Pengharaman Umno Akan Lebih Memudaratkan Umno Atau Ppbm



Sejujurnya admin akui agak terkejut bila mendapat maklumat dalam mesyuarat khas MPT PPBM pada 6 Januari 2021, (waktu yang sama Majlis Kerja Tertinggi UMNO bermesyuarat bagi membincangkan desakan majoriti dari 191 Bahagian UMNO yang mahu hubungan kerjasama antara UMNO diputuskan dalam PRU 15), telah memutuskan untuk mengharamkan UMNO sebagai parti politik yang berdaftar secara sah.
Admin terkejut bukan kerana keputusan yang dibuat oleh MPT PPBM, tapi admin terkejut sebab memikirkan, apa yang Muhyiddin dan Hamzah fikirkan hingga sanggup melakukan satu perkara yang Dr Mahathir sendiri tidak berani untuk lakukan.
Kita tahu, sepanjang 22 bulan Dr Mahathir berkuasa sebagai Perdana Menteri, berbagai usaha telah beliau lakukan untuk membunuh UMNO.
Cara yang Dr Mahathir lakukan ialah dengan mengugut dan memaksa pemimpin UMNO sendiri membunuh UMNO.

Presiden UMNO pernah diberikan ugutan supaya membubarkan UMNO, pemimpin-pemimpin UMNO yang berpengaruh juga dipaksa dan diugut dengan berbagai tuduhan di mahkamah sekiranya tidak mahu beralih arah kepada Dr Mahathir.
Persoalannya, mengapa Dr Mahathir tidak berani mengambil risiko dengan terus mengharamkan UMNO ketika beliau berkuasa.
Dr Mahathir setakat mengacah untuk mengharamkan UMNO tapi tidak ada keberanian untuk melakukannya.

Dengan kuasa yang Dr Mahathir ada ketika itu, amat mudah untuk beliau lakukannya, seperti mendapatkan pengampunan untuk Anwar Ibrahim, menggugurkan kes Lim Guan Eng dan beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang lain.
Sebenarnya sebagai bekas Presiden UMNO yang telah menerajui parti keramat ini, Dr Mahathir amat memahami bahawa kekuatan sebenar UMNO berada di akar umbi UMNO yang sentiasa setia dan sanggup berkorban apa saja untuk UMNO.
Di samping itu, Dr Mahathir juga tahu, kekuatan UMNO bukan sahaja terletak pada 3.2 juta ahli UMNO yang berdaftar tetapi kekuatan UMNO juga didokong berjuta-juta pengundi yang selama ini setia menyokong UMNO walau pun bukan sebagai ahli parti.
Inilah yang menghalang Dr Mahathir dari melakukan sesuka hati kepada UMNO walau pun beliau berada di puncak kuasa ketika itu.
Benar, UMNO tumbang pada PRU 14 yang lepas, tetapi ketika itu, pengundi UMNO yang berada di luar UMNO dan sebahagian akar umbi UMNO termakan dengan hasutan fitnah yang dilemparkan kepada UMNO.
Sebab itu bila masyarakat Melayu mula memberikan sokongan kepada UMNO, tidak lagi kedengaran usaha Dr Mahathir untuk mengharamkan UMNO.
Dr Mahathir tahu, sekiranya beliau teruskan juga usaha untuk mengharamkan UMNO, beliau bukan sahaja akan berhadapan dengan kemarahan 3.2 juta akar umbi UMNO, malah beliau juga akan berhadapan dengan kemarahan dengan berjuta-juta pengundi setia UMNO yang tidak menjadi ahli UMNO.
Lalu Dr Mahathir mengambil jalan selamat dengan memberikan tekanan dan ugutan kepada pemimpin UMNO supaya membubarkan UMNO.
Sekiranya itu berlaku, masyarakat Melayu tidak akan menghukum Dr Mahathir tetapi akan menghukum pemimpin UMNO kerana membubarkan parti keramat orang Melayu ini.

Satu perkara yang pasti, Muhyiddin dan orang-orang di sekeliling beliau sudah terlalu angkuh dengan kuasa yang mereka miliki sekarang ini.
Usaha untuk mengharamkan UMNO sudah dimulakan oleh Dr Mahathir mulai dari tahun 2018.
Apakah Muhyiddin fikir, sebagai sebuah parti yang telah wujud selama lebih dari 7 dekad, pemimpin-pemimpin UMNO tidak melakukan apa-apa persedian sekiranya usaha mengharamkan UMNO berjaya dilakukan.
Dalam siri jelajah HPU914, Timbalan Presiden UMNO, DS Mohamad Hasan, pernah menerangkan kepada ahli UMNO, seandainya Dr Mahathir berjaya mengharamkan UMNO, kita sudah ada platfom yang akan digunakan sementara menunggu UMNO dikembalikan berkuasa.
UMNO mempunyai Barisan Nasional, perkara yang hampir sama pernah dilakukan oleh Dr Mahathir sewaktu UMNO diharamkan ketika beliau menjadi Presiden UMNO dahulu.

Sebenarnya, sekiranya Muhyiddin berani mengharamkan UMNO, maka akan wujud gelombang tsunami penolakan masyarakat Melayu terhadap PPBM yang diketahui amat lemah di peringkat akar umbi.
Kepada akar umbi dan pendokong UMNO, bertenang, biarlah Muhyiddin lakukan apa yang beliau rancangkan, kita lihat, siapa yang akan tumbang dalam PRU 15 nanti.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2021/01/pengharaman-umno-akan-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asb Atau Unit Trust Mana Lebih Untung Pulangan Lebih Tinggi

Asb Atau Unit Trust Mana Lebih Untung Pulangan Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 358 hits
Bagi mereka yang belum tahu apa itu Amanah Saham Bumiputera atau ASB ASB merupakan salah satu platform pelaburan yang dijamin kerajaan Secara asasnya Unit
Desakan Zahid Hamidi Berundur Adalah Tindak Balas Kartel Muhyiddin Untuk Bersatu Lebih Mudah Menelan Umno

Desakan Zahid Hamidi Berundur Adalah Tindak Balas Kartel Muhyiddin Untuk Bersatu Lebih Mudah Menelan Umno

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 229 hits
Desakan secara tiba tiba yang muncul agar Zahid Hamidi berundur daripada jawatannya dengan jelas menunjukkan Muhyiddin Yassin dan kartel di sekelilingnya sudah mula bertindak balas terhadap Presiden UMNO itu Ia tidak lain adalah disebabkan ...
Cerita Sebalik Berita Kerjasama Umno Pas Ppbm Sentimen Akar Umbi Kedah

Cerita Sebalik Berita Kerjasama Umno Pas Ppbm Sentimen Akar Umbi Kedah

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 205 hits
Kerjasama UMNO Pas PPBM Sentimen akar umbi Kedah SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani
Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

Umno Lebih Rosak Kalau Hisham Tpm Kata Pemimpin Parti

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 223 hits
January 11 2021 2 16 PMSeorang pemimpin Umno negeri berkata pelantikan Hishammuddin Hussein sebagai timbalan perdana menteri akan lebih merosakkan perpaduan parti itu PETALING JAYA Seorang pemimpin Umno negeri bimbang pelantikan Hishammuddi...
Pas Kekal Perkukuh Pn Dengan Ppbm Perkasa Mn Dengan Umno Kata Hadi

Pas Kekal Perkukuh Pn Dengan Ppbm Perkasa Mn Dengan Umno Kata Hadi

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 222 hits
PAS kekal dengan pendirian untuk mengukuhkan kerajaan Perikatan Nasional bersama PPBM sambil memperkasa kerjasama Muafakat Nasional dengan Umno Menyifatkan kerajaan PN masih kukuh presidennya Abdul Hadi Awang berkata kemelut Umno PPBM hanya...
Umno Perlu Jawab Sokong Anwar Dan Utus Surat Sokongan Kepada Yang Di Pertuan Agong Atau Tidak

Umno Perlu Jawab Sokong Anwar Dan Utus Surat Sokongan Kepada Yang Di Pertuan Agong Atau Tidak

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 613 hits
A Kadir Jasin Antara jawapan yang pastinya dinanti nanti oleh ahli Umno bukan ahli Umno rakan Umno dan musuh Umno daripada mesyuarat Majlis Tertinggi Umno malam ini adalah 1 Keluar kerajaan Perikatan Nasional atau tidak 2 Bekerjasama dengan...
Are Leaders Selling Umno To Ppbm

Are Leaders Selling Umno To Ppbm

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 201 hits
The purported plan to make Hishammuddin Hussein or Ismail Sabri Yaakob deputy prime minister in the Perikatan Nasional government may be step to placate Umno but it seems only to have left the party grassroots even more annoyed Several gras...
Semoga Umno Terpelihara Daripada Perpecahan Yang Dibawa Ppbm Aziz

Semoga Umno Terpelihara Daripada Perpecahan Yang Dibawa Ppbm Aziz

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 227 hits
UMNO Harus Berwaspada Dengan Serangan Balas PPBM 1 Desakan akar umbi untuk menolak sebarang bentuk kerjasama politik bersama PPBM telah dizahirkan melalui Mesyuarat Perwakilan UMNO di peringkat bahagian dan ia telah mendapat perhatian darip...
Kecemasan Kesihatan Dengan Undang Undang Khusus Lebih Sesuai Kata Umno

Kecemasan Kesihatan Dengan Undang Undang Khusus Lebih Sesuai Kata Umno

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 210 hits
Mohamad Hasan berkata pengukuhan strategi kesihatan langkah terbaik untuk mengatasi pandemik PETALING JAYA Pengisytiharan kecemasan kesihatan dengan ordinan khusus adalah lebih sesuai untuk melawan pandemik Covid 19 dalam keadaan sekarang k...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia