Peminat Benci Gaya Rambut Baru Pogba Gaya Rambut Menurut Islam



SUKAN


JIKA kebanyakan pemain bola sepak sering dikritik kerana prestasi di atas padang, lain pula ceritanya dengan bintang Manchester United (MU), Paul Pogba. Dia dikecam peminat pasukan itu setelah memuat naik foto gaya rambut terbaharunya, baru-baru ini.
Berdasarkan komen yang diterima, rata-rata peminat mengakui tidak suka dengan gaya rambut tersebut. Menerusi foto itu, Pogba memilih gaya garisan geometrik dengan corak bintang di sisi kepalanya.
"Pemain terbaik tak bermain dengan rambut. Mereka bermain bola, mereka bukan kanak-kanak," tulis seorang peminat."Kamu seperti jenaka. Belajar main bola dulu baru dapatkan potongan rambut yang bagus," tulis seorang lagi peminat.
Pogba merupakan pemain kelahiran Perancis. Selain bermain untuk pasukan kebangsaannya, dia merupakan pemain tengah MU.- Express.Uk.
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sekadar membuka minda sambil belajar hal-hal agama sikit-sikit.. Elok juga diketahui oleh remaja kita bagaimana gaya rambut yang dilarang dan dibolehkan menurut Islam. Sebagai warga Malaysia yang majoriti rakyatnya Muslim, rasanya elok kena tahu, jangan jadi macam katak yang tertutup di bawah tempurung gelas yang gelap.
Ini gaya rambut menurut Islam..Apa Qaza? "Naffi berkata," Beberapa kepala anak kecil dicukur, dan ada yang tertinggal. "


ISLAM adalah agama yang sempurna, sebagai way of life, dari hujung kaki hingga ke hujung rambut. Bukan terpisah-pisah seperti sekulaisme dll.. Menurut Ulama ada beberapa larangan dalam gaya rambut seseorang lelaki, Antara lain:
Qaza 'Dalam kitab Fiqih Islam Wa Adillatuhu, Qaza 'adalah tindakan mencukur rambut anak kecil pada beberapa titik (secara rawak) dan membiarkannya di beberapa titik lain sehingga tidak sekata seperti gumpalan awan. Menurut Imam Nawawi qaza 'adalah mencukur sebahagian kepala secara total.
Dari Ibnu 'Umar radhiyallahu' anhuma bahwa beliau berkata,أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى عن القزع"Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang dari Qaza'."
Ditanyakan kepada Nafi 'yang meriwayatkan dari Ibnu' Umar, "Apa Qaza 'itu?" Nafi' menjawab, "Sebahagian kepala anak kecil digundul, dan sebahagian yang lain ditinggalkan." (Diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim. Lafazh hadits milik Muslim)
Dalam hal ini, Rasulullah SAW melarang kegiatan qaza' ini sebagaimana sabda beliau: "Cukurlah seluruhnya atau biarkan seluruhnya."
Berkaitan sifat rambut Rasulullah, Aisyah RA berkata: "Posisi rambut Rasulullah SAW adalah di atas hujung daun telinga dan di bawah ubun-ubun."
Ulama menyebutkan bahawa Qaza 'mempunyai 4 bentuk;Menggundul tanpa berurut. Dia menggundul bahagian kanan, bahagian kiri, ubun-ubun dan tengguknya.Menggundul bahagian tengah dan meninggalkan dua bahagian lainnya.enggundul samping-sisinya dan membiarkan bahagian tengahnya.Menggundul ubun-ubun saja dan membiarkan bagian yang lainnya. (Baca Asy-Syarah Al-Mumti '1/167 karya Syaikh Ibnu' Utsamin dan Asy-Syarh Al-Mukhtashar 'Alâ Zad Al-Mustaqni' 1/123 karya Syaikh Shalih Al-Fauzan)
Memanjangkan rambut bila tak memuliakan (merapikan)
Dalam beberapa riwayat disebutkan, rambut Rasulullah SAW panjangnya sampai menyentuh bahunya, sebagaimana dalam banyak hadits, seperti:عن البراء بن عازب يقول ما رأيت من ذي لمة أحسن منه وفي رواية كان يضرب شعره منكبيهDari Bara 'bin Azib, dia berkata, "Aku tidak pernah melihat rambut melampaui hujung telinga seorang pun yang lebih bagus daripada (rambut) Rasulullah." Dalam suatu riwayat lain, "Rambut Rasulullah sampai mengenai kedua-dua bahunya." (HR. Muslim)
Namun berkaitan dengan undang-undang memanjangkannya, para ulama berbeza pendapat. Pendapat pertama mengatakan bahawa hal itu hukumnya sunnah. Sedang yang lain tidak. Yang berdalil memanjangkan rambut adalah sunnah, berasal dari perbuatan Nabi. Dan meniru Nabi adalah ibadah, sebagaimana dalil Al-Quran;لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر وذكر الله كثيرا"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap Allah dan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (QS. Al-Ahzab: 21)
Sedang pendapat kedua memanjangkan rambut hukumnya bukan sunnah, tetapi hanya sekadar adat kebiasaan, dan hukumnya mubah (boleh dilakukan dan boleh tidak).
Yang jelas, memanjangkan rambut harusnya memuliakan dan menjaga dia dengan rapi. Sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Siapa yang memelihara rambutnya maka hendaklah memuliakannya".
Erti memuliakan rambut adalah meminyakinya, menyisirnya, dan tidak mencukurnya secara total kerana hal tersebut bertentangan dengan memuliakan rambut.
Salah seorang sahabat datang kepada Nabi SAW dalam keadaan rambut dan janggut yang rawak-acakan. Kemudian Nabi SAW menyuruhnya pulang untuk merapikan, selepas rapi baru kembali lagi kepada beliau. Setelah itu, Nabi SAW bersabda: "Tidakkah yang seperti ini lebih baik daripada kalian datang dalam keadaan rambut rawak-acakkan dan tidak berminyak sehingga berpenampilan seperti syaitan?"
Mengecat uban dengan warna hitam
Pada hari pembebasan kota Makkah Abu Quhafah dihadapkan kepada Rasulullah yang ketika itu rambutnya kelihatan sangat putih. Kemudian Rasul menyuruhnya untuk pergi ke tempat isterinya agar isterinya mewarnai rambutnya dan mengelakkan warna hitam.
Anas bin Malik pernah ditanya tentang cat rambut, Rasulullah SAW Kemudian ia menjawab: "Rambut Rasulullah SAW tidak beruban kecuali sedikit. Tetapi, Abu Bakar dan Umar sepeninggal beliau mewarnai rambut mereka dengan daun pacar / inai dan daun katam (sejenis tumbuhan untuk menyuburkan rambut). "
Berdasarkan hal itu, para salafush sholeh dan tabi'in berpendapat bahawa tidak mencatnya lebih baik berdasarkan hadis Rasulullah yang melarang mengecat Uban juga beliau tidak mencat ubannya.

Diriwayatkan Abu Daud, dari Ibnu Abbas, dia berkata, Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda,
يكون قوم يخضبون فى آخر الزمان بالسواد كحواصل الحمام لا يريحون رائحة الجنة (والحديث صححه الألباني في صحيح أبي داود)
"Akan ada di akhir zaman, kaum yang menyemir rambutnya seperti bulu merpati, maka dia tidak mencium bau syurga." (Dalam Shahih Abu Daud)

Menyambung rambut

Menyambung rambut baik itu dengan rambut manusia dan rambut haiwan hukumnya dilarang. Ini menurut Imam Malik, Ath-Thabari dan banyak Ulama lain menyatakan bahawa menyambung rambut baik itu dengan rambut, bulu atau potongan kain dilarang. Sebagaimana sabda Nabi: "Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan yang minta disambung."

Sekian secara ringkas. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/peminat-benci-gaya-rambut-baru-pogba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bendera Tauhid Dan Gaya Rambut Lelakimu 8503

Bendera Tauhid Dan Gaya Rambut Lelakimu 8503

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 273 hits
Islam Agama Allah Berbudi pekerti luhur sesama manusia yang bersifat baharu dan yang bersifat makhluk hamba NyaTUESDAY OCTOBER 23 2018 In Syaa Allah ini adalah kata kata terakhir kita Posted by Editor at TITIANPemuda Muhammadiyah Klaten Min...
Gaya Rambut Untuk Raya Tahun Ini Mengikut Bentuk Muka2018

Gaya Rambut Untuk Raya Tahun Ini Mengikut Bentuk Muka2018

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 2827 hits
Jenis Short Texture Cadangan Gaya 1 Textured Crop 2 Crop Fringe 3 Messy Short Crop 4 Short Haircut for Curly Hair 5 Wavy crop 1 Textured Crop Textured Crop adalah rupa yang segar dan moden yang berfungsi untuk kebanyakan jenis rambut Ianya ...
Cukai Baru Harga Barang Masuk Sidang Kedua Parlimen Gaya Dolak Dalih Kerajaan Masih Sama

Cukai Baru Harga Barang Masuk Sidang Kedua Parlimen Gaya Dolak Dalih Kerajaan Masih Sama

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 313 hits
Walaupun sudah menjadi Kerajaan namun sikap Ahli Parlimen Pakatan Harapan masih lagi seperti pembangkang Sikap berdolak dalih dan sering menuding jari masih terus menjadi permainan pemimpin PH Ini jelas dapat dilihat di dalam sidang kedua D...
Tanda Tanda Hari Kiamat Menurut Islam

Tanda Tanda Hari Kiamat Menurut Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 344 hits
Messages Kiamat menurut Agama Islam di tandai dgn Kemunculan Imam Mahdi Kemunculan Dajjal Turunnya Nabi Isa Kemunculan Yakjuj dan Makjuj Terbitnya matahari dari Barat ke Timur Pintu pengampunan akan ditutup akan keluar dari tanah akan menan...
Bila Semakin Ramai Umat Islam Cintakan Dunia Dan Benci Kepada Mati 8424

Bila Semakin Ramai Umat Islam Cintakan Dunia Dan Benci Kepada Mati 8424

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 342 hits
Umat Islam umpama buih Dunia Islam kian tercabar dicabar dan dihina oleh musuh musuh Islam Umat Islam tidak dapat berbuat apa apa melihat saudara seagamanya ditindas Hal ini sudah diperingatkan oleh Nabi Muhammad Sallahualaihiwassalam sejak...
Aneka Jenis Gaya Rambut Yang Aneh Atau Lucu Neh

Aneka Jenis Gaya Rambut Yang Aneh Atau Lucu Neh

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 606 hits
Ada ada saja kreatifitas setiap manusia dalam meng explore gaya rambut mereka masing masing di era global saat ini mau tau lebih jelasnya seperti apa langsung meluncur nah ini neh contohnya
Serangan Terburuk Terhadap Yahudi As Tiada Kaitan Dengan Islam

Serangan Terburuk Terhadap Yahudi As Tiada Kaitan Dengan Islam

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 220 hits
PENYOKONG dan ahli komuniti Yahudi berkumpul bagi memperingati mangsa serangan tembakan di Pittsburgh Foto AFP PENNSYLVANIA Pembunuhan 11 orang di kuil Yahudi di Pittsburgh dipercayai serangan anti semitik terburuk dalam sejarah Amerika Sya...
Icerd Is No Threat To The Sovereignty Of Islam

Icerd Is No Threat To The Sovereignty Of Islam

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 218 hits
Prophet Muhammad delivered his last sermon in 632 at Mount Arafat One of the most important messages he delivered on that blessed day is to emphasise that Islam is fundamentally against any sort of racial discrimination regardless of if the...
Selepas Islam Sin Ad O Connor Dipercayai Anuti Hindu

Selepas Islam Sin Ad O Connor Dipercayai Anuti Hindu

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 370 hits
MOHD HAIKAL ISA 29 Oktober 2018 1 57 PM KUALA LUMPUR Selepas memeluk agama Islam penyanyi popular kelahiran Ireland Sin eacute ad O rsquo Connor dilaporkan menja
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Catatan Hujung Minggu

Perlis Darul Kopi Ada 100 Port Untuk Ngopi Di Perlis

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Cita Cita Mahasiswi Ini Bikin Ulama Al Azhar Takjub

Pendapat Pelabur Asing Kerajaan Melayu Kerajaan Korup

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Chonggu Experimental School By Bau Brearley Architects Urbanists In Shanghai China

Wang Ehsan Ke T Ganu Kelantan Tanda Kerajaan Madani Adil

Beraninya Kata Saya Pernah Bercinta Dengan Aliff Didi Astillah

Macc Proposes Criminal Charges In Case Involving Perlis Mb S Son

No Talks About Opening Uitm To Non Bumi Students Says Zambry

Singapore S New Pm Takes Office Pledging To Lead In His Own Way