Penduduk Meratapi Penutupan Perkhidmatan Bas




KUALA LUMPUR: Lebih 40,000 penduduk di Bandar Saujana Putra dekat sini ditinggalkan setelah penamatan perkhidmatan bas di kawasan itu sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuat kuasa enam bulan lalu.

 

Ramai penduduk mengatakan bahawa mereka perlu mengeluarkan lebih banyak wang untuk berulang-alik ke dan dari tempat kerja, sekolah, dan aktiviti harian yang lain kerana mereka sekarang harus bergantung pada perkhidmatan mengantar.

 

Khuzaimah Sibam, 31, berkata penutupan perkhidmatan bas itu kebanyakannya mempengaruhi kanak-kanak yang bersekolah dan ibu bapa mereka.

 

"Sebelumnya, ketika anak-anak kita harus kembali ke sekolah untuk aktiviti kokurikulum atau kelas tambahan, mereka akan pulang dengan menaiki bas. Sekarang, kita harus menjemput mereka dari sekolah sendiri."

 

Khuzaimah berkata, kebanyakan penduduk di Bandar Saujana Putra adalah dari isi rumah berpendapatan kecil dan sederhana, dan perkhidmatan bas penting bagi mereka.

 

Ketua Bahagian MIC Bandar Saujana Putra, S. Kumaran, yang mewakili masyarakat dalam menyuarakan rungutan mereka, mengatakan bahawa banyak keluarga terpaksa menghabiskan lebih banyak wang untuk perkhidmatan pengangkutan ketika bas tidak ada.

 

Dia mengatakan ini membakar lubang di poket mereka kerana mereka juga harus menghadapi kesukaran di tengah pandemik Covid-19.

 

Tidak semua orang mampu menggunakan perkhidmatan mengemudi perjalanan setiap hari kerana tambang mungkin sangat mahal, terutama pada waktu puncak, kata Kumaran.

 

Sementara itu, dengan lebih banyak orang menggunakan kenderaan persendirian untuk berulang-alik, penduduk Bandar Saujana Putra menghadapi peningkatan kesesakan lalu lintas.

 

Katanya, perkhidmatan bas sebelumnya juga menyediakan perkhidmatan feeder penting ke stesen transit aliran ringan (LRT) Putra Heights, yang terletak 9km dari kawasan kejiranan.

 

"Sebelum ini, bas membolehkan kami melakukan perjalanan ke stesen LRT Putra Heights dan berulang-alik ke destinasi lain dari sana. Tetapi sekarang kami tidak dapat memanfaatkan perkhidmatan LRT.

 

"Bagaimana anda dapat menyebut daerah ini sebagai 'bandar' jika kami tidak mempunyai perkhidmatan bas di sini?" Kumaran bertanya.

 

Menjawab NST, jurucakap operator perkhidmatan pengangkutan Nadi Putra mengatakan bahawa perkhidmatan ke Bandar Saujana Putra dihentikan kerana kekurangan dana.

 

Jurucakap itu mengatakan Nadi Putra adalah anak syarikat Perbadanan Putrajaya sehingga yang pertama diswastakan pada tahun 2017 untuk membendung kerugian berterusan.

 

"Pada waktu itu, kami meminta pemerintah untuk terus memberikan sokongan kewangan untuk perkhidmatan bas sebagai bahagian dari syarat penswastaan.

 

"Bagaimanapun, Perbadanan Putrajaya bersetuju untuk melakukannya hanya untuk laluan bas di Putrajaya. Oleh itu, kami berhenti menggunakan laluan di luar Putrajaya, termasuk Bandar Saujana Putra," kata jurucakap itu.

 

Dia mengatakan bahawa perkhidmatan bas bandar hanya dapat dilaksanakan sekiranya penyediaan perkhidmatan menerima subsidi dari kerajaan negeri atau persekutuan.

 

Katanya, Nadi Putra sedang berunding dengan Perbadanan Putrajaya untuk mengkaji semula keputusan menghentikan pembiayaan untuk laluan di luar Putrajaya.

 

--NSTP



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/penduduk-meratapi-penutupan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syarikat Tambang Rendah Australia Tigerair Umum Penutupan Rasmi Akibat Covid 19

Syarikat Tambang Rendah Australia Tigerair Umum Penutupan Rasmi Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 242 hits
SYDNEY 11 Sept nbsp Syarikat penerbangan tambang rendah Australia Tigerair mengumumkan penutupan rasmi kerana tekanan yang dihadapi syarikat disebabkan nbsp COVID 19 lapor agensi berita Xinhua Dalam e mel yang dihantar kepada pelanggannya p...
Jawatan Kosong Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Institut Pendidikan Guru Kolej Matrikulasi

Jawatan Kosong Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Institut Pendidikan Guru Kolej Matrikulasi

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 495 hits
Jawatan Kosong Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Institut Pendidikan Guru Kolej Matrikulasi Berikut merupakan makluman jawatan kosong yang dibuka untuk mereka yang berkelayakan sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan di Institut Pendidikan Gu...
Jadi Klaster Corona Penutupan Warung Makan Kepala Manyung Di Semarang Diperpanjang

Jadi Klaster Corona Penutupan Warung Makan Kepala Manyung Di Semarang Diperpanjang

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 293 hits
Satuan gugus tugas covid 19 kecamatan Semarang Barat Semarang memperpanjang penutupan salah satu warung makan kepala manyung yang berada di kelurahan Krobokan Semarang hingga 18 September 2020 Penutupan selama 6 hari terhitung mulai 12 Sept...
Analisis Pasangan Mata Wang Usd Cad Prospek Penutupan Minggu 21 25 September

Analisis Pasangan Mata Wang Usd Cad Prospek Penutupan Minggu 21 25 September

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 268 hits
Saya akan memulakan tinjauan ini dengan kedudukan Bank of Canada mengenai pemulihan ekonomi negara Maple Leaf dari kesan COVID 19 Sudah banyak yang ditulis mengenai kedudukan Sistem Rizab Persekutuan dalam isu ini Tetapi sekarang adalah men...
Penduduk Di Kawasan Rendah Dinasihat Pindah

Penduduk Di Kawasan Rendah Dinasihat Pindah

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 193 hits
M Update 14 9 2020 Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia menasihatkan penduduk di dua kawasan rendah di daerah Kapit wilayah tengah Sarawak untuk berpindah ke lokasi lebih tinggi berikutan paras air yang semakin meningkat ekoran hujan yang ...
Penduduk Taman Mastiara Hidup Dalam Ketakutan

Penduduk Taman Mastiara Hidup Dalam Ketakutan

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 510 hits
Baru baru ini satu kes rompakan berlaku di Taman Mastiara Jalan Ipoh di sini melibatkan sekumpulan lelaki berparang dan melarikan barangan bernilai lebih RM70 000 KUALA LUMPUR Baru baru ini satu kes rompakan berlaku di Taman Mastiara Jalan ...
Carian Terkini Spa9 Sistem Pendaftaran Pekerjaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

Carian Terkini Spa9 Sistem Pendaftaran Pekerjaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam

papar berkaitan - pada 26/9/2020 - jumlah : 685 hits
SPA9 Sistem Pendaftaran Pekerjaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Mulai 28 September 2020 SPA8i akan digantikan dengan sistem yang baru Bagi calon yang mahu bekerja dalam sektor awam kena alert dan ambil tahu tentang pertukaran sistem baru in...
Hkl Terbakar Namun Perkhidmatan Tidak Terjejas

Hkl Terbakar Namun Perkhidmatan Tidak Terjejas

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 338 hits
KUALA LUMPUR Perkhidmatan di Hospital Kuala Lumpur tidak terjejas dan berjalan seperti biasa kata Pengarahnya Datuk Dr Heric Corray Beliau berkata demikian susulan kejadian kebakaran yang berlaku di stor penyimpanan fail di tingkat empat HK...
Netizens Berang Caj Perkhidmatan Atas Pembelian Dalam Talian

Netizens Berang Caj Perkhidmatan Atas Pembelian Dalam Talian

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 224 hits
Setiausaha Agung KEADILAN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail membidas Zahidi apabila tidak sibuk cari pasal dengan anak muda dan memfitnah Veveonah rajin cari jalan untuk membebankan Rakyat pula Semasa Negara sedang dilanda pandemik dan r...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap