Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim


  Pengiran Mateen Dedah Penyebab Kemangkatan Pengiran Azim

Akhirnya punca kemangkatan Pengiran Abdul Azim pada hari 24 Oktober yang lalu terjawab. Menerusi sebuah muatnaik terbaru dari Pengiran Muda Abdul Mateen atau Prince Mateen di Instagram, Mateen telah menjelaskan secara terperinci.
“Pada awal tahun ini, kekanda saya didiagn0sis dengan vaskulitis sistemik yang ter0k, yang merupakan penyak!t auto immune. Penyak!t auto immune adalah keadaan sistem imun yang tidak normal di mana antib0di menye.rang tisu badannya sendiri.
“Pada masa yang sama, dia juga menghidapi gangguan bipolar bipolar disorder yang membuat dia sukar untuk mela.wannya. Akhirnya, kekanda saya mengalami kegagalan organ yang disebabkan oleh jangk!tan berterusan, kerana penyak!t auto imun, yang menyebabkan kemat!annya pada pagi 24 Oktober 2020 yang lalu . Kami ingin berk0ngsi maklumat mengenai penyak!t-penyak!t ini kerana saya tahu inilah yang diinginkan oleh kekanda saya.”



Sementara itu, Mateen turut mengenang kembali kenangan manis bersama kekandanya yang tak akan dilupakan.
“Saya menghabiskan setiap hari sepanjang zaman kanak-kanak saya dengan kekanda saya. Dia banyak mengajar saya dan menjadikan saya siapa saya hari ini, dan kerana itu  saya sentiasa bersyukur.”- tambahnya lagi.
Mateen turut mengucapkan terima kasih kepada semua yang mengucapkan takziah di atas pemergian kekandanya dan akui sangat merindui Allahyarham.
“Terima kasih semua atas ucapan takziah anda dan kerana terus mendoakan Pengiran Azim. Kami ok. Kami hanya merindui dia. Sehingga kita bertemu lagi bang!”


Foto: Instagram @tmski
Pemergian Pengiran Muda Haji Abdul Azim pada usia 38 tahun begitu mengej0tkan seluruh rakyat Brunei. Anakanda Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah itu mangkat pada jam 10.08 pagi waktu tempatan dan dimakamkan di Kubah Makam Diraja selepas waktu Asar.
Air Mata Seorang Ibu. Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim


”Allahu gambar ini benar-benar membuat hati saya luluh. Tiada apa yang mampu gambarkan kesedihan dan kehilangan lebih daripada seorang ibu yang kehilangan anak”
Itu antara kata-kata diluahkan warganet sebaik melihat sekeping gambar Hajah Mariam binti Haji Abdul Aziz yang tidak mampu menahan air matanya selepas kehilangan insan paling disayangi.
Hajah Mariam ditemani seorang lagi anakandanya iaitu Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Abdul Mateen yang dilihat cuba menenangkan ibundanya.
”Luluh saya melihat gambar ini. Hanya yang pernah menjadi ibu dan melalui saat-saat sebegini yang akan faham perasaannya..hanya Allah saja yang tahu..Alfatihah,” tulis warganet, Aina.
Hajah Mariam adalah ibu kepada Almarhum Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Haji Abdul Azim telah meninggI dnia pada 10.08 pagi semalam.
Difahamkan Almarhum Putera Abdul Azim telah dimasukkan ke hspital sebelum ini atas kmplikasi kesihatan.



Berita kemangkatan Putera Azim juga telah mengejutkan seluruh rakyat Brunei yang mengenali Almarhum sebagai seorang yang sangat dekat dengan masyarakat.
Putera Azim juga dilaporkan seorang yang begitu mengambil berat terhadap rakyatnya terutama golongan kurang upaya.
Selama ini orang ramai terutama bukan kalangan rakyat Brunei hanya mengenali Putera Mateen yang sering didedahkan di media sosial.
Namun tidak ramai tahun Almarhum Putera Azim adalah kekanda seibu dan sebapa dengan Putera Mateen.
Selain Almarhum Putera Azim yang baru mangkat semalam dan Putera Mateen, anak Hajah Mariam bersama Sultan Brunei adalah Pengiran Anak Puteri ‘Azemah Ni’matul Bolkiah dan Pengiran Anak Puteri Fadzilah Lubabul Bolkiah.
Sultan Hassanal bertemu jodoh buat kali kedua dengan YTM Pengiran Isteri Pengiran Hajah Mariam Binti Haji Abdul Aziz pada 28 Oktober 1982.
Pengiran Mariam dilahirkan pada 29 Januari 1956 dan merupakan puteri kepada YM Haji Abdul Aziz Bin Abdullah dan YM Pengiran Rashidah Binti Pengiran Muhammad Salleh.
Bersama Pengiran Isteri Mariam, baginda dikurniakan 2 putera dan 2 puteri.
Pasangan ini bercrai pada Februari 2003. Pengiran Isteri Mariam selepas itu bergelar Hajah Mariam Binti Haji Abdu Aziz.
Reaksi warganetUmum mengetahui kehidupan dan aktiviti mewah kerabat di raja Brunei sering mencuri tumpuan dan mendapat liputan media di Malaysia.
Bukan sahaja rakyat Brunei, perkongsian gambar ibunda dan gambar-gambar lain sewaktu pemakaman telah mendapat reaksi dari rakyat Malaysia.
Ragta-rata warganet mengucapkan takziah dan mendoakan kesejahteraan r0h Almarhum.
”Innalillahi wainna ilaihi ra ji’un. Salam takziah dari USA Puan Hjh Mariam keatas kemangkatan Putera sulung bonda. Saya berdoa Allah selalu memberi kekuatan dan kasih sayangNya kepada keluarga Puan terutama adik beradik Putera Abdul Azim. Al Fatihah” tulis Sharifah
”Al-fatihah.. semoga ditmptkan dikalangan org2 yg beriman,air mata seorg ibu, semoga tabah,dan diberi kekuataan.. dari Allah s.w.t… Aamiin,” komen Zee
 
Sumber: Murai.my, Instagram bruneiroyalfamily


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://qasyahfulmalayworld.blogspot.com/2020/10/pengiran-mateen-dedah-penyebab.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Autoimun Dan Bipolar Putera Brunei Abdul Mateen Dedah Punca Kemangkatan Abang

Autoimun Dan Bipolar Putera Brunei Abdul Mateen Dedah Punca Kemangkatan Abang

papar berkaitan - pada 29/10/2020 - jumlah : 558 hits
Putera Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah Pengiran Muda Abdul Mateen membuka mulut tentang punca kemangkatan kekandanya Sabtu lalu Pengiran Muda Abdul Azim 38 katanya menghidap penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan pada pembuluh ...
Selain Mateen Ini Adalah Adik Beradik Alm4rhum Pengiran Abdul Azim

Selain Mateen Ini Adalah Adik Beradik Alm4rhum Pengiran Abdul Azim

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 859 hits
Pada Sabtu lalu Brunei berduk4 cita dengan khabar kem4ngk4tan Anakanda Sultan Brunei Pengiran Muda Haji Abdul Azim 38 yang selamat dikebvmikan di Kubah Mak4m Diraja selepas waktu Asar Brunei Berk4bungBerita duk4 berkenaan diumumkan pihak Is...
Anakanda Sultan Brunei Pengiran Muda Haji Abdul Azim Mangkat Di Usia 38 Tahun

Anakanda Sultan Brunei Pengiran Muda Haji Abdul Azim Mangkat Di Usia 38 Tahun

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 761 hits
Menerusi Radio Televisyen Brunei sebentar tadi pihak Istana Brunei telah mengumumkan kemangkatan anakanda Sultan Brunei Sultan Haji Hassanal Bolkiah iaitu Pengiran Muda Haji Abdul Azim Duli Yang Teramat Mulia Pengiran Muda Haji Abdul Azim n...
Dibayar 6 Juta Utk 3 Lagu Ini Hubungan Sebenar Mariah Carey Dgn Pengiran Azim Yang Ramai Tak Tahu

Dibayar 6 Juta Utk 3 Lagu Ini Hubungan Sebenar Mariah Carey Dgn Pengiran Azim Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 28/10/2020 - jumlah : 360 hits
Dikagumi sebagai seorang lelaki yang mulia dan pemurah pemergian Allahy4rham Pengiran Muda Haji Abdul Azim amat mengejutkan dan sehingga hari ini masih belum diketahui punca kemangk4atan baginda Sejak berita kemangk4tan baginda banyak media...
Air Mata Seorang Ibu Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim

Air Mata Seorang Ibu Orang Ramai Luluh Lihat Keadaan Ibunda Almarhum Pengiran Muda Azim

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 754 hits
Allahu gambar ini benar benar membuat hati saya luluh Tiada apa yang mampu gambarkan kesedihan dan kehilangan lebih daripada seorang ibu yang kehilangan anak Itu antara kata kata diluahkan warganet sebaik melihat sekeping gambar Hajah Maria...
Ini Jumlah Kekayaan Pengiran Muda Abdul Azim Yang Ditinggalkan Setelah Mangkat

Ini Jumlah Kekayaan Pengiran Muda Abdul Azim Yang Ditinggalkan Setelah Mangkat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 400 hits
Pemergian Pengiran Muda Haji Abdul Azim pada usia 38 tahun begitu mengejutkan seluruh rakyat Brunei Anakanda Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah itu mangkat pada jam 10 08 pagi waktu tempatan dan dimakamkan di Kubah Makam Diraja selepas w...
Muhyiddin Pun Tak Dedah Sokongan Kepada Beliau

Muhyiddin Pun Tak Dedah Sokongan Kepada Beliau

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 136 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pun tidak mendedahkan senarai nama ahli Parlimen yang menyokongnya sebagai Perdana Menteri sebelum ini Itu kritikan Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi terhadap isu menamakan ahli ...
Anwar Dedah Hasil Perjumpaan Dengan Agong 2 Petang Ini

Anwar Dedah Hasil Perjumpaan Dengan Agong 2 Petang Ini

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 258 hits
ANWAR DEDAH HASIL PERJUMPAAN DENGAN AGONG 2 PETANG INI KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual mengadakan sidang media jam 2 petang ini bagi memaklumkan hasil pertemuannya dengan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdu...
Muhyiddin Dulu Pun Tak Dedah Nama Siapa Penyokongnya Puad

Muhyiddin Dulu Pun Tak Dedah Nama Siapa Penyokongnya Puad

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 253 hits
17 October 2020Mohd Puad ZarkashiKUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pun tidak mendedahkan senarai nama ahli Parlimen yang menyokongnya sebagai Perdana Menteri sebelum ini Itu kritikan Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr M...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Filem Damsel

Sampai Bila Islam Akan Terus Dihina Di Negara Ini

Tular Banyak Lebihan Minuman Dibuang Peniaga Bazar Rupanya Ini 3 Sebab Kenapa Ia Tak Boleh Disedekahkan

Tiba Tiba Ipad Keluar Nama Ibu Sayang Shuib Kongsi Momen Mimpi Jumpa Arwah Siti Sarah Sebak Hasrat Akhirnya Tercapai

Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan