Pentingnya Google Search Console Untuk Seo


AssalamualaikumBismillah
Pentingnya Google Search Console untuk SEO | Hari ini aku ingin menjelaskan kepada korang tentang SEO. Apa yang aku kongsi ini hasil daripada pembacaan dan perkongsian daripada blogger yang mahir tentang SEO. Aku cuba untuk terangkan dalam bahasa yang paling mudah. 
Aku tak berapa pandai sangat tulis ayat teknikal atau formal ini. So kita belajar untuk memahami SEO berdasarkan apa yang aku faham ya. Haha~

Apa itu SEOSEO itu singkatan bagi “search engine optimization.”. SEO ini ialah cara kita meningkatkan kualiti dan kuantiti trafik sesebuah website sehingga mudah untuk berada dalam carian. 
Website yang mempunyai SEO yang baik akan mudah berada di ranking teratas dalam carian. Apabila website atau pun mempunyai ranking tertinggi di search engine, potensi untuk mendapatkan trafik organik juga semakin meningkat. 
Selain menghasilkan trafik organik yang tinggi, SEO juga akan membantu dalam mendapatkan trafik yang tepat. Jadi korang tidak hanya fokus pada trafik tinggi, tetapi juga trafik yang tepat sesuai dengan tujuan utama website atau blog korang.
SEO ini ada kaitan dengan 'Pembaca' dan 'Mesin Pencari'. Bagaimana cara kita memahami apa yang ingin dicari pembacaJawapan yang mereka cariKata-kata yang mereka gunakan (keywords)Jenis kandungan artikel yang mereka hendak baca. 
Jadi mereka menggunakan Search Engine ini untuk mencari dan mendapatkan jawapan yang mereka inginkan. 

Apabila kita mengetahui jawapan kepada soalan-soalan ini, jadi kita dapat berhubung dengan pembaca yang mencari keywords tersebut. 
Keywords yang mereka cari tu dihubungkan kepada website kita. 
Dalam bahasa paling mudah..Taip-taip ja keluar blog kita. Haa macam tu lah. Hmm... so far boleh faham juga ka ya? hahaha
Dengan mengetahui jawapan kepada soalan-soalan ini, korang akan dapat berhubung dengan orang yang mencari dalam talian untuk mendapatkan penyelesaian. Website atau blog yang kita tulis mempunyai jawapan yang mereka cari. 
SEO is like a coin. One side is knowing your audience's intent. Other side delivering in a way search engine crawlers can find and understand. 
Search engine basics - Search engines are answer machines. 
Setiap hari mesin carian ini menjumpai berbilions jenis konten yang ada dan menentukan kandungan yang manakah menjawab pertanyaan yang dicari. 
Maksudnya dalam banyak-banyak konten yang kita tulis tu, mesin pencari ini pilih inilah website atau blog yang paling sesuai sekali dan menjawab pertanyaan pembaca. 
Pernah tak korang bila taip sesuatu, bila kita baca artikel tersebut, jawapan yang kita mahu tu kita tak jumpa pun. 
Ia ada kaitan juga dengan White hat dan black hat SEO. Kalau korang ahli Biters, korang boleh cari pasal White Hat & Black Hat SEO ini dalam group Biters. Sis Hawa dah terangkan pasal itu. 
Sumber : https://smseo.com/
Search Engine ini mempunyai 3 Fungsi iaitu Crawl, Index dan Rank. Jadi sebelum menempatkan website kita di carian. Semua konten atau website kita akan melalui 3 tahap ini dahulu. Oleh sebab itulah penting kita pasang Google Search Console dalam blog. Ada banyak sangat fungsi Google Search Console ni. Kita dapat tengok keywords yang pembaca cari. Selain itu, kita juga dapat mengenalpasti artikel mana yang tidak di index dan dapat melakukan pembaikan di website

Antara Manfaat Penggunaan Google Search Console1. Mengenalpasti Keyword 
Google Search Console membantu korang untuk menemukan kata kunci yang banyak digunakan orang. Bukan kata kunci yang popular di google ya. Tetapi apakah kata kunci yang banyak digunakan di blog korang. 


Sebab kata kunci inilah yang menemukan mereka kepada blog kita. Mungkin saja kata kunci yang mereka gunakan itu berada di halaman pertama carian google. 
Di sini, kita boleh tahu kata kunci mana yang paling efektif dan kurang efektif untuk SEO blog korang. 
2. Mengenalpasti Halaman Yang Paling Popular
Selain itu, Google Search Console juga akan membantu korang untuk mengenalpasti halaman website mana yang paling banyak mendatangkan pengunjung. Caranya mahu lihat mudah sahaja

1. Login ke Google Search Console
2. Pilih Performance (Custom Tarikh)
3. Lihat bahagian Pages. Korang boleh lihat apakah halaman yang popular di blog. 

Korang boleh lihat impressions dan click through rate (CTR). Impression - How often someone saw a link to your site on Google. Maksudnya kekerapan link tersebut muncul di google hasil pencarian untuk kata kunci tertentu (impression).
Manakala click through rate (CTR) - How often someone clicked a link from Google to your site. Maksudnya berapa kali website korang diklik dari hasil pencarian tersebut. 
Apabila kita dah tahu halaman mana lagi popular di blog, kita dapat fokus untuk menulis berdasarkan halaman tersebut dan link ke artikel yang berkaitan. 
Kenapa penting nak link ke artikel yang berkaitan? Pertama sekali halaman yang popular tu kan ramai yang view, apabila kita link dengan artikel yang lain secara tak langsung pembaca akan baca artikel tu lagi. Jadi pembaca dia tak stop baca artikel di blog kita. Dalam satu masa setiap pembaca mungkin baca 2 - 3 halaman di blog kita. 
Ada yang email dan PM aku bertanya, macam mana nak kembangkan idea kalau blog pasal travel. Sekarang kan tak dapat travel. Ada banyak cara sebenarnya nak kembangkan idea. 
Contohnya kalau blog pasal travel, kalau dalam blog korang ada banyak senarai tempat yang menarik. Korang boleh buat list 10 Tempat Menarik Di Ranau Anda Wajib Kunjungi. 
Selain itu, ceritakan tips travel, barang yang korang beli di mana dan sebagainya. Mungkin pengalaman manis atau buruk sepanjang travel, future planning nak travel mana kalau dah takda pandemik. Cara nak menabung untuk travel. Takkan nak aku pula yang buat kan. Hehe. 
3. Memperbaiki Masalah Search Indexing
Seperti yang korang sedia maklum, sebelum menempatkan website kita di carian. Semua konten atau website kita akan melalui 3 tahap iaitu crawling, indexing dan ranking. 
Apabila berlakunya indexing error, ia akan mempengaruhi ranking di hasil pencarian sehingga menyebabkan terhentinya aktiviti crawling dan indexing dari mesin pencari.
Cara nak tahu ada error atau tidak, korang boleh tengok di bahagian Coverage.

Di sini akan terpapar halaman mana di blog yang sudah diindeks oleh google dan mana pula yang mengalami error dan warning. Cara nak memperbaiki error tu pun dah diterangkan bagaimana. 
Ada yang boleh diperbaiki dengan menghapus broken link. Ada juga menggunakan kaedah tertentu. Kena banyakkan cari maklumat lagi lah. 
4. Mengetahui Sumber Backlink
Di sini korang boleh melihat website mana saja yang sudah memberikan backlink ke blog korang melalui menu “Top Linking Sites”. Backlink masih menjadi salah satu faktor utama SEO. Semakin banyak backlink ke website korang, Google akan menganggap website korang memiliki kredibiliti tinggi


So far faham jugalah kan sikit-sikit SEO ini pasal apa. Aku nak kongsi lebih banyak lagi tentang SEO, tetapi cukuplah sampai di sini saja ya. Susah kalau masukkan semua info sekali. 
Aku pun sebenarnya masih dalam proses belajar lagi. Sekarang pun tengah usaha untuk lebih memahami tentang SEO dan mempraktikkan di blog. 
Hopefully artikel ini sedikit sebanyak membantu korang. Sekiranya ada info dalam blog ini yang salah sila komen untuk diperbetulkan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2021/08/google-search-console-untuk-SEO.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Seo Blog Google Sediakan Schema Markup Validator Dan Rich Snippets

Tips Seo Blog Google Sediakan Schema Markup Validator Dan Rich Snippets

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 283 hits
PARA blogger khususnya desainer template blog biasanya menguji data terstruktur berupa schema markup atau micro data di halaman Google Structured Data Testing Tools Schema markup bagian dari SEO Kini di halaman tersebut sudah ada dua laman ...
Performance On Google Search For July 2021

Performance On Google Search For July 2021

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 264 hits
Assalamualaikum Wah rasanya bulan Jun Cik Nor tak updates kot pasal Performance ni Tadi search entry nya macam tak keluar Ataupun Cik Nor letak keywords lain Argh biar lah Janji yang ni Cik Nor updates Bukan penting pun updates performance ...
Moving On Moving Out 6 Signs It S Time To Start The House Search

Moving On Moving Out 6 Signs It S Time To Start The House Search

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 188 hits
Whether your current home has been your safe haven for several years or several decades seeing the forest from the trees can pose a daunting challenge for long term homeowners If you can navigate the twists The post appeared first on
Seo Agency In Malaysia Republic Agency

Seo Agency In Malaysia Republic Agency

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 194 hits
So you started a business and you are now looking for an If my guess is right that puts you right with other business owners around the globe Marketing nowadays has expanded to the extent that we never thought we would see The power of the ...
Memperkenalkan Brave Search Buat Carian Tanpa Dijejak Semula

Memperkenalkan Brave Search Buat Carian Tanpa Dijejak Semula

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 302 hits
Untuk aktiviti penstriman sememangnya saya gunakan pelayar Edge sebagai pelayar utama Cirinya yang menyokong main semula Netflix sehingga 4K menyebabkan ia menjadi pilihan terbaik Tetapi untuk sebarang aktiviti lain pelayar Brave menjadi ke...
Search Continues For Missing Four After Massive Kedah Flood

Search Continues For Missing Four After Massive Kedah Flood

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 265 hits
The search and rescue operation for four victims still missing after a water surge incident in Yan about 40km from Alor Setar Kedah continued today at 8 30am Kedah Fire and Rescue Department assistant director Mohamadul Ehsan Mohd Zain said...
Sertai Seo Jihye Yoon Kyesang Kim Jisuk Dilamar Berlakon Sixth Sense Kiss

Sertai Seo Jihye Yoon Kyesang Kim Jisuk Dilamar Berlakon Sixth Sense Kiss

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 252 hits
Selepas tamat sahaja drama Monthly Magazine Home nampaknya Kim Ji suk sudah bersedia untuk menyertai projek baru Khabarnya pelakon lelaki itu bakal berlakon di dalam drama Sixth Sense Kiss Diadaptasi kepada webtoon baru baru ini Sixth Sense...
Pengertian Domain Id Vs Com Bagus Mana Buat Seo

Pengertian Domain Id Vs Com Bagus Mana Buat Seo

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 296 hits
Domain COM vs ID Ekstensi domain com terdengar lebih umum dan mudah diingat dibandingkan id Jadi mana lebih bagus Berikut ini ulasan singkat perbandingan id vs com Topik bahasan soal id vs com ini mungkin bisa jadi pertimbangan bagi blogger...
Lee Seo Jin Ra Mi Ran Bintangi Drama Komedi Terbaru

Lee Seo Jin Ra Mi Ran Bintangi Drama Komedi Terbaru

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 223 hits
Lee Seo Jin dan Ra Mi Ran kembali bergandingan dalam drama terbaru Internal Medicine Director Park Berdasarkan webtoon dengan nama yang sama Internal Medicine Director Park adalah drama komedi berorientasikan realiti yang menggambarkan kehi...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku

Lirik Lagu Sufian Suhaimi Semua Tentangmu

Semua Berfkir Tentang Rafah

Spring Harbor House By Johnsen Schmaling Architects In Madison Wisconsin

Pengukus Lubang Tepi

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan