Pembangunan Kawasan Kolam Takungan Air Tak Wajar


Mohd Iskandar Ibrahim - Hiasan. FOTO NSTP KUALA LUMPUR: Sebarang pembangunan di kawasan kolam takungan air tidak wajar dilaksanakan bagi mengelak gangguan terhadap lokasi tadahan air berkenaan.
Timbalan Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Dr Mansor Othman, berkata perkara itu penting kerana ia membabitkan isu nasional dan keselamatan negara.
"Secara dasar, perlu nilai semula dan perlu dibuat kajian dengan mendalam kerana KASA berpandangan tidak sewajarnya ada pembangunan di kawasan kolam takungan air.
"Sebenarnya, isu ini (kolam takungan air) merentasi kementerian dan jabatan kerana jika ikut peraturan, sebarang perancangan dalam bandar perlu ikut syor dikemukakan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS)," katanya kepada BH, hari ini.
BH hari ini melaporkan, Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ainul Jaria Maidin, mencadangkan kerajaan boleh menggunakan Akta Pengambilan Tanah 1960 bagi mengambil semula mana-mana kawasan kolam takungan air diluluskan kepada pihak ketiga untuk pembangunan.
Katanya, kaedah lain untuk 'menyelamatkan' semula tanah terbabit ialah dengan membuat pembatalan atau pengubahsuaian kepada Kebenaran Membangun (DO) yang diberikan kepada pemaju.
Mengulas lanjut, Mansor berkata, biarpun terdapat peruntukan undang-undang berhubung pengambilan semula tanah berkenaan, kajian mendalam perlu dilaksanakan terlebih dulu.
"Ia membabitkan banyak perkara, sebagai contoh nak pindahkan masyarakat seperti di Sri Muda (Shah Alam), nak pindah ke mana dan sebagainya. Ini isu praktikal yang kerajaan perlu pertimbangkan.
"Bagi yang belum ada pembangunan atau tidak padat sangat, itu boleh dipertimbangkan. Kalau kawasan (berhampiran kolam takungan) yang besar digunakan buat perumahan susah nak ambil, tetapi jika pembangunan yang kurang padat, boleh dipertimbangkan," katanya.
Sementara itu, Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Shahidan Kassim, berkata satu kenyataan akan dikeluarkan dalam tempoh terdekat.
Shahidan sebelum ini dilaporkan memberi jaminan kawasan kolam takungan air sedia ada di ibu negara akan terus dipertahankan dan terpelihara daripada sebarang projek komersial.
Beliau berkata, isu kepentingan mempertahankan kolam takungan air khususnya bagi tujuan tebatan banjir akan dibawa kepada jawatankuasa khas untuk tindakan susulan.
Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) Tahun 2019 yang dibentangkan baru-baru ini mendedahkan 943 kebenaran perancangan diluluskan dari 2015 sehingga 2020.
Berdasarkan LKAN itu, enam kolam takungan air yang diluluskan pemberi milikan bagi tujuan pembangunan ialah Batu Nanyang, Delima Taman Wahyu, Batu 4 1/2 dan Taman Desa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/pembangunan-kawasan-kolam-takungan-air.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Kolam Takungan Banjir Lulus Jadi Tapak Pembangunan Tak Serik Ke Sec

6 Kolam Takungan Banjir Lulus Jadi Tapak Pembangunan Tak Serik Ke Sec

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 184 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia diminta bertindak ke atas penyalahgunaan kuasa dengan menukarkan tapak 6 kolam takungan banjir kepada tapak pembangunan Hal itu didedahkan oleh Ahli Parlimen Segambut Hannah Yeoh susulan Laporan Ketua ...
Hannah Yeoh Laporan Polis Berkenaan 6 Kolam Takungan Banjir Diluluskan

Hannah Yeoh Laporan Polis Berkenaan 6 Kolam Takungan Banjir Diluluskan

papar berkaitan - pada 2/1/2022 - jumlah : 163 hits
Tu dia ini adalah pandangan dan dokumen kerjaaan untuk ahli ahli dewan rakyat Ada 6 kolam dan dari siasatan tersebut didapati tanah ini telah diceroboh dan kita takut banjir kedua akan berlaku 15 kolam takungan banjir adalah 15 kolam yang b...
Pengecualian Bayaran Bil Air Bagi Pengguna Kawasan Terjejas Banjir Di Ibu Negara

Pengecualian Bayaran Bil Air Bagi Pengguna Kawasan Terjejas Banjir Di Ibu Negara

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 186 hits
GAMBAR hiasan Kuala Lumpur Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd memberikan pengecualian bayaran bil bagi Januari ini kepada pelanggan akaun Domestik di sembilan kawasan di ibu negara yang terkesan akibat bencana banjir baru baru ini Air Selangor...
Menteri Wilayah Pertahan Kolam Takungan Banjir Nasib 6 Kolam Yang Terlepas Bagaimana

Menteri Wilayah Pertahan Kolam Takungan Banjir Nasib 6 Kolam Yang Terlepas Bagaimana

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 114 hits
Janji Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Shahidan Kassim untuk mempertahankan kolam takungan banjir di Kuala Lumpur dihargai namun bagaimanakah nasib beberapa kolam yang telah diberi izin pembangunan Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fa...
Dakwaan 6 Kolam Takungan Di Kl Ditukar Status Sprm Mulakan Siasatan

Dakwaan 6 Kolam Takungan Di Kl Ditukar Status Sprm Mulakan Siasatan

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 130 hits
January 4 2022 Laporan Ketua Audit Negara 2019 mendedahkan sepanjang tempoh 2015 hingga 2020 Datuk Bandar meluluskan 943 kebenaran perancangan walaupun tidak selaras dengan Pelan Bandar Raya Kuala Lumpur 2020 PETALING JAYA Suruhanjaya Pence...
Cara Buat Air Penawar Paling Ringkas Dan Mudah

Cara Buat Air Penawar Paling Ringkas Dan Mudah

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 289 hits
Assalamualaikum dan Selamat Pagi Hai Pembaca semua Bonde nak kongsikan kepada anda semua tentang Cara Buat Air Penawai Paling Ringkas Dan Mudah Teringat masa kecil dahulu kami adik This is a content summary only Visit my website for full li...
Misi Menjejak Kepala Air Tetapi Terjumpa Kepala Balak Di Hulu Telemong

Misi Menjejak Kepala Air Tetapi Terjumpa Kepala Balak Di Hulu Telemong

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 111 hits
KHAIDIR AHMAD Tengah hari tadi saya bergerak ke Telemong Bentong Pahang dalam misi menjejak kepala air yang dilapor menjadi punca banjir lumpur bersama apa yang disebut oleh para professor sebagai debris atau puing atau bahasa mudahnya sisa...
Jom Try Minum Air Avocado Melaka Jalan Limbongan Klebang Melaka

Jom Try Minum Air Avocado Melaka Jalan Limbongan Klebang Melaka

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 401 hits
AVOCADO Melaka Jalan LimbonganAVOCADO Melaka Jalan Limbongankalau korang datang ke Melaka selain cari air mango float atau coconut shake korang kena cari juga air avocado dan tempatnya di Jalan Limbongan Klebang berdekatan je dengan Keria A...
Hiburan Kkm Terjemah Air Kosong Jadi Empty Water Kj Dakwa Ada Pihak Sengaja Viralkan

Hiburan Kkm Terjemah Air Kosong Jadi Empty Water Kj Dakwa Ada Pihak Sengaja Viralkan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 128 hits
Baru baru ini tular di media sosial tentang isu pihak Kementerian Kesihatan Malaysia dikatakan telah membuat kesilapan dalam menterjemah perkataan air kosong kepada empty water Sedar perkara tersebut menjadi viral di media sosial Menteri Ke...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur