Pengaruh Dan Kuasa Yang Mana Lebih Utama


 


Assalamualaikum dan salam tautan buat seluruh warga pembaca. Semoga anda semua berada dalam lingkungan cahaya kebenaran yang berupa iman walau di mana jua anda berada. Pada hari ini penulis berasa terpanggil untuk sama-sama berkongsi beberapa perbincangan mengenai KUASA dan PENGARUH. Seusai membaca artikel Ustaz Hasrizal Jamil yang bertajuk Kepimpinan : Antara Kuasa dan Pengaruh, penulis merasakan masih ramai lagi yang mengamalkan sikap keterbalikkan dalam menilai erti kata sebenar berkenaan PENGARUH dan KUASA.


Ada yang menyatakan KUASA itu lebih penting dari PENGARUH kerana tanpa KUASA seseorang pemimpin itu tidak mampu untuk mencipta PENGARUH. Ya benar, KUASA merupakan suatu elemen penting yang perlu ada untuk bergelar pemimpin, akan tetapi PENGARUHlah merupakan elemen yang paling terpenting dalam merealisasikan sesuatu hala tuju mana-mana tampuk kempimpinan, samada di peringkat yang paling bawah mahupun di peringkat yang paling atas. Sejarah membuktikan bahawa KUASA tanpa PENGARUH hanya menyebabkan sesuatu hasil dari kepimpinan itu tidak menjadi hasil yang Produktif.


Cuba kita amati apa yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW sebelum baginda di mandatkan menjadi utusan Allah SWT. Adakah baginda memperoleh KUASA dahulu dalam menyampaikan Islam atau baginda memulakan dakwahnya dengan mencipta PENGARUH?! Sejarah Islam membuktikan bahawsanya telah tercipta PENGARUH yang luas terhadap diri Rasulullah SAW sebelum baginda di mandatkan sebagai utusan Allah SWT.


Apakah bukti kebenaran yang mengatakan Rasulullah SAW mempunyai PENGARUH yang luas sebelum di mandatkan menjadi utusan Allah?! Bagi anda yang mengetahui sejarah berkenaan Hajar al-Aswad, ketika kabilah-kabilah Arab berbalah tentang kelayakan untuk meletakkan kembali Hajar al-Aswad ke Kaabah, mereka akhirnya mencari seorang anak muda yang tidak berjawatan KETUA PEMUDA, tetapi PEMUDA yang berkualiti KETUA, iaitu Muhammad SAW. Biar pun tanpa jawatan atau KUASA dan kedudukan, pengaruh baginda sudah sedia terserlah, dek kualiti yang ada pada dirinya.


Jelas mengikut sirah baginda Muhammad SAW, dengan hanya berpaksikan PENGARUH yang datang dari gelaran baginda yang empat iaitu al-Amin, Siddiq, Amanah dan Tabligh, baginda diberikan kepercayaan kepada seluruh ketua-ketua kabilah untuk membuat keputusan bagi mereka. Dengan ini benarlah, untuk menjadi pemimpin yang berwibawa anda seharusnya mencipta PENGARUH terlebih dahulu sebelum mendapatkan KUASA bagi menghasilkan kepimpinan yang Produktif.


KUASA tanpa PENGARUH hanya membuatkan anda sebagai seorang pemimpin yang terpaksa menggunakan KUASA anda bagi menekan orang bawahan anda untuk merealisasikan impian dan hala tuju anda dalam sesuatu perlaksanaan, akan tetapi sekiranya anda mempunyai PENGARUH yang luas ketika mana anda memperolehi KUASA, tanpa paksaan dan tekanan terhadap orang bawahan, anda mampu mendapatkan hasil yang Produktif daripada perlaksanaan mereka dek kerelaan hati mereka melakukan segala arahan yang anda utarakan. Mari kita lihat beberapa persoalan berkenaan PENGARUH dan jawapannya, antaranya :


1. Adakah PENGARUH itu harus dicari?!


- PENGARUH tidak perlu dicari akan tetapi ia akan datang sendiri.


2. Dari mana datangnya PENGARUH?!


- PENGARUH akan terhasil dari pandangan manusia terhadap kualiti dan potensi diri anda.


3. Bagaimanakah anda ingin meningkatkan potensi dan kualiti diri?!


- Dengan melaksanakan segala apa sahaja yang diperintahkan oleh Allah SWT dan RasulNYA dengan semaksima mungkin dan meninggalkan segala laranganNya dengan 100% tanpa soal. Kebijaksanaan anda dalam menggabungkan tiga elemen penting di dalam diri juga turut mempengaruhi potensi dan kualiti diri anda iaitu gabungan sempurna elemen IQ, EQ dan SQ seta meletakkan hala tuju perlaksanaan anda kearah Qualiti. Kualiti lebih baik dari kuantiti.


4. Bagaimanakah elemen PENGARUH itu terhasil?!


Elemen PENGARUH akan terhasil dengan memaparkan akhlak yang tertinggi, tonjolkan potensi dan kualiti diri dan mewujudkan hubungan dengan pengikut dari segi logik akal, hubungan hati dan juga hubungan emosi.


Dengan adanya PENGARUH tampuk kepimpinan anda akan menjadi tampuk kepimpinan yang berkualiti dan mampu menghasilkan Produktiviti bagi kemaslahatan sejagat. PENGARUH yang kuat mampu menjana manusia untuk mejadi insan yang berkualiti dan pemimpin berPENGARUH yang mampu menjana manusia sudah mencapai satu tahap yang dipanggil PEOPLE DEVELOPMENT. Kita cuba hayati sejarah al-Arqam yang dipelopori oleh Ashaari Muhamad berkaitan dengan kesan PENGARUHnya terhadap pengikutnya yang mampu menghasilkan suatu hasil yang Produktif. Dalam artikel Ustaz Hasrizal Jamil beliau menceritakan :


Apabila Ashaari Muhammad berceramah, ia akan dirakam dengan video. Selepas ceramah, Ashaari Muhammad dan rakan-rakannya akan menonton video tersebut yang banyak memfokuskan kepada penonton. Mata-mata yang terbeliak, mulut yang terlopong, adalah tanda-tanda yang menunjukkan seseorang itu berpotensi untuk diajak menjadi pengikut. Individu yang sedemikian rupa akan disiasat latar belakangnya, dan dicari alamatnya.


Lalu Ashaari Muhammad dan pengikutnya akan ke rumah lelaki tersebut. Bayangkan sahaja betapa berbesar hatinya seorang yang sedang sarat dengan kekaguman diziarah oleh tokoh yang dikaguminya. Ashaari Muhammad akan bertanya khabar, dan kemudian meminta izin untuk berehat seketika dengan tidur di atas lantai beralaskan bantal sofa lelaki tersebut.


Allah, cair hati tuan rumah. Lepas tu, minta apa pun diberi Insya Allah.


Saya tidak bermaksud mahu menganalisa Ashaari Muhammad dan gerakannya di sini, namun sikap beliau sangat mempengaruhi pengikut. Jika nyamuk gigit pun, Ashaari Muhammad hanya meniup dan tidak menamparnya. Ketika makan bertalam, Ashaari Muhammad akan mengambil tulang lebihan mereka yang makan setalam dengannya, dan akan dijamahnya sisa-sisa daging yang masih terlekat sehingga habis licin. -


Dengan ini, dapatlah kita ketahui bahawa sesuatu pekerjaan itu tidak akan mendapatkan hasil yang benar-benar berkualiti jika ianya merupakan paksaan yang datang dari sumber KUASA, akan tetapi ianya akan menjadi hasil yang berkualiti sekiranya sesuatu pekerjaan itu datang dari kerelaan hati sendiri disebabkan PENGARUH yang baik yang memberi kesan terhadap perlaksanaan kita.


Wujudkanlah PENGARUH yang benar-benar efektif dalam apa jua perlaksanaan kerana PENGARUH yang baik itu adalah lebih utama berbanding dengan paksaan KUASA. Semoga entri yang tidak seberapa ini mampu untuk membantu anda dalam melaksanakan tugas sebagai seorang pemimpin masa kini ataupun yang akan datang. Segala yang cantik dan terbaik itu datang daripada Allah SWT dan segala kelompongan datangnya dari diri penulis sendiri.


Wallahua’lam…
Penulis : Huzaifah Basit




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ifathi.com/2021/04/pengaruh-dan-kuasa-yang-mana-lebih-utama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Weiiiii Duit Lebih Mana Lebai

Weiiiii Duit Lebih Mana Lebai

papar berkaitan - pada 7/4/2021 - jumlah : 110 hits
HAMZAH RIE NARM400 juta yang Tun Mahathir bagi masa Pakatan Harapan memerintah dulu digunakan untuk 1 Bina rumah RM400k x 45 Dun RM18 juta 2 Baiki jalan kampung RM100 Dun RM4 5 juta 3 Loji Air Mini dan Naik Taraf Air RM30 juta Total semua b...
Zahid Perlu Solat Istikharah Mana Lebih Baik Untuk Bangsa

Zahid Perlu Solat Istikharah Mana Lebih Baik Untuk Bangsa

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 222 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi disaran supaya solat sunat istikharah dalam menentukan keputusan terbaik yang perlu diambilnya susulan kemelut politik yang dihadapi termasuk desakan supaya meletakan jawatan Anggota Majlis Tertinggi Umno Md...
Pasangan Mata Wang Usd Chf Bersedia Untuk Meningkat Lebih Tinggi

Pasangan Mata Wang Usd Chf Bersedia Untuk Meningkat Lebih Tinggi

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 183 hits
Pasangan mata wang USD CHF diniagakan pada tahap 0 9429 dan cenderung untuk meneruskan aliran menaik Anda sudah tahu dari analisis saya sebelumnya bahawa kecenderungan tetap menaik oleh itu pasangan mata wang ini menghampiri dan mencapai ta...
Pasangan Mata Wang Usd Jpy Menghadapi Tekanan Penurunan Harga Berpotensi Untuk Meneruskan Ke Arah Tahap Lebih Rendah

Pasangan Mata Wang Usd Jpy Menghadapi Tekanan Penurunan Harga Berpotensi Untuk Meneruskan Ke Arah Tahap Lebih Rendah

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 211 hits
Pasangan mata wang USD JPY menghadapi tekanan penurunan harga dari garis aliran menurun serta rintangan tinggi ayunan mendatar yang bersamaan dengan Lanjutan Fibonacci 100 dan Penarikan Semula Fibonacci 78 6 Harga cenderung untuk turun menu...
Hashtag Continuethemonsterverse Trending Peminat Mahu Lebih Pertarungan Godzilla Vs Kong

Hashtag Continuethemonsterverse Trending Peminat Mahu Lebih Pertarungan Godzilla Vs Kong

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 220 hits
Laman sosial Warner Bros diserang lagi peminat fanatik yang mahukan lebih pertarungan Godzilla dan Kong Dengan hashtag ContinueTheMonsterVerse para peminat menunjukkan keinginan mereka dengan mendesak Warner Bros untuk memenuhi keinginan me...
Indonesia Kembali Catat Kematian Harian Covid 19 Lebih 400

Indonesia Kembali Catat Kematian Harian Covid 19 Lebih 400

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 246 hits
Indonesia kembali catat kematian harian Covid 19 lebih 400 Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 4 Apr 2021 11 30PM
Lawatan Anwar Ke Brunei Lebih Berjaya

Lawatan Anwar Ke Brunei Lebih Berjaya

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 174 hits
Lawatan Anwar ke Brunei di sambut oleh Sultan Brunei Berbeza PM Tebuk Atap di sambut anak kepada Sultan Brunei boleh lah daripada langsung tak ada
Lelaki Malaysia Gentleman Lebih Pentingkan Keluarga Tak Macam Lelaki Korea

Lelaki Malaysia Gentleman Lebih Pentingkan Keluarga Tak Macam Lelaki Korea

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 282 hits
Sikap lelaki Malaysia yang lebih mementingkan keluarga membuatkan seorang gadis Korea Selatan Mingyeong Choi lebih tertawan berbanding jejaka dari negaranya sendiri Minyeong 26 berkata secara umum lelaki Korea tidak begitu meluangkan masa m...
Ucl Tanpa Haaland Mbappe Dan Liverpool Jadikan Uel Lebih Meriah Musim Hadapan

Ucl Tanpa Haaland Mbappe Dan Liverpool Jadikan Uel Lebih Meriah Musim Hadapan

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 204 hits
UEFA Champions League sentiasa disifatkan sebagai pertandingan bola sepak peringkat kelab paling elit di eropah Perlawanan akhir musim 2018 19 misalnya telah menarik seramai 380 juta tontonan dari seluruh dunia Ini baru satu perlawanan Anta...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya