Peniaga Diingat Jangan Amalkan Gantung Tangkal Tabur Syiling Pelaris Dilarang Dalam Islam



Peniaga Diingat Jangan Amalkan Gantung Tangkal, Tabur Syiling…Pelaris Dilarang Dalam Islam!
PERNIAGAAN merupakan pekerjaan mulia dalam usaha mencari rezeki malah Islam menggalakkan umatnya berusaha memperoleh pendapatan antaranya melalui bisnes.
Allah berfirman dalam Surah al-Jumu’ah (Maksudnya): Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada al-Miqdam R.A, Rasulullah SAW bersabda;
Maksudnya: Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang itu, lebih baik daripada ia memakan makanan yang hasil dari usaha tangannya sendiri dan sesungguhnya adalah Nabi Allah Daud AS memakan makanan yang hasil dari usaha tangannya sendiri. [Riwayat al-Bukhari]
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri berkata, Nabi Muhammad SAW sendiri pernah terlibat dalam bidang perniagaan secara langsung.
Malah sahabat-sahabat besar Baginda sendiri turut terlibat dalam dunia perniagaan sepertimana sahabat Uthman bin Affan dan Abdul Rahman bin Auf.

Zulkifli memberitahu hindarilah perkara-perkara yang boleh membawa kepada kepercayaan khurafat dan syirik.
Meskipun begitu kata Zulkifli, perniagaan yang dilakukan hendaklah mengikut garis-garis dan etika perniagaan yang telah ditetapkan oleh Islam.
“Usaha yang dilakukan hendaklah dipastikan tidak melanggar batas-batas yang ditetapkan oleh Islam. Antaranya peniaga diminta supaya tidak melibatkan perkara-perkara yang boleh membawa kepada mensyirikkan Allah SWT dalam usaha meraih rezeki dan keuntungan dalam perniagaan,” katanya.
Bagaimanapun dalam dunia serba moden hari ini, masih ada segelintir peniaga yang menggunakan pelaris seperti menabur beras, syiling, garam dan seumpamanya dengan tujuan untuk menarik pelanggan.
Jelas Zuklifli, meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris bagi menarik pelanggan serta melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.
Hal ini kerana pergantungan seseorang akan beralih kepada pelaris, bukannya kepada Allah SWT, ia adalah satu amalan khurafat yang boleh membawa kepada mensyirikkan dan menyekutukan Allah.
“Dalam Islam, perbincangan berkenaan hal ini sering dikaitkan dengan al-tamimah (tangkal). Meletakkan benda-benda fizikal tersebut di premis perniagaan dengan harapan dapat menarik pelanggan dan melariskan perniagaan termasuk dalam perkara menggunakan tangkal,” katanya.
Sesungguhnya Islam melarang sebarang penggunaan tangkal. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Mas’ud R.A., Rasulullah SAW bersabda:

Jauhi perbuatan syirik dan khurat kerana siksaannya tidak tertanggung.
Maksudnya: Sesungguhnya jampi-jampi, tangkal-tangkal dan ‘tiwalah’ itu adalah syirik.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah bin ‘Amir, beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Siapa yang menggantungkan tangkal, nescaya Allah SWT tidak akan selamatkannya dari tangkal itu. Dan siapa yang memakai azimat, nescaya Allah SWT tidak sempurnakan azimat itu.
Di dalam sebuah hadis yang lain, Nabi SAW bersabda: Maksudnya: Sesiapa yang menggantung sesuatu nescaya dia akan diserahkan kepadanya (benda yang digantung).
Zulkifli berkata, Ibn al-Athir sepertimana dinukilkan oleh Syeikh Mulla ‘Ali Al-Qari, berkata; “Sesiapa yang menggantungkan sesuatu ke atas dirinya daripada pelindung-pelindung, tangkal, dan yang seumpama dengan keduanya dengan beriktikad bahawa kesemua itu mendatangkan manfaat atau menghalang kemudaratan nescaya dia akan diserahkan kepadanya iaitu dia akan dibiarkan bersama benda yang dijadikan pelindung itu dan akan ditinggalkan bersamanya.
Syeikh ‘Atiyyah Saqar dalam fatwanya pernah menyebut: “Sesiapa yang mempercayai sesuatu khurafat seperti kayu kokka (sebagai tangkal pelindung yang) dapat menghindarkan syaitan dan iblis, memurahkan rezeki dan menyembuhkan penyakit, ia adalah pelaku syirik kerana segala itu adalah hak Allah SWT semata-mata.
“Sesungguhnya bukanlah dengan meletakkan objek tertentu itu, yang dapat menarik keuntungan berkali ganda. Akan tetapi, ia dicapai dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan kerja keras serta sifat taqwa yang sesungguhnya kepada Allah SWT,” ujarnya.
“Hindarilah perkara-perkara yang boleh membawa kepada kepercayaan khurafat dan syirik dalam usaha kita mencari rezeki yang berkat.
“Sebaliknya, berusahalah dengan cara yang baik serta lazimi dan amalkanlah ayat-ayat Quran di samping bermohon kepada Allah agar dikurniakan rezeki dan keuntungan yang berganda dalam perniagaan,” jelasnya lagi.
Peniaga Diingat Jangan Amalkan Gantung Tangkal, Tabur Syiling…Pelaris Dilarang Dalam Islam!
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
KWSP: Kena ganti RM12,000 kalau keluarkan RM10,000? Muhyiddin minta sokong untuk jadi PM semula selepas tikam belakang saya Saifuddin akan cabar Rafizi rebut jawatan Timbalan Presiden PKR Hadi dijangka bertemu Mahathir Khayla perlukan bantuan segera Kepala dipenggal, ditinggalkan atas kereta Ismail Sabri paling banyak terlibat urus COVID-19, dari Menteri Pertahanan hingga PM Terkejut Nampak Wanita Serba Putih Depan Rumah (Video) Kecewa isteri minta cerai, lelaki ambil semula hadiah perabot rumah Bomoh ‘halau’ hantu dari alat sulit wanita Dituduh rompak bank, bekas polis dakwa Rahim Noor, 4 pegawai lain ‘konspirasi’ Jangan Arwahkan Mak Sendiri Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Tengku Hassanal Kongsi Momen Bertemu Tengku Aleya, Sempat Kena ‘Sound’ Dengan Raja Permaisuri Agong

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun

Laptop Tak Mampu Beli, Tapi Pakai iPhone – Rani Kulup

The post Peniaga Diingat Jangan Amalkan Gantung Tangkal, Tabur Syiling…Pelaris Dilarang Dalam Islam! appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/01/peniaga-diingat-jangan-amalkan-gantung-tangkal-tabur-syiling-pelaris-dilarang-dalam-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gigil Tengok Rumah Bersepah Teruk Jangan Dilarang Biar Anak Berkreatif

Gigil Tengok Rumah Bersepah Teruk Jangan Dilarang Biar Anak Berkreatif

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 159 hits
Ibu ayah mana yang tak pengsan bila melihatkan keadaan rumah yang bersepah teruk dikerjakan anak anak yang seronok bermain Namun janganlah dilarang kerana ketika inilah otak anak berkembang dengan baiknya Pejamkan saja mata Menurut Penulis ...
Gaji Minimum Menteri Ingatkan Peniaga Jangan Naik Harga Barang

Gaji Minimum Menteri Ingatkan Peniaga Jangan Naik Harga Barang

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 130 hits
Alexander Nanta Linggi berkata KPDNHEP turut menjalankan pemantauan ke atas harga barang menjelang pelaksanaan kadar gaji minimum RM1 500 yang akan bermula 1 Mei ini KUALA LUMPUR Peniaga diingatkan tidak mengambil kesempatan dengan menaikka...
Peniaga Jangan Naikkan Harga Barang Sesuka Hati Menjelang 1 April 1 Mei Amaran Dari Menteri Kdpnhep

Peniaga Jangan Naikkan Harga Barang Sesuka Hati Menjelang 1 April 1 Mei Amaran Dari Menteri Kdpnhep

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 140 hits
Foto hiasan MajoritiMenteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi menggesa peniaga untuk tidak sesuka hati menaikkan harga barangan menjelang fasa peralihan ke endemik mulai 1 April dan pelaksanaa...
Zahid Beri Bayangan Ismail Calon Pm Pru15 Minta Jangan Tunggu Lama Bubar Parlimen

Zahid Beri Bayangan Ismail Calon Pm Pru15 Minta Jangan Tunggu Lama Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 121 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membayangkan Ismail Sabri Yaakob akan terus dicalonkan menerajui kerajaan jika UMNO Barisan Nasional memenangi PRU15 Pada masa sama Zahid menggesa Ismail jangan tunggu lama lama bagi ...
Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 152 hits
Musim anak demam batuk dan selesema yang melanda kini membuatkan mak ayah semakin bertambah risau memikirkan keadaan anak Menurut kata doktor selebriti Dr Say Shazril ikutlah kata hati sambil memantau keadaan anak bila anak sakit jangan dib...
Jangan Resah Harga Barang Naik

Jangan Resah Harga Barang Naik

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 198 hits
Pernah disampaikan kepada Abu Hazim Tidakkah engkau mengetahui bahawa harga barang naik Beliau pun membalas Lantas apa yang kalian resahkan dengan lonjakan harga tersebut Sesungguhnya Allah yang memberi rezeki kepada kita pada ketika harga ...
Kerajaan Jangan Mungkir Janji Bentang Ruu Anti Lompat

Kerajaan Jangan Mungkir Janji Bentang Ruu Anti Lompat

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 115 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan baru baru ini mengulangi desakan bahawa usul rang undang undang antilompat hendaklah disegerakan sebagai pendekatan untuk membanteras rasuah Majlis Presiden turut menegaskan bahawa Rang Undang Undang Anti Lom...
Hiburan Tak Dapat Tandingi Nyawanya Terima Pampasan Rm1 5 Juta Bapa Arwah Adib Minta Jangan Tuduh Mata Duitan

Hiburan Tak Dapat Tandingi Nyawanya Terima Pampasan Rm1 5 Juta Bapa Arwah Adib Minta Jangan Tuduh Mata Duitan

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 140 hits
Menerima wang pampasan sebanyak RM1 5 juta daripada pihak kerajaan keluarga Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim memohon agar orang ramai tidak menuduh mereka mata duitan Menurut bapa Allahyarham iaitu Mohd Kassim Abdul Hamid bagilah seber...
Ti M Ingatkan Pm Jangan Teruja Dengan Keputusan Prn Johor Hormati Mou

Ti M Ingatkan Pm Jangan Teruja Dengan Keputusan Prn Johor Hormati Mou

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 150 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 21 2022 10 46 AMTransparency International Malaysia mengingatkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob supaya menghormati Memorandum Persefahaman yang dimeterai antara kerajaan pusat dan Pakatan Harapan daripad...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls