Penjawat Awam Tidak Boleh Terima Duit Raya Dan Penerangan Hadiah Penjawat Awam


Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa penjawat awam tidak boleh terima duit raya. Perkara ini telah dijelaskan oleh Unit Integriti MAFI. Perkara ini juga telah termaktub dalam pekeliling perkhidmatan bilangan 3 tahun 1998.
Pegaiwai awam tidak boleh terima duit raya atau beri hadiah dalam apa jua bentuk sekalipun seperti hamper, duit raya dan lain-lain berkaitan dalam tugas rasmi. Ikuti ulasan lebih lanjut apakah jenis hadiah dan kenapa penjawat awam tidak boleh terima duit raya.
Penerangan Hadiah Penjawat Awam dan Penjawat Awam Tidak Boleh Terima Duit Raya Terdapat beberapa larangan kepada penjawat awam selain daripada penjawat awam tidak boleh terima duit raya, ada juga situasi dimana penjawat awam tidak boleh terima segala bentuk hadiah. Perkara ini telah diterangkan dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 tahun 1998.
Apakah itu Hadiah Penjawat Awam? Hadiah penjawat awam adalah menurut maksud Pekeliling Perkhidmatan Sumber Manusia (MyPPSM) merupakan bentuk pemberian. Bagi hadiah termasuklah seperti dibawah:
Wang Tambang percuma Saham Tiket loteri Kemudahan perjalanan Hiburan Perkhidmatan Keahlian kelab Apa-apa bentuk komisen Hamper Barang kemas Perhiasan Benda yang bernilai Segala bentuk perkara yang diberi kepada diterima pegawai itu adalah diperkirakan sebagai hadiah. ( Rujuk : Perenggan 4(a) – MyPPSM UP.7.2.5)
Penjawat Awam Terima Hamper, Adakah Rasuah? Dalam konteksi penerimaan atau pemberian hadiah kepada penjawat awam tidak kira kecil atau besar nilainya adalah menjadi satu kesalahan rasuah seandainya pekerja yang mempunyai majikan menerima atau memberi hadiah untuk sesuatu perkhidmatan atau tugasan rasmi daripada pembekal atau pemberi hadiah.
Perkara ini juga merangkumi dalam konteks penjawat awam, swasta dan orang awam. (Rujuk : Perenggan 12 – MyPPSM UP.7.2.5)
Adakah Penjawat Awam Tidak Boleh Terima Duit Raya Semasa Musim Perayaan? penjawat awam tidak boleh terima duit raya Pegawai awam tidak boleh terima duit raya atau menerima hadiah dalam apa bentuk sekalipun seperti hamper, Limau Mandarin, Ang Pau dan lain-lain yang ada hubungan dengan tugas rasminya. ( Rujuk : Perenggan 5 – MyPPSM UP.7.2.5)
Bagaimana Penjawat Awam Terima Hadiah Semasa Tiada Kaitan Dengan Tugasan Rasmi? Bagi seseorang penjawat awam, Boleh diterima namun hendaklah sepadan iaitu nilainya mestilah kurang ¼ daripada emolumen atau kurang RM500.00. Seandainya hadiah tersebut tidak sepadan iaitu melebihi emolumen atau melebihi RM 500.00, maka penjawat awam perlu melapor kepada Ketua Jabatannya untuk kelulusan melalui Borang Lampiran UP.7.2.5(A). (Boleh rujuk contoh surat lampiran dibawah).
Walau bagaimanapun sekiranya nilainya melebihi RM 500.00 ianya boleh diterima dalam keadaan tertentu seperti hadiah diterima dari rakan sempena persaraan, pertukaran, pertunangan pegawai dan perkahwinan pegawai. ( Rujuk : Perenggan 7 – MyPPSM UP.7.2.5)
Seandainya terdapat keraguan, maka boleh melaporkan penerimaan hadiah itu kepada Ketua Jabatan. (Rujuk : Perenggan 8 – MyPPSM UP.7.2.5)
Penjawat Awam Terima Hadiah Misteri Bagi keadaan sedemikian, pegawai disarankan untuk melaporkan kepada Ketua Jabatannya untuk membuat keputusan. Perlu berbuat sedemikian bertujuan untuk menyelamatkan pegawai daripada ditohmah oleh pihak tertentu. (Rujuk : Perenggan 6 – MyPPSM UP.7.2.5)
Penjawat Awam Terima Hadiah Seperti Duit Raya Dan Ang Pow Semasa Majlis Rasmi Tatacara Pemberian dan Penerimaan Hadiah Dalam Perkhidmatan Awam, pegawai awam tidak boleh menerima atau memberi atau melalui pihak lain yang ada kaitan tugas rasminya. Walau bagaimanapun dalam keadaan yang sukar ditolak, dan merasa ragu-ragu maka dengan seberapa segera melaporkan secara bertulis kepada Ketua Jabatannya untuk kebenaran.( Rujuk : Perenggan 9 – MyPPSM UP.7.2.5)
Penjawat Awam Terima Hadiah Kurang RM 100.00 Seandainya nilainya kurang RM 100.00 perlu lapor tanpa kebenaran melalui Borang Lampiran UP.7.2.5(B). (Rujuk : Perenggan 10,11 – MyPPSM UP.7.2.5)
Jemputan Penjawat Awam Hadir untuk Berbuka Puasa, Adakah Boleh Hadir? Seandainya ia tidak mempunyai urusan rasmi pegawai berkenaan boleh hadir. Walau bagaimanapun seandainya pegawai atau jabatan mempunyai urusan rasmi jabatan wajar dirujuk kepada Ketua Jabatan untuk kebenaran supaya tidak menimbulkan tohamahan. Dalam situasi ini, ianya berbentuk keraian dan bukan hadiah. (Perenggan 14 – MyPPSM UP.7.2.5)
Berkenaan Kesalahan Terima Hadiah Bagi Penjawat Awam Peruntukan Undang-Undang Bagi Kesalahan Terima Hadiah Berikut merupakan undang-undang, peraturan atau pekeliling yang memperuntukkan kesalahan berhubung pemberian dan penerimaan hadiah:
Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 (Seksyen 16, Seksyen17, Seksyen 20, Seksyen 21 dan Seksyen 23) Kanun Keseksaan (Seksyen 165) Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 (Peraturan 8 dan Peraturan 9 ) Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 1998 Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2008 Akta Kastam 1967 (Seksyen 137); dan Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 (Seksyen 10). Hukuman Bagi Penjawat Awam yang Terima Hadiah dan Pemberi Hadiah Dengan Tujuan Rasuah penjawat awam tidak boleh terima duit raya Mana-mana orang yang melakukan kesalahan memberi atau menerima rasuah apabila disabitkan kesalahan di bawah ASPRM 2009, seperti dibawah:
Boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua puluh tahun Didenda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan yang menjadi hal perkara kesalahan itu jika dapat dinilai atau berbentuk wang, atau sepuluh ribu ringgit, mengikut mana-mana yang lebih tinggi (Rujuk: Seksyen 24, ASPRM 2009). Oleh itu, dinasihatkan kepada penjawat awam untuk peka dengan penjawat awam tidak boleh terima duit raya dan apa-apa bentuk hadiah. Kemungkinan segala pemberian adalah mempunyai tujuan cenderung kearah rasuah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/penjawat-awam-tidak-boleh-terima-duit-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penjawat Awam Terima Bantuan Raya Rm500 Jumaat Ini

Penjawat Awam Terima Bantuan Raya Rm500 Jumaat Ini

papar berkaitan - pada 1/4/2024 - jumlah : 90 hits
Nora MahparPUTRAJAYA Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan bantuan khas Aidilfitri berjumlah RM500 kepada semua penjawat awam gred 56 dan ke bawah termasuk lantikan kontrak yang akan disalurkan Jumaat ini Beliau yang juga menteri kewang...
Dapat Rm2000 Tu Sekali La Tu Tiada Bonus Raya Penjawat Awam 2024

Dapat Rm2000 Tu Sekali La Tu Tiada Bonus Raya Penjawat Awam 2024

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 90 hits
Penjawat awam boleh melupakan impian untuk memperoleh bantuan khas kewangan menjelang Aidilfitri awal bulan depan Perdana Menteri Anwar Ibrahim menjelaskan kerajaan baru sahaja meluluskan insentif awal kajian sistem saraan perkhidmatan awam...
Terjawab Sudah Kenapa Penjawat Awam Tiada Bonus Raya Aidilfitri Tahun Ini

Terjawab Sudah Kenapa Penjawat Awam Tiada Bonus Raya Aidilfitri Tahun Ini

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 124 hits
Tiada bonus bagi kakitangan kerajaan pada Hari Raya Aidilfitri tahun ini kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa melawat Bazar Ramadan Mahkota Square baru baru ini Beliau menerangkan bahawa wang tambahan sebanyak RM2 000 yang d...
Terima Rasuah Lebih Rm2 Juta Sprm Tahan 15 Lagi Penjawat Awam Terbabit Penyeludupan

Terima Rasuah Lebih Rm2 Juta Sprm Tahan 15 Lagi Penjawat Awam Terbabit Penyeludupan

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 127 hits
Muhaamad Hafis Nawawimhafis mediaprima com myKuala Lumpur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menahan 15 lagi penjawat awam kerana disyaki menerima rasuah lebih RM2 juta daripada sindiket penyeludupan tembakau rokok dan arak secara haram...
Bonus Raya Penjawat Awam Di Negeri Negeri

Bonus Raya Penjawat Awam Di Negeri Negeri

papar berkaitan - pada 26/3/2024 - jumlah : 83 hits
Bonus bantuan khas idulfitri penjawat awam negeri Negeri PHBNJohor Selangor Perak Pulau Pinang Melaka Negeri Sembilan Pahang Negeri PASPN Terengganu Kelantan Kedah Perlis 4 PHBN 4PASPN
Tukar Duit Raya

Tukar Duit Raya

papar berkaitan - pada 6/4/2024 - jumlah : 114 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Hari Khamis dua hari yang lepas selesai proses pertukaran duit raya alhamdulillah dapat juga tukar duit raya baru Ada juga di beberapa bank tukar tapi dapat duit recycle Seawal 10 00 pagi CCL dan kawan pe...
Persiapan Raya 2024 Duit Raya

Persiapan Raya 2024 Duit Raya

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 106 hits
dah settle Duit raya pun baru je dapat hari Rabu lepas Encik suami minta tolong kawan office dia Kumpul order dah tukar sekali gitu konsepnya Kami hanya tukar duit RM1 dan duit RM5 je Duit RM10 RM50 dan RM100 tak tukar sebab mudah nak dapat...
Sampul Duit Raya Petronas 2024

Sampul Duit Raya Petronas 2024

papar berkaitan - pada 5/4/2024 - jumlah : 141 hits
Menarik ye sampul sampul duit raya Aidilfitri 2024 tahun ni Ramai yang kongsi di media sosial koleksi dari bank bank di Malaysia Daripada butik butik pun menarik dan comel Berlawan lawan design sampul duit raya siapa lagi cantik Tak dapat d...
30 Rekaan Sampul Duit Raya Bank 2024 Mana Satu Paling Lawa

30 Rekaan Sampul Duit Raya Bank 2024 Mana Satu Paling Lawa

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 199 hits
Rekaan sampul duit raya daripada Bank 2024 Nak bagi duit raya tak akan nak bagi begitu sahaja Kenalah ada sampul raya baru cantik sikit Betul tak Nak tukar duit baru kenalah pegi tukar di bank jadi jom kita selongkar antara koleksi sampul d...
Eugene Levy S Toronto

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Ge14 S Impact On State Federal Relations

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Pg Pg 24 Top 74 By Jenny Pgslotth Games 1 67

Kemunculan As Sufyani Sebelum Keluarnya Imam Mahdi

User Generated Content

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Seni Membaca Surat Attin Dari Ustadz Manis Dan Seni Membaca Solawat By

Doa Agar Hati Tenang