Penduduk Kepayan Rumah Murah Dakwa Dihalang Keluar Terima Dos Ke 2 Vaksin Kerana Pkpd


Penduduk mempertikai halangan yang dikenakan petugas keselamatan untuk mendapatkan suntikan kedua vaksin walaupun menunjukkan bukti temujanji dalam MySejahtera.


KOTA KINABALU: Seorang penduduk di Kepayan Rumah Murah, di sini, mengadu menghadapi kesukaran untuk keluar mendapatkan dos kedua vaksin Covid-19 susulan kawasan penempatan mereka kini dikenakan perintah kawalan pergerakan diperketat (PKPD).

Penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Along, 49, berkata, dia telah dihalang petugas yang membuat kawalan di laluan keluar masuk kawasan penempatan berkenaan walaupun telah menunjukkan bukti temujanji untuk menerima dos kedua vaksin, hari ini (9 Ogos).

Bagaimanapun, katanya, selepas perbincangan panjang antara dia dan petugas di situ, dia akhirnya ‘dilepaskan’ untuk ke Putatan bagi mendapatkan vaksin.

“Saya tidak faham kenapa perlu saya ditahan dan dihalang sedangkan saya telah menunjukkan bukti temujanji dalam (aplikasi) MySejahtera.

“Kalau temujanji saya untuk dos pertama mungkin tindakan mereka menghalang saya betul kerana tarikh temujanji itu boleh ditunda, tapi ini dos kedua, bukan kah seseorang itu perlu mengambil dos kedua mengikut tempoh ditetapkan?,” soalnya.

Penduduk mempertikai halangan yang dikenakan petugas keselamatan untuk mendapatkan suntikan kedua vaksin walaupun menunjukkan bukti temujanji dalam MySejahtera. Along berkata, alasan yang diberikan petugas yang menghalangnya ialah dia perlu menjalani ujian saringan Covid-19 dulu sebelum dibenarkan keluar.

Dia juga mendakwa, perkara itu turut berlaku kepada beberapa lagi penduduk di kawasan berkenaan yang sepatutnya menerima dos kedua vaksin tetapi tidak dibenarkan keluar.

“Saya juga telah menghubungi beberapa kenalan termasuk pihak berkuasa yang memaklumkan saya sepatutnya boleh keluar untuk mendapatkan vaksin.

“Mungkin ada peraturan baharu, tetapi setakat saya tahu, mereka yang mempunyai temujanji menerima vaksin dibenarkan keluar walaupun berada di dalam kawasan PKPD.

“Saya harap pihak berkuasa mengambil perhatian terhadap perkara ini dan jika ada peraturan baharu, maklumkan kepada penduduk agar mereka faham, selain saya, anak saya juga akan menerima vaksin pada Rabu ini dan begitu juga adik saya pada minggu depan, adakah mereka juga akan dihalang?,” katanya.

Rumah Murah Kepayan antara lokaliti di Sabah yang dikenakan PKPD bermula 8 hingga 21 Ogos dan ia kali kedua kawasan berkenaan dikenakan perintah itu selepas kali pertama pada Jun lalu.

Sementara itu, FMT cuba mendapatkan respons daripada Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun yang juga jurucakap negeri berkaitan Covid-19.

Terdahulu pada Julai lalu, Menteri Kanan Pertahanan ketika itu, Ismail Sabri Yaakob berkata semua penduduk di kawasan PKPD dibenarkan untuk keluar bagi tujuan mendapatkan suntikan vaksin.

Selain itu, Ismail yang kini timbalan perdana menteri menjelaskan, kebenaran juga diberikan kepada mereka yang ingin pulang ke kampung untuk membawa ahli keluarga bagi mendapatkan suntikan vaksin sama ada di luar daerah atau negeri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/penduduk-kepayan-rumah-murah-dakwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
40 Peratus Penduduk Sabah Sudah Terima Vaksin Dos Pertama

40 Peratus Penduduk Sabah Sudah Terima Vaksin Dos Pertama

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 322 hits
Sekitar 18 hingga 19 peratus penduduk telah melengkapkan kedua dua dos suntikan vaksin Covid 19 TUARAN Hampir 40 peratus penduduk Sabah telah menerima suntikan vaksin dos pertama sejak Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan peringkat negeri ...
Hanya 17 6 Rakyat Sabah Terima Vaksin 2 Dos Lengkap

Hanya 17 6 Rakyat Sabah Terima Vaksin 2 Dos Lengkap

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 277 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Hanya 17 6 sahaja daripada jumlah penduduk dewasa di Sabah yang direkodkan sudah melengkapkan suntikan vaksin dua dos lengkap setakat semalam Jurucakap perkembangan harian Cov...
Tiada Antibodi Dikesan Selepas Terima Dua Dos Vaksin

Tiada Antibodi Dikesan Selepas Terima Dua Dos Vaksin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 228 hits
Tiada antibodi dikesan selepas terima dua dos vaksin dakwa tiga individu Tiga individu termasuk seorang peguam mendakwa bahawa antibodi terhadap Covid 19 tidak dikesan dalam badan mereka setelah menerima dua dos vaksin Sinovac Peguam Varpal...
Wanita Dakwa Ibu Tersalah Terima Vaksin Sinovac

Wanita Dakwa Ibu Tersalah Terima Vaksin Sinovac

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 124 hits
Hantaran dimuat naik Nur Jannah yang mendakwa ibunya tersalah menerima suntikan vaksin di PPV Dewan Al Hana Sik pada Khamis lalu SIK Seorang wanita mendakwa ibunya tersalah menerima vaksin jenis Sinovac untuk dos kedua di Pusat Pemberian Va...
T21h08 Master Selesai Terima Vaksin Covid 19 Dos Ke 2

T21h08 Master Selesai Terima Vaksin Covid 19 Dos Ke 2

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 234 hits
Alhamdulillah semalam Master telah selesai divaksin dos kedua vaksin Pfizer untuk menguatkan pertahanan badannya daripada serang virus Covid 19 Pemvaksinan itu berlaku di HCO A di Universiti Multimedia Cyberjaya Pada masa yang sama juga Azi...
Warga Emas 100 Tahun Terima Vaksin Demi Dakwah

Warga Emas 100 Tahun Terima Vaksin Demi Dakwah

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 231 hits
Alor Setar Saya terima suntikan vaksin kerana mahu mengelak berlaku mudarat dan saya mahu meneruskan aktiviti dakwah sekiranya diberi kesihatan baik serta umur panjang kata Zakaria Jab yang berusia 100 tahun Zakaria yang menerima suntikan v...
Kabupaten Bogor Terima 99 625 Vial Vaksin Herd Immunity Masih Jauh Dari Target

Kabupaten Bogor Terima 99 625 Vial Vaksin Herd Immunity Masih Jauh Dari Target

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 198 hits
Pemerintah Kabupaten Bogor menerima pasokan vaksin sebanyak 99 625 vial Sebelumnya stok vaksin di kabupaten tersebut menipis Kepala Dinas Kesehatan Kabupaten Bogor Mike Kaltarina mengungkapkan vaksin yang tiba pada 30 Juli 2021 itu telah di...
Rakyat Britain Bakal Terima Dos Penggalak September Ini

Rakyat Britain Bakal Terima Dos Penggalak September Ini

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 176 hits
Rakyat Britain bakal terima dos penggalak September ini LONDON Kira kira 32 juta penduduk Britain bakal menerima dos penggalak melibatkan vaksin Pfizer yang bermula awal September ini lapor akhbar The Sun semalam Kempen tersebut dijangka be...
Hiburan Produksi Artis Anti Vaksin Mereka Boleh Duduk Rumah Selamanya Jinggo

Hiburan Produksi Artis Anti Vaksin Mereka Boleh Duduk Rumah Selamanya Jinggo

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 300 hits
Pengarah dan juga penerbit drama terkenal Jinggo ada meluahkan pendapatnya serta pendirian mengenai golongan anti vaksin dalam kalangan artis dan pasukan produksi filem atau drama tempatan Kata Jinggo atau nama sebenarnya Azman Yahya setiap...
Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior

App Inarah

Aktiviti Majlis Mesra Aidilfitri Tnb Peringkat Korporat Ppim 30 04 2024

Majlis Watikah Pelantikan Pengawas Pemimpin Muda

Rukun Bacaan Dalam Solat Jenazah