Pengenalan Guru Nadi Negara Angkat Martabat Guru Maszlee


Guru Nadi Negara (GNN) adalah sebuah program nasional KPM yang akan mengangkat martabat guru sebagai pemegang taruh sistem pendidikan negara. Salah satu usaha untuk mencapai matlamat tersebut adalah, KPM akan melantik 30 orang guru sebagai Duta Guru Nadi Negara.

Pemilihan yang berdasarkan pencapaian dan kecemerlangan dalam bidang perguruan itu dilihat dapat memberikan inspirasi kepada guru untuk terus berbakti kepada dunia pendidikan negara.

Bagi menyempurnakan hasrat mengangkat martabat guru sebagai sebuah profesion yang dipandang tinggi, Menterinya, Dr. Maszlee Malik berkata, KPM akan mengumpul segala bentuk cadangan, kritikan, idea dan pandangan untuk menambahbaik sistem pendidikan di Malaysia.

Ia sesuai dengan hasrat KPM untuk memberikan pendedahan kepada guru berkaitan naratif baharu amalan pendidikan, serta mengumpul dan menerima cadangan penambahbaikan dalam sistem pendidikan.

Malah, kata beliau, KPM akan turun padang ke setiap negeri di Malaysia untuk melaksanakan sesi perkongsian dan perbincangan berdasarkan tiga slot utama dalam GNN.

“Antara slot yang diperkenalkan adalah, Tedtalk Cerita Kita, Keynote Naratif Baharu Amalan Pendidikan dan juga slot Kanvas Pendidikan Malaysia.

“KPM sendiri akan mengetengahkan Guru Adiwira, Guru PAK21, Guru Inspirasi McDonald dan juga guru-guru lain yang terkenal atas pengorbanan dan usaha mereka dalam membentuk kemenjadian murid ke pentas Guru Nadi Negara.

“Malah, kami juga akan turut membawa pakar-pakar pendidik seluruh Malaysia seperti pegawai KPM, pensyarah daripada Institut Aminuddin Baki (IAB) dan Institut Pendidikan Guru (IPG) untuk menceritakan tentang usaha-usaha KPM dalam menjayakan naratif baharu amalan pendidikan,”jelas beliau.
Katanya lagi, menerusi program ini, KPM akan membuka ruang perbincangan dan sistem sarana Guru Nadi Negara secara atas talian untuk mengumpul cadangan, kritikan, idea dan pandangan membina para pendidik.

Bagaimanapun, bagi menentukan dan menilai keberhasilan program, sebuah penilaian secara atas talian akan dibina oleh jawatankuasa yang dilantik untuk diisi oleh guru-guru yang menyertai program Guru Nadi Negara agar penambahbaikan program tersebut dapat dilaksanakan.

“KPM komited dan bertekad untuk mendengar hasrat dan impian guru-guru bagi mencipta sebuah sistem pendidikan acuan kita sendiri. KPM juga akan memastikan cadangan yang diberikan itu akan dibentangkan di peringkat kepimpinan KPM agar cadangan tersebut disambut oleh semua warga KPM,”terang beliau.

Duta Guru Nadi Negara yang terdiri dalam kalangan guru-guru berpengaruh di media sosial dan masyarakat.

GNN yang bakal bermula April 2020 sehingga Disember 2022 ini, akan melibatkan semua warga KPM yang berada di Institut Pendidikan Guru, sekolah-sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pendidikan Negeri seluruh Malaysia.

Ditanya tentang pelaksanaan sebarang projek rintis untuk GNN, Maszlee menjelaskan, sebuah projek rintis Guru Nadi Negara akan diadakan bermula Januari sehingga Mac 2020, di empat buah negeri yang terpilih iaitu Selangor, Pahang, Perak dan Negeri Sembilan.

“Bagi memastikan program GNN ini dapat diterima dan diraikan oleh semua pendidik, KPM telah melantik beberapa orang guru dan siswa siswi pendidik dari seluruh negara sebagai Duta Guru Nadi Negara untuk menjadi jurucakap dan jambatan yang menghubungkan guru-guru dengan program ini.

“Duta-duta ini bersama pasukan media Guru Nadi Negara akan bergerak aktif di media sosial untuk mempromosi dan menerangkan aspirasi program ini kepada pendidik dan masyarakat,”katanya.

Sumber: GPS Bestari

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/09/pengenalan-guru-nadi-negara-angkat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dinner Bersama Menteri Pendidikan Kita Guru Nadi Negara

Dinner Bersama Menteri Pendidikan Kita Guru Nadi Negara

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 265 hits
Berpeluang semalam bersama guru Adiwira dan influencer teachers yang lain untuk makan malam istimewa bersama Menteri Pendidikan kita Dr maszlee Yang nih saya rasa rare Bukan senang kot nak makan kat rumah menteri Lagi rare sebab setahu saya...
Tular Dakwaan 21 Institut Pendidikan Guru Bakal Ditutup Ini Jawapan Maszlee Malik

Tular Dakwaan 21 Institut Pendidikan Guru Bakal Ditutup Ini Jawapan Maszlee Malik

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 197 hits
Tular di ruangan media sosial hari ini mengenai dakwaan tentang 21 Institut Pendidikan Guru di seluruh negara bakal ditutup tahun depan Manakala ada ura ura yang mengatakan bahawa ada diantaranya yang akan dijadikan Institut Latihan Awam ma...
Merdeka Guru Anjur Parti Dadah Lagi Dasar Didik Negara Gagal

Merdeka Guru Anjur Parti Dadah Lagi Dasar Didik Negara Gagal

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 204 hits
Antara individu yang ditahan dalam Ops Ambang Merdeka di sebuah apartmen di Jalan Klang Lama Kuala Lumpur awal pagi tadi Guru dicekup anjur parti dadahKUALA LUMPUR Seorang guru sekolah rendah antara yang ditahan dalam serbuan Ops Ampang Mer...
Sindiket Pemalsuan Kad Pengenalan Didalangi Pegawai Kanan Jabatan Pendaftaran Negara

Sindiket Pemalsuan Kad Pengenalan Didalangi Pegawai Kanan Jabatan Pendaftaran Negara

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 297 hits
Georgetown Polis sedang mengesan beberapa lagi anggota sindiket yang disyaki terlibat dengan aktiviti pengeluaran sijil kelahiran dan kad pengenalan secara tidak sah dipercayai didalangi pegawai kanan Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang...
Dasar Populis Bahaya Pada Pendidikan Negara Kata Maszlee

Dasar Populis Bahaya Pada Pendidikan Negara Kata Maszlee

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 260 hits
Dasar populis bahaya pada pendidikan negara kata Maszlee Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 1 Sep 2019 10 52AM
Tolak Revisi Uu Kpk Guru Besar Se Indonesia Sebut Tak Rela Negara Terpuruk

Tolak Revisi Uu Kpk Guru Besar Se Indonesia Sebut Tak Rela Negara Terpuruk

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 159 hits
Sementara itu Sekjen Persatuan Guru Besar Indonesia M Arief menyampaikan pihaknya juga menyampaikan pernyataan sikap yang telah ditandatangani lebih dari 100 guru besar dan profesor dari seluruh perguruan tinggi se Indonesia baik negeri ata...
Anwar Patut Didik Dulu Dap Hormat Identiti Negara

Anwar Patut Didik Dulu Dap Hormat Identiti Negara

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 256 hits
Oleh Fazleen Safina Tak usahlah jadi ayam berkokok berderai derai ekor bergelumang tahiBANGI Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya mendidik dahulu rakan politiknya DAP supaya menghormati dan menerima identiti negara yang berasaskan Islam Mela...
Tragedi Pemilihan Parti Amanah Negara

Tragedi Pemilihan Parti Amanah Negara

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 307 hits
Tragedi Pemilihan Parti Amanah Negara Walaupun dibenarkan mengikut undang undang penggunaan cai dalam Pemilihan Amanah 2019 dilihat boleh membawa musibah jangka panjang buat parti yang masih muda itu kata salah seorang pemimpinnya Naib Peng...
Skim Pencen Bebanan Besar Buat Negara Kata Tun Mahathir

Skim Pencen Bebanan Besar Buat Negara Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 9/9/2019 - jumlah : 464 hits
Sumber gambar dari GoogleSedang hangat diperkatakan sekarang ini tentang isu skim pencen yang akan digantikan dengan lantikan kontrak yang tidak menjanjikan faedah yang baik selepas berpencen Penukaran ini mendapat reaksi pelbagai pihak khu...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand