Penghapusan Subsidi Diesel Anwar Tiga Menteri Diheret Ke Mahkamah



(MK) : Dua rakyat negara ini telah mengheret Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan tiga menteri Kabinet ke mahkamah berhubung keputusan kerajaan menghapuskan subsidi diesel di Semenanjung Malaysia.
Tindakan sivil Azhani Marlan @ Abd Halim dan Mohd Hatta Sanuri menyasarkan bukan sahaja Anwar, tetapi juga Menteri Ekonomi Mohd Rafizi Ramli, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Armizan Mohd Ali, Menteri Pengangkutan Anthony Loke, dan kerajaan persekutuan.
Permohonan kebenaran semakan kehakiman menyasarkan keputusan Kabinet pada 9 Jun untuk menghapuskan subsidi diesel di seluruh Semenanjung Malaysia. Sabah dan Sarawak tidak terjejas.
Pada hari berikutnya, harga diesel diapungkan dan mengikut kadar semasa pasaran pada RM3.35 seliter. Harga semasa bagi diesel di pam ialah RM2.15 seliter, RM1.20 kurang daripada kadar pasaran.
Bagaimanapun, menurut dokumen mahkamah yang dilihat Malaysiakini, Azhani dan Hatta mendakwa pengguna jalan raya kini dibebani dengan caj tersembunyi sebanyak 40 sen seliter diesel yang dibayar kepada kerajaan.
Mereka mendakwa bahawa ini disebabkan oleh cara Mekanisme Harga Automatik (APM) dilaksanakan.
Mereka mendakwa berdasarkan pengiraan mereka, bahawa pengguna jalan raya di Semenanjung akhirnya membayar lebih untuk diesel, dan menuntut kerajaan memulangkan lebihan bayaran itu.
Kedua-dua mereka mendakwa dasar ‘tidak logik, tidak rasional, tidak adil serta berat sebelah’ mencetuskan kesan domino kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang akhirnya membebankan rakyat di Semenanjung Malaysia.
Azhani dan Hatta turut mempersoalkan janji Amir Hamzah bahawa harga barangan dan perkhidmatan tidak akan naik hasil daripada perubahan dasar itu, sambil menunjukkan bahawa kesejahteraan ekonomi rakyat telah terjejas sejak pemansuhan subsidi.
Mereka turut memetik beberapa laporan berita seperti kenaikan 25 peratus dalam harga bahan binaan dan perkhidmatan lori, serta kenaikan harga barangan keperluan oleh industri restoran.
Kedua-dua mereka mendakwa keputusan kerajaan itu menyebabkan hak sama rata penduduk Semenanjung Malaysia dilanggar dan mereka berakhir sebagai ‘warga kelas kedua’ berbanding mereka di Sabah dan Sarawak.
Mereka berhujah bahawa justifikasi kerajaan bahawa langkah dasar itu adalah untuk membendung penyeludupan adalah tidak masuk akal kerana ia membayangkan aktiviti seperti itu hanya berlaku di Semenanjung Malaysia berbanding di Sabah dan Sarawak.
Ketika dihubungi Malaysiakini, peguam pemohon Mohaji Selamat mendakwa kerajaan tidak menjawab surat mereka bertarikh 30 Ogos untuk mendapatkan penjelasan berhubung isu tersebut.
Berhubung permohonan kebenaran semakan kehakiman yang difailkan semula pada 7 Sept, peguam itu berkata Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah menetapkan 29 Okt untuk mendengar kes berkenaan.
Dia menambah bahawa kertas kausa telah diserahkan kepada wakil sah responden daripada Jabatan Peguam Negara (AGC).
Sekiranya mahkamah sivil memberikan kebenaran, ia kemudiannya akan menetapkan tarikh berasingan untuk mendengar hujahan semua pihak mengenai merit tindakan itu.
Hatta sebelum ini menjadi tumpuan dalam dua tindakan undang-undang terhadap keputusan kerajaan, iaitu berhubung isu kedaulatan Batu Puteh dan pembatalan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) bernilai RM110 bilion antara Malaysia dan Singapura.
Kedua-dua kes itu ditolak oleh mahkamah sivil.
Sumber : Malaysiakini
The post Penghapusan subsidi diesel: Anwar, tiga menteri diheret ke mahkamah appeared first on Malaysia Today.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2024/10/08/penghapusan-subsidi-diesel-anwar-tiga-menteri-diheret-ke-mahkamah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berat Turun 11kg Lepas Tiga Bulan Habis Pantang Uyaina Arshad Buat Challenge Berjalan Untuk Kurus

Berat Turun 11kg Lepas Tiga Bulan Habis Pantang Uyaina Arshad Buat Challenge Berjalan Untuk Kurus

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 60 hits
Pelakon dan pengacara Uyaina Arshad yang melahirkan anak keduanya pada Mei lalu kini dilihat kembali langsing malah sudah pun turun 11kg Rupanya ibu kepada dua cahaya mata ini melalui challenge berjalan di rumah selama tiga bulan sebaik lep...
Mendaki Bukit Denai Tiga Puteri Kota Damansara

Mendaki Bukit Denai Tiga Puteri Kota Damansara

papar berkaitan - pada 1/10/2024 - jumlah : 78 hits
Assalamualaikum Selamat PagiApa khabar semua Sihat tak Nampaknya pandemik Covid 19 ni seperti akan berlarutan Ada yang cakap mungkin akan berlarutan sampai 2021 Sedih Tapi apa apa pun marilah kita sama sama mengamalkan pencegahan yang sepat...
Tiga Tonggak Sri Pahang Belum Pasti Kembali Bersama Pasukan Sebaik Liga Super Bersambung

Tiga Tonggak Sri Pahang Belum Pasti Kembali Bersama Pasukan Sebaik Liga Super Bersambung

papar berkaitan - pada 2/10/2024 - jumlah : 73 hits
KUANTAN Pengendali Sri Pahang FC Fandi Ahmad belum pasti sama ada tiga pemain utama skuad itu dapat beraksi sebaik Liga Super bersambung pada 20 Oktober ini Legenda bola sepak Singapura itu berkata ini kerana Stefano Brundo memerlukan tempo...
Kemalangan Tiga Maut Lima Cedera Nahas Tujuh Kenderaan Di Lebuhraya Kl Karak Awal Pagi Tadi

Kemalangan Tiga Maut Lima Cedera Nahas Tujuh Kenderaan Di Lebuhraya Kl Karak Awal Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 94 hits
KUANTAN Tiga lelaki maut manakala tiga lagi parah dalam kemalangan melibatkan tujuh kenderaan di Kilometer 42 Lebuhraya Kuala Lumpur Karak dekat Bentong awal pagi Isnin Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Pahang Z...
Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 107 hits
Hewlett Packard Enterprise baru saja melancarkan server HPE ProLiant DL145 Gen11 yang ditujukan untuk sektor runcit pembuatan dan telekomunikasi Server ini direka khas untuk digunakan di persekitaran seperti kilang klinik dan lokasi terpenc...
Tiga Beranak Lupus Buku Abuya Al Arqam Direman 3 Hari

Tiga Beranak Lupus Buku Abuya Al Arqam Direman 3 Hari

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 65 hits
Oleh Syeikh Baran Seorang bapa bersama tiga anak lelakinya yang disyaki pengikut GISB Holdings Sdn Bhd direman tiga hari bagi membantu siasatan berhubung kes membakar dan menanam pelbagai jenis buku berkaitan ajaran GISBH Al Arqam dan Abuya...
Bekas Buruh Dihukum Mati Bunuh Tiga Beradik Pada 1 Ramadan

Bekas Buruh Dihukum Mati Bunuh Tiga Beradik Pada 1 Ramadan

papar berkaitan - pada 27/9/2024 - jumlah : 90 hits
NORLIZAH ABASPUTRAJAYA Mahkamah Persekutuan hari ini mengekalkan hukuman mati terhadap seorang bekas buruh kerana membunuh tiga beradik masing masing berusia dua tiga dan lima tahun dalam kejadian yang berlaku pada hari pertama umat Islam b...
Empat Isteri Tiga Anak Ahli Lembaga Pengarah Gisbh Direman Seminggu

Empat Isteri Tiga Anak Ahli Lembaga Pengarah Gisbh Direman Seminggu

papar berkaitan - pada 29/9/2024 - jumlah : 77 hits
SHAH ALAM Empat isteri dan tiga anak seorang Ahli Lembaga Pengarah GISB Holdings Sdn Bhd direman bagi membantu siasatan berhubung pengekploitasian dan pemerdagangan kanak kanak
The Dark Knight Rides A Bmw R Ninet Fit For Batman

Wah Chan Gold Bar Malaysia Favorite Choice

Leadership In Organizations Shaping Culture Driving Success

Eur Usd 7 Oktober Prospek Terbuka Untuk Dolar

Empowering Business Innovation With Abeam Consulting Sap Cloud Platform Malaysia

Bloomberg Paid To Hit M Sian Govt By Mahathir Daim

Characteristics Of Jackpot Winners Agent Trusted Garuda303

Pak Maun Kecewa


echo '';
ABPBH 2024 Tarikh Kategori Calon Undian Hadiah Persembahan Penyampai Trofi Tiket Dan Segala Info Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36

Mr Hiiragi s Homeroom Info Dan Sinopsis Siri Jepun Kini Diadaptasi Sebagai Drama Berepisod Malaysia Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Di Astro Ria Sooka

5 Bukti Jelas Bagaimana Teknologi Moden Buat Kita Tak Reti Berfikir

10 Fakta Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Mr Hiiragi s Homeroom Astro Ria Sooka Fakta Yang Ramai Tak Tahu

5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal


Latihan Matematik Operasi Darab Jadual Sifir 0 12

Bank Indonesia Digital Content Competition 2024 Berhadiah Total 400 Juta Rupiah

Increasing Efficiency How Distributors Benefit From B2b Ecommerce Solutions

Datuk Antara Ditahan Kes Rasuah Lindung Seludup Diesel

Budak Curi Kambing Untuk Beli Rokok

Misplaced Priorities In Calls For Hudud Says Anwar