Peminat Benci Gaya Rambut Baru Pogba Gaya Rambut Menurut Islam
SUKAN
JIKA kebanyakan pemain bola sepak sering dikritik kerana prestasi di atas padang, lain pula ceritanya dengan bintang Manchester United (MU), Paul Pogba. Dia dikecam peminat pasukan itu setelah memuat naik foto gaya rambut terbaharunya, baru-baru ini.
Berdasarkan komen yang diterima, rata-rata peminat mengakui tidak suka dengan gaya rambut tersebut. Menerusi foto itu, Pogba memilih gaya garisan geometrik dengan corak bintang di sisi kepalanya.
"Pemain terbaik tak bermain dengan rambut. Mereka bermain bola, mereka bukan kanak-kanak," tulis seorang peminat."Kamu seperti jenaka. Belajar main bola dulu baru dapatkan potongan rambut yang bagus," tulis seorang lagi peminat.
Pogba merupakan pemain kelahiran Perancis. Selain bermain untuk pasukan kebangsaannya, dia merupakan pemain tengah MU.- Express.Uk.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sekadar membuka minda sambil belajar hal-hal agama sikit-sikit.. Elok juga diketahui oleh remaja kita bagaimana gaya rambut yang dilarang dan dibolehkan menurut Islam. Sebagai warga Malaysia yang majoriti rakyatnya Muslim, rasanya elok kena tahu, jangan jadi macam katak yang tertutup di bawah tempurung gelas yang gelap.
Ini gaya rambut menurut Islam..
Apa Qaza? "Naffi berkata," Beberapa kepala anak kecil dicukur, dan ada yang tertinggal. "
ISLAM adalah agama yang sempurna, sebagai way of life, dari hujung kaki hingga ke hujung rambut. Bukan terpisah-pisah seperti sekulaisme dll.. Menurut Ulama ada beberapa larangan dalam gaya rambut seseorang lelaki, Antara lain:
Qaza 'Dalam kitab Fiqih Islam Wa Adillatuhu, Qaza 'adalah tindakan mencukur rambut anak kecil pada beberapa titik (secara rawak) dan membiarkannya di beberapa titik lain sehingga tidak sekata seperti gumpalan awan. Menurut Imam Nawawi qaza 'adalah mencukur sebahagian kepala secara total.
Dari Ibnu 'Umar radhiyallahu' anhuma bahwa beliau berkata,أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن القزع"Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang dari Qaza'."
Ditanyakan kepada Nafi 'yang meriwayatkan dari Ibnu' Umar, "Apa Qaza 'itu?" Nafi' menjawab, "Sebahagian kepala anak kecil digundul, dan sebahagian yang lain ditinggalkan." (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. Lafazh hadits milik Muslim)
Dalam hal ini, Rasulullah SAW melarang kegiatan qaza' ini sebagaimana sabda beliau: "Cukurlah seluruhnya atau biarkan seluruhnya."
Berkaitan sifat rambut Rasulullah, Aisyah RA berkata: "Posisi rambut Rasulullah SAW adalah di atas hujung daun telinga dan di bawah ubun-ubun."
Ulama menyebutkan bahawa Qaza 'mempunyai 4 bentuk;Menggundul tanpa berurut. Dia menggundul bahagian kanan, bahagian kiri, ubun-ubun dan tengguknya.Menggundul bahagian tengah dan meninggalkan dua bahagian lainnya.enggundul samping-sisinya dan membiarkan bahagian tengahnya.Menggundul ubun-ubun saja dan membiarkan bagian yang lainnya. (Baca Asy-Syarah Al-Mumti '1/167 karya Syaikh Ibnu' Utsamin dan Asy-Syarh Al-Mukhtashar 'Alâ Zad Al-Mustaqni' 1/123 karya Syaikh Shalih Al-Fauzan)
Memanjangkan rambut bila tak memuliakan (merapikan)
Dalam beberapa riwayat disebutkan, rambut Rasulullah SAW panjangnya sampai menyentuh bahunya, sebagaimana dalam banyak hadits, seperti:عن البراء بن عازب يقول ما رأيت من ذي لمة أحسن منه وفي رواية كان يضرب شعره منكبيهDari Bara 'bin Azib, dia berkata, "Aku tidak pernah melihat rambut melampaui hujung telinga seorang pun yang lebih bagus daripada (rambut) Rasulullah." Dalam suatu riwayat lain, "Rambut Rasulullah sampai mengenai kedua-dua bahunya." (HR. Muslim)
Namun berkaitan dengan undang-undang memanjangkannya, para ulama berbeza pendapat. Pendapat pertama mengatakan bahawa hal itu hukumnya sunnah. Sedang yang lain tidak. Yang berdalil memanjangkan rambut adalah sunnah, berasal dari perbuatan Nabi. Dan meniru Nabi adalah ibadah, sebagaimana dalil Al-Quran;لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر وذكر الله كثيرا"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap Allah dan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (QS. Al-Ahzab: 21)
Sedang pendapat kedua memanjangkan rambut hukumnya bukan sunnah, tetapi hanya sekadar adat kebiasaan, dan hukumnya mubah (boleh dilakukan dan boleh tidak).
Yang jelas, memanjangkan rambut harusnya memuliakan dan menjaga dia dengan rapi. Sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Siapa yang memelihara rambutnya maka hendaklah memuliakannya".
Erti memuliakan rambut adalah meminyakinya, menyisirnya, dan tidak mencukurnya secara total kerana hal tersebut bertentangan dengan memuliakan rambut.
Salah seorang sahabat datang kepada Nabi SAW dalam keadaan rambut dan janggut yang rawak-acakan. Kemudian Nabi SAW menyuruhnya pulang untuk merapikan, selepas rapi baru kembali lagi kepada beliau. Setelah itu, Nabi SAW bersabda: "Tidakkah yang seperti ini lebih baik daripada kalian datang dalam keadaan rambut rawak-acakkan dan tidak berminyak sehingga berpenampilan seperti syaitan?"
Mengecat uban dengan warna hitam
Pada hari pembebasan kota Makkah Abu Quhafah dihadapkan kepada Rasulullah yang ketika itu rambutnya kelihatan sangat putih. Kemudian Rasul menyuruhnya untuk pergi ke tempat isterinya agar isterinya mewarnai rambutnya dan mengelakkan warna hitam.
Anas bin Malik pernah ditanya tentang cat rambut, Rasulullah SAW Kemudian ia menjawab: "Rambut Rasulullah SAW tidak beruban kecuali sedikit. Tetapi, Abu Bakar dan Umar sepeninggal beliau mewarnai rambut mereka dengan daun pacar / inai dan daun katam (sejenis tumbuhan untuk menyuburkan rambut). "
Berdasarkan hal itu, para salafush sholeh dan tabi'in berpendapat bahawa tidak mencatnya lebih baik berdasarkan hadis Rasulullah yang melarang mengecat Uban juga beliau tidak mencat ubannya.
Diriwayatkan Abu Daud, dari Ibnu Abbas, dia berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda,
يكون قوم يخضبون فى آخر الزمان بالسواد كحواصل الحمام لا يريحون رائحة الجنة (والحديث صححه الألباني في صحيح أبي داود)
"Akan ada di akhir zaman, kaum yang menyemir rambutnya seperti bulu merpati, maka dia tidak mencium bau syurga." (Dalam Shahih Abu Daud)
Menyambung rambut
Menyambung rambut baik itu dengan rambut manusia dan rambut haiwan hukumnya dilarang. Ini menurut Imam Malik, Ath-Thabari dan banyak Ulama lain menyatakan bahawa menyambung rambut baik itu dengan rambut, bulu atau potongan kain dilarang. Sebagaimana sabda Nabi: "Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan yang minta disambung."
Sekian secara ringkas.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/peminat-benci-gaya-rambut-baru-pogba.html