Penjelasan Ringkas Hubungan Teori Kuantum Dan Teleportasi



Terdapat banyak salah faham mengenai teleportasi yang dikaitkan dengan teori kuantum. Terutama jika dikatakan secara ilmiah terbukti adanya teleportasi, berkaitan dengan suatu peristiwa.

Bukannya peristiwa ini tidak mungkin berlaku, tetapi sepertinya ada salah faham mengenai ungkapan "teleportasi yang terbukti secara ilmiah"


Kuantum Mekanika
Fenomena Quantum Entanglement adalah sebahagian dari Kuantum Mekanika, tidak boleh dikelirukan dengan teori relativiti Einstein.

Sekiranya nama Einstein disebut dalam perbincangan Quantum Entanglement, itu kerana Einstein sebagai ahli fizik juga terlibat dalam perbincangan yang berkaitan dengan kuantum mekanika.

Teori relativiti, membincangkan hubungan antara ruang dan masa.

Kuantum Mekanika, yang berkaitan dengan tingkah laku zarah pada tahap subatomik, memperlihatkan tingkah laku yang "unik" dan "membingungkan" kepada saintis.


Quantum Entaglement

Salah satu tingkah laku "unik" dan "membingungkan" dari zarah sub atom adalah Quantum Entanglement, yang hanya berlaku pada fenomena ini: Apabila sepasang zarah, dengan cara yang sukar dijelaskan, menjadi pasangan, atau bercantum. Setelah bercantum, walaupun kedua-dua zarah dipisahkan di dua tempat yang berbeza, keduanya masih saling berkaitan dan tidak dapat dijelaskan bagaimana ia saling mempengaruhi.

Apabila zarah di satu tempat mengubah sifat, zarah pasangannya juga akan berubah.


Contohnya di makmal fizik di selangor, terdapat dua sub zarah atom, kita namakannya zarah A dan zarah B. Kedua-dua zarah ini kadang-kadang boleh berubah menjadi positif, kadang-kadang negatif.

Dengan satu cara, kedua-dua zarah ini "bercantum" ketika proses ini dijalankan, zarah A dan B keduanya positif.

Setelah keduanya bercantum, zarah A diletakkan di Selangor, sementara zarah B dibawa ke makmal fizik lain di KL.

Partikel A di Selangor akan diusik, sementara partikel B di KL dikawal dalam keadaan tertentu sehingga tiada yang dapat mengganggu partikel B.

Sekarang, ini adalah bahagian menarik dari Quantum Entanglement.

Apabila zarah A di Selangor ditukar menjadi negatif. Partikel B di KL juga menjadi negatif. Apabila zarah A di Selangor berubah menjadi positif, zarah B di KL juga menjadi positif.

Inilah fenomena Quantum Entanglement, bahawa apabila dua zarah telah bercantum, kemudian dipisahkan hingga ditahap tertentu, ia masih saling mempengaruhi.

Ketika pasukan saintis membuktikan fenomena Quantum Entanglement ini, hasil penyelidikan mereka juga dikemukakan di sidang media dengan tajuk yang cukup mengejutkan dengan menggunakan istilah "teleportasi", yang kemudian disalah erti oleh orang biasa.

Apabila mereka mendengar kata teleportasi, apa yang dibayangkan oleh sesetengah orang, zarah itu dipindahkan dari satu titik dan muncul pada titik yang lain.

Oleh itu, berhati-hatilah dengan istilah "Teleportasi terbukti secara saintifik". Kerana apa yang di teleport adalah "maklumat"

Apa yang berlaku ialah sifat zarah yang diamati di satu lokasi tiba-tiba berubah, bermakna pasukan lain telah mengubah sifat zarah pasangannya di lokasi lain.

Jadi bagaimana dengan teleportasi seperti yang dibayangkan dalam filem Star Trek?


Apabila seseorang atau benda dapat bergerak dari satu lokasi ke lokasi lain dalam sekelip mata.

Ideanya adalah, mengimbas semua data subatom yang ada dari seseorang yang dijelaskan di lokasi A, menghantar maklumat tersebut ke lokasi B (lokasi yang ditetapkan) dan kemudian disusun semula semua maklumat subatom menjadi seseorang yang lengkap, hidup, dan hampir sama seperti orang di lokasi A tadi

Bolehkah ia berlaku? Boleh. Sekiranya kita mempunyai pasangan zarah yang cukup, yang bermaksud bahawa maklumat mengenai seseorang atau benda, ia dapat dihantar sepenuhnya ke lokasi lain dalam sekelip mata (tanpa ada yang terlewat)

Masalah yang timbul dengan idea diatas.

Sekali lagi mesti diingatkan, bahawa unsur kuantum sudah mengandungi sepasang zarah dari awal

Bukan satu zarah bergerak, tetapi dua zarah berpasangan. Maklumat perlu dikirim dari satu lokasi ke lokasi lain tanpa perbezaan waktu.


Masalah pertama:

Zarah mesti dicantumkan terlebih dahulu, kemudian fenomena Quantum Entanglement dapat diperhatikan. Oleh itu, jika anda ingin melakukan teleport, setelah dua zarah bercantum, maka satu zarah akan menuju ke tempat lain yang menjadi tempat tujuannya

Setelah dipisahkan, mereka dapat melihat "teleportasi" dari titik A hingga titik B.

Sebagai contoh, jika anda ingin "teleport" dari titik A ke titik C, maka zarah-zarah pada titik B mesti dibawa ke titik C.


Masalah kedua

Katakan kita telah melengkapkan pasangan zarah seseorang di lokasi A, kemudian meletakkan pasangan zarah orang itu di lokasi B.

Semasa melakukan proses teleportasi, adakah anda menggambarkan orang yang berada di lokasi A, sehingga orang menjadi sub partikel? Atau adakah membiarkannya tanpa di uraikan?

bukankah orang ini di A akan "mati"?  Digantikan dengan hasil cantuman semula di lokasi B?

Atau jika tidak diuraikan, jika bukannya teleport, apa yang sebenarnya berlaku adalah proses pengklonan? Kerana dalam Quantum Entanglement, apa yang dikatakan sebagai teleportasi adalah maklumat, bukan partikel itu sendiri


Masalah ketiga
Masih berkaitan dengan masalah kedua, jika anda sudah teleport, adakah ia orang yang sama, atau klon dari orang itu

Anda boleh berfikir, siapa saya? Adakah saya = badan saya? Sebenarnya, badan terdiri daripada ratusan ribu sel, yang kebanyakannya mati dan digantikan oleh sel baru.

Saya = pemikiran saya?  Sekiranya teknologi mungkin untuk menyalin semua kandungan otak anda ke dalam A.I (manusia robot)

Adakah ketika itu A.I.  akan menjadi saya?

Ada beberapa perkara yang perlu diperbaiki sebelum anda mengatakan bahawa ia adalah fakta.


Sumber rujukan:

1. https://www.sciencealert.com/scientists-just-unveiled-the-first-ever-photo-of-quantum-entanglement

2. https://www.space.com/37506-quantum-teleportation-record-shattered.html



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://anak-ketam.blogspot.com/2020/12/penjelasan-ringkas-hubungan-teori.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
2 Anggota Polis Ditahan Paksa Pasangan Kekasih Lakukan Hubungan Seks Sambil Dirakam

2 Anggota Polis Ditahan Paksa Pasangan Kekasih Lakukan Hubungan Seks Sambil Dirakam

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 210 hits
Sepasang kekasih membuat laporan polis terhadap dua anggota polis berpangkat konstabel dan lans koperal yang didakwa telah memaksa mereka melakukan hubungan seks dan diperas ugut Menurut Ketua Polis Kelantan Deputi Komisioner Shafien Mamat ...
Malaysia Australia Perkasa Hubungan Dua Hala

Malaysia Australia Perkasa Hubungan Dua Hala

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 303 hits
PUTRAJAYA Malaysia dan Australia mahu terus memperkasakan hubungan dua hala seiring komitmen yang dijalinkan tahun lalu dengan mengesyorkan Pelan Tindakan kepada pemimpin kedua dua negara untuk dipertimbangkan Dalam kenyataan bersama Menter...
Gadis Derita Jalinkan Hubungan Dengan Suami Orang Akhirnya Terpaksa Kahwin Gara Gara Hamil Kemudian Diceraikan Pula

Gadis Derita Jalinkan Hubungan Dengan Suami Orang Akhirnya Terpaksa Kahwin Gara Gara Hamil Kemudian Diceraikan Pula

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 480 hits
MENJADI kebiasaan buat Mimi untuk bekerja di sebuah kedai menjual telefon bimbit berdekatan rumahnya di sebuah negeri di Pantai Timur sewaktu cuti semester Dia ketika itu merupakan seorang penuntut di sebuah universiti awam di ibu k
Ditanya Mengenai Hubungan Jipyung Dalmi Kim Seonho Beri Gambaran Ending Start Up

Ditanya Mengenai Hubungan Jipyung Dalmi Kim Seonho Beri Gambaran Ending Start Up

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 358 hits
Semakin menghampiri penamat ramai yang dah tak sabar menantikan ending drama Start Up Terbaru Kim Seon ho telah menjalani satu temubual bersama Netflix bagi membincangkan mengenai babak kompilasi All The Times We Fell In Love With Ji pyeong...
Dukung Calling Visa Israel Pkb Bilang Tak Terkait Hubungan Diplomatik

Dukung Calling Visa Israel Pkb Bilang Tak Terkait Hubungan Diplomatik

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 179 hits
Menurutnya jangan asal komentar menolak layanan calling visa yang kembali dibuka Namun mencermati latar belakang kebijakan tersebut diterbitkan Sehingga para pihak bisa lebih komprehensif dalam menyikapi hal ini
Hubungan Umno Bersatu Realitinya Boleh Dikira Sudah Berakhir

Hubungan Umno Bersatu Realitinya Boleh Dikira Sudah Berakhir

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 226 hits
Atas apa hujah dan alasan sekali pun apa yang berlaku di Perak sehingga tumbangnya Ahmad Faizal Azumu atau Peja sebagai Menteri Besar adalah suatu tindakan khianat dan perbuatan tikam belakang Ia boleh diumpamakan seperti seseorang yang men...
Hubungan Pas Bersatu Lebih Ikhlas Berbanding Umno Yang Bermuka Muka

Hubungan Pas Bersatu Lebih Ikhlas Berbanding Umno Yang Bermuka Muka

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 291 hits
Sekarang ni hubungan politik antara PAS dan BERSATU dilihat lebih ikhlas berbanding dengan UMNO Buktinya baru baru ini UMNO Perak telah bersengkongkol dengan DAP dan PKR untuk menjatuhkan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu melalui undi usul p...
Gara Gara Kekasih Mahu Putuskan Hubungan Remaja Kelar Diri Sendiri Dengan Pisau

Gara Gara Kekasih Mahu Putuskan Hubungan Remaja Kelar Diri Sendiri Dengan Pisau

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 285 hits
loading Gombak Akibat kecewa putus cinta seorang remaja lelaki sanggup mengelar lehernya di rumah teman wanitanya di Kampung Laksamana Selayang di sini semalam
Tak Gentar Di Ozil Kan Griezmann Pertahan Etnik Uighur Nekad Tamatkan Hubungan Dengan Huawei

Tak Gentar Di Ozil Kan Griezmann Pertahan Etnik Uighur Nekad Tamatkan Hubungan Dengan Huawei

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 213 hits
300 total views 273 views today Paris Pemain Barcelona yang membantu Perancis muncul juara Piala Dunia Antoine Griezmann berkata dia menamatkan kontrak penajaan dengan Huawei berhubung syarikat gergasi telekomunikasi China itu terbabit deng...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke