Penghujung Makan Free Civilisation Orang Melayu


 Berita No. 1  Habis Kerajaan masih berdiri atau sudah tumbang? Sekarang ini jam 4 PM, Khamis, 8hb Julai 2021. Kerajaan masih wujud. Habis presiden  parti kata nak tarik  sokongan sudah jadi apa?  Presiden kata tarik keluar. Hulubalang lain pula tak setuju. Orang lain pula dilantik jadi TPM. Orang lain pula bakal jadi PM. Presiden tunggu sambung kes di mahkamah. Makin dekat dengan duduk dan makan free di Sungai Buloh Resort.  
Kerajaan jatuh ke, tak jatuh ke, nasib majority besar orang Melayu sudah hancur lebur. Kita sedang menyaksikan penghabisan 'Makan Free Civilisation Orang Melayu'.


Berita No. 2  Menteri kata 7 Juta orang bakal hilang kerja





minister sounded alarm SMEs sector could soon collapse entrepreneur ministry survey found 580,000 SMEs (49%) collapse by October more than 7 million become unemployed


OSTB:  Jika tuan-tuan sudah baca blog saya ini daripada dulu, saya harap tuan-tuan masih ingat apa yang saya sebut sewaktu Kerajaan kleptokrat laksanakan GST dan Gaji Minima. Saya telah sebut dan mengulangi bahawa Gaji Minima akan mengakibatkan ramai orang hilang kerja (pengangguran akan meningkat). Gaji Minima telah dilaksanakan pada tahun 2013. Memang pun pengangguran makin meningkat dan perkara ini akan kekal (it will get worse).
Saya masih ingat lagi di kawasan Kuala Lumpur, gaji purata bagi budak lepasan SPM yang kerja di kedai atau supermarket adalah sekitar RM550 - RM600. Tiba-tiba, Gaji Minima tetapkan gaji mereka dinaikkan kepada RM900 sebulan. Itu adalah kenaikan gaji sebanyak 50% atau lebih. That was Kuala Lumpur.
Di Kuala Kangsar atau di Gambang (Pahang) budak SPM yang kerja di kedai dan minimarket yang dibayar gaji dibawah RM500 juga mendapat kenaikan gaji minima RM900.
Jadi dengan tiba-tiba gaji mereka naik 50%. Soalan nya apakah daya produktiviti mereka atau hasil kerja atau penjualan mereka (sales) juga naik 50% ? Memang tidak.  Produktiviti mereka sama, hasil kerja mereka sama tetapi gaji mereka sudah naik 50%.
Apa maksud nya? Maksudnya para majikan akan tutup kedai atau majikan akan membuang pekerja.  Majikan kena bayar gaji yang lebih (50%) tapi tanpa peningkatan dalam produktiviti pekerja. Itulah yang berlaku dengan syarikat saya sendiri. Daripada mempunyai ENAM orang staff kami telah terpaksa berhentikan tiga daripada mereka.   
Perkara nombor 2 yang saya telah ulangi banyak kali ialah GST akan menaikkan harga barang secara menggila dan rakyat biasa akan kehilangan purchasing power atau daya untuk membeli barang.
Dan saya telah sebut bahawa majoriti orang Melayu akan suffer dulu sebab majority pekerja bergaji bulan dalam negara kita adalah orang melayu. Apabila gaji bulanan sama tetapi harga barang pula naik, maka duit kita akan pokailah sebelum 15hb setiap bulan. Budak yang tak sekolah pun akan faham benda ini.
GST telah mengakibatkan harga barang naik melebihi 20% atau mungkin 30%.  Tetapi gaji orang pula tidak naik.  Jadi ramai orang terpaksa mengurangkan pembelian barang keperluan. Sebab tak cukup duit lah.
Bila Covid dapat dikawal pun keadaan ekonomi negara kita tidak senang untuk di pulih. 


Berita No 3.   Bailout Felda Dengan Guna Duit Rakyat RM8.3 Billion



government to dispose Felda settlers’ loans amounting to RM8.3 billion reduce loan burden of each settler by an average of 80 per cent.loan repayment reduced from around RM800-1,000 to only RM250-300 a month very reasonable and affordable rate for them.
OSTB :  Oklah Kerajaan berbaik hati untuk membantu peneroka Felda. Tetapi soalan yang saya ingin tanya kenapa bantuan Kerajaan khusus bagi peneroka Felda saja?  Bagaimana pula Che Mat, Puan Limah, Encik Wong, Encik Kumar dan lain-lain yang juga adalah pembayar cukai tetapi mereka juga berhutang keliling pinggang, terutama sekali dalam keadaan ekonomi meleset seperti ini?
Bagus lah Kerajaan berbaik hati menolong  peneroka Felda dengan menggunakan duit kami - duit rakyat. Tetapi bagaimana pula nasib rakyat marhaen yang lain yang juga boleh dibantu bayar hutang? Saya pun ada hutang. Kenapa Kerajaan tidak bantu saya bayar 60% ke, 70% ke atau  80% daripada hutang saya sekali? 
Apa special sangat Kerajaan khususkan Felda?
Ke mana perginya semua duit dan harta Felda? Dulu pegawai Felda boleh seronok bergambar berhisap cigar di London. Semuanya dibiayai dengan duit rakyat. Lepas itu Felda rugi pula. Saham Felda jatuh ke tahap kertas tisu. 
Habis, sekarang orang lain pula terpaksa korban untuk tutup lobang Felda. Ok kita tolonglah Felda dengan mengguna duit rakyat. Tetapi di manakah pertolongan untuk orang lain? Fair fair lah.
Kalau nak bailout Felda, kenapa tidak bailout orang lain sekali?
Dan yang paling sedih ialah, bailout RM8.3 Billion ini tidak menyelesaikan masalah apa pun.  PM kata oleh sebab hampir 80% hutang sudah beres (dengan duit kita) maka peneroka Felda cuma tinggal bayaran hutang RM150-250 sebulan.
I say, percayalah orang yang tak boleh bayar tidak akan bayar hutang. RM200 sebulan ke, RM150 sebulan ke kalau tak boleh bayar, tak boleh bayar lah. Masalah ini belum selesai. Tahun depan akan bersambung lagi isu ini. Dan sekalu lagi duit rakyat akan digunakan untuk bailout keadaan.
Tuan-tuan saya ada soalan cepu mas. Siapakah anak dara perawan yang bakal menerima duit mas kahwin RM8.3 billion duit kita itu?  Jawapannya bukan anak dara pun. Yang akan menerima duit mas kahwin RM8.3 billion itu adalah pihak Bank yang telah meminjam duit kepada peneroka Felda untuk beli saham syarikat Felda yang tersenarai itu. 
Kerajaan ambil duit kita RM8.3 billion untuk bayar hutang kepada pihak Bank. Jadi Bank akan mendapat untung berbillion Ringgit lagi. Banyak cantik. 
CEO Bank bergaji berjuta Ringgit setahun, pegawai Bank belajar tinggi, dapat gaji tinggi dan bonus tinggi. Tetapi bila mereka buat kerja dungu, bila dia rugi sebab membuat pinjaman yang tidak boleh dikutip balik dia minta kepada Kerajaan untuk guna duit rakyat RM8.3 billion untuk tutup lobang besar dalam otak mereka. Banyak cantik. 
Bila bank untung besar kita tak dapat apa pun. Bila Bank rugi besar depa ambil duit kita pula untuk menyelamatkan Bank. 
Potong gaji CEO Bank dulu. Potong gaji  Ahli Lembaga Pengarah Bank dulu.  Cukuplah makan free. Takde malu-ke makan free, duit rakyat.  Just like the Social Welfare beggars.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/penghujung-makan-free-civilisation.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Makan 2 Ekor Ayam 15 Biji Telur Sehari Saharul Ridzwan Habis Ribuan Ringgit Bina Badan

Hiburan Makan 2 Ekor Ayam 15 Biji Telur Sehari Saharul Ridzwan Habis Ribuan Ringgit Bina Badan

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 147 hits
Tampil berbeza dari sebelumnya pelakon Saharul Ridzwan baru baru ini ada berkongsikan pengalaman mengamalkan diet ketat di mana dia perlu makan dua ekor ayam dan 15 biji telur separuh masak setiap hari bagi mendapatkan bentuk tubuh idaman S...
Video Deadpool Meminta Beberapa Petua Mcu Dari Korg Dalam Reaksi Trailer Free Guy

Video Deadpool Meminta Beberapa Petua Mcu Dari Korg Dalam Reaksi Trailer Free Guy

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 210 hits
Dengan tinggal sebulan sahaja lagi sebelum tayangan filem terbitan 20 Century Studios Free Guy Hanya tinggal sebulan sahaja lagi sebelum tayangan Free Guy terbitan 20th Century Studios bintang utama Ryan Reynolds melayari Twitter untuk berk...
Free 20gb Hotspot Dari Unifi Mobile

Free 20gb Hotspot Dari Unifi Mobile

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 201 hits
RM0 unifi Great news Your 20GB LTE hotspot has been refreshed Enjoy your mobile internet experience Tiba tiba dapat message seperti di atas Terima kasih Unifi Mobile Sebelum ni hanya dalam 10gb hoptspot untuk satu line Saya guna 2 line dari...
Rindu Makan Goreng Pisang Tepi Jalan Peniaga 15 Tahun Kongsi Resipi Nak Bancuhan Sedap Terbaik

Rindu Makan Goreng Pisang Tepi Jalan Peniaga 15 Tahun Kongsi Resipi Nak Bancuhan Sedap Terbaik

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 230 hits
Perkara paling dirindui pastinya goreng pisang panas di tepi jalan yang selalu kita beli saban hari untuk minum petang Rangup dan cukup sedap makan panas panas Apa kata kali ini kita buat sendiri Peniaga goreng pisang yang sudah berniaga le...
Roti Sandwich Berinti Telur Ketam Goreng Rangup Tak Jemu Anak Makan

Roti Sandwich Berinti Telur Ketam Goreng Rangup Tak Jemu Anak Makan

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 286 hits
Tak ada idea nak sediakan sarapan untuk anak Jom cuba resipi roti sandwich berinti telur dan isi ketam yang dikongsikan Memang mudah dan sedap Nak buat pun senang Gabungan inti telur dan isi ketam Sedap Jom breakfast Roti nak dekat dekat ex...
Jenjalan Tapau Makan Usop Kerabu Kampung Ulu Pulai

Jenjalan Tapau Makan Usop Kerabu Kampung Ulu Pulai

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 370 hits
Jenjalan Tapau Makan Usop Kerabu Kampung Ulu Pulai Pagi ni terasa nak makan nasi kerabu la pulak Tepon usop kerabu tanya dah bukak ka belum Alhamdulillah Dah bukak Yok kita So Tapau nasi kerabu dan nasi lemak daging bakar la Memang terbaeek...
Jenjalan Tapau Makan Bihun Sup Utaqa Taman Nusantara

Jenjalan Tapau Makan Bihun Sup Utaqa Taman Nusantara

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 406 hits
Jenjalan Tapau Makan Bihun Sup Utaqa Taman Nusantara Singgah sat tapau semalam Kedai dia kat lot kedai sebaris dengan SK Nusantara tu kat tengah sikit Tapau untuk berbuka puasa Kuah sup dia pekat sikit cam kuah soto Tak berapa kena sangat d...
Dap Sarawak Adds 100 Slots For Free Cab Rides To Ppvs

Dap Sarawak Adds 100 Slots For Free Cab Rides To Ppvs

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 309 hits
Chong Yong and Kong meet up withthe 100th passenger of DAP Sarawak s free taxi service at Jalan Tunku Abdul Rahman prior to going to the PPV to get his vaccine jab KUCHING The Democratic Action Party Sarawak have a
Dap In Selangor Covid 19 Vaccination Is Not Free

Dap In Selangor Covid 19 Vaccination Is Not Free

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 178 hits
Selangor executive councillor Datuk Teng Chang Khim today said that under the Selangor Vaccination Programme employers will have to bear the cost of two vaccine doses per employee for RM350 Teng who is in charge of the investment trade indu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris