Penganalisis Dakwa Langkah Ppbm Tangguh Pemilihan Seperti Umno


Robin Augustin Pengerusi PPBM Mahathir Mohamad ketika hadir pada Mesyuarat Agung Khas PPBM semalam. PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata langkah PPBM meluluskan pindaan perlembagaan bagi membolehkan pemilihan parti itu ditangguhkan selama 18 bulan adalah seperti Umno.

Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia berkata ini adalah ironis kerana Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad semalam mengingatkan parti itu tidak menjadi seperti Umno.

“Penangguhan pemilihan parti adalah ‘trademark’ Umno dan menyumbang kepada keadaan semasa parti,” katanya, sambil menambah ia bukan “langkah yang baik” untuk PPBM.

Kamarul berkata penangguhan pemilihan parti menghentikan ahli akar umbi daripada “mengambil tindakan” terhadap pemimpin parti yang tidak bersetuju dan boleh menyebabkan ketidakbahagiaan dalam kalangan mereka.

Beliau mengulas mengenai Mesyuarat Agung Khas PPBM semalam di mana ahli-ahli bersetuju dengan pindaan perlembagaan untuk membenarkan pemilihan parti ditunda sehingga 18 bulan.

Perwakilan PPBM juga bersetuju mengguna pakai sistem pengundian 2 peringkat, dengan 1 ahli 1 undi untuk ahli biasa untuk memilih pemimpin cawangan dan bahagian, dan sistem pengundian perwakilan untuk kepimpinan tertinggi parti.
Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia.Mengenai sistem 1 ahli 1 undi, Kamarul berkata PPBM membuat langkah yang betul dalam mengehadkannya kepada pemilihan cawangan dan peringkat bahagian.

“Ini adalah pemilihan parti pertama mereka dan sejak pengerusi mereka Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri, mereka tidak boleh membuat kucar-kacir seperti apa yang berlaku semasa pemilihan parti PKR.”

Tahun lalu, pemilihan PKR menjadi tajuk utama dengan pergelutan, gangguan teknikal dan tuduhan penipuan.

“Mereka memerlukan kestabilan, sistem 1 ahli 1 undi, jika tidak dilakukan dengan betul, boleh menjadi masalah dan membawa padah seperti yang kita lihat dalam pemilihan PKR,” katanya.

Wong Chin Huat, yang bertugas di Institut Asia Tenggara Jeffrey Cheah berkata penangguhan pemilihan parti adalah amalan biasa bagi melambatkan persaingan politik.

“Masa 18 bulan menunjukkan pertimbangan diberikan untuk memastikan perpaduan PPBM selepas peralihan kuasa daripada Mahathir kepada PM seterusnya, siapa pun dia,” katanya.

Wong berkata sistem pengundian perwakilan untuk kepimpinan tertinggi parti, bagaimanapun, mungkin membolehkan pemimpin yang kaya sumber membina puak dengan memilih wakil-wakil.

Pemilihan langsung, seperti sistem 1 ahli 1 undi, katanya, kurang terdedah kepada naungan kerana ia sukar membeli undi daripada beratus ribu berbanding beribu-ribu perwakilan.

Sementara itu, pemantau pilihan raya Bersih 2.0, berkata sistem pengundian 2 peringkat boleh menggalakkan “beli” perwakilan oleh calon.

“Ini mewujudkan budaya rasuah yang tidak terbatas dalam parti tetapi dibawa ke kerajaan apabila parti-parti ini juga parti pemerintah,” kata Pengerusi Bersih, Thomas Fann kepada FMT.

Beliau berkata inisiatif anti rasuah juga perlu diambil oleh parti-parti politik dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana korupsi antara parti boleh membawa kepada rasuah di peringkat nasional.

Beliau juga berkata Bersih mengalu-alukan PPBM atau mana-mana parti yang mahu merujuk mereka mengenai cara memperbaiki proses pemilihan parti mereka.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/07/penganalisis-dakwa-langkah-ppbm-tangguh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beranikah Umno Totok Engkar Tuntutan Kerakyatan Dap Seperti Melawan Tun Dalam Ppbm

Beranikah Umno Totok Engkar Tuntutan Kerakyatan Dap Seperti Melawan Tun Dalam Ppbm

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 359 hits
Melihat gambar yang dipaparkan oleh Ahli Parlimen Lanang Alice Lau Kiong Yieng bersama sama 5 lagi pemimpin DAP bertemu dengan Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi membincangkan isu isu kewarganegaraan Lima pemimpin DAP yang l...
Selepas Firman Dakwa Terima Nasib Sama Seperti Aishah Vida Akhirnya Buka Mulut

Selepas Firman Dakwa Terima Nasib Sama Seperti Aishah Vida Akhirnya Buka Mulut

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 326 hits
Terkini usahawan kosmetik Datuk Seri Hasmiza menggesa penyanyi Indonesia Firman Siagian supaya tidak terikut ikut rentak penyanyi Aishah berhubung da4kwaan hadiah berlian palsu Selepas Firman dakwa terima nasib sama seperti Aishah Vida Akhi...
Umno Like To Allow Postponement Of Ppbm Polls Says Analyst

Umno Like To Allow Postponement Of Ppbm Polls Says Analyst

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 245 hits
PPBM chairman Dr Mahathir Mohamad arrives for the party s extraordinary general meeting yesterday PETALING JAYA A political analyst says PPBM s move to allow for the postponement of party polls by 18 months through an amendment in its const...
Jumlah Kemasukan Ahli Umno Bagi 6 Bulan Jauh Melebihi Bilangan Seluruh Ahli Ppbm Untuk Tempoh 2 Tahun

Jumlah Kemasukan Ahli Umno Bagi 6 Bulan Jauh Melebihi Bilangan Seluruh Ahli Ppbm Untuk Tempoh 2 Tahun

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 301 hits
Dah dua tahun penubuhan PPBM tak boleh mengatasi jumlah kemasukan ahli UMNO untuk 6 bulan bagi tahun 2019 Ahli baru umno utk tahun 2019 Sehinga hari ni 77 000 orang 77 000 itu pastikan mendaftar sebagai pemilih SPR Syabas untuk anak Melayu ...
Bersatu Jangan Jadi Seperti Umno Sehingga Ditolak Rakyat Dr Mahathir

Bersatu Jangan Jadi Seperti Umno Sehingga Ditolak Rakyat Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 228 hits
Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan pemimpin parti itu agar tidak menjadi seperti UMNO lari daripada perjuangan asal mereka Katanya jawatan yang diamanahkan dalam parti bukan untuk diri sendiri sebaliknya demi agama bangs...
Pemuda Umno Bila Nak Dakwa Paul Yong Di Mahkamah

Pemuda Umno Bila Nak Dakwa Paul Yong Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 214 hits
MALAYSIAKINI Pemuda Umno mempersoalkan mengapa Exco Perak Paul Yong belum didakwa di mahkamah berikutan dakwaan merogol pembantu rumahnya Ketuanya Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata polis sudah menyerahkan kertas siasatan kepada Pejabat Peguam ...
Pas Umno Nibong Tebal Mulakan Langkah Ta Awun

Pas Umno Nibong Tebal Mulakan Langkah Ta Awun

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 226 hits
JAM AL ARABI NIBONG TEBAL PAS Kawasan Nibong Tebal telah mengadakan pertemuan mahabah bersama Umno Bahagian Nibong Tebal pada satu majlis di Dewan Fatoni Tomyam Simpang Tiga di sini semalam Pertemuan julung kali kedua pihak ini telah dipeng...
Kerjasama Pas Dan Umno Mendukung 100 Dap Sebagai Musuh Tetapi

Kerjasama Pas Dan Umno Mendukung 100 Dap Sebagai Musuh Tetapi

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 321 hits
Umno juga menolak DAP 100 peratus Majlis Tertinggi UMNO hari ini sebulat suara menerima kerjasama dengan PAS yang berlandaskan Taawun Siyasi dan majlis tandatangan piagam kerjasama berkenaan akan dimaklumkan esok Presidennya Datuk Seri Dr A...
Had Belia 15 30 Kami Rasa Kj Boleh Bagi Penjelasan Details Kepada Pas Umno

Had Belia 15 30 Kami Rasa Kj Boleh Bagi Penjelasan Details Kepada Pas Umno

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 315 hits
Isu umur sekali lagi dijadikan isu dan Syed Saddiq menerima sindiran daripada masyakat yang menyatakan mereka sekarang adalah golongan warga emas Cadangan asal dengan menurunkan had belia daripada 15 40 kepada 15 30 tahun Perkara ini telah ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar