Pembangkang Jangan Bazir Masa Selesai Masalah Dalaman



Blok pembangkang sejak kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah menggunakan terlalu banyak tenaga untuk menyelesaikan masalah dalaman mereka.
Hal itu, menurut Presiden UPKO, Datuk Seri Wilfred Madius Tangau adalah tidak baik untuk masa hadapan pembangkang di Malaysia.
Di atas sebab itu, katanya, UPKO mengambil keputusan untuk menguatkan perjuangan PH dan diterima sebagai komponen keempat gabungan berkenaan.
Bagaimanapun, menurut beliau lagi, tidak timbul isu yang sering dibangkitkan penyokong berhubung pakatan khusus di Malaysia Timur bersama Warisan kerana parti itu sama-sama pembangkang dan mempunyai hala tuju perjuangan yang seiring PH.
“Persoalan kita kepada rakan seperti parti Warisan, sebenarnya kita sama-sama pembangkang dan kita di blok pembangkang masih bersama. Di peringkat negeri Sabah, Datuk Seri Shafie adalah Ketua Pembangkang Sabah. Kita bersama-sama dia.
“Kita pula jadi anggota PH di peringkat nasional. Harapan kita ialah isu Sabah akan diangkat di peringkat nasional dan dicari penyelesaiannya. Langkah ini (sertai PH) juga dapat mengukuhkan blok pembangkang.
“Bagi saya pembangkang jangan berselisih faham. Lebih baik kita terjemahkan apa kita katakan. Sebab terlalu banyak kita gunakan tenaga untuk menyelesaikan masalah dalaman blok pembangkang. Sepatutnya tenaga ini kita gunakan memperkukuh dan memperluaskan lagi bilangan kita,” katanya dalam forum maya sempena penyertaan UPKO ke dalam PH bertajuk: “Kebersamaan UPKO Malaysia Dalam Perjuangan”, semalam.
Mengenai suara-suara yang sedikit meragukan tujuan penyertaan UPKO ke dalam PH, Wilfred berkata, penilaian partinya untuk menyertai PH tidak dibuat dalam waktu singkat.
Sebaliknya, menurut beliau isu itu telah difikirkan sejak selepas Pilihan Raya Umum ke 14 lalu, dan melalui pelbagai sesi perbincangan.
“Dalam hal langkah yang kita ambil ini, ia bukan baru kita fikirkan sekarang. Sebenarnya telah dimulai pada 2018 setelah bersama Warisan menubuhkan kerajaan Sabah. Kita telah menerima inilah (PH) rakan-rakan kita.
“Cumanya pada ketika itu kita bukan rakan PH secara formal. Ketika itu UPKO tiada dalam kerajaan persekutuan. Kita cuma anggota dalam kerajaan di peringkat Sabah.
“Permulaan pertimbangan kita untuk jadi komponen PH adalah selepas Pilihan Raya Negeri lalu. PH kita lihat satu alternatif kepada rakyat, satu gabungan dipimpin oleh pemimpin yang menerajui parti berbilang kaum,” katanya.
Oleh kerana UPKO telah mengubah perjuangannya kepada parti berbilang kaum daripada hanya tertunpu kepada suku kaum di Sabah, maka menurut Wilfred, parti itu amat tertarik dengan konsep ‘khemah besar’ PH yang mahu menaungi semua pihak di bawah satu teraju dan satu perjuangan.
“UPKO apabila dijelmakan kepada parti berbilang kaum, dan setelah konsep yang diperkenalkan oleh PH iaitu khemah besar (diwar-warkan), maka ini amat menarik bagi kita.
“Persoalan yang dibangkitkan (penyokong) berkenaan isu Sabah (yang selama ini diperjuangkan). Apa pun tindakan kita ambil, isu Sabah yang kita perjuangkan hendaklah kita lihat sebagai isu nasional, bukannya isu Sabah sahaja. Jangan lihat ia berlawanan antara Sabah dan Semenanjung
“Jadi kita lihat tujuan kita menjadi komponen PH adalah supaya perspektif Sabah kita dapat angkat di peringkat nasional,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32983

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selesai Masalah

Selesai Masalah

papar berkaitan - pada 6/9/2021 - jumlah : 228 hits
Lebih banyak bantuan untuk rakyat selepas BKC PM Ismail Sabri
Doktor Kontrak Yakin Masalah Akan Selesai Dengan Pm Menteri Kesihatan Baharu

Doktor Kontrak Yakin Masalah Akan Selesai Dengan Pm Menteri Kesihatan Baharu

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 111 hits
Doktor kontrak yakin masalah akan selesai dengan PM menteri kesihatan baharu Doktor kontrak berkata mereka berharap dapat melihat cahaya di hujung terowong dengan pelantikan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dan Menteri Kesihatan baharu K...
Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

Ibu Aliff Aziz Titip Pesanan Bersyukur Anak Dah Berubah Jangan Si4 Si4kan Masa Muda Abang Lagi

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 273 hits
Tampil dengan perubahan baru selepas menyertai kumpulan tabligh dan keluar selama 3 hari untuk mendalami agama Islam nama penyanyi Aliff Aziz semakin mencvri tumpuan netizen di media sosial Terbaru Aliff dilihat memuat naik sebuah ucapan is...
Ph Plus Akan Dijemput Bincang Strategi Masa Depan Pembangkang

Ph Plus Akan Dijemput Bincang Strategi Masa Depan Pembangkang

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 184 hits
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim diberi mandat oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan untuk menjemput kesemua ketua ketua parti pembangkang untuk berbincang menentukan hala tuju perjuangan pembangkang di Malaysia M...
Tahniah Kelantan Akan Maju Masalah Air Bakal Selesai Dan Hudud Akan Berjalan Khabarnya Lah

Tahniah Kelantan Akan Maju Masalah Air Bakal Selesai Dan Hudud Akan Berjalan Khabarnya Lah

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 144 hits
KALAU SETAKAT BANYAK NI TAK MAJU LAGI MALU DENGAN CINA DAP PENANG LA Perghh dapat 5 menteri 4 timbalan menteri untuk serambi mekah Kalau tak maju juga kelantan tak tau nak cakap la Kalau masih juga air paip macam teh tarik jangan salahkan D...
China Had Masa Remaja Main Permainan Video

China Had Masa Remaja Main Permainan Video

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 205 hits
Remaja bawah 18 tahun hanya dibenarkan bermain permainan video dalam talian selama sejam pada Jumaat hari minggu dan cuti umum kata pihak berkuasa permainan video di China Pihak Pentadbiran Akhbar dan Penerbitan memaklumkan kepada Xinhua ke...
First Time Rose Jepun Berbunga Masa Birthday

First Time Rose Jepun Berbunga Masa Birthday

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 312 hits
FIRST TIME ROSE JEPUN BERBUNGA MASA BIRTHDAY HAPPY BIRTHDAY TO ME Yes 19 Ogos merupakan tarikh hari jadi mummy Selain suprisekan diri sendiri dengan buat hari jadi sendiri Pokok kesayangan mummy ni pun berikan kejutan di pagi hari jadi mumm...
Erick Thohir Ibaratkan Kelola Perekonomian Di Masa Pandemi Seperti Menyeduh Kopi

Erick Thohir Ibaratkan Kelola Perekonomian Di Masa Pandemi Seperti Menyeduh Kopi

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 130 hits
Erick Thohir memahami bagaimana kondisi pandemi Covid 19 sangat berdampak ke tulang punggung Indonesia yaitu UMKM Oleh karenanya Kementerian BUMN ingin memastikan ekonomi Indonesia bisa berjalan seimbang
Terkini Khairy Beri Bayangan Ada Harapan Boleh Rentas Negeri Dalam Masa Terdekat

Terkini Khairy Beri Bayangan Ada Harapan Boleh Rentas Negeri Dalam Masa Terdekat

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 183 hits
Khairy beri bayangan ada harapan boleh rentas negeri dalam masa terdekat Kerajaan mempertimbang beberapa kelonggaran prosedur operasi standard termasuk aktiviti rentas negeri dalam masa terdekat apabila perkara itu dibawa dalam perbincangan...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku