Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Kerana Impak Perintah Kawalan Penggerakan Wajarkah



Baru tengahari tadi PM kita umumkan beberapa insentif untuk rakyat yang terjejas kerana Perintah Kawalan Penggerakan. Insentif yang paling mendapat perhatian rakyat ialah pengeluaran RM500 setiap bulan bermula 1 April ini hingga hujun tahun ini iiatu anggran RM3000 atau RM3500. Lebih kurang macam tu ler kiraannya.

Tujuannya untuk meringankan beban rakyat khususnya golongan swasta yang terpalit masalah kewangan gara-gara Perintah Kawalan Penggerakan ini. Baru sahaja diumumkan ramai yang mengeluarkan post dengan pelbagai pandangan. Ada yang setuju dan yang tidak setuju. Termasuklah Pak Menteri dari pelbagai komponen parti.

Banyak pro dan kontra dalam perkara ini. Pertamanya rakyat yang masih berkemampuan kalau tidak mahu keluarkan wang KWSP tak perlu keluar. Pengeluaran ini hanyalah untuk membantu mereka yang benar-benar terdesak masalah kewangan akibat14 hari tidak bekerja.

Ya, walaupun dengar ura-ura gaji tidak ditolak namun mereka akan kehilangan overtime serta elaun yang merupakan sebahagian daripada sumber mereka membayar hutang dan menyara keluarga. 14 hari OT dan elaun yang tidak diterima memang cukup banyak.

Impak ini akan terasa pada bulan April nanti bila pekerja swasta amnya dapat gaji akan garu kepala. Dengan pengumunman PM kita membenarkan pengeluaran RM500 memberi nafas leaga seketika kepada mereka. Mereka boleh urus kembali kewangan mereka dalam masa 6 bulan selepas impak Perintah Kawalan Penggerakan ini.

Saya rasa tiada bezanya dahulu kerajaan benarkan pencarum KWSP keluarkan wang sebanyak RM2500 kalau tak salah saya untuk membeli komputer. Saya merupakan salah seorang yang menggunakan wang KWSP membeli komputer menggunakan wang KWSP. Itu pada zaman Mahathir kan. Jika anda seumur saya sekarang mesti ingat kempen ini.

Maka apa bezanya dengan arahan sekarang ini. Arahan sekarang ini adalah untuk membantu mereka yang tejejas dengan Perintah Kawalan Penggerakan ini bukannya main-main.

Kontranya ialah pencarum yang masih mampu akan mengambil kesempatan untuk mengeluarkan RM500 yang dibenarkan oleh kerajaan. Ini adalah sikap yang pasti akan terjadi dilakukan oleh segelintir pencarum. Tapi itu hak mereka kan.

Selain itu ramai akan mempertikaikan KWSP adalah hak rakyat dan kerajaan tidak membantu sebaliknya menggunakan wang mereka. Saya ingin sampaikan negara kita bukannya negara subsidi, dan sekarang ini pun negara kehilangan pendapatan yang amat banyak dari COVID-19 ini.

Banyak sebenarnya kerajaan telah subsidikan untuk rakyat yang tidak dihebah-hebahkan tetapi kes KWSP di politikkan pula. Ini sikap yang saya rasa amat tidak baik untuk pembangunan sosial negara kita. Fahamilah ramai yang susah sekarang ini.

Kita golongan swasta patut bersyukur kerana ada KWSP yang boleh digunalan tetapi bagaimana peniaga yang makan harapkan jualan harian. Bagaimana mereka hendak hidup tanpa berniaga selama 14 hari. Ini pun kerajaan telah berjanji akan umumkan insentif untuk membantu mereka.

Banyak usaha yang kerajaan kena buat dan kita sebagai rakyat tolonglah memahami kegentingan sekarang ini. Bukannya melihat dari aspek anda sahaja tetapi melihat dari segala aspek kehidupan rakyat Malaysia yang tak mampu dan susah.

Di bawah ini saya sertakan bantuan yang tidak dihebah atau ditentang oleh puak-puak ini. Minta maaf kerana saya agak emosional, hanya RM500 diambil sehingga hujung tahun ini semua pihak mengambil kesempatan membedil kerajaan. Perlu ingat ada yang sujud syukur atas insentif ini.

Janganlah politik hal ini. Pedulikan Muhyiddin tu kerana proses insentif ini pun bukan pandangan beliau sahaja tetapi bawah persetujuan Majlis Ekonomi Negara.












  

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2020/03/pengeluaran-kwsp-akaun-2-kerana-impak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Pengeluaran Akaun 2 Kwsp Secara Online

Cara Pengeluaran Akaun 2 Kwsp Secara Online

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 1364 hits
CARA PENGELUARAN AKAUN 2 KWSP SECARA ONLINE Berdasarkan Inisiatif pengeluaran menerusi i Lestari ahli dibenarkan membuat pengeluaran wang sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan untuk menangani impak penularan virus Covid 19 secara online Se...
Cara Memohon Pengeluaran I Bestari Akaun 2 Kwsp

Cara Memohon Pengeluaran I Bestari Akaun 2 Kwsp

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 10352 hits
CARA MEMOHON PENGELUARAN I BESTARI AKAUN 2 KWSP PENGENALAN merupakan antara dana persaraan tertua di dunia Ditubuhkan pada tahun 1951 KWSP terus mendokong misi untuk melindungi simpanan ahli dan menyediakan perkhidmatan terbaik Terbaharu se...
Antara Inisiatif Diumumkan Adalah Pengeluaran Rm500 Sebulan Melalui Akaun 2 Caruman Kwsp

Antara Inisiatif Diumumkan Adalah Pengeluaran Rm500 Sebulan Melalui Akaun 2 Caruman Kwsp

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 328 hits
Pd hari ke 6 Perintah Kawalan Pergerakan sekali lg Perdana Menteri telah mengumumkan beberapa initiatif terbaru melalui Majlis Tindakan Ekonomi yg antaranya adalah
Permohonan Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Mulai 01 April 2020

Permohonan Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Mulai 01 April 2020

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 553 hits
Permohonan Pengeluaran KWSP Akaun 2 Mulai 01 April 2020 Sepertimana dalam perbentangan Perdana Menteri dalam sidang media tadi beliau mengumumkan Akaun 2 KWSP boleh dikeluarkan mulai 01 April 2020 ini nanti Cara memohon kita tunggu kemaskin...
Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Rm500 Sebulan

Pengeluaran Kwsp Akaun 2 Rm500 Sebulan

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 428 hits
Dalam sidang media sebentar tadi PM baru sahaja mengumumkan pencarum kini boleh memohon pengeluaran KWSP Akaun 2 sebanyak RM500 sebulan selama 12 bulan maksimum Ini bertujuan meringankan beban akibat wabak COVID 19 yang semakin membimbangka...
Perintah Kawalan Penggerakan Cuma Asbab

Perintah Kawalan Penggerakan Cuma Asbab

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 701 hits
Sebenarnya Allah nak suruh kita berehat berhenti mengejar dunia Duduk rumah tgk muka anak2 tgk muka isteri suami tenangkan hati solat elok2 mengaji buka Quran yg dah lama tersimpan sepi Lupakan muka bos klien kawan2 sekejap Allah nak kita b...
Cara Pengeluaran Rm500 Sebulan Wang Kwsp Akaun 2

Cara Pengeluaran Rm500 Sebulan Wang Kwsp Akaun 2

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 880 hits
Cara Pengeluaran RM500 Sebulan Wang KWSP Akaun 2 Satu lagi langkah diambil oleh kerajaan melalui satu pengumuman yang dibuat oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 23 Mac 202 Cara Pengeluaran RM500 Sebulan Wang KWSP Akaun 2 Semua pemegang a...
Berbasikal Waktu Perintah Kawalan Pergerakan

Berbasikal Waktu Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 226 hits
Dah empat hari terkurung dalam rumah Keluar berbasikal Tidak Kenapa tidak Orang kecam Takut orang kecam A ah Misi dalam entri lepas terpaksa diabaikan sebab Perintah Kawalan Pergerakan berkuatkuasa 18 31 Mac 2020 ekoran pandemik COVID 19 Pe...
Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Adalah Berjalan Kaki

Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Adalah Berjalan Kaki

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 396 hits
Berjalan Kaki Adalah Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Berjalan kaki bukan lagi menjadi rahsia yang mana boleh ianya menjadi cara terbaik untuk mendapatkan bentuk dan mengurangkan beberapa inci dari pinggang ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas