Pendapat Peguam Syarie Menegenai Isu Berkahwin Dengan Kanak Kanak Bawah Umur
Pendapat Peguam Syarie Menegenai Isu Berkahwin Dengan Kanak-Kanak Bawah Umur | Salam. Alhamdulillah uzu baru sahaja seminggu sah menjadi isteri orang :p Haaa tapi uzu bukanlah kahwin di bawah umur ye. Cuma nak memberi ulasan tentang kes ini sebab kes ini telah pun viral beberapa tahun lalu dan kini viral lagi cerita berkahwin dengan kanak-kanak bawah umur. So sebelum nak mengulas lebih lanjut, jom kita baca Pendapat Peguam Syarie Menegenai Isu Berkahwin Dengan Kanak-Kanak Bawah Umur.
sumber8
Setakat hari ini, lebih dari 5362 permohonan kebenaran kahwin bawah umur yang beragama islam yang direkodkan Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, dan rekod yang paling tinggi adalah dari negeri Sarawak dan diikuti dengan Sabah . Sebagai orang Sabah, uzu mengakui bahawa kes social yang tinggi di Sabah berbanding di Kuala Lumpur. Tu sebab la kenapa ramai orang bawah umur berkahwin, salah satu sebab disebabkan mengandung di luar nikah (nauzubillahiminzaliq) . Semoga dijauhkan dari keluarga kita.. Amin.
Seperti kes yang tengah hangat tahun ini iaitu Ustaz yang berumur 41 tahun nikahi kanak-kanak 11 tahun, ia tular dan mendapat kecaman netizen di Malaysia. Kenapa ibu bapa kanak-kanak perempuan tersebut memberi kebenaran berkahwin dalam usia muda
Undang-Undang Perkahwinan Awal Di Bawah Umur
Mengikut undang-undang Syariah, umur minimum perkahwinan bagi lelaki ialah 18 tahun ke atas dan bagi perempuan kenalah berumur 16 tahun dan wajib mendapat kebenaran ibu bapa
Bagi yang bukan beragama Islam, perkahwinan tidak sah jika umur tidak mencapai 18 tahun ke atas
Peguam Syarie Point Of View : Isu Berkahwin Dengan Kanak-Kanak Bawah Umur
"Pengisytiharan perkahwinan seorang lelaki Kelantan yang berumur 41 tahun kepada seorang gadis Thailand berusia 11 tahun (perkahwinan kanak-kanak) pada bulan Jun tahun ini, telah mencetuskan kemarahan di kalangan penduduk tempatan dan juga aktivis hak asasi manusia di luar negara, yang membenci seorang anak kecil untuk menjadi pengantin orang lain . Berita yang banyak dipublikasikan ini masih menjadi tumpuan dan menarik perdebatan, sama ada untuk melarangnya sama sekali atau untuk mengekalkannya dalam batas yang ketat. Persoalannya di sini adalah apakah kedudukan perkahwinan anak dalam konteks Islam? Adakah Islam benar-benar membenarkan kanak-kanak mengikat simpulan
KONSEP PERKAHWINAN DALAM ISLAM
Sebelum kita mengkaji lebih lanjut mengenai perkara ini dan meneroka pendapat para ulama Islam yang berkaitan dengannya, adalah lebih baik bagi kita terlebih dahulu memahami konsep perkahwinan dalam Islam. Perkahwinan dalam Islam dianggap sebagai kontrak suci dan sebenarnya digalakkan oleh Nabi Muhammad s.a.w yang dikasihi kita. jika semua syarat perkahwinan dipenuhi dengan sewajarnya. A hadith yang dilaporkan oleh 'Abdullah Bin Mas'ud dalam Terjemahan Sahih Muslim, Buku: 8 berbunyi:
LELAKI MENTERI, YANG ANDA YANG BOLEH MENYEDIAKAN SAHABAT YANG HARUS DIPERLUKAN, UNTUK MENGHADAPI KANAK-KANAK (DARI KANAK-KANAK KESALAHAN YANG MENGURUS) DAN MENGURANGKAN SATU DARI IMORISITAS; TETAPI HANYA YANG TIDAK MELAKUKAN ITU DAPAT MELAKUKAN CEPAT UNTUK ITU ADALAH SELANJUTKAN KAWALAN KEPADA SEKSUAL SEXUAL
Tetapi apa yang kebanyakan kita tidak perasan ialah, dengan perkahwinan datang bertanggungjawab. Isu tanggungjawab ini adalah apa yang perlu kita bimbangkan tentang mengenai perkahwinan kanak-kanak, sama ada seorang anak muda mampu menanggung tanggungjawab menjadi isteri dan ibu masa depan. Apa yang perlu kita ingat ialah komitmen perkahwinan bukan tanggungjawab satu orang tetapi tanggungjawab bersama kedua-dua pihak dalam kontrak perkahwinan
Melihat keperluan perkahwinan dalam Islam, kita dapat melihat bahawa tidak ada menyebut usia khusus untuk pengantin atau pengantin lelaki untuk masuk ke dalam perkahwinan secara sah. Walaupun berdiam diri atas syarat umur minimum untuk perkahwinan dalam iman Islam, kedua-dua pihak dalam perkahwinan perlu mencapai "kematangan komprehensif" sebelum akad dapat dikontrak. Ini dipetik dalam artikel bertajuk; "Perspektif Hak Asasi Manusia Islam pada Perkawinan Awal dan Terpaksa: Melindungi Kekudusan Pernikahan" yang diterbitkan oleh Bantuan Islam. Oleh itu, rasa kematangan yang mendalam adalah suatu keperluan dalam perkahwinan agar para pihak memahami sepenuhnya hak dan tanggungjawab yang timbul dari perkawinan
DEFINISI ANAK DI ISLAM
Seterusnya, definisi "anak" dalam Islam juga memerlukan kontemplasi. Perlu diperhatikan bahawa, tidak seperti perspektif Barat mengenai definisi "anak", "anak" menurut shari'ah tidak akan ditentukan secara dini mengikut umur tertentu. Ini berdasarkan artikel yang bertajuk "Perkahwinan Kanak-kanak dan Umur Minimum Perkahwinan di bawah Undang-undang Keluarga Islam" oleh Zanariah Noor. Konvensyen Hak Kanak-kanak (selepas ini dirujuk sebagai "CRC") dalam Perkara 1 mentakrifkan seorang kanak-kanak menjadi orang di bawah umur lapan belas (18) tahun kecuali jika undang-undang negara-negara tertentu menetapkan umur yang lebih rendah. Undang-undang Malaysia juga mengamalkan umur minimum yang ditetapkan oleh CRC, kecuali Akta Pengangkatan 1952 yang menetapkan umur di bawah 21 tahun untuk seseorang ditakrifkan sebagai seorang kanak-kanak
Sebaliknya, dalam Islam, penentu adalah keadaan akil baligh (bulugh). Berdasarkan artikel yang bertajuk; "Perkahwinan Kanak-kanak dan Umur Minimum Perkahwinan di bawah Undang-Undang Keluarga Islam" oleh Zanariah Noor, keadaan akil baligh boleh ditentukan berdasarkan dua cara:Perubahan fizikalUmur
Merujuk kepada artikel di atas, seorang wanita dikatakan telah mencapai usia akil baligh ketika dia mula mengeluarkan darah dari rahim (haidh), sedangkan seorang lelaki mencapai usia buluh ketika ada pelepasan cairan seminal (maniy) . Sebaliknya, apabila tiada perubahan fizikal yang jelas, keadaan buluh ditentukan dengan melihat usia orang itu. Sekiranya seseorang mencapai umur 15 tahun (Hanafi, Hanbali, Shafi'i madhahib) atau berumur 17 tahun (Maliki madhab), dia dikatakan telah mencapai usia akil baligh. sumber
Sekiranya ada isu kenalan-kenalan korang yang berkahwin bawah umur, kenalah mendapatkan kaunseling atau pendapat dari peguam-peguam syarie, atau pun boleh contact salah satu peguam syarie yang terbaik iaitu Peguam Syarie Faiz Adnan
Peguam Syarie Faiz Adnan bukan sahaja boleh menyelesaikan masalah isu-isu berkahwin bawah umur tapi juga semua jenis masalah berkaitan syariah contohnya poligami, pengesahan talaq, penceraian, fasakh, ta'liq, khuluq, Iddah, anggapan kematian, penyelenggaraan isteri, tunggakkan nafkah, hadiah saguhati(muta'ah),perkahwinan bahagian hartanah, anak-anak & penjagaan, penguatkuasaan & pelaksanaan perintah, jenayah Syariah, pendaftaran perkahwinan di luar negara dan rayuan Syariah (Mal & jenayah). Maklumat yang lebih lanjut mengenai khidmat Peguam Syarie boleh didapati di halaman Perkhidmatan
Untuk sebarang pertanyaan atau ingin membuat temujanji, anda boleh menghubungi kami melalui email, telefon atau terus ke pejabat kami melalui alamat yang tertera di bawah:
Faiz Adnan & AssociatesNo. 10-3 Tingkat 3, Jalan Bangsar Utama 1, Bangsar Utama,59000 Bangsar,Kuala Lumpur.
KOORDINAT GPS: 3.127526, 101.676852NO-TELEFON: +603-2283 3400 / 1400NO-FAKS: +603-2202 1400E-MAIL: faizadnanassoc @ yahoo.com.myFACEBOOK: Peguam Syarie Faiz Adnan Associates
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://www.kisahemasputih.com/2018/12/pendapat-peguam-syarie-menegenai-isu.html