Pengalaman Bekerja Sebagai Penghantar Makanan Lepasan Spm Wajib Baca Selebum Mendaftar


Ali adalah seorang pelajar universiti yang bekerja sambilan sebagai penghantar makanan untuk menampung kos hidup dan yuran pengajian. Dia bekerja keras dan rajin untuk menghantar makanan kepada pelanggan dengan cepat dan tepat. Dia juga sentiasa sopan dan mesra dengan pelanggan dan peniaga makanan.



Suatu hari, dia mendapat pesanan untuk menghantar makanan dari sebuah restoran mewah kepada seorang pelanggan yang tinggal di sebuah kondominium elit. Dia bergegas ke restoran dan mengambil makanan yang telah dibungkus dengan rapi. Dia melihat bahawa makanan itu adalah hidangan istimewa yang mahal dan mengandungi daging, sayur-sayuran, nasi dan sup.


Dia menaiki motosikalnya dan menuju ke alamat pelanggan. Dia berhati-hati untuk tidak menjatuhkan atau menggoncangkan makanan itu. Dia tiba di pintu masuk kondominium dan memberitahu pengawal bahawa dia datang untuk menghantar makanan. Pengawal itu memeriksa namanya dan nombor plat motosikalnya, kemudian memberinya kad akses untuk masuk ke lif.


Ali menaiki lif dan mencari unit pelanggan. Dia menekan loceng pintu dan menunggu. Tidak ada jawapan. Dia menekan lagi dan menunggu. Masih tiada jawapan. Dia mengeluarkan telefon bimbitnya dan cuba menghubungi pelanggan. Tidak ada jawapan juga.


Dia berasa bimbang dan bingung. Apa yang harus dia lakukan? Makanan itu sudah sejuk dan dia tidak boleh membawanya balik ke restoran. Dia juga tidak boleh meninggalkannya di luar pintu kerana ia tidak selamat. Dia juga tidak boleh membuang masa kerana dia masih ada pesanan lain yang perlu dihantar.


Dia cuba menghubungi pelanggan beberapa kali lagi, tetapi masih tiada jawapan. Dia cuba menghubungi khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan, tetapi mereka juga tidak dapat menghubungi pelanggan. Mereka memberitahunya bahawa dia perlu menunggu selama 10 minit lagi sebelum dia boleh meninggalkan makanan itu di tempat yang selamat.


Ali berasa marah dan tertekan. Dia merasa bahawa pelanggan itu tidak menghargai usahanya dan membuang-buang masa dan tenaganya. Dia juga merasa lapar kerana dia belum sempat makan sejak pagi. Dia teringin untuk mencuba makanan itu, tetapi dia tahu bahawa itu adalah salah dan tidak profesional.


Dia memutuskan untuk bersabar dan menunggu 10 minit lagi. Dia berharap bahawa pelanggan itu akan keluar atau menghubunginya sebelum masa tamat. Dia berdoa agar segala urusan menjadi mudah dan lancar.


Tetapi nasib tidak menyebelahi Ali. Selepas 10 minit, masih tiada tanda-tanda pelanggan itu keluar atau menghubunginya. Ali terpaksa membuat keputusan yang sukar. Dia mencari tempat yang selamat untuk meletakkan makanan itu, seperti kotak surat atau bilik pengawal.


Dia turun ke tingkat bawah dengan membawa makanan itu. Dia melihat kotak surat yang berada di sebelah lif, tetapi ia penuh dengan surat-surat dan risalah-risalah. Dia tidak boleh meletakkan makanan itu di situ kerana ia akan terdedah kepada orang ramai.


Dia melihat bilik pengawal yang berada di sebelah pintu masuk, tetapi ia berkunci dan tiada orang di dalamnya. Dia tidak boleh meletakkan makanan itu di situ kerana ia akan terperangkap di dalam bilik.


Dia berasa putus asa dan kecewa. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Dia tidak mahu meninggalkan makanan itu di mana-mana tempat yang tidak selamat atau tidak sesuai. Dia juga tidak mahu membawanya balik ke motosikalnya kerana ia akan mengganggu pesanan lain yang perlu dihantar.


Dia berdiri di situ dengan makanan itu di tangannya, berasa buntu dan tertekan. Dia melihat sekelilingnya, mencari tempat yang sesuai untuk meletakkan makanan itu. Tetapi dia tidak dapat menemui tempat yang sesuai.


Tiba-tiba, dia mendengar bunyi loceng lif. Dia menoleh ke arah lif dan melihat seorang lelaki keluar dari lif. Lelaki itu memakai pakaian kemeja dan seluar kain yang kemas. Dia memegang sebuah beg tangan dan sebuah telefon bimbit. Dia kelihatan seperti seorang pekerja profesional.


Ali mengenali lelaki itu sebagai pelanggan yang membuat pesanan makanan itu. Dia melihat nama dan gambar pelanggan itu di aplikasi penghantaran makanan. Dia berasa lega dan gembira. Akhirnya, pelanggan itu keluar.


Ali segera menghampiri lelaki itu dengan senyuman. Dia memberi salam dan menyatakan bahawa dia datang untuk menghantar makanan yang dipesan oleh lelaki itu. Dia menunjukkan makanan itu kepada lelaki itu dan memberitahunya bahawa dia sudah menunggu lama di luar pintu rumahnya.


Lelaki itu melihat Ali dengan pandangan kosong. Dia tidak menjawab salam Ali atau mengucapkan terima kasih kepadanya. Dia hanya mengambil makanan itu dari tangan Ali dengan kasar dan membukanya untuk memeriksa isinya.


Ali berasa terkejut dan tersinggung dengan sikap lelaki itu. Dia menunggu lelaki itu memberi bayaran atau tip kepadanya, tetapi lelaki itu tidak melakukan apa-apa. Lelaki itu hanya mengeluarkan bunyi "tsk" dan menggelengkan kepalanya.


"Apakah masalahnya?" tanya Ali dengan nada rendah.


"Makanan ini sudah sejuk dan bersepah," jawab lelaki itu dengan nada tinggi. "Apa yang awak buat dengan makanan ini? Awak main-main dengan makanan ini ke?"


Ali berasa terkejut dan marah dengan tuduhan lelaki itu. Dia tidak pernah main-main dengan makanan pelanggan atau melakukan apa-apa yang boleh merosakkan kualiti makanan.


"Tidak, saya tidak main-main dengan makanan ini," kata Ali dengan tegas. "Saya menghantar makanan ini dengan cepat dan tepat, tetapi awak tidak ada di rumah atau menjawab telefon saya."


"Liar!" jerit lelaki itu. "Saya ada di rumah sepanjang masa, tetapi awak tidak menekan loceng pintu atau menghubungi saya. Awak sengaja lambatkan penghantaran supaya saya tidak dapat menikmati makanan ini."


Ali berasa terkejut dan sedih dengan kata-kata lelaki itu. Dia tidak pernah lambatkan penghantaran atau sengaja menyusahkan pelanggan. Dia sentiasa berusaha untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan.


"Itu tidak benar," kata Ali dengan suara parau. "Saya menekan loceng pintu dan menghubungi awak beberapa kali, tetapi awak tidak menjawab. Saya juga menghubungi khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan, tetapi mereka juga tidak dapat menghubungi awak."


"Liar!" jerit lelaki itu lagi. "Saya tidak pernah terima apa-apa panggilan atau mesej dari awak atau khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan. Awak cuba tipu saya supaya saya tidak boleh komplen tentang perkhidmatan awak yang teruk."


Ali berasa terkejut dan kecewa dengan sikap lelaki itu. Dia tidak pernah cuba tipu pelanggan atau elak dari tanggungjawabnya. Dia sentiasa jujur dan amanah dalam menjalankan tugasnya.


"Saya tidak tipu awak," kata Ali dengan suara lirih. "Saya boleh tunjuk.....


Komen "NAK LAGI" untuk sambungan cerita.
MORE feed

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://adsenseephoto.blogspot.com/2023/06/pengalaman-bekerja-sebagai-penghantar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kemewahan Sementara Lepasan Spm Kaunselor Sekolah Perlu Main Lebih Peranan

Kemewahan Sementara Lepasan Spm Kaunselor Sekolah Perlu Main Lebih Peranan

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 219 hits
Imej hiasanKuala Terengganu Dalam usaha untuk menghindari pengaruh kemewahan sementara yang berleluasa terutama melalui media sosial peranan kaunselor di sekolah perlu diperkasa untuk memberikan pendedahan tentang realiti dan hala tuju yang...
Masuk Universiti Belum Tentu Dapat Kerja Lepasan Spm

Masuk Universiti Belum Tentu Dapat Kerja Lepasan Spm

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 214 hits
Imej hiasanAnggapan sukar mendapat pekerjaan selepas menamatkan pengajian di universiti menjadi faktor utama yang menyebabkan ramai lepasan Sijil Pelajaran Malaysia memilih untuk terus bekerja Menurut Prof Madya Dr Shafriza Nisha Basah pens...
Patutlah Ramai Lepasan Spm Tak Nak Masuk Politeknik Rupanya Ini Alasannya

Patutlah Ramai Lepasan Spm Tak Nak Masuk Politeknik Rupanya Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 14/6/2023 - jumlah : 86 hits
Patutlah ramai lepasan SPM tak nak masuk politeknik rupanya ini alasannya Seorang pengguna berasa hairan pelajar menolak untuk ke politeknik sebagai tempat untuk menyambung pengajian ke peringkat seterusnya Menerusi ciapan Twitter Jijo Figh...
Senarai Pilihan Kerjaya Lepasan Spm

Senarai Pilihan Kerjaya Lepasan Spm

papar berkaitan - pada 19/6/2023 - jumlah : 228 hits
SENARAI PILIHAN KERJAYA LEPASAN SPM Kepada para pelajar lepas SPM adakah anda telah membuat perancangan anda selepas tamat SPM Sekiranya anda ingin membuat pilihan kerjaya disini kami akan kongsikan kepada anda senarai pilihan kerjaya lepas...
Kos Pengajian Tinggi Antara Faktor Lepasan Spm Enggan Sambung Belajar

Kos Pengajian Tinggi Antara Faktor Lepasan Spm Enggan Sambung Belajar

papar berkaitan - pada 6/6/2023 - jumlah : 229 hits
Imej hiasanPetal ing Jaya Kos yang perlu ditanggung oleh lepasan Sijil Pelajaran Malaysia yang ingin menyambung pengajian ke peringkat tinggi dikatakan boleh mencapai antara RM50 000 hingga RM78 000 bagi setiap individu Jumlah ini merangkum...
200 Syarikat Bakal Latih 20 000 Lepasan Spm Menteri Ekonomi Rafizi Ramli Berkata

200 Syarikat Bakal Latih 20 000 Lepasan Spm Menteri Ekonomi Rafizi Ramli Berkata

papar berkaitan - pada 13/6/2023 - jumlah : 106 hits
BernamaPUTRAJAYA Sebanyak 200 syarikat dari pelbagai sektor disasarkan terlibat dalam program Academy in Industry sehingga hujung tahun ini bagi melatih seramai 20 000 pelajar lepasan sekolah untuk menjadi pekerja berkemahiran kata Menteri ...
Pengalaman Intern Dan Kenapa Intern Wajib Dibayar Gaji Yang Setara Dengan Pekerja Syarikat

Pengalaman Intern Dan Kenapa Intern Wajib Dibayar Gaji Yang Setara Dengan Pekerja Syarikat

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 213 hits
Intern adalah pelajar atau graduan yang menjalani latihan industri di organisasi atau syarikat yang berkaitan dengan bidang pengajian mereka Intern biasanya dibayar gaji yang lebih rendah daripada pekerja tetap kerana mereka dianggap sebaga...
Ranking Negeri Terbaik Spm 2022

Ranking Negeri Terbaik Spm 2022

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 325 hits
Ranking keputusan SPM 2022 mengikut negeri Senarai negeri mengikut pencapaian keputusan peperiksaan SPM 2022 Pencapaian Sijil Pelajaran Malaysia negeri disampaikan di dalam bentuk indeks Gred Purata Negeri di mana nilai GPN yang lebih kecil...
Ibu Bapa Dinasihat Tidak Terpengaruh Dengan Ranking Spm Yang Tular Fadhlina

Ibu Bapa Dinasihat Tidak Terpengaruh Dengan Ranking Spm Yang Tular Fadhlina

papar berkaitan - pada 11/6/2023 - jumlah : 137 hits
ALOR SETAR 10 Jun Ibu bapa dinasihatkan supaya tidak mudah terpengaruh dengan ranking bagi mengukur prestasi antara sekolah berdasarkan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia 2022 yang tular menerusi media sosial sejak semalam Menteri Pendidika...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Jengah Kebun Melihat Tanaman

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Bezakan Diri Anda Dari Pesaing Dengan Kotak Dan Sticker Yang Unik

Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan