Pengalaman Renew Pasport Memang Betul Siap Tak Sampai Sejam


Pengalaman Renew Pasport, Memang Betul Siap Tak Sampai Sejam! | Bila nak renew pasport yang dah tamat tarikh ni memang rasa bercinta sangat tak macam dulu, bila nak terbang untuk buat sales mission jer, memang dah tau bila tarikh sahlakunya tapi sejak tak bekerja ni memang dah tak ambil kisah pasal pasport walau niat nak bercuti ke luar negara tu ada tapi bila fikir nak packing dan unpacking tu memang terus hilang mood.

Bab packing satu hal, bab nak ke airport pun cukup buat rasa malas sebab nak ke airport 3 jam sebelum berlepas dan lepas Covid-19 ni macam-macam perkara yang boleh dan tak boleh. Dah tua-tua ni memang rasa malas sungguh sebab nak buat perkara yang lebih menenangkan dan relax.

Pengalaman Renew Pasport, Memang Betul Siap Tak Sampai Sejam!

Alkisah renew pasport ni memang kena renew sebab ada urusan kerja yang memerlukan umi travel ke luar negara tak lama lagi. Kononnya nak pergi renew hari Sabtu kat UTC Keramat sebab DH ada, jadi tak perlu nak drive dan cari parking tapi bila seorang kawan bagitau yang dia tengah renew pasport kat Imigresen Jalan Duta yang sesak, terus rasa cuak. Tambah mencuakkan bila dia bagitau yang nombor giliran habis seawal jam 8.30 pagi. Humaaiii. Kecut perut.


Jadinya umi ke Imigresen Wangsa Maju, tapi pegawai tu bagitau kat situ tak boleh buat renew dan syorkan boleh buat online atau pergi ke mana-mana UTC atau Putrajaya atau Jalan Duta. Ah sudah! Dah la ada kawan tu renew online tapi dah 3 hari tak dapat call lagi. Terus  google tengok apa yang diperlukan bila buat online antaranya size gambar, gambar tak boleh berbayang terus bertambah kecut perut. Hati pulak jadi libang libur...hadoii.





Jadi umi call bagitau DH yang umi nak gamble ke UTC Keramat lepas selesai jaga bonda, nak tanya secara berdepan dan kalau boleh renew terus. Mujur Kak Jang (kakak no 2) ada, jadi seawal jam 1.30 tu dah terus gerak ke UTC walau dalam otak ni fikir nak cari parking yang memang selalu penuh tapi tetap nak gamble. Terfikir kenapa tak pergi awal, jadi DH boleh hantar dan balik nak LRT sebab bak parking tu memang merisaukan. 


Awal tu dah call tanya, jawapan dari center umi tak puashati, so fikir baik pergi  berjumpa dan dapat maklumat lebih tepat dari menunggu nak pergi hari Sabtu dan ganggu jadual pasar nanti. Mak-mak memang ginilah, banyak betul dalam fikiran.


Waktu sampai ke pintu depan pejabat Imigeresen ni memang dug dag la jugak takut ramai orang tapi bila melangkah masuk tu fuhh, tak berapa ramai, masih ada ruang untuk duduk. Umi terus ke kaunter no dan dapat nombor 1175 jam 1423. Lawak betul bila pegawai kat kaunter jawab "untuk Puan saya akan siapkan" bila umi tanya boleh ke siap dalam 1 jam?


PROSES PEMBAHARUAN PASPORTBila dapat nombor ni kita auto tahu yang nombor ni akan dipaparkan di skrin dan ke kaunter yang tertera. Jam 15.15 nombor umi naik di skrin dan berjumpalah umi dengan pegawai nama Dickkler yang friendly. Hampir sejam juga sebab ramai yang datang buat pasport dengan anak-anak. Ada 7 kaunter yang beroperasi untuk sesi serah pasport lama/buat pasport 


Proses renew pasport ni tak sampai 10 minit, serahkan pasport lama dan kad pengenalan,  scan jari kanan dan jari kiri, sahkan alamat atau minta tukar alamat kediaman dan akhir sekali pusing ke kiri untuk diambil gambar. 

Sempat lagi umi tanya boleh ke siap dalam 1 jam? Kata Tuan Dickkler ni, pasport akan siap dalam jangkamasa 1 jam selepas pembayaran dibuat. Menunggu lagi la kan, tapi tak per, asal siap hari yang sama dan limit time yang umi ada.
Sebenarnya nak balik awal supaya tak bersesak dengan kenderaan yang balik kerja.


PENANTIAN SATU PENYIKSAANMemanglah kata orang penantian tu satu penyiksaan, menunggu lagi untuk nomber naik di skrin untuk membuat pembayaran walau menunggu tak sampai satu jam, tetap rasa terseksa. Akhirnya nombor umi terpapar di skrin pada jam 16.03. Tak perlu risau pasal pembayaran ni sebab kita boleh membayar menggunakan debit card, jadi tak perlu bawa cash.


Dah settle membayar, kena tunggu lagi untuk nombor naik di skrin untuk ambil pasport. Memang teruja nak dapat pasport walau bab renew pasport ni, umi dah renew 3 kali dari harga pasport RM300 tau.


Akhirnya jam 16.37 nombor 1175 naik di skrin. Rasa nak terbang ke kaunter jer. Sekejap je nak ambil pasport, scan jari, turun tanda tangan dah pasport dah ada di tangan. 


Jadi total urusan di Imigresen umi hari tu hanya 2 jam 30 minit.  Mungkin agak lama tapi tidaklah terlalu lama. Ada kawan bagitau dia buat pasport tak sampai 15 minit tapi tak mungkin nak secepat itu umi kena ke Cameron Highlands kan. 


Bab parking pula memang rezeki umi dapat parking dengan mudah kat belakang bangunan UTC apatah lagi bawa Kelisa, kereta comel Allahyarham abah. Ruang sempit pun boleh menyelit


Nota kaki :
Sebenarnya apa yang membuat umi pergi ke UTC ni sebab umi baca google review ada seorang lelaki ni pergi ke UTC Keramat jam 5 petang dan pasport dia siap tak sampai 1 jam malah pegawai Imigresen di UTC Keramat ni sangat membantu.


Tahniah pegawai imigresen di UTC Keramat, memang terbaik dan friendly.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.iamfuzy.com/2023/06/pengalaman-renew-pasport-memang-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Influencer Ini Buat Hal Lagi Tapi Kali Ni Netizen Terhibur Dengan Dia Punya Perangai Tak Sangka Betul

Influencer Ini Buat Hal Lagi Tapi Kali Ni Netizen Terhibur Dengan Dia Punya Perangai Tak Sangka Betul

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 137 hits
Kita tahu yang tugas influencer ini bukan sahaja menghiburkan followers mereka tetapi memberi info yang berguna juga Namun semua itu bergantung kepada content yang dihasilkan di media sosial Kalau dilihat sekarang banyak content yang menari...
Betul Ke Berada Di Zon Selamat

Betul Ke Berada Di Zon Selamat

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 165 hits
BETUL KE BERADA DI ZON SELAMAT Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Assalammualaikum semua Hihi SURAU MASJID SEKOLAH ATAU kebanyakan tempat yang ada ramai orang Betul ke bila kita berada di tempat tempat tersebut kita SE...
Minyak Urut Bentuk Losyen Dan Bau Wangi Biar Betul Ni

Minyak Urut Bentuk Losyen Dan Bau Wangi Biar Betul Ni

papar berkaitan - pada 7/6/2023 - jumlah : 181 hits
Korang pernah jumpa tak minyak urut berbentuk lotion Bau wangi Dan resapan cepat Apa Tak pernah jumpa Alaaaa sayangnya Sebenarnya produk yang macam tu dah lama ada kat pasaran Jom sini cikla nak bagitau Minyak Urut Moden MMG ni salah satu p...
Betul Lah Dorang Rapat Penonton Perasan Kelakuan Mesra Song Jihyo Yang Sechan

Betul Lah Dorang Rapat Penonton Perasan Kelakuan Mesra Song Jihyo Yang Sechan

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 143 hits
Umum mengetahui bahawa ahli Running Man mempunyai hubungan sangat akrab antara satu sama lain ARTIKEL BERKAITAN Dalam episod terbaru program SBS itu kesemua peserta telah dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu diketuai oleh Yang Se chan dan ...
Manfaat Mandi Bunga Ramai Yang Tak Tahu Dan Cara Yang Betul

Manfaat Mandi Bunga Ramai Yang Tak Tahu Dan Cara Yang Betul

papar berkaitan - pada 1/6/2023 - jumlah : 165 hits
Mandi Bunga Ramai Yang Tak Tahu Manfaat Dan Cara Yang Betul Mandi bunga dan kaitannya dengan orang melayu kita memang sukar dipisahkan Bila sebut mandi bunga mulalah ada yang fikir bukan bukan sampai ada yang kata buang hantu dalam badan pu...
Kalau Dapat Orang Yang Betul Ameera Boleh Jadi Isteri Yang Baik Neelofa

Kalau Dapat Orang Yang Betul Ameera Boleh Jadi Isteri Yang Baik Neelofa

papar berkaitan - pada 28/5/2023 - jumlah : 133 hits
Usahawan dan selebriti popular Neelofa bersikap terbuka jika adiknya Ameera Khan bertemu jodoh dengan lelaki yang bukan berasal dari Malaysia Menurut laporan Astro Gempak ia susulan spekulasi bahawa adiknya yang berusia 23 tahun itu didakwa...
Alahai Comel Betul Ardy Wira Buat Tour Bilik Hotel Spontan Wargamaya Gelak Pecah Perut

Alahai Comel Betul Ardy Wira Buat Tour Bilik Hotel Spontan Wargamaya Gelak Pecah Perut

papar berkaitan - pada 9/6/2023 - jumlah : 154 hits
Si comel Ardy Wira anak selebriti Betty Rahmad sememangnya diketahui cukup bijak dan begitu petah berkata kata Ada sahaja telatah comelnya yang menarik perhatian ramai Terbaru Ardy Wira buat ramai pecah perut bila mana tampil membuat tour d...
Etika Batuk Dan Bersin Dengan Betul

Etika Batuk Dan Bersin Dengan Betul

papar berkaitan - pada 10/6/2023 - jumlah : 93 hits
Etika Batuk Dan Bersin Dengan Betul Batuk dan bersin pun ada etika ke eh haruslah semua itu adalah penting untuk kita jalani hidup yang sihat Korang pun mesti pernah batuk dan bersin kan jangan cakap tak pernahnya nampak sangat membohong tu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City