Pengalaman Kerja Part Time


AssalamualaikumBismillah

1. Kerja Kilang (2009)Ini adalah kerja pertama aku sebagai part-time. Aku mula kerja kilang semasa cuti sekolah seminggu rasanya. Masa ini aku baru Tingkatan 2. Aku dapat kerja ini pun sebab mama aku pernah bekerja di kilang tersebut. Pada mulanya parents aku memang tidak benarkan aku untuk bekerja. Tetapi memandangkan kilang itu tidak jauh dari rumah kami dan bos kilang tu pun kenal mama aku. Aku dibenarkan untuk bekerja. 
Susah tau budak bawah 18 tahun ni kerja. Itupun mujurlah ada kabel. Alasan aku nak kerja masa cuti pun sebab aku bosan duduk rumah. Dan aku nak rasai sendiri pengalaman bekerja macam mana. Upah aku bekerja pada masa itu adalah RM20 sehari. So dapatlah rm140 untuk seminggu bekerja. Masa pertama kali terima gaji tu memang excited gila. RM140 pun bagi student macam aku cukup banyak dah. 
Kerja aku di kilang adalah packing baju T-Shirt. Mula-mula tu memang janggal sebab tak pernah lagi buat kan. Selepas beberapa hari tangan pun dah biasa. Iron baju, lipat then packing dalam plastik. Kalau aku kerja lagi lama mungkin boleh jadi mesin kilang dah packing baju. hahaha~
Dulu aku selalu jugalah pandang rendah kerja kilang ini. Dulu okay! Tetapi apabila kita dah rasa sendiri macam mana kerja itu, it's not a bad thing. Pengalaman kerja kilang inilah build up my self confident untuk berhadapan dengan manager dan pekerja lain. Bayangkan umur begitu muda dah terdedah dengan persekitaran bekerja. Sangat berbeza dengan suasana belajar. 
Selepas itu, setiap kali cuti sekolah aku akan kerja balik di kilang tersebut. Adalah dalam beberapa kali juga. Seingat aku Tingkatan 3 - 4 aku masih kerja di tempat yang sama setiap kali cuti sekolah. Cuma gaji aku adalah naik sikit ke RM400 setiap bulan.

2. Cashier Supermarket (2012)Aku mula bekerja sebagai cashier selepas aku habis SPM. Mulanya aku tak nak kerja sebagai cashier sebab aku malu nak berhadapan dengan customer. Kalau kerja kilang korang tak payah layan orang pun sebab fokus dengan kerja yang sama saja. Tetapi aku gagahkan diri juga untuk kerja sebagai cashier di sebuah supermarket di pekan. 
Sebelum diambil bekerja sebagai cashier aku disuruh untuk menjawab beberapa soalan matematik. Setelah itu aku diberi uniform khas untuk pekerja cashier sahaja. Keesokkan hari aku diminta untuk datang awal Jam 9 pagi. Disebabkan aku masi baru, aku diberi latihan dahulu sebelum buka kaunter sendiri. Kalau dah buka kaunter sendiri tu sekiranya ada short memang potong gaji lah. 
Di sinilah aku belajar banyak ragam customer. Aku pernah kena marah sebab parking kat supermarket takda. Boleh pula cashier yang kena marah benda yang takda kena mengena langsung. Aku pernah kena tegur sebab campurkan makanan dengan sabun. MALU GUYS! Tetapi tebalkan muka sajalah sebab aku tak tahu pun masa tu. Sampai sekarang aku ingat benda kecil macam tu. Aku pernah kena marah sebab staf lain salah letak harga (ini selalu kena huhu T-T) Aku pernah juga short sampai RM30 sepanjang aku kerja cashier. Syukur sebab tak sampai ratus. 
Aku suka kerja cashier ini sebab ada potongan KWSP. Gembira jugalah sebab umur 17 tahun dah ada KWSP hahaha. Cuma aku terpaksa berhenti sebab gaji murah sangat tak sampai RM500 pun huhu. Aku kerja cashier sebulan ja

3. Promoter Kedai Telefon (2012)Selepas berhenti kerja di supermarket tu, aku cuba nasib pula di sebuah kedai telefon ni. Aku walk in interview terus dapat kerja sebagai promoter. Memandangkan aku dah ada keyakinan untuk berhadapan dengan customer, so takda masalah untuk aku jadi promoter. 
Gaji aku kat sini memang tinggilah masa tu. Gaji basic dalam RM900 sebulan belum lagi masuk komisen jual telefon dan aksesori. Pernah juga gaji aku samoai RM1800. Cuma penat sangat sebab kedai awal buka jam 8.30 pagi balik pula jam 10. Malah aku tidak diberi cuti selama sebulan kononnya sebagai permulaan. Cuma aku tak sangka aku boleh bertahan juga untuk kerja di kedai telefon tu selama 3 bulan. Dan aku hanya cuti 2 kali sahaja. Boleh bayang tak penat aku macam mana?
Lepas tu hari-hari gaduh dengan bos sebab kena push jual telefon. Gaji tinggi tetapi tekanan pun tinggi boleh jadi sakit mental. hahaha~ Aku nak berhenti pun tak boleh. Mentang-mentang aku baru budak mentah lepasan SPM kena tindas habis. Kalau ingat balik bikin sakit hati pula. Tetapi nak buat macam mana kan pengalaman itulah yang berharga dan itulah tempat cari makan. Akhirnya aku berhenti sebab sambung belajar di Tingkatan 6. Aku kerja sini 3 bulan je. Sebab aku penat dengan attitude kerja and environment yang tak best

4. Promoter Kedai Kasut Sukan (2013)Dalam banyak kerja part-time aku buat. Inilah kerja yang aku paling suka. Aku kerja sebagai promoter di sebuah kedai kasut sukan dengan bantuan daripada kawan sekelas aku. Seperti biasa aku kerja setiap kali cuti sekolah. Disebabkan bos dia baik hati, dia benarkan aku untuk kerja setiap kali hujung minggu (sabtu dan ahad). Jadi setiap hari Isnin - Jumaat aku sekolah, hujung minggu pula aku kerja.
Memang agak penat dan gaji tidaklah sebesar kerja di kedai telefon tetapi aku happy sebab bos dia sangat menjaga kebajikan pekerja. Malah manager dia pun sangat memahami. Kerja aku tidaklah juga terlalu santai. Ada customer aku layan, cari size kasut, jaga kaunter dan kemas stok. Dan pekerja pun ramah. Tetapi sayangnya kedai itu tidak bertahan lama disebabkan sewa lot yang terlalu tinggi. Aku bekerja di sini pun dalam 7 bulan jugalah sampai kedai tu tutup. 
Pengalaman yang aku dapat sepanjang bekerja di sini kalau korang adalah bos atau manager jagalah kebajikan pekerja juga. Aku percaya kalau semua bos macam tu pekerja akan hormat dan bertahan lebih lama. Dan setiap kali ada masalah bos aku biasanya akan buat meeting dan semua pekerja akan sama-sama menyuarakan pendapat masing-masing. Biasanya masalah akan settle time meeting juga. Tetapi aku tidak nafikan ada juga pekerja yang ambil kesempatan dengan kebaikan bos/manager. So, entahlah. Susah juga nak cakap. 
5. Pembantu Kedai (2014)Yang ini pula aku kerja selepas habis STPM. Mulanya aku tak nak kerja sebab setiap kali cuti sekolah aku memang tidak pernah miss tak cari kerja. Kononnya mahu berehat sebab dah penat belajar. Tetapi seminggu sahaja aku bertahan duduk di rumah. Bosan gila. Duit pun takda.

Trust me, kalau korang dah biasa cari kerja dan pegang duit sendiri memang panas punggung kalau duduk terperap ja kat rumah. So aku pun carilah kerja sementara tunggu keputusan UPU keluar. Aku dapat kerja di sebuah kedai lebih kurang macam Kedai OneStop sebagai pembantu kedai dan cashier. Aku kerja di sini pun lebih kurang 3 - 5 bulan juga aku pun dah tak ingat sangat.

Kerja ini tak juga penat dan bolehlah. Pengalaman yang aku tak boleh lupa apabila kedai kami kena rompak dan banyak barang-barang yang dicuri. Dan kedai macam ini biasanya kurang pekerja lelaki. Aku berhenti pun sebab dapat tawaran sambung belajar di UMS.

6. Housekeeping Homestay (2016)Hah.. yang ini pula antara kerja part-time yang paling lama aku pernah buat. Aku dapat kerja ini pun sebab ada iklan jawatan kosong sebagai housekeeping homestay di bawah apartment tempat aku tinggal masa belajar dulu. Memandangkan aku stay kat luar hostel so senang sikit buat kerja part-time. Aku memang nak sangat pengalaman kerja housekeeping ni sebab kalau dah habis belajar pun bolehlah letak pengalaman ini dalam resume dan memohon kerja di mana-mana hotel atau homestay. 

Aku kerja housekeeping ini pun dalam pertengahan bulan Oktober sampailah aku habis degree. Gaji taklah banyak sangat sebab kerja aku sekali housekeeping terus dibayar. Paling banyak pendapatan aku dapat kalau semasa cuti sekolah sebab ramai yang booking homestay masa tu. Owner merangkap bos aku pun sangat memahami dan baik hati, malah beliau pun Alumni UMS juga.

Pengalaman sepanjang jadi housekeeper sangatlah berharga. Kalau nak tahu orang itu pengotor atau tidak korang cubalah kerja jadi houseeper guys. Sangat memenatkan. Aku pernah bersihkan homestay yang penuh dengan sampah dan lantai berminyak. 

Aku nasihatkan kalau korang nak sewa homestay tolonglah jaga kebersihan. Memanglah ada yang bersihkan homestay tetapi kebersihan itu kan mencerminkan peribadi seseorang. Dalam Islam sendiri mengatakan bahawa "Kebersihan itu adalah sebahagian daripada iman". So, jagalah kebersihan di mana pun anda berada.

7. Pembantu Guru Pendidikan Khas (2018)Ini pula adalah pengalaman aku bekerja tanpa gaji (internship) di sebuah Pusat Pendidikan Khas. Selama 3 bulan lebih aku menghabiskan latihan praktikal aku di sini. Antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan sepanjang praktikal ialah membawa rombongan kanak-kanak OKU ke Muzium Negeri Sabah dan bermain Bowling. Sangat memcabar dan memerlukan kesabaran yang tinggi.

Dan yang lain aku sudah pernah kongsikan sebelum ini di blog. Antaranya ialah

Pengalaman Kerja di Taska Pengalaman Kerja Sebagai Pengasuh/ Babysitter Fulltime Blogger Sekiranya korang sebelum ini tidak pernah kerja part-time jangan segan untuk cari kerja walaupun gaji murah dan kerja biasa-biasa sahaja sebab pengalaman itulah yang paling mahal nak dapat. Dan berdasarkan pengalaman kerja part-time lah aku mudah dapat kerja di luar. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ciknurul23.blogspot.com/2019/10/pengalaman-kerja-part-time.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hati Hati Kenali Modus Penipuan Undangan Wawancara Kerja

Hati Hati Kenali Modus Penipuan Undangan Wawancara Kerja

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 171 hits
Modus penipuan marak ditemukan melalui email dengan menyertakan lampiran yang tidak diperlukan Dengan demikian Anda harus mencari tahu lebih lanjut jika mendapat undangan wawancara
Jokowi Ajak Belanda Kerja Sama Kelapa Sawit Hingga Investasi Infrastruktur Maritim

Jokowi Ajak Belanda Kerja Sama Kelapa Sawit Hingga Investasi Infrastruktur Maritim

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 146 hits
Tidak hanya itu kepada Rutten Jokowi juga menjelaskan terkait program kerjanya selama 5 tahun mendatang Mulai dari pengembangan sumber daya manusia hingga pelatihan untuk masyarakat
75 Juta Kerja Bakal Pupus

75 Juta Kerja Bakal Pupus

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 304 hits
MENJELANG 2022 dianggarkan 133 juta jenis pekerjaan di dunia akan berubah menjadi pekerjaan baharu manakala 75 juta lagi akan pupus akibat perkembangan teknologi Dapatan itu diperoleh hasil Laporan Pekerjaan Masa Hadapan 2018 yang dirumuska...
Ri Belanda Sepakat Perpanjang Kerja Sama Proyek Tanggul Raksasa Jakarta

Ri Belanda Sepakat Perpanjang Kerja Sama Proyek Tanggul Raksasa Jakarta

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 180 hits
Indonesia dan Belanda sepakat melanjutkan kerja sama proyek National Capital Integrated Coastal Development atau pembangunan terpadu pesisir Ibu Kota Perjanjian kerja sama kedua negara ini sebelumnya akan habis pada Juli 2020
Sah Pimpin Dprd Jambi Politikus Pdip Puji Kerja Tni Atasi Karhutla

Sah Pimpin Dprd Jambi Politikus Pdip Puji Kerja Tni Atasi Karhutla

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 177 hits
Edi menyampaikan kebakaran hutan dan lahan adalah masalah serius dan harus melibatkan semua pihak untuk menyelesaikannya Dalam proses pemadamannya kata Edi personel TNI menjadi garda utama yang selalu hadir membantu memadamkan api dan menye...
Kalau Awak Tak Mahu Kerja Kami Ok Kata Bos Foodpanda

Kalau Awak Tak Mahu Kerja Kami Ok Kata Bos Foodpanda

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 416 hits
Syarikat perkhidmatan penghantaran makanan Foodpanda Malaysia membayangkan mereka tiada masalah dengan mogok penunggang terhadap skim pembayaran baru mereka Pengarah urusan syarikat itu Sayantan Das berkata penghantar yang tidak mahu bekerj...
Haramkah Rezeki Dari Kerja Di Hotel

Haramkah Rezeki Dari Kerja Di Hotel

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 502 hits
REZEKI DARI KERJA DI HOTELBismillah Akhirnya setelah hampir setahun menganggurkan blog ini karena kesibukan melanjutkan pendidikan di luar negeri akhirnya saya tergelitik untuk menulis lagi karena komen atau pertanyaan dari seorang pembaca ...
24000 Diberhentikan Kerja Jan 2019 Hingga September 2019

24000 Diberhentikan Kerja Jan 2019 Hingga September 2019

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 292 hits
Jabatan Tenaga Kerja merekodkan sejumlah 24 600 pekerja telah diberhentikan oleh majikan bagi tempoh Januari sehingga September tahun ini Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran berkata daripada jumlah itu sektor pembuatan mencatatkan kehilang...
Mengandung Ramai Bawa Rezeki Bukan Sebab Tak Ada Kerja Lain

Mengandung Ramai Bawa Rezeki Bukan Sebab Tak Ada Kerja Lain

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 420 hits
Sebelum bercakap dan bertanya sesuatu perkara kepada wanita hamil anda kena sentiasa ingat yang dia sedang melalui fasa perubahan hormon bentuk fizikal sehingga menjadikannya mudah menjadi sensitif Ambil tahu dan elakkan soalan soalan seper...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Stoking Ambil Tindakan Tegas Kalimah Allah Amat Suci

Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix