Pengalaman Kucing Sporo Dan Batu Karang



Pengalaman Kucing Sporo Dan Batu Karang. Setelah beberapa minggu Wafa pergi, baru lah zaza rasa nak share tentang kucing zaza ni..Wafa ni lahir tak silap zaza hujung-hujung tahun 2016..masa tu zaza tak ada kat kampung sebab zaza kerja luar..jauh..so anak buah la yang selalu cerita pasal wafa..sampai la zaza berhenti kerja dan jaga wafa..

Wafa ni jantan tapi perangai dia lembut..mean kalau bergaduh dengan mana-mana kucing mesti wafa yang akan cedera.. Wafa pernah beberapa kali bergaduh dan cedera teruk tapi luka tu ok..baik..tapi sejak tu zaza kurung wafa..

Tapi ada satu hari tu, zaza kesian lah sebab kurung je..tak bebas..jadi zaza lepas kan wafa sekejap..tak lama tu dengar bunyi kucing bergaduh..agak dah mesti wafa sebab memang zaza cam suara dia..so zaza pergi tengok, memang dia tengah bergaduh..so zaza halau lah cepat-cepat dan ambil wafa.

Masa tu perasan kaki wafa luka..tapi time tu pun zaza memang tak tahu pun penyakit-penyakit kucing..so macam biasa lah sapu ubat biasa..


Selepas beberapa minggu, zaza macam pelik sebab luka wafa langsung tak kering..basah je dan macam makin besar..bimbang juga dan disebabkan tu, zaza google..zaza cari kenapa luka kucing tak baik-baik..sekali zaza jumpa artikel tentang sporo..Bila baca tentang sporo..memang zaza bimbang sangat..yela sporo kan bahaya jugak..

Luka wafa sebenarnya terjadi sebelum wafa kena batu karang..batu karang tu nanti zaza story last sekali.

Bila rujuk vet dan rakan verinar, wafa kena sporo.. so wafa perlu makan ubat sporo.



Ubat Sporo Yang Wafa Makan

Zaza beli ubat Inox. Inox memang khas untuk sporo dan ubat hati. Pengambilan ubat Inox memang kena ambil sekali dengan ubat hati sebab kalau tak ambil, boleh merosakkan hati. Selain tu zaza turut ambil ubat luaran untuk luka sporo wafa tu..mean ubat spray sembur dekat luka..zaza pakai dari jenama miracat.

Ubat Inox
Ubat hati beli dari veterinar
Spray Miracat Anti Fungal  untuk luaran luka
Vco untuk membantu mempercepatkan proses luka kering.. vco ni dapat sekali masa beli Miracat spray tu.

Setelah beberapa bulan, akhirnya zaza nampak perubahan pada luka wafa..masa tu memang rasa satu kelegaan sangat..luka wafa makin kecil dan tertutup.. bulu-bulu dia pun masa ni dah mula tumbuh sikit-sikit..tapi.


Punca Batu Karang
Dikatakan punca wafa terkena batu karang ni disebabkan faktor pemakanan..masa dulu zaza memang tak tahu pun tentang makanan kucing ni..so zaza bagi la makanan dry food yang berwarna tu.

Sampai la satu masa tu, zaza nak balik kampung..so zaza hantar Wafa kat jiran untuk tolong jagakan..jiran zaza, namanya Ana..Ana bagitahu yang makanan berwarna ni tak elok boleh menyebabkan batu karang..tambah Wafa kucing jantan.. tapi masa tu zaza macam buat tak tau je lagi..sehinggalah suatu hari zaza perasan Wafa susah nak buang air kecil.. zaza perati hampir 30 minit Wafa berdiri kat bekas poo poo dia dan air kencing yang keluar setitik dua..

Masa tu zaza mula terfikir apa yang Ana cakap..terus zaza ke petshop untuk belikan makanan yang terbaik tapi pada harga yang boleh zaza beli dan sejenis ubat makan seperti ubat gigi bentuk dia..

So selepas 3 minggu tukar makanan, seperti biasalah..setiap pagi zaza akan ke belakang rumah tempat dimana Wafa, ibu dan adik-adik dikurung..rutin biasa untuk zaza bersihkan rumah mereka, tukar air, letak makanan dan bersihkan tempat poo poo.masa tu ibu dan adik-adik wafa semua berlari keluar nak bermain..tinggal wafa dalam sangkar..zaza dah pelik sebab wafa terbaring je..sekali zaza angkat, Wafa lembik dan menjerit kesakitan..masa tu keluar air kencing berdarah..


Zaza macam tak tahu nak buat apa time tu..tapi memang terfikir ke vet je..tapi zaza risau sebab kalau kes batu karang kos mahal.. ada tu yang baca sampai RM600 ke 1K lebih...zaza pulak kewangan tak berapa ok sangat..

Zaza cepat-cepat call vet dan tanya kos..dan terus hubungi kawan, Mira untuk bantu zaza hantar ke vet..

Masa tu lega sangat bila dapat bawa Wafa..wafa kena tahan beberapa hari..

Disebabkan tak masuk air, so kos rawatan wafa, ubat termasuk makanan dia RM280..tapi zaza repeat lagi makanan Wafa, Royal Canin Urinary S/O yang 3.5kg..

Setelah kesihatan wafa makin ok, dan luka sporo wafa tu hampir ok sebab dah tertutup dan bulu-bulu wafa pun mula nak tumbuh...zaza memang rasa happy sangat..tapi zaza ingat panas ke petang..rupanya ada gerimis..

Kau pergi jua sayang.

Bila sekali lagi wafa jatuh sakit dan luka sporo wafa tu terbuka..zaza teruskan dengan ubat-ubat wafa tapi akhirnya wafa pergi jugak..

Sporo wafa ni hanya dekat kaki..tak merebak..ada kes sporo merebak kat banyak tempat..Jadi kepada korang yang bela kucing, kalau ada luka-luka teruk terus lah bawa ke vet. Kalau kucing kena sporo jangan put to sleep sebab kucing sporo boleh dirawat..cuma ambil masa yang agak lama untuk kucing tu sembuh..

Apa pun zaza nak ucap terima kasih juga dekat rakan-rakan blogger zaza yang ada bantu wafa dari kewangan dan juga ubat-ubatan dia.. Jasa dan bantuan korang semua akan zaza ingat sampai bila-bila..




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zazaiman.com/2018/12/pengalaman-kucing-sporo-dan-batu-karang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ramai Tak Tahu Manfaat Pokok Tasbih Sakit Kepala Migrin Demam Kuning Batu Karang Merawat Cacing Perut

Ramai Tak Tahu Manfaat Pokok Tasbih Sakit Kepala Migrin Demam Kuning Batu Karang Merawat Cacing Perut

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 1620 hits
Pokok tasbih adalah tumbuhan daripada keluarga rumput Ia mempunyai batang tegak yang mempunyai bu4h keras berupa manik dan berlubang di tengah tengahnya Kanak kanak kampung sering menjadikan buahnya sebagai tasbih dengan mengikatnya pada ta...
375 Ekor Kucing Menunggu Masa Untuk Disembelih Berjaya Diselamatkan Selepas Ditemui Lelaki Ini Yang Mencari Kucingnya

375 Ekor Kucing Menunggu Masa Untuk Disembelih Berjaya Diselamatkan Selepas Ditemui Lelaki Ini Yang Mencari Kucingnya

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 289 hits
375 ekor kucing menunggu masa untuk disembelih berjaya diselamatkan selepas ditemui lelaki ini yang mencari kucingnyaHasrat seorang lelaki mencari kucingnya yang hilang berakhir dengan penemuan ratusan ekor kucing dipercayai dicuri dari pem...
Hasrat Seorang Lelaki Mencari Kucingnya Yang Hilang Berakhir Dengan Penemuan Ratusan Ekor Kucing

Hasrat Seorang Lelaki Mencari Kucingnya Yang Hilang Berakhir Dengan Penemuan Ratusan Ekor Kucing

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 463 hits
Hasrat Seorang Lelaki mencari Kucingnya Yang Hilang Berakhir Dengan Penemuan Ratusan Ekor Kucing Hasrat seorang lelaki mencari kucingnya yang hilang berakhir dengan penemuan ratusan ekor kucing dipercayai dicuri dari pemiliknya di dalam rum...
Beg Ribuan Ringgit Untuk Kucing Ifa Raziah Tiada Niat Riak

Beg Ribuan Ringgit Untuk Kucing Ifa Raziah Tiada Niat Riak

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 771 hits
Baru baru ini sebuah video yang dikongsikan oleh Ifa Raziah menjadi perhatian ramai dimana pelakon dan penyanyi itu membeli beg dog carrier 50 The post appeared first on
Sopannya Siput Babi Makan Makanan Kucing

Sopannya Siput Babi Makan Makanan Kucing

papar berkaitan - pada 14/12/2018 - jumlah : 1100 hits
Siput Babi MakanAda satu hari tu ternampak siput babi bergerak gerak setempat Apa ia sedang buat agaknya Mai tengoklah apa yang dia buat rupa rupanya siput babi itu sedang makan makanan kucing heheheEh ingatkan siput babi makan tumbuhan saj...
Ini Tempat 3 Ekor Kucing Belaan Ifa Raziah Dalam Beg Sangkar Lv

Ini Tempat 3 Ekor Kucing Belaan Ifa Raziah Dalam Beg Sangkar Lv

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 469 hits
Ifa Raziah merupakan anak sulung daripada empat orang adik beradik Beliau berdarah kacukan Melayu Arab Beliau dibesarkan di Flat Pekeliling Jalan Tun Razak Kuala Lumpur Beliau juga telah mendapat pendidikan di Sekolah Rendah Kebangsaan Jala...
Kalau Lambat Buat Rawatan Mungkin Buta Sebelah Mata Anak Terkena Jangkitan Kuman Dari Kucing Kurap

Kalau Lambat Buat Rawatan Mungkin Buta Sebelah Mata Anak Terkena Jangkitan Kuman Dari Kucing Kurap

papar berkaitan - pada 10/12/2018 - jumlah : 1359 hits
Kucing merupakan haiwan yang paling disukai ramai tidak mengira usia Sifat semulajadi kucing yang manja comel lincah pasti memikat hati sesiapa yang melihatnya Tetapi disebalik sifat semulajadi itu kita juga perlu berhati hati dengan kucing...
Mata Kanak Kanak Terkena Jangkitan Daripada Kucing Jangkitan Merebak Bernanah

Mata Kanak Kanak Terkena Jangkitan Daripada Kucing Jangkitan Merebak Bernanah

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 881 hits
Kanak kanak mempunyai antibodi yang agak lemah berbanding orang dewasa Justeru hal ini menyebabkan mudahnya terjadi jangkitan Perkongsian ibu ini tentang mata anaknya yang terkena jangkitan kuman daripada kucing boleh dijadikan iktibar berk...
Bagai Seperti Anjing Dengan Kucing

Bagai Seperti Anjing Dengan Kucing

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 632 hits
Pepatah atau peribahasa seperti anjing dengan kucing bermaksud dua orang atau kumpulan yang sentiasa bertengkar Kedua dua pihak tidak mahu mengaku kalah dan berlagak sebagai jaguh Kedua duanya tidak boleh berada dekat pasti akan berlaku per...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris