Penurunan Srr Tanda Ekonomi Bermasalah Mazli Noor




Seorang pemimpin PAS Pusat mendakwa langkah Bank Negara Malaysia menurunkan nisbah Keperluan Rizab Berkanun (SRR) daripada 3.5 peratus kepada 3 peratus adalah tanda ekonomi sedang bermasalah.
Timbalan Pengerusi Lajnah 2 Ekonomi, Hartanah dan Pembangunan Usahawan, Mazli Noor berkata bank pusat itu perlu memperkenalkan langkah yang nyata berbanding memudahkan aliran lebih banyak wang ke dalam ekonomi.
“Kadar SRR kali terakhir diturunkan daripada 4 peratus kepada kadar semasa pada 2016 untuk kesan yang sedikit, menunjukkan bahawa langkah yang berorientasikan jangka panjang dan lebih konkrit diperlukan untuk meningkatkan tahap kecairan dalam ekonomi negara,” kata Mazli dalam satu kenyataan hari ini.
Isnin lalu, Bank Negara mengumumkan bahawa nisbah SRR akan diturunkan kepada 3.0 peratus daripada 3.5 peratus berkuat kuasa 16 Nov 2019 untuk memastikan mudah tunai yang mencukupi dalam sistem kewangan domestik.
Bank Negara juga berkata langkah itu akan terus menyokong pasaran kewangan domestik untuk berfungsi dengan cekap serta memudahkan pengurusan mudah tunai yang berkesan oleh institusi perbankan.
Mazli, bagaimanapun berkata bank pusat itu juga perlu memperkenalkan langkah-langkah tambahan memandangkan pakar ekonomi menjangkakan RM7.4 bilion kecairan akan dimasukkan dalam sistem perbankan dengan pengurangan SRR sebanyak 50 mata asas itu.
“Ini termasuk langkah-langkah yang meyakinkan dan boleh diukur untuk menggalakkan sektor perbankan meningkatkan pinjaman – terutamanya kepada Perniagaan Kecil dan Sederhana (PKS) – dan mengambil peluang sepenuhnya daripada keputusan BNM,” katanya.
Beliau berkata kecairan tambahan yang akan diperolehi itu harus dipindahkan segera ke dalam sistem ekonomi bagi memacu pertumbuhan dan mengelakkan berlaku ‘liquidity trap’.
Mazli berkata Bank Negara perlu mempertimbangkan langkah membekalkan kecairan dan dalam masa sama menyediakan dana untuk pembangunan ekonomi dengan membeli bon-bon kerajaan.
Mkini




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/14/penurunan-srr-tanda-ekonomi-bermasalah-mazli-noor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sejak Bila Hj Hadi Jd Pakar Ekonomi

Sejak Bila Hj Hadi Jd Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 187 hits
Ipohmali Mengejutkan bila membaca berita Malaysiakini Haji Hadi tiba tiba sahaja menjadi Pakar Ekonomi Tak semena mena Haji Hadi mengulas pasal krisis EKonomi 1997 Yang mengejutkan bila baca di page Haji Hadi Yang pastinya tidak terlepas da...
Kelantan Tidak Mampu Urus Ekonomi Dengan Baik Guan Eng

Kelantan Tidak Mampu Urus Ekonomi Dengan Baik Guan Eng

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 254 hits
PETALING JAYA Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata kerajaan Kelantan tidak mampu mengurus ekonomi dengan baik berikutan terpaksa meminta bantuan kerajaan Persekutuan sebanyak RM100 juta bagi membayar gaji kakitangan awam di negeri itu Kata...
Pemerintah Optimalkan 16 000 Pulau Kecil Genjot Pertumbuhan Ekonomi

Pemerintah Optimalkan 16 000 Pulau Kecil Genjot Pertumbuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 182 hits
Kementerian Kelautan dan Perikanan bakal terus mendorong kontribusi sektor kelautan dan perikanan bagi produk domestik bruto Saat ini kontribusi sektor tersebut baru mencapai 2 6 persen Jumlah tersebut masih sangat minim mengingat besarnya ...
Potensi Ternakan Ikan Laga Hiasan Sebagai Sumber Ekonomi

Potensi Ternakan Ikan Laga Hiasan Sebagai Sumber Ekonomi

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 710 hits
Foto Ahmad Syahid AdnanOleh Khalid AbdullahKEMAMAN 11 November Industri ternakan ikan laga hiasan mempunyai potensi untuk dimajukan sebagai sumber ekonomi yang lumayan khusus kepada anak muda tempatan Ahli Dewan Undangan Negeri Kemasik Ir S...
Krisis Ekonomi 1997 Menguji Maruah

Krisis Ekonomi 1997 Menguji Maruah

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 155 hits
Saya bukan ahli ekonomi tetapi menjadi pemerhati kerana seseorang manusia wajib bermasyarakat tidak boleh memisahkan diri terutamanya aspek politik dan ekonomi Seperti penonton bola sepak memang mudah memberi komen kepada pasukan yang kalah...
Kadin Tak Percaya Bps Manipulasi Data Ekonomi

Kadin Tak Percaya Bps Manipulasi Data Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 196 hits
Ketua Umum Kamar Dagang dan Industri Indonesia Rosan Roeslani angkat bicara soal tudingan Badan Pusat Statistik telah melakukan manipulasi data Tudingan itu berasal dari laporan Capital Economist Ltd asal London Inggris
3 Sektor Fokus Pembenahan Pemerintah Tangkal Dampak Resesi Ekonomi Global

3 Sektor Fokus Pembenahan Pemerintah Tangkal Dampak Resesi Ekonomi Global

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 171 hits
Wakil Menteri Keuangan Suahasil Nazara menyebut terdapat tiga hal yang kini menjadi fokus perhatian pemerintah untuk menangkal dampak dari resesi perekonomian global Salah satunya yakni menjaga aliran modal asing tetap masuk Pertumbuhan eko...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk