Pen Insulin


Assalamualaikum dan hai!
Alhamdulillah. Abah dah boleh cucuk insulin sendiri! Yeyyyyyyyy. 
Rasa gembira dan happy (bukan benda yang sama? 😂) bila abah dah mula dan willing cucuk insulin sebab sebelum ni abah taknak, takut jarum katanya.


Ingat tak sebelum ni aku pernah share yang abah warded Hospital Serdang lama, hampir 2 bulan sebab masalah sinus. Turns out, punca utama kalau diabetes tak terkawal, semua treatment kurang menjadi. Jadinya memang kena kawal gula dalam darah. Dan masa di hospital, memang cucuk insulin. Dan tentulah yang tukang cucuknya nurse kan. Anaknya jadi tukang tengok saja haha.


Bila balik rumah rupanya hospital ada bekalkan pen insulin. Cuma yang versi hospital kerajaan, larutan insulin (betul ke term ni?) kena dapatkan dari Klinik Kesihatan. 
Dan abah kita taknak pergi Klinik Kesihatan. Sebab abah kata takut jarum 😭


Tahanlah dia makan ubat je, tapi bacaan gula tu tak turun-turun. Kadang-kadang tinggi sangat, lebih 33. Macam mana tahu?
Sebab tiada bacaan yang keluar kat alat tu. Tak boleh baca. Naya betul.
Bacaan 20+ selalu sangat. Kalau belas-belas? Jarang-jarang. 
Fuh. Describe bacaan gula abah macam describe markah amali student 😂


Ada sekali tu, guna SOS yang paling agung. Minta tolong wan (nenek) untuk bincang hati ke hati dengan abah. Sebab wan pun cucuk insulin juga. Dan masih makan ubat kencing manis juga. Jadinya ini adalah calon terbaik untuk pujuk abah. Jomlah pergi klinik, swasta pun takpe untuk kita dapatkan insulin.


Tapi errrrrr. Gitulah. Hahaha.


Dia punya kentalnya hati tu. Seperti "hati kau kental Roy". Tapi kita cuba juga pujuk. Lagipun, rasanya semua orang mesti ada sesuatu yang kita takut, kan?


Kebanyakan orang takut nak pergi klinik gigi (akulah orangnya tu). Nak terkencing rasa bila ingat pengalaman cabut gigi sebelum ni (nah blogpost). Ada yang takut hospital dan sewaktu dengannya. Yang penting jangan berhenti pujuk tau!

La Hawla wala quwwata illa billah.


Tapi Alhamdulillah, baru-baru ni abah sendiri yang ajak pergi klinik. Ajak pergi dapatkan insulin shot. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Berita macam ni kecil pada sesetengah orang, tapi sangat besar pada kami sekeluarga. Iyelah, ko hari-hari hadap abah yang literally 3 kali sehari periksa bacaan gula dalam darah, tiap kali check tak sah tak lebih 20+.


Jadi bila abah sendiri yang willing ajak pergi klinik, kita pun laju-lajulah bersiap nak bawak, takut abah berubah hati. Berubah fikiran. Karang datang setan hasut-hasut jelmakan rupa jarum yang panjang dalam fikiran abah, terus kensel pulak. Even baru habis online meeting, kepala tepu dengan SOP interview online, takpe kita teruskan. 


Letssego abah!

Sumber: Google

Pen insulin ada banyak jenis rupanya kan? Yang dapat kat klinik ni berupa begini. Yang macam warna biru tu. Tapi tak pasti benda yang sama ke tak. Yang pasti rupa dia macam tu.
Syukurlah jarum halus. Ingatkan macam yang jarum derma darah. Kalau yang macam tu, sebelum abah pengsan, kami yang pengsan dulu kahkah.


Senang pen insulin versi ni sebab insulin duduk dalam tu, tinggal nak pusing bacaan ikut berapa dos yang doktor cadangkn dan cucuk ke perut, tekan butang atas tu, tunggu 20 saat. Dan SIAP.


Maaflah sangat noob cara aku terangkan cara guna pen insulin 😅.


Tapi versi pen insulin ni senang sangat. Tak perlu refill. Kalau dah habis, buang dan beli pen baru. Sedia duit aje lah. Itu pun rasanya takdelah mahal sangat. InshaAllah mampu lagi.


Bila tengok kejap-kejap nak kena check kencing manis, kejap-kejap darah tinggi. Lepas tu nak makan ubat. Kejap lagi cucuk insulin. Tiba-tiba datang rasa insaf.
Bila Allah tarik nikmat kesihatan tu, kita sebagai hamba dah tak boleh buat apa. Apa yang kita (anak-anak, reader) boleh belajar adalah, dont take everything for granted. Learnt how to appreciate apa yang kita ada dan jaga sebaiknya. 


Nak makan manis?
Silakan. Tapi janganlah hari-hari togok air gas. 


Nak juga minum manis?
Guna gula yang sesuai untuk diebetes. Setakat ni dah beli Diebetasol, Stevia dan Equal. Nak lagi best pandang muka aku sambil minum air kosong. Laaaaagi manis.
Allah 😂.


Nak makan aiskrim?
Silakan. Tapi sila makan bersama aku.
Eh. Kahkah. 


Nak makan KFC?
Silakan. Tapi sila makan bersama aku juga. Ya Allah how I miss KFC so much 😭.


Jadi. Alhamdulillah. 
Semoga lepas ni abah beransur sihat. Lepas ni masih lagi ada appoinment hospital, tengah simpan ayat-ayat dalam kepala nak pujuk abah kalau kena warded lagi. Doakan aku berjaya bertukar menjadi sweet talker for my abah ya 😉. 


P/s: Rupanya kawan abah yang kata cucuk insulin ni lagi cepat berkesan berbanding makan ubat je. Now u see, orang laki ni tak kisah usia, memang cepat dan senang terpengaruh dengan kawan berbanding keluarga sendiri kan? Haha. Tapi tak kisahlah, yang penting pengaruh yang baik. Alhamdulillah.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nurulshahira.com/2020/11/pen-insulin-pesakit-diabetes-klinik-swasta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Tak Rasa Sakit Setiap Hari Kena Suntik Insulin Masa Hamil Sebab Gdm

Dah Tak Rasa Sakit Setiap Hari Kena Suntik Insulin Masa Hamil Sebab Gdm

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 427 hits
Bagi penghidap diabetes atau penjaga pesakit diabetes anda mesti mengetahui cara suntik insulin di bahagian tubuh yang tepat Teknik suntikan insulin yang betul akan memastikan keberkesanannya dalam mengawal paras gula darah Kaedah atau cara...
3d Pen Trial By The Haziq

3d Pen Trial By The Haziq

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 229 hits
3D Pen trial by the Haziq Perghhh Boleh tahan jugak ye nak master Bukan kaleng kaleng juga ni Dari pasang Masuk bahan Nak mula lukis Kekeke Habis segulung kaler biru gitu jer Sambung order PLA lagi 200 meter terbaeekkk kipidap mknaceunlimit...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin