bagi mendedahkan hasil siasatan berhubung kes berpunca daripada kecurian duit RM25 juta yang hilang daripada kawalan SPRM.
Kontroversi salah guna kuasa tiga pegawai itu tercetus susulan wang RM25 juta milik bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid yang disita SPRM tiga tahun lalu didakwa hilang.
Hasanah sebelum itu didakwa di mahkamah atas tuduhan melakukan pecah amanah melibatkan wang kerajaan bernilai sekitar RM50 juta namun pada April lalu dia dilepas tanpa dibebaskan.
Dalam pada itu, Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR), Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, masyarakat seharusnya memberi ruang secukupnya kepada SPRM menjalankan siasatan menyeluruh terhadap dakwaan pembabitan pegawai kanan dalam aktiviti salah guna kuasa dan penyelewengan tersebut.
Menurut beliau, masyarakat tidak wajar terus menerus menyerang suruhanjaya itu seolah-olah mereka sengaja melengah-lengahkan siasatan dan melindungi perbuatan tersebut.
“SPRM telah menjalankan tugas dengan profesional ketika menjalankan siasatan dan mereka dengan jelas bersedia memberi kerjasama baik kepada polis dalam berkongsi maklumat. Jadi, beri ruang SPRM untuk menyiasat,” kata beliau ketika dihubungi .
Bagaimanapun, Abu Zahar memberitahu, LPPR sudah pasti tidak berkompromi jika terdapat tindakan-tindakan yang tidak profesional dan telus terhadap mana-mana pegawai yang terbabit melakukan salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah dalam Suruhanjaya berkenaan.- MINGGUAN
Hari ini pula Malaysiakini melaporkan..
Salah seorang pegawai SPRM, yang ditahan susulan kehilangan RM25 juta wang bahan bukti, disifatkan sebagai “bermasalah” tetapi rapat dengan orang ternama.
Perkara ini disifatkan oleh sumber-sumber, termasuk bekas pegawai kanan, yang mengetahui berkaitan selok-belok dalam suruhanjaya itu.
“Pegawai ini memang diketahui bermasalah,” kata satu sumber kepada Malaysiakini.
“Kami ada nickname untuk dia - penyamun anak emas.”
SPRM sebelum ini menahan tiga pegawainya selepas bekas Ketua Pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO), Hasanah Abdul Hamid membuat laporan bahawa sejumlah besar wang tunai yang dirampas dalam siasatan terhadapnya pada 2018 hilang.
Malaysiakini difahamkan bahawa tiga anggota SPRM yang menjadi suspek berkhidmat dalam unit siastan khas yang mengendalikan kes Hasanah.
Sumber-sumber mendakwa salah seorang daripada suspek juga disiasat dalam kes lain, tetapi enggan mendedahkan butiran lanjut.
Mereka mendakwa, pegawai itu “tidak boleh disentuh” susulan hubungannya dengan orang ternama.
“Ini semua baru sikit,” kata satu sumber, sambil menambah siasatan polis akan membongkar lebih banyak perkara.
“Kita dengar ada benda lain lagi (yang melibatkan suspek). Kalau polis siasat kes ini, saya percaya semua akan jadi huru-hara,” katanya.
“Ini yang akan jadi bila ada 'anak emas' tapi gagal pantau dan ambil tindakan (apabila mereka melanggar undang-undang)," kata sumber lain, yang merupakan pesara pegawai SPRM.
"Saya sedih bila benda macam ni berlaku. Kita berusaha untuk bina imej SPRM dengan keringat dan air mata, tetapi mereka telah mencemarkan nama SPRM," katanya.
Bekas pegawai itu juga mengkritik SPRM kerana gagal melaporkan tuduhan kecurian itu kepada polis kerana ia berada bawah bidang kuasa pihak polis.
Dia menambah tindakan SPRM untuk menyiasat dakwaan kecurian itu sendiri menimbulkan persoalan kemungkinan ia merupakan satu percubaan untuk menutup isu tersebut.
Malaysiakini tidak mendedahkan nama ketiga-tiga suspek itu berdasarkan amalan yang sewajarnya - tidak menamakan tertuduh sehingga individu tersebut didakwa, kecuali dalam keadaan tertentu.
Laporan penuh silalh sambung bacaan anda di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/09/penyamun-anak-emas-baru-rembat-sikit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Rm25 Juta Duit Bahan Bukti Sprm Hilang Polis Tahan Penyamun Anak Emas

Kes Rm25 Juta Duit Bahan Bukti Sprm Hilang Polis Tahan Penyamun Anak Emas

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 206 hits
September 28 2021Salah seorang pegawai SPRM yang ditahan susulan kehilangan RM25 juta wang bahan bukti disifatkan sebagai bermasalah tetapi rapat dengan orang ternama Perkara ini disifatkan oleh sumber sumber termasuk bekas pegawai kanan ya...
Dia Sihat Saja Cuma Tekak Berkahak Baru 2 Bulan Anak Nazrief Nazri Disahkan Positif Covid 19

Dia Sihat Saja Cuma Tekak Berkahak Baru 2 Bulan Anak Nazrief Nazri Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 198 hits
Baru berusia dua bulan anak sulung pelakon Nazrief Nazri disahkan dijangkiti Covid 19 pada Selasa lalu Kata Nazrief dia mengetahui keadaan anaknya itu selepas dimaklumkan pihak hospital selepas dia dan anak sulungnya Noah menjalani ujian sa...
Lakukan Amang Seksual Pada Anak Kawan Warga Emas Didakwa

Lakukan Amang Seksual Pada Anak Kawan Warga Emas Didakwa

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 144 hits
Lakukan amang seksual pada anak kawan warga emas didakwa Seorang lelaki warga emas mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen Kota Bharu Kelantan hari ini atas dakwaan melakukan amang seksual terhadap seorang kanak kanak perempuan berusia tujuh ta...
Perkenalkan Anak Kucing Baru Si Koko

Perkenalkan Anak Kucing Baru Si Koko

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 520 hits
Assalamualaikum dan hai Sebenarnya memang dah lama sangat niat nak adopt anak kucing baru ni ada Planning nya haritu nak balik Selangor sebab dah ada orang yang sudi nak bagi kita anak kucing Tapi lepastu wujud pula perintah kawalan pergera...
Hari Ni Bawa Anak Anak Dekat Rumah Baru U Rasa Sebak Sayang Tetap Sama

Hari Ni Bawa Anak Anak Dekat Rumah Baru U Rasa Sebak Sayang Tetap Sama

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 411 hits
Ikatan perkahwinan ibarat melengkapi hidup antara satu sama Jika salah seorang pergi dulu pastinya kerinduan itu sukar nak diungkapkan dengan kata kata Sama seperti Shuib pemergian bidadarinya benar benar buatkan hidupnya terasa kosong apat...
Hiburan Baru Feeling Nak Kahwin Anak Raja Fizo Omar Panik Bila Mama Jatuh Buai

Hiburan Baru Feeling Nak Kahwin Anak Raja Fizo Omar Panik Bila Mama Jatuh Buai

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 195 hits
Seperti kebanyakan selebriti yang lain pelakon Fizo Omar sering berkongsi aktiviti harian dengan para pengikut di Instagram Selain perkembangan kerjaya Fizo gemar memuat naik ragam lucu ahli keluarga terutama anak tunggalnya Wan Maryam ARTI...
Sekejap Saja Menulis Macam Macam Alasan Dia Bagi Praktik Teknik Ni Nak Anak Menulis Lebih Lama

Sekejap Saja Menulis Macam Macam Alasan Dia Bagi Praktik Teknik Ni Nak Anak Menulis Lebih Lama

papar berkaitan - pada 18/9/2021 - jumlah : 258 hits
Sudah menjadi kebiasaan anak anak kita asal sahaja pegang pensil dan menulis mulalah beri pelbagai alasan Baru 10 minit anak dah mula pusing sana sini mengantuk dan sebagainya Apa kata kita ikuti tip yang dikongsikan oleh OT Pn Aisyah Rozal...
Mewah Dengan Sentuhan Warna Emas Ini Potret Rumah Baru Angbeen Dan Adly Fairuz

Mewah Dengan Sentuhan Warna Emas Ini Potret Rumah Baru Angbeen Dan Adly Fairuz

papar berkaitan - pada 19/9/2021 - jumlah : 180 hits
Rumah baru Adly Fairuz dan Angbeen Rishi tak lama lagi akan segera rampung Angbeen mengaku tak sabar ingin berenang di rumah barunya yang mewah dengan sentuhan nuansa emas itu Berikut beberapa fotonya
Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

Nak Simpan Duit Takut Terpakai Hadiahkan Emas Untuk Anak Mak Tengok Pun Teruja

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 246 hits
Sebut pasal menyimpan untuk anak bukan hanya wang ringgit sahaja Bahkan nak lebih teruja dan lagi bertambah semangat mak ayah gantikanlah simpanan emas untuk anak kecil kita Nak relaks jom cuci mata di Masa anak baru lahir saja belikan emas...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally