Pemerintah Cina Ubah Masjid Dan Larang Tulisan Arab


Dalam pandangan pemerintah Cina, penyebaran adat-istiadat Islam seperti tulisan Arab dan arsitektur masjid berbahaya, dan bisa menumbangkan konformitas sosial dan politik.
Di Ningxia, pemerintah provinsi melarang tulisan Arab di tempat umum, bahkan menghapus kata “halal” dari segel resmi yang dibagikan ke restoran yang mengikuti kebiasaan Islam untuk menyiapkan makanan.
Segel sekarang menggunakan karakter Cina. Larangan itu menyebar musim panas ini ke Beijing dan tempat lain, menurut investigasi New York Times, yang dirilis pada 23 September 2019.
Arahan, berjudul “Memperkuat dan Meningkatkan Pekerjaan Islam dalam Situasi Baru,” belum dipublikasikan.
Arahan dikeluarkan oleh Dewan Negara, kabinet Cina, pada bulan April tahun lalu dan diklasifikasikan sebagai rahasia selama 20 tahun.
Arahan tersebut memperingatkan terhadap “Arabisasi” tempat-tempat Islam, mode dan ritual di Cina, dan pengaruh Arab Saudi, sebagai alasan untuk khawatir.

Pihak berwenang di beberapa provinsi telah berhenti mendistribusikan sertifikat halal untuk produsen dan restoran makanan, susu dan gandum.
Media pemerintah Cina menggambarkan ini sebagai upaya untuk mengekang “kecenderungan pan-halal” di mana standar Islam diterapkan, dalam pandangan pemerintah, terhadap terlalu banyak jenis makanan atau restoran.
Ningxia dan Gansu juga telah melarang azan. Di sekitar masjid-masjid bersejarah di sana, waktu sholat sekarang diumumkan dengan membunyikan klakson.
Seorang imam di ibu kota Ningxia, Yinchuan, mengatakan pemerintah baru-baru ini mengunjungi dan memperingatkannya untuk tidak membuat pernyataan publik tentang masalah agama.
Pihak berwenang juga menargetkan masjid itu sendiri. Di Gansu, pekerja konstruksi di Gazhuang, sebuah desa dekat Linxia, mengubah desain masjid pada bulan April, dengan menutup kubah emasnya.
Kubah masjid itu belum dibuka kembali. Polisi berpakaian sipil mengawasi jurnalis yang masuk.
Di provinsi selatan Yunnan, di mana sudah lama ada komunitas Hui, pemerintah Desember lalu menggembok masjid di tiga desa kecil yang dijalankan tanpa izin resmi.
Ada protes dan pertengkaran singkat dengan polisi, tetapi tidak berhasil. Kabupaten Cina mengeluarkan pernyataan yang menuduh masjid mengadakan kegiatan dan kelas agama ilegal.
Statistik resmi menunjukkan bahwa sekarang ada lebih banyak masjid di Cina daripada kuil-kuil Buddha, yakni 35.000 dibandingkan dengan 33.500.
Pada tahun lalu, sejumlah masjid di Cina telah diubah, ditutup atau dihancurkan seluruhnya, banyak dari masjid-masjid ini berlokasi di Xinjiang, menurut pejabat dan laporan media.
Sumber: tempo.co


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/pemerintah-cina-ubah-masjid-dan-larang-tulisan-arab/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemerintah Bongkar Paksa Masjid Warga Hanya Bisa Diam

Pemerintah Bongkar Paksa Masjid Warga Hanya Bisa Diam

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 162 hits
Tiga buah masjid ditutup dan sebuah menara masjid dibongkar paksa di China Di desa kecil dekat Linxia yang dikenal dengan sebutan Mekah Kecil itu pihak berwenang China membongkar paksa serta menghancurkan sebuah menara masjid Sementara tiga...
Imbas Penyerangan Di Arab Saudi Pemerintah Minta Kilang Ri Dipasang Anti Drone

Imbas Penyerangan Di Arab Saudi Pemerintah Minta Kilang Ri Dipasang Anti Drone

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 201 hits
Pelaksana tugas Direktur Jenderal Minyak dan Gas Bumi Kementerian ESDM Djoko Siswanto mengimbau operator fasilitas pengolahan minyak di Indonesia untuk menggunakan alat anti pesawat tanpa awak Hal ini untuk menghindari peristiwa serangan ya...
Lelaki Cina Susunkan Kasut Jemaah Masjid

Lelaki Cina Susunkan Kasut Jemaah Masjid

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 574 hits
Lelaki Cina Susunkan Kasut Jemaah Masjid Masa Solat Jumaat Buat Netizen KagumDalam kepincangan masarakat kita pasal isu perkauman yang semakin teruk pada masa kini masih ada lagi perpaduan dan harmoni yang kita tak nampak Terharu rasanya bi...
Raja Perlis Larang Aktiviti Politik Kepartian Di Masjid

Raja Perlis Larang Aktiviti Politik Kepartian Di Masjid

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 203 hits
Sanglang Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail hari ini melarang agenda mana mana politik kepartian daripada dilaksanakan di masjid atau diselitkan dalam program program di masjid bagi mengelakkan perpecahan di kalangan masya...
Larang Bacaan Doa Dan Gunakan Bahasa Cina Sepenuhnya 2 Sekolah Diberi Amaran

Larang Bacaan Doa Dan Gunakan Bahasa Cina Sepenuhnya 2 Sekolah Diberi Amaran

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 432 hits
Bacaan doa dilarang di sekolah Macam mana pihak pengurusan sekolah boleh buat keputusan macam ni Ohmedia pagi ni dah terbaca satu lagi isu sensitif di mana dua buah sekolah telah dikatakan melarang bacaan doa dan telah menggunakan bahasa Ci...
Kerana Hormat Pelajar Islam Ini Kolej Baptis Sanggup Ubah Kod Pemakaian Seragam Sekolah

Kerana Hormat Pelajar Islam Ini Kolej Baptis Sanggup Ubah Kod Pemakaian Seragam Sekolah

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 669 hits
Bagi keluarga yang menetap di luar negara atas tuntutan kerjaya ibu bapa pemilihan sekolah anak anak amat penting demi memastikan mereka mendapat pendidikan yang berkualiti Walaupun begitu bagi seorang pelajar perempuan beragama Islam penam...
Nak Ubah Hidup Bantu Usahawan Lebih Kaya Dan Berjaya

Nak Ubah Hidup Bantu Usahawan Lebih Kaya Dan Berjaya

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 393 hits
TERUJA Tak de perkataan lain yang kakak mampu ucapkan bila duduk menjadi salah seorang peserta dengan tiket eksklusif untuk program Nak Ubah Hidup 2019 yang telah berlangsung di Setia City Convention Centre beberapa minggu yang lepas Seumur...
Dia Kata Kalau Rambut Panjang Mesti Cantik Gadis Ala Pengkid Di Ubah Rakan Baik Sampai Jadi Suri Hati

Dia Kata Kalau Rambut Panjang Mesti Cantik Gadis Ala Pengkid Di Ubah Rakan Baik Sampai Jadi Suri Hati

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 335 hits
FOTO transformasi seorang wanita bersama seorang lelaki sehingga mereka disatukan sebagai suami isteri menjadi tular di Twitter Gambar perkongsian Ain Hurhasmiza Hizamuddin yang dimuatnaik sejak Rabu lalu mendapat 9 100 ulang kicau dan 13 3...
Ubah Suai Ysuku Polis Beri Amaran Pada Artis

Ubah Suai Ysuku Polis Beri Amaran Pada Artis

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 1642 hits
Baru baru ini kecoh mengenai motosikal jenis Yamaha 15ZR atau Ysuku dalam senarai pemerhatian polis berikutan trend mengubah suai motosikal itu tanpa mengikut spesifikasi Jabatan Pengangkutan Jalan Dalam pada itu polis turut memberi amaran ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris