Pengganas Pun Terjejas Akibat Covid 19 Mereka Kini Tiada Sokongan Bukit Aman


Oleh UtusanTV
GAMBAR KANAN: Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman DCP Normah Ishak. Siapa sangka, golongan pengganas yang ditakuti kerana suka melakukan aktiviti keganasan juga terkesan dengan penularan COVID-19.
Selain kumpulan pengganas yang sukar bergerak di sebabkan penutupan sempadan, rakyat di sesebuah negara termasuk Malaysia kini lebih sibuk memikirkan mengenai survival kehidupan mereka sendiri daripada menyertai apa-apa fahaman ‘perjuangan’ baharu.
Keadaan tidak menentu yang berlaku dalam sesebuah negara menjadi penghalang utama, selain kumpulan pengganas sendiri tidak mengetahui mengenai apakah bentuk masa hadapan yang perlu mereka lalui akibat penularan virus ini.
Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism (E8) Cawangan Khas Bukit Aman DCP Normah Ishak berkata, pandemik COVID-19 secara tidak langsung mengurangkan ancaman kegiatan keganasan dalam negara ini.
Memetik laporan Bernama.com, beliau berkata keadaan tersebut dibuktikan selepas bermula awal tahun 2020 menyaksikan jumlah penurunan dalam aktiviti keganasan menerusi penglibatan langkah pencegahan dan pemantauan berterusan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM).
“PDRM melihat kepada aktiviti berkenaan yang telah kekal stabil dan berada di paras yang mampu dikawal berikutan wabak COVID-19.
”Keadaan wabak yang melanda negara itu dalam masa sama memberikan kelebihan ‘blessing in disguise’ (ada hikmah di sebaliknya) kepada PDRM meneruskan aktiviti mengenal pasti sebarang unsur keganasan berkemungkinan timbul dalam negara,” katanya semasa menjadi tetamu program Ruang Bicara terbitan Bernama TV di Kuala Lumpur, malam tadi.

Beliau berkata keadaan pandemik secara global secara tidak langsung telah menukar keadaan rakyat Malaysia daripada mode selesa kepada mode kelangsungan hidup.
“Masing-masing dengan masalah kendiri, ada dibuang kerja, ada yang hutang tertunggak, ada tidak mampu membayar sewa rumah, ada tidak mampu membeli makanan dan pelbagai bentuk kesengsaraan lagi.
“Hal yang sedemikian ini secara tidak langsung telah menyebabkan urusan kehidupan terganggu dan terbantut malah ia turut melemahkan semangat penyokong keganasan dalam kalangan rakyat Malaysia,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata situasi itu bagaimanapun tidak boleh diambil ringan berikutan ancaman keganasan sentiasa berubah mengikut keadaan dan persekitaran bersesuaian dengan mereka.
Mengulas mengenai siapa yang merekrut mereka untuk menyertai kumpulan pengganas, Normah berkata ia adalah golongan ekstremisme itu sendiri.
“Siapa lagi kalau bukan golongan yang ekstrem? Jika dalam konteks terrorism, ia berlaku secara terancang dan berstruktur. Lazimnya golongan yang menjadi sasaran para perekrut adalah mereka yang terdedah kepada eksploitasi seperti golongan remaja, belia dan ahli masyarakat yang terbiar,” katanya.
Normah berkata ada juga golongan profesional terbabit dalam gerakan itu kerana terlalu taksub kepada sesuatu pegangan yang sesat atau perjuangan sia-sia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/pengganas-pun-terjejas-akibat-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Pandemic Indirectly Reduced Terrorism Threats Bukit Aman

Covid 19 Pandemic Indirectly Reduced Terrorism Threats Bukit Aman

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 234 hits
The spread of the Covid 19 outbreak has indirectly helped reduce terrorism threats in the country said Bukit Aman Special Branch Counter Terrorism Division principal assistant director Normah Ishak She said that since the police began imple...
Polis Johor Mahu Heret Pegawai Rasuah Ke Mahkamah Enggan Serah Untuk Siasatan Tatatertib Bukit Aman

Polis Johor Mahu Heret Pegawai Rasuah Ke Mahkamah Enggan Serah Untuk Siasatan Tatatertib Bukit Aman

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 189 hits
April 14 2021 Ketua Polis Johor Ayob Khan Mydin Pitchay berkata pihaknya akan mengambil tindakan terhadap mereka yang terbabit mengikut seksyen jenayah terancang JOHOR BAHRU Ketua Polis Johor Ayob Khan Mydin Pitchay tidak akan menyerahkan s...
Mahathir Washed His Hands As Bukit Aman Investigate Zeti S Husband

Mahathir Washed His Hands As Bukit Aman Investigate Zeti S Husband

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 375 hits
The reported yesterday Datuk Dr Tawfiq Ayman the husband of former Bank Negara Malaysia governor Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz was spotted at the police Commercial Crime unit here giving his statement for three hours Wearing a mask he was see...
Terkini Sidang Media Khas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Dan Ketua Polis Johor

Terkini Sidang Media Khas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Dan Ketua Polis Johor

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 189 hits
Ikuti secara langsung sidang media khas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Huzir Mohamed dan Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay AWANIterkini HapusCOVID19 SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub con...
Terima 6 Juta Bahan Baku Sinovac Menkes Jamin Pasokan Vaksin Covid 19 Aman

Terima 6 Juta Bahan Baku Sinovac Menkes Jamin Pasokan Vaksin Covid 19 Aman

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 272 hits
Menurut Budi hingga saat ini total bulk vaksin Sinovac yang telah diterima pemerintah berjumlah 59 5 juta dosis yang jika dikonversi akan menjadi sekitar 47 juta dosis vaksin jadi
Polis Kenal Pasti Wanita Dakwa Anggota Ipd Gerik Maut Akibat Vaksin Covid 19

Polis Kenal Pasti Wanita Dakwa Anggota Ipd Gerik Maut Akibat Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 183 hits
Abd Razak Mohd AliApril 8 2021 Pada 3 April lalu tular mesej di Facebook mendakwa kononnya terdapat anggota polis dari IPD Gerik meninggal dunia selepas dimasukkan ke Unit Kecemasan Hospital Gerik akibat komplikasi suntikan dos kedua vaksin...
Bukit Aman On Terror Alert

Bukit Aman On Terror Alert

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 203 hits
KUALA LUMPUR Bukit Aman will be extra vigilant following recent terrorist attacks in Indonesia says Tan Sri Abdul Hamid Bador The Inspector General of Police said its counter terrorism division would be on high alert for any intelligence in...
1mdb Bukit Aman Selesai Ambil Keterangan Suami Zeti Anaknya

1mdb Bukit Aman Selesai Ambil Keterangan Suami Zeti Anaknya

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 228 hits
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman Komisioner Datuk Zainuddin Yaacob Foto SYAFIQ AMBAK KUALA LUMPUR Suami bekas Gabenor Bank Negara Datuk Dr Tawfiq Ayman telah diambil keterangan oleh polis berhubung penerimaan dana 1Mala...
Varian Covid 19 Dikesan Di Afrika Selatan Kini Menular Di M Sia

Varian Covid 19 Dikesan Di Afrika Selatan Kini Menular Di M Sia

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 213 hits
Sembilan kes positif Covid 19 di Malaysia dikenal pasti dijangkiti varian South African B 1 351 kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata kewujudan varian itu mula dikenal pasti dalam kalangan empat kes te...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say