Pengalaman Melalui Cabaran Seminggu Tanpa Sosial Media


Hye semua..

Minggu lepas saya ada buat satu cabaran pada diri sendiri. Cabaran nak tinggalkan sosial media selama seminggu. Walaupun cabaran ni saya terpaksa buat tak sampai seminggu tapi tetap saya nak share sikit apa yang saya dapat dari cabaran yang saya buat tu.



Tak ramai orang yang bersedia untuk tinggalkan sosial media di zaman sekarang.Lagi-lagi kalau sosial media tu digunakan untuk tujuan-tujuan yang sangat penting. Dah ramai yang jadikan sosial media sebagai platform untuk menjana pendapatan dan juga untuk berhubung dengan kawan-kawan.

Sebab itu saya pilih untuk cuba buat cabaran ni. Apa yang saya dapat dari cabaran ni akan saya kongsikan untuk panduan korang.Mana tahu kalau satu hari nanti tiba-tibe je korang rasa macam nak stop sekejap bersosial media.





Kita mulakan dengan perkara yang baik dahulu.

Pertamanya saya sedar ada banyak perkara yang saya sepatutnya buat, Tanpa saya sedar sosial media menyekat banyak aktiviti luar. Saya hanya sibuk melihat skrin komputer dan telefon sampai kadang-kadang saya malas nak bergerak.

Tapi bila tinggalkan sosial media saya mula ada masa untuk bersenam lebih masa. Kemudian saya teruskan dengan aktiviti lain. Tak pernah fikir pun "lepas ni saya nak buat apa," sebab automatik saya terus buat benda tu, Contohnya bila ke dapur, nak buat kek, terus capai mixer, keluarkan bahan-bahan dan sebagainya.

Kalau dulu, nak baking, sempat lagi buka phone, baca tweet , benda yang patut buat dalam 15 minit jadi satu jam.

Saya juga mula sedar ada banyak filem yang saya belum tonton. Menonton bersama-anak-anak memang menyeronok kan lagi-lagi filem tersebut anak-anak pun suka. Sebelum ni bukan tak tonton filem, tapi tak fokus. Sibuk nak tengok skrin komputer dan phone saja . Tapi bila menonton dengan fokus ianya lebih menyeronok kan.

Waktu petang saya lebih banyak masa dihabiskan diluar rumah. Saya tak perlu fikir pasal bateri phone lemah atau apa komen buruk netizen berkaitan isu semasa. Fikiran lebih tenang dan lapang sebab tak banyak benda luar yang masuk mengganggu fikiran saya seperti sebelum ni.

Awalnya saya nak buat cabaran ni selama seminggu tapi tak jadi . Nak tahu kenapa nanti hujung-hujung saya ceritakan. suspend tak??ahahha..

Ada juga benda tak best bila korang tinggalkan sosial media ni. Macam awal2 saya tulis tadi bagi yang berniaga online dah tentu la korang akan mengalami kerugian bila seminggu tak dapat post apa-apa. Cemana nak dapatkan pelanggan kalau tak de post pasal jualan korang.kan??

Tapi bagi saya yang tak berniaga ni, tetap ada kesan nya pada sosial media saya.

Pertamanya hari pertama saya buka semula facebook saya punya post pertama langsung tak de like dan komen. Bermakna angegement dengan rakan facebook lain tu tak de. Diaorang tak boleh nampak post-post saya pada hari pertama selepas cabaran tinggalkan sosial media tu.

Yang saya perlu buat ialah like dan komen pada post-post rakan lain. Bila ada sorang dua yang datang like dan komen baru lah ada rakan fb lain yang like dan komen.

Yang keduanya ialah saya jadi malas nak mula bersosial media balik. Rasa macam kalau tutup akaun terus pun tak pe la.Hahah.. Jadi seronok berdunia nyata berbanding dunia maya.

Korang yang tak pernah tinggal sosial media mungkin akan rasa "eh..tak boleh hidup la kalau tak buka fb, tak tweet, tak upload gambar kat IG.." Tapi bila korang dah tinggal baru korang tahu benda ni mudah sangat nak tinggalkan nya.





Disebab kan itu juga lah cabaran ni saya tak buat sampai seminggu. Cukup 4 hari dah la. kalau saya buat selama seminggu rasanya saya dah tak update blog, tak de facebok, tak de IG dan twitter dah sekarang ni. Rasa membuak-buak nak tutup akaun sosial media ni.

Tapi saya tak boleh la buat macam tu memandangkan ada pembaca blog , advertiser dan pengikut sosial media yang email dan hantar whatsapp bertanya soalan, berkongsi cerita dan tawaran paid review yang memerlukan maklum balas segera dari saya.

So kesimpulan nya kalau korang rasa nak tinggalkan sosial media buat je dan kalau rasa nak teruskan tak de salah. Sebab benda ni senang sangat nak tinggal.Bukan macam dadah la..Hahah.. Korang boleh test diri korang pulak.Tengok mampu ke tidak nak lepaskan sosial media .

selamat mencuba.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/04/pengalaman-melalui-cabaran-seminggu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahfud Md Ingatkan Bahaya Tensi Politik Usai Pilpres Dipicu Narasi Di Media Sosial

Mahfud Md Ingatkan Bahaya Tensi Politik Usai Pilpres Dipicu Narasi Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 203 hits
Mantan Ketua Mahkamah Konstitusi Mahfud MD mengingatkan untuk tetap menjaga situasi kondusif pasca pencoblosan Pemilu pada 17 April 2019 Kekhawatiran Mahfud dipicu keriuhan politik di media sosial yang semakin panas
Merasa Dibohongi Ria Ricis Geram Dan Curhat Di Sosial Media

Merasa Dibohongi Ria Ricis Geram Dan Curhat Di Sosial Media

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 295 hits
Ria Ricis sepertinya sedang sangat geram pada panitia yang mengundangnya untuk mengisi suara acara di suatu tempat Ia pun menuliskan kekesalannya pada instagram story nya
Najib Menikus Di Parlimen Hanya Berani Di Media Sosial

Najib Menikus Di Parlimen Hanya Berani Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 229 hits
Pada 29 Mac 2019oleh pENTADBIRSiapa tidak kenal dengan Najib Razak yang kini terkenal dengan gelaran bossku oleh pengikutnya yang setia termasuk yang berbayar Sejak akhir akhir ini Najib begitu popular dengan siri trollnya di Facebook Geban...
Malaysia Antara Peserta Akhir Bagi Cabaran Inovasi Sosial Perusahaan Alipay Nus

Malaysia Antara Peserta Akhir Bagi Cabaran Inovasi Sosial Perusahaan Alipay Nus

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 293 hits
Minggu lalu tiga buah syarikat pemula dari Malaysia telah diumumkan sebagai peserta akhir bagi Cabaran Inovasi Sosial Perusahaan Alipay NUS Cabaran ini dilancarkan pada November 2018 melalui gandingan antara Alipay dan NUS Enterprise bersam...
Salah Guna Media Sosial Skmm Serbu 11 Lokasi Rampas Telefon Bimbit Dan Komputer Riba Viralhancing

Salah Guna Media Sosial Skmm Serbu 11 Lokasi Rampas Telefon Bimbit Dan Komputer Riba Viralhancing

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 322 hits
CYBERJAYA Sebanyak 11 lokasi di beberapa buah negeri diserbu Bahagian Penguatkuasaan dan Siasatan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia awal minggu ini atas pelbagai kesalahan termasuk perbuatan menghantar kandungan yang bersifat l...
Ekstasi Asal Malaysia Disita Dicetak Logo Monyet Sampai Akun Media Sosial

Ekstasi Asal Malaysia Disita Dicetak Logo Monyet Sampai Akun Media Sosial

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 205 hits
Hengki menjelaskan ekstasi didapat dari dua orang kurir berinisial YT dan DO Mereka ditangkap di sebuah hotel di kawasan Tamansari Jakarta Barat pada Senin 11 Februari 2019 dini hari
Dek Perbincangan Inkues Adib Jururawat Miera Menimbulkan Salah Faham Baru Di Sosial Media

Dek Perbincangan Inkues Adib Jururawat Miera Menimbulkan Salah Faham Baru Di Sosial Media

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 902 hits
Sembang gosip netizens di sosial media sekarang ialah mengenai seorang jururawat bernama Miera Jururawat itu didakwa bekerja di IJN dan antara individu pertama yang bertugas merawat kecederaan arwah Adib Wahai doktor kalaulah semua staf ber...
Tidak Perlu Panggung Wayang Media Sosial Sudah Cukup Mb

Tidak Perlu Panggung Wayang Media Sosial Sudah Cukup Mb

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 323 hits
Datuk Ahmad Yakob LARUT Tiada keperluan untuk Kelantan mempunyai panggung wayang kerana perkembangan pesat media sosial sudah memberikan kepuasan hiburan kepada rakyat Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakob berkata kewujudan panggung wayang juga ...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven