Pencipta Vaksin Covid 19


 

SUAMI isteri warga Jerman keturunan Turki ini yang merupakan saintis dalam dunia perubatan menjadi jutawan selepas berjaya menemui vaksin untuk melawan pandemik Covid-19 menerusi syarikat milik mereka BioNTech.Pasangan Muslim berketurunan Turki penemu vaksinZUBAIDAH IBRAHIM
Share on telegramBERKONGSI kecintaan yang sama dalam bidang perubatan, pasangan suami isteri dari Jerman iaitu Profesor Dr. Ugur Sahin dan Dr. Ozlem Tureci telah mencipta sejarah dalam penghasilan vaksin Covid-19.

Kejayaan menghasilkan vaksin tersebut juga menjadi bukti dedikasi dua orang anak migran dari Turki itu terhadap tugas mereka.

Demi tanggungjawab terhadap tugas yang dipikul, pasangan tersebut yang mendirikan rumah tangga pada 2002 itu terus ke makmal sebaik sahaja selesai upacara perkahwinan mereka.

Kajian mencari vaksin tersebut telah dimulakan oleh pasangan itu sejak Januari tahun lalu menerusi syarikat BioNTech yang ditubuhkan oleh mereka berdua sejak 12 tahun lalu.

Kerjasama antara BioNTech dan syarikat gergasi farmasi Amerika Syarikat, Pfizer telah menghasilkan vaksin yang mempunyai kadar keberkesanan lebih 90 peratus dalam ujian kinikal peringkat akhir.

Kejayaan tersebut meletakkan BioNTech dan Pfizer di hadapan dalam perlumbaan mencari penawar penyakit berjangkit yang telah membunuh lebih 1.2 juta orang di seluruh dunia.
Ekoran kejayaan itu, telah menjadikan pasangan doktor itu antara 100 orang jutawan di Jerman.

Menurut Muslim Mirror, pasangan yang menemui vaksin Covid-19 itu beragama Islam. Mirror.co.uk turut menyatakan ibu bapa mereka adalah warga Turki beragama Islam yang berhijrah ke Jerman.

Biarpun bergelar jutawan, pasangan itu hidup secara sederhana bersama seorang anak perempuan di sebuah pangsapuri berdekatan ibu pejabat BioNTech di Mainz.

Mereka tidak mempunyai kereta dan hanya mengayuh basikal untuk ke pejabat.

VAKSIN Covid-19 yang dibangunkan BioNTech dengan kerjasama syarikat farmasi terkemuka dari Amerika Syarikat, Pfizer.Sebelum menubuhkan BioNTech, mereka berdua membangunkan Ganymed Pharmaceuticals yang memberi fokus kajian mengenai imunoterapi kanser sebelum menjual firma tersebut pada tahun 2016.

Kedua-dua saintis yang pakar dalam kajian mencari penawar kanser itu kemudian menubuhkan BioNTech bagi membuat penelitian mengenai kod genetik yang diubah atau Messenger RNA (mRNA).

Mereka percaya bahawa mRNA yang diubah suai boleh digunakan untuk ‘menipu’ badan bagi melawan barah.

Siapa sangka, kajian mRNA itu merupakan jawapan kepada pencarian vaksin untuk koronavirus yang ketika itu masih belum wujud.

Dua tahun lalu, ketika persidangan di Berlin, Sahin yang kini berusia 55 tahun berkata, syarikatnya mampu menggunakan teknologi mRNA untuk membangunkan vaksin dengan cepat sekiranya terjadi pandemik global.

Pada ketika itu, Sahin dan syarikatnya, BioNTech tidak dikenali di dunia luar.
Beliau yang juga Ketua Pegawai Eksekutif BioNTech berkata, penemuan vaksin tersebut bakal mengakhiri era Covid-19.

“Ketika membaca jurnal perubatan mengenai Covid-19 telah membuatkan saya yakin bahawa koronavirus akan meletus menjadi pandemik apabila ia tersebar dengan cepat di beberapa bahagian di China.

“Sehubungan itu, saya bersama isteri dan pasukan saintis BioNTech telah memulakan Projek Lightspeed dalam usaha menghasilkan vaksin ini,” katanya yang juga professor onkologi.

DR. Sahin (kIri) dan isteri, Dr. Tureci (kanan) lebih berminat bercakap mengenai sains perubatan daripada keusahawanan biarpun kini bergelar antara orang terkaya di Jerman.Tambahnya, tidak ada banyak syarikat yang memiliki kemampuan dan kompentesi untuk melakukan dengan cepat seperti BioNTech lakukan.
Oleh itu, Sahin berasakan ia bukan kesempatan tetapi sudah menjadi tugas untuk membangunkan vaksin tersebut kerana menyedari kemampuan yang dimiliki untuk menghasilkannya.

Berbicara lanjut mengenai latar belakang pasangan tersebut, Sahin dilahirkan di Iskenderun, Turki.

Ketika berusia empat tahun, keluarganya berpindah ke Cologne, Jerman yang mana ibu bapanya bekerja di kilang Ford.

Sejak kecil Sahin bercita-cita untuk menjadi doktor dan beliau berjaya melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di University of Cologne.
Beliau menjadikan pemenang hadiah Nobel Jerman, Paul Ehrlich yang menemui penawar sifilis pada tahun 1909 sebagai idolanya.

Pada tahun 1993, beliau memperoleh gelaran Doktor Falsafah (PhD) menerusi kajian mengenai imunoterapi pada sel tumor.

Sahin yang bekerja di makmal Rolf Zinkernagel telah memenangi Hadiah Nobel dalam bidang perubatan pada tahun 1996.

Seterusnya pada tahun 2019, beliau telah dianugerahkan Hadiah Mustafa yang dianugerahkan oleh kerajaan Iran untuk mengiktiraf orang Islam berjasa dalam membangunkan sains dan teknologi.

Sementara itu, Tureci, 53, yang merupakan Ketua Pegawai Perubatan BioNTech dilahirkan di Jerman, manakala ibu bapanya merupakan orang Turki yang berhijrah ke negara berkenaan.

Ayahnya merupakan doktor bedah, manakala ibunya bertugas sebagai ahli biologi.

IBU pejabat BioNTECH di Mainz, JermanSahin dan Türeci mula berkenalan pada tahun 1990, mereka mengimbangi kehidupan peribadi dan tugas untuk mencari penawar kanser.
Pasangan itu pada mulanya memberi fokus kepada penyelidikan dan pada masa yang sama menjadi pengajar di Universiti Zurich.

Pada tahun 2001, Sahin dan Türeci menubuhkan Ganymed Pharmaceuticals yang mengembangkan ubat-ubatan merawat kaser menggunakan antibodi monoklonal.

“Pada tahun 2008, kami menubuhkan BioNTech untuk meneruskan perjuangan dalam mencari penawar kanser menerusi mRNA.

“Kami ingin membina syarikat farmaseutikal Eropah terbesar,” ujar Türeci.

Kini, BioNTech semakin berkembang dengan mempunyai 1,800 orang kakitangan di beberapa cawangan sekitar bandar Berlin, Cambridge dan Mass.
Pada tahun lalu, Yayasan Bill & Melinda Gates telah melabur AS$54 juta (RM222 juta) di BioNTech untuk merawat HIV dan batuk kering.

BioNTech telah menjual saham kepada orang awam pada tahun lepas dan beberapa bulan lalu nilai saham telah melonjak kepada AS$21 bilion (RM85 bilion) sehingga menjadikan pasangan itu antara orang terkaya di Jerman.
Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif Pfizer, Albert Bourla menyifatkan Sahin seorang yang unik.
“Beliau hanya mementingkan sains dan membincangkan perniagaan bukanlah kegemarannya.
“Beliau juga seorang saintis yang mempunyai prinsip dan saya mempercayainya 100 peratus,” ujarnya.
Di Jerman, isu imigran dipandang serius dan kejayaan dua saintis keturunan Turki itu membuka mata banyak pihak.
“Pencapaian pasangan ini memberi contoh kepada kejayaan integrasi kaum di Jerman,” tulis laman web perniagaan konservatif Focus.
Sementara itu, seorang ahli Parlimen, Johannes Vogel, memberi sokongan kepada pasangan tersebut di Twitter dengan mengatakan tidak akan ada BioNTech di Jerman tanpa Özlem Türeci dan Ugur Sahin.
“Tanpa dua doktor hebat ini, tidak akan ada kolaboratif hebat dengan Pfizer. Negara migrasi menjadikan kita kuat, pasaran ekonomi dan masyarakat lebih terbuka,” tulisnya.
KOSMO

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mimbarkata.blogspot.com/2021/08/pencipta-vaksin-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aku Takut Cocok Vaksin Covid

Aku Takut Cocok Vaksin Covid

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 523 hits
Yang aku nak cerita ialah tentang aku cocok vaksin covid 19 Sebenarnya tak ada apa pun tentang cocok ni tapi kapada aku cocok sangat menakutkan dan mengerikan tak kira cocok apa cocok vaksin covid ke atau cocok cocok yang lain tu Aku memang...
Pc Selamat Terima Suntikan Kedua Vaksin Covid 19

Pc Selamat Terima Suntikan Kedua Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 233 hits
PC SELAMAT TERIMA SUNTIKAN KEDUA VAKSIN COVID 19 Assalammualaikum wbt Tiga minggu macam lama sangat Tapi sebenarnya tidak Sebab tidak dihitung Sebaliknya dibiarkan berlalu sahaja dan diisi dengan rutin harian Jadi terasa cepat sahaja Eh dah...
Pemerintah Tegaskan Semua Vaksin Efektif Lawan Varian Baru Covid 19

Pemerintah Tegaskan Semua Vaksin Efektif Lawan Varian Baru Covid 19

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 203 hits
Hingga saat ini sudah ada lima merek vaksin yang tersedia untuk program vaksinasi di Indonesia yaitu CoronaVac Vaksin Covid 19 Astrazeneca Moderna dan Sinopharm
Pengalaman Dan Simptom Selepas Disuntik Vaksin Covid 19

Pengalaman Dan Simptom Selepas Disuntik Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 185 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah 2 hari lepas Fiza telah pun mendapatkan suntikan vaksin dos kedua Sebab nak menulis nie Fiza nak bagitahu lah vaksin apa yang Fiza dapat Sebab ada yang duk viral tak tanya pun vaksin apa sibuk nak bagitahu Alah...
Ada Suami Tidak Izin Isteri Hamil Suntik Vaksin Covid 19 Kata Dr Zulkifli

Ada Suami Tidak Izin Isteri Hamil Suntik Vaksin Covid 19 Kata Dr Zulkifli

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 353 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri hukum penggunaan vaksin Covid 19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan kerajaan PETALING JAYA Ada kalangan suami tidak membenarkan isteri mereka yang ham...
Pesakit Covid 19 Stage 4 Kongsi Kisah Petua Walaupun Sudah Lengkap Dua Dos Vaksin

Pesakit Covid 19 Stage 4 Kongsi Kisah Petua Walaupun Sudah Lengkap Dua Dos Vaksin

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 625 hits
Hari demi hari kehilangan keluarga mahupun orang tersayang akibat wabak Covid 19 semakin meningkat Sudah lebih 10 000 nyawa hilang kerana wabak ini Ada di antara mereka dijangkiti pada kategori tiga atau empat tapi masih terselamat kerana s...
Vaksin Covid 19 Benarkan Penonton Lengkap Dua Dos Ke Stadium Usahawira

Vaksin Covid 19 Benarkan Penonton Lengkap Dua Dos Ke Stadium Usahawira

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 218 hits
Liga Bola Sepak Malaysia sekali lagi akan memohon kebenaran untuk penyokong menyaksikan perlawanan Liga Malaysia di stadium sebagai usaha merancakkan kembali saingan liga berkenaan Presiden MFL yang baharu Datuk Ab Ghani Hassan berkata bada
Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 180 hits
Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan setakat semalam PETALING JAYA Sebanya...
Peringatan Tak Boleh Lakukan Senaman Berat Selepas Vaksin Covid 19 Ini Sebabnya

Peringatan Tak Boleh Lakukan Senaman Berat Selepas Vaksin Covid 19 Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 357 hits
Tidak boleh bersenam selepas vaksin Covid 19 Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Hari ini merupakan hari ke 6 Sha telah disuntik vaksin dose kedua Hari ke 3 mengambil vaksin baru Sha rasa tidak sedap badan iaitu rasa nak muntah Bila b...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan