Pencemaran Toksik Kecekalan Petugas Kesihatan Dan Anggota Keselamatan Wajar Dipuji


KES pencemaran bahan toksik di Pasir Gudang belum menampakkan tanda-tanda akan reda apabila jumlah mangsa yang terlibat terus meningkat dari hari ke hari.
Sehingga kini, seramai 506 orang yang kebanyakkannya terdiri daripada kanak-kanak dan pelajar sekolah sedang menerima rawatan di Hospital Sultan Ismail (HSI) dengan sembilan daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi (ICU).
Dewan Rakyat hari ini meluluskan usul bahas bagi membolehkan Parlimen Pasir Gudang diisytiharkan darurat , susulan kejadian pencemaran bahan kimia di Sungai Kim Kim yang semakin serius.
Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof berkata, kebenaran usul itu dibuat berdasarkan kepentingan awam, selain ia perlu disegerakan.

“Saya telah meneliti perkara ini dan ia adalah berdasarkan kepentingan orang ramai dan ianya mendesak.
“Oleh demikian saya benarkan usul ini dibahaskan dan akan dibahaskan pada jam 4:30 petang ini dan saya akan benarkan perbahasan usul ini selama 60 minit,” katanya kepada ahli Dewan Rakyat hari ini.
Sebelum itu, Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) yang membacakan permohonan usul itu meminta agar Dewan mengizinkan beliau untuk menangguhkan Dewan mengikut Peraturan Mesyuarat 18 (1).
“Statistik terkini menunjukkan secara jelas pencemaran toksik telah merebak luas dan menjadikan Pasir Gudang terjejas dan tak selamat yang telah menyebabkan Kehidupan beratus ribu rakyat terjejas,” katanya.
Cadangan mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen.

Kementerian Kesihatan turut menggerakkan enam pasukan klinik kesihatan; dua ambulans dan dua pasukan dari HSI; dua ambulans dan dua pasukan dari Hospital Sultanah Aminah; serta bantuan ambulans daripada badan bukan kerajaan untuk menangani pesakit.
Petugas kesihatan cekal bantu pesakit
Menerusi perkongsian gambar di Twitter, dapat dilihat kecekalan para petugas menghulurkan bantuan walaupun mereka terpaksa mengorban waktu rehat sehingga ada yang terpaksa mencuri masa untuk mengisi perut.
Gambar-gambar tersebut memaparkan pengorbanan para petugas dalam malaksanakan tanggungjawab mereka demi berbakti kepada masyarakat.

Tak peduli penat, masih komited jalan tugas
Malah anggota penyelamat yang terdiri daripada pasukan bomba dan polis juga dilihat masih menjalankan tugas dengan komited bagi membantu mangsa yang terlibat.
Pencemaran yang masuk hari ketujuh itu masih dalam keadaan membahayakan, meskipun kesihatan mereka juga terancam namun ia tidak mematahkan semangat para petugas.

Syabas kami ucapkan kepada kesemua pasukan kesihatan dan anggota keselamatan yang terlibat kerana jasamu ramai nyawa yang berjaya diselamatkan.
MP mohon kerajaan isytihar darurat di Pasir Gudang
Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim hari ini memohon supaya kerajaan pusat mengisytiharkan darurat di Pasir Gudang, Johor susulan pencemaran Sungai Kim Kim di daerah Pasir Gudang, Johor akibat pembuangan toksik.
Kata Hassan (PH-Pasir Gudang), usul yang dipohon kepada Speaker Dewan Rakyat itu adalah bertujuan memastikan bencana pencemaran toksik berkenaan dapat dikawal.

“Sebagai ali parlimen Pasir Gudang saya mohon supaya kerajaan persekutuan isytiharkan darurat di Pasti Gudang mulai hari ini juga.
“YB Menteri tolong saya. Pagi tadi saya hantar surat kepada Speaker supaya usul tergempar dibentangkan di parlimen pada hari ini, bukan hari Isnin!
“Saya minta soal teknikal diketepikan. Ini soal nyawa! Saya minta usul ini dibincangkan dan dibahaskan hari ini,” kata Hassan yang mencelah semasa Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri dalam sidang Dewan Rakyat, pagi ini.
Ahmad Maslan (BN-Pontian) juga menggesa kerajaan untuk mengisytiharkan darurat kerana menurutnya, kerja-kerja pembersihan Sungai Kim Kim yang tercemar hanya dijangka siap dalam tempoh satu minggu.

Sementara itu, Menteri Tenaga, Teknologi, Sains, Perubahan Iklim dan Alam Sekitar, Yeo Bee Yin berkata beliau tidak mempunyai kuasa untuk mengumumkan darurat secara unilateral.
“Saya akan panjangkan pandangan-pandangan kepada jawatankuasa. Ini bukan keputusan saya seorang sendiri. Akan buat keputusan secepat mungkin.
“Sebenarnya mengikut EQA semua pengeluaran sisa toksid perlu dilupuskan di tempat berlesen. Tapi apa terjadi sekarang adalah pesalah tidak mengikuti undang-undang.
“Saya harap juga bahawa YB sekalian boleh bertanggungjawab sebagai seorang wakil rakyat apabila kita menangani krisis ini. Jangan main politik, jangan menuding jari,” kata Yeo.
Sumber dari ChempedakChesse
The post Pencemaran toksik: Kecekalan petugas kesihatan dan anggota keselamatan wajar dipuji appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/pencemaran-toksik-kecekalan-petugas-kesihatan-dan-anggota-keselamatan-wajar-dipuji/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencemaran Toksik Dibimbangi Merebak Ke Singapura

Pencemaran Toksik Dibimbangi Merebak Ke Singapura

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 651 hits
Pemandangan dari udara aliran Sungai Johor yang turut tercemar dipercayai akibat pembuangan sisa bahan toksik di Muara Sungai Kim Kim Johor foto HAZROL ZAINAL KUALA LUMPUR Isu pencemaran Sungai Kim Kim di Pasir Gudang yang sudah masuk hari ...
Pencemaran Toksik Sg Kim Kim Hampir 3 000 Nyawa Terancam Mb Johor Bercuti

Pencemaran Toksik Sg Kim Kim Hampir 3 000 Nyawa Terancam Mb Johor Bercuti

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 528 hits
Rakyat Malaysia melahirkan rasa dukacita dan merakamkan ucapan takziah atas ujian yang menimpa warga Pasir Gudang Johor akibat pencemaran toksik di Sungai Kim Kim Pasir Gudang 7 Mac lalu Kesan pencemaran toksik dari Sungai Kim Kim Pasir Gud...
Wanita Umno Bantu Mangsa Pencemaran Sisa Toksik

Wanita Umno Bantu Mangsa Pencemaran Sisa Toksik

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 364 hits
KUALA LUMPUR 16 Mac 8211 Pergerakan Wanita UMNO hari ini meluangkan masa melawat serta menyampaikan bantuan kepada sukarelawan dan mangsa pencemaran sisa toksik di Stadium Tertutup Pasir Gudang Johor di sini Ketuanya Datuk Dr Noraini Ahmad ...
Bomba Sahkan Wujud Gas Sianada Dalam Pencemaran Toksik Di Sungai Kim Kim

Bomba Sahkan Wujud Gas Sianada Dalam Pencemaran Toksik Di Sungai Kim Kim

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 451 hits
PASIR GUDANG Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia negeri mengesahkan kehadiran gas hidrogen sianida terkandung dalam udara tercemar akibat pencemaran toksik di Sungai Kim Kim dekat sini pada 7 Mac lalu Pengarahnya Datuk Yahaya Madis berkat...
Pencemaran Toksik Najib Turun Pasir Gudang Pray4pasirgudang

Pencemaran Toksik Najib Turun Pasir Gudang Pray4pasirgudang

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 465 hits
Najib Razak hadir di Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Pasir Gudang yang dibuka sebagai pusat rawatan awal bagi mereka yang terjejas akibat pencemaran toksik di Sungai Kim Kim Pasir Gudang Johor PENCEMARAN KIMIA PASIR GUDANG INI NASIHAT P...
Mangsa Pencemaran Toksik Meningkat Kepada 4 035

Mangsa Pencemaran Toksik Meningkat Kepada 4 035

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 229 hits
Mar 15 2019 0 Comments PASIR GUDANG 15 Mac Seramai 480 mangsa baharu pencemaran toksik di Sungai Kim Kim di sini dicatatkan setakat pukul 3 petang ini sekali gus menjadikannya jumlah terkini mangsa 4 035 Mereka semuanya dirujuk ke pusat raw
Pencemaran Toksik Melarat Hairan Kerajaan Ph Seakan Ambil Mudah

Pencemaran Toksik Melarat Hairan Kerajaan Ph Seakan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 299 hits
Senator Dewan Negara Datuk Fahariyah Md Nordin melahirkan rasa hairan kenapa sampai sekarang kerajaan Pusat yang ditadbir Pakatan Harapan dilihat ambil jalan mudah dan masih tidak membuat apa apa tindakan berhubung kejadian pencemaran toksi...
Sudah 469 Mangsa Pencemaran Toksik

Sudah 469 Mangsa Pencemaran Toksik

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 430 hits
SUASANA sesak panik dan kelam kabut di tempat mangsa menerima rawatan awal akibat pencemaran bahan kimia dari Sungai Kim Kim di Dewan Serbaguna Taman Pasir Putih Pasir Gudang Johor semalam PASIR GUDANG 12 Mac Situa si pencemaran bahan toksi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools