Pembelajaran Atas Talian Kerajaan Perlu Teliti Semula Kebajikan Pelajar


 
Pada 10 Oktober 2020oleh Aliya Ashiqin
Aliya Ashiqin 
(Setiausaha Publisiti Pemuda Sosialis DAP Damansara)
Berikutan kadar peningkatan kes dan dalam usaha untuk membendung penularan wabak Covid-19, Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) telah mengeluarkan arahan untuk menangguhkan pendaftaran kemasukkan pelajar-pelajar ke universiti awam secara fizikal.
Walau bagaimanapun, tatacara pengurusan kaedah pembelajaran pelajar terus menjadi teka-teki jika penularan wabak ini akan terus meningkat dan keputusan untuk pembelajaran atas talian merupakan satu-satunya pilihan yang ada.
Maka, pihak kerajaan khususnya KPT harus meneliti semula serta  memperhalusi kebajikan pelajar-pelajar terutama daripada golongan berpendapatan rendah, B40. 
Isu utama yang perlu menjadi keutamaan KPT ialah berkenaan ketiadaan komputer dan capaian internet yang terhad merupakan kekangan utama pelajar-pelajar untuk belajar atas talian.
Kebanyakan pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah dan ibu bapa yang terkesan berikutan perintah kawalan pergerakan (PKP) – tidak mempunyai wang untuk membelikan anak-anak mereka komputer.
Oleh itu, mereka hanya menggunakan telefon pintar untuk menjalankan pembelajaran di atas talian. Akan tetapi, penggunaan telefon pintar untuk tujuan pembelajaran adalah terbatas.
Mereka tidak dapat menumpukan perhatian di dalam pembelajaran atas talian dan menyiapkan tugasan “assignment” kerana fungsinya yang terhad dan saiz yang kecil.
Pelajar-pelajar yang tidak memiliki komputer riba dan mengambil jurusan kejuruteraan dan perisian IT (IT software) merupakan golongan yang paling terkesan.
Kesukaran pencapaian internet merupakan faktor ketua yang akan menjadi kegagalan pembelajaran atas talian. Lebih membimbangkan lagi, apabila pelajar-pelajar yang tinggal di luar bandar dan kawasan pendalaman serta mempunyai akses internet yang terhad terpaksa berulang alik ke bandar untuk menjalani pembelajaran atas talian.
Secara puratanya, kawasan pendalaman merupakan kawasan yang tidak mempunyai infrastruktur yang lengkap seperti kemudahan jalan raya yang baik.
Maka, kos perjalanan juga akan bertambah dan juga menjadi punca pelajar tidak hadir ke kelas atas talian. Oleh itu, kerajaan perlu memperhalus dan mengkaji semula kaedah untuk melaksanakan pembelajaran atas talian agar pelajar-pelajar tidak ketinggalan dan dapat menyempurnakan pembelajaran mereka dengan baik. 
Antara kaedah yang boleh kerajaan meneliti adalah seperti pemberian subsidi dan insentif kepada golongan bersasar.
Contoh, pemberian subsidi pembelian komputer kepada pelajar yang tergolong dalam kumpulan sasar B40 dan golongan miskin baru seperti ibu bapa yang hilang pekerjaan berikutan PKP.
Pihak kerajaan juga boleh memperkenalkan cukai rebat atau pelepasan cukai untuk syarikat atau individu yang membelikan komputer riba kepada pelajar-pelajar ini.
Kedua, pihak kerajaan memberi galakkan kepada syarikat baiki komputer untuk membaiki laptop pelajar-pelajar B40 yang rosak.
Secara tidak langsung, hal ini boleh membantu merancakkan industri dan pasaran perkakasan komputer dan menyumbang kepada pertumbahan ekonomi tempatan. 
Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) harus bekerjasama dengan syarikat telekomunikasi di Malaysia untuk membekalkan pencapaian Internet kepada kawasan luar bandar dan memberi pelan data mudah alih secara percuma atau bekalan internet berkala khas kepada pelajar semasa tempoh pembelajaran iaitu pada jam lapan pagi sehingga enam petang.
Kemudahan infrastruktur capaian internet dan bekalan komputer yang boleh dipasang di pusat komuniti setempat seperti balai raya untuk memudahkan pelajar-pelajar yang di kawasan luar bandar menggunakan kemudahan internet agar mereka boleh mengikuti pembelajaran atas talian dan menyiapkan tugasan “assignment”.
Akhir sekali, kerajaan juga boleh mempertimbang semula untuk membenarkan kemasukan pelajar-pelajar yang tidak berkemampuan untuk menetap di kampus agar mereka boleh menggunakan kemudahan komputer dan Internet yang disediakan oleh pihak universiti. 
Seiiring dengan Sustainable Development Goals Ke-Empat iaitu memastikan keterangkuman dan kesaksamaan untuk mendapatkan pendidikan yang berkualiti dan menyediakan peluang pembelajaran sepanjang hayat untuk semua lapisan masyarakat, pihak kerajaan perlu memberi peluang sama rata kepada semua pelajar termasuklah golongan miskin bandar dan luar bandar dalam mendapatkan akses dan pendekatan pendidikan bersepadu terutama di dalam era digital dimana kemudahan komputer riba dan Internet merupakan keperluan bagi pelajar-pelajar ini bagi melaksanakan pembelajaran atas talian. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/10/pembelajaran-atas-talian-kerajaan-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jpj Umum Kebolehan Memperbaharui Lesen Kenderaan Motor Motosikal Dan Cdl Secara Atas Talian

Jpj Umum Kebolehan Memperbaharui Lesen Kenderaan Motor Motosikal Dan Cdl Secara Atas Talian

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 518 hits
Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia kini mengumummkan yang mana pengguna boleh melakukan pembaharuan lesen secara atas talian melalui sistem myEG Untuk peringkat permulaan JPJ menyokong pembaharuan Lesen Kenderaan Motor Motosikal secara ata...
Cara Menangani Masalah Ketagihan Membeli Atas Talian

Cara Menangani Masalah Ketagihan Membeli Atas Talian

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 392 hits
Giving up the hunt to acquire things you don t need can be incredibly liberating Use the tips below to curb or even stop your online shopping habit 1 Schedule a Wake Up CallHow much time do you spend every day or every week shopping online ...
Pkpb Semula Ke Atas Selangor Kl Dan Sabah

Pkpb Semula Ke Atas Selangor Kl Dan Sabah

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 264 hits
Sidang khas Majlis Keselamatan Negara hari ini memutuskan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dikenakan semula ke atas Selangor Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya mulai 14 Oktober sehingga 27 Oktober ini Menurut Menteri Kanan ...
Johor Teliti Semula Sop Dan Kebenaran Solat Di Surau Masjid

Johor Teliti Semula Sop Dan Kebenaran Solat Di Surau Masjid

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 248 hits
JOHOR TELITI SEMULA SOP DAN KEBENARAN SOLAT DI SURAU MASJID JOHOR BAHRU Kerajaan negeri akan meneliti semula prosedur operasi standard aktiviti keagamaan di surau dan masjid sekiranya kes COVID 19 terus meningkat Pengerusi Jawatankuasa Hal ...
Johor Teliti Semula Waktu Perniagaan

Johor Teliti Semula Waktu Perniagaan

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 168 hits
JOHOR TELITI SEMULA WAKTU PERNIAGAAN JOHOR BAHRU Johor akan meneliti semula waktu operasi premis perniagaan di seluruh negeri ini sama ada ia perlu dipendekkan atau dikekalkan susulan penularan wabak COVID 19 yang semakin meningkat Pengerus...
Hiburan Pelajar Terkandas Ustaz Ebit Lew Sewa Bas Hantar Pelajar Balik Semula Ke Rumah

Hiburan Pelajar Terkandas Ustaz Ebit Lew Sewa Bas Hantar Pelajar Balik Semula Ke Rumah

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 450 hits
Gara gara pengumuman saat akhir penangguhan pendaftaran kemasukan pelajar baharu di semua institut pengajian tinggi seluruh negara rakyat Malaysia dilihat telah berganding bahu membantu pelajar yang tidak bernasib baik dari segi kewangan da...
Kod Sumber Windows Xp Tertiris Secara Atas Talian

Kod Sumber Windows Xp Tertiris Secara Atas Talian

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 282 hits
Windows XP merupakan salah satu sistem operasi yang sangat popular di dunia dan telah diperkenalkan pada 2001 yang lepas Sebelum ini kita sedia melihat pelbagai laman yang mengedarkan fail pemasangan sistem operasi berkenaan secara haram me...
Kerajaan Mandat Rakyat Diharap Selesai Masalah Kebajikan Veteran Tentera Dan Juga Reformis

Kerajaan Mandat Rakyat Diharap Selesai Masalah Kebajikan Veteran Tentera Dan Juga Reformis

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 269 hits
Kerajaan baharu mandat rakyat sekiranya berjaya ditubuhkan diharap akan dapat menyelesaikan masalah kebajikan golongan veteran tentera yang telah berlarutan sejak berdekad dekad lalu Aktivis NGO Pahlawan Kapten Zulkefly Othman berkata masal...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Asal Usul Coca Cola

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

6 Pegawai Kanan Dan Anggota Polis Ditahan Semula Mengikut Sosma

Apple Dilaporkan Meminta Maaf Atas Iklan Kontroversial Ipad Pro Nya

Kopi Saigon Indera Mahkota 7 Catat Jualan Tertinggi Daripada 100 Cawangan Seluruh Negara

Dua Kali Melalui Proses Bedah Bukan Mudah Shila Amzah Tak Dapat Melahirkan Secara Normal Bayi Dah Terbelit Tali Pusat

Liyana Jasmay Bakal Keluar Dua Single Baharu Rakam Lagu Di Jakarta Saya Taknak Mv Biasa Biasa