Pemandu Teksi Kecewa Tiada Lagi Bantuan Selepas Ph Perintah Putrajaya


PETALING JAYA – Rata-rata pemandu teksi menyuarakan rasa kecewa dengan pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH) khususnya Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook kerana gagal menjaga kebajikan industri itu selepas setahun mentadbir Putrajaya.
Penasihat Big Blue Taxi Facilities Sdn Bhd, Shamsubahrin Ismail berkata, kini ramai pemandu teksi mengeluh kerana tiada lagi bantuan diberikan oleh kerajaan.
“Saya tidak berminat nak buat perbandingan sangat sebab kita faham kerajaan dalam masalah, tetapi nampak ketara sangat. Zaman BN kita tahu ada rasuah, tapi mereka bantu juga pemandu teksi. Salah mereka sebab tidak batal Uber dan Grab itu sahaja.
“Zaman BN paling tidak kita dapat sikit, kalau tidak duit tunai, kita dapat baucer minyak, baucer tayar, tapi zaman PH ni langsung tidak dapat apa-apa,” katanya kepada FMT.
“Jangan cakap nak dapat duit, ajak buka puasa pun tidak dapat. Sekarang nak jemput menteri susah. Bukan kita suruh kerajaan keluar duit, kita yang akan keluar duit,” kata beliau.
Shamsubahrin berkata, kerajaan bukan sahaja gagal menjaga kebajikan pemandu teksi, tetapi gagal menunaikan janji untuk memulihkan industri teksi, termasuklah mengenakan syarat sama rata kepada pemandu e-hailing.
“Saya jumpa Loke pada Disember 2018, beliau janji tidak akan menghampakan dan menghancurkan industri teksi. Beliau berjanji akan buat keputusan sama rata. Aku janji itu saya maklumkan kepada seluruh pemandu supaya berhenti melakukan demonstrasi bantah kerajaan pada waktu itu.
“Tetapi terbaharu menteri buat pusingan-U dengan berkata, pemandu e-hailing tidak perlu tukar status kenderaan persendirian. Ini jelas menunjukkan menteri tiada prinsip dan kita tidak tahu apakah hala tuju Kementerian Pengangkutan berhubung industri teksi,” katanya.

Beliau merujuk kepada kenyataan Loke sebelum ini yang memberitahu bahawa pemandu e-hailing diberikan kelonggaran untuk tidak menukar kategori kenderaan persendirian kepada kategori “AH” atau e-hailing persendirian.
Menurut Loke, syarat itu diputuskan selepas perbincangan antara Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) selepas menerima rungutan daripada pemandu e-hailing, khususnya pemandu Grab.
Sebelum ini, pemandu e-hailing perlu menukar kod kenderaan persendirian kepada kod AH di JPJ sebagai salah satu syarat untuk menjadi pemandu perkhidmatan.
Loke juga berkata, kenderaan yang digunakan untuk e-hailing perlu ada lesen kenderaan perkhidmatan awam (PSV), insurans penumpang, pelekat e-hailing dan permit kenderaan e-hailing (EVP) daripada Agensi Pengangkutan Awam Darat (Apad).
Shamsubahrin menambah, pihaknya berikrar menolak kerajaan PH sepert pernah dilakukan terhadap kerajaan BN jika nasib industri teksi terus dianak tiri.
“Kami bukan ugut tapi apakah pilihan yang kami ada? Berbincang cara baik sudah, bersabar sudah, tapi sampai hari ini tidak ada apa-apa,” katanya, sambil memaklumkan lebih 80,000 pemandu teksi di seluruh negara akan menolak PH.


Sumber: kulihatlangitbiru.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/05/pemandu-teksi-kecewa-tiada-lagi-bantuan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemandu Lori Rentung Selepas Bertembung Dengan Treler

Pemandu Lori Rentung Selepas Bertembung Dengan Treler

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 365 hits
M RIZAL NOR 19 Mei 2019 8 33 PM LIPIS Seorang pemandu lori rentung selepas bertembung dengan sebuah treler di Kilometer 18 Jalan Lipis Gua Musang dekat Kampung Sel
17 Puasa Projek Pertama Mamat Khalid Selepas Koma Kecewa Ia Dirakam Secara Haram

17 Puasa Projek Pertama Mamat Khalid Selepas Koma Kecewa Ia Dirakam Secara Haram

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 366 hits
Abang Mamat Khalid hari ini menunjukkan rasa kecewanya apabila telefilem terbaru arahanya iaitu 17 Puasa menjadi bahan rakaman haram digital yang disebarkan ke laman media sosial Walaupun jumlah perkongsian masih dilihat sedikit tetapi jika...
Putrajaya Umum Bantuan Khas Kewangan Rm450 Untuk 1 5 Juta Penjawat Awam

Putrajaya Umum Bantuan Khas Kewangan Rm450 Untuk 1 5 Juta Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 407 hits
Pejabat Perdana Menteri hari ini mengumumkan agihan Bantuan Khas Kewangan RM450 bagi 1 5 juta penjawat awam di seluruh negara sebagai persediaan untuk menyambut Aidilfitri Bantuan Khas Kewangan RM450 itu diumumkan bagi Gred 56 dan ke bawah ...
Sultan Brunei Pulangkan Ijazah Kehormat Universiti Oxford Selepas 120 000 Orang Tandatangan Petisyen

Sultan Brunei Pulangkan Ijazah Kehormat Universiti Oxford Selepas 120 000 Orang Tandatangan Petisyen

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 574 hits
The ReporterSultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah dilaporkan telah memulangkan ijazah kehormat dari Universiti Oxford di Britain selepas negaranya mencadangkan pesalah gay dan zina dikenakan hukuman mati dikritik pelbagai pihak Selain dikri...
Selepas Seminggu Bercerai Aliff Aziz Mula Rindu Anak Harap Ayden Tetap Sayangkannya

Selepas Seminggu Bercerai Aliff Aziz Mula Rindu Anak Harap Ayden Tetap Sayangkannya

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 363 hits
Kasih ibu sampai ke syurga kasih ayah selamanya Itulah yang dilalui sekarang oleh pelakon dan penyanyi kontroversi Aliff Aziz yang mengakui mula merindui anak kesayangannya Mohamad Ayden Adrean 2 selepas seminggu bercerai dengan isterinya B...
Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

Umno Pas Bentuk Kerjasama Rasmi Selepas Aidilfitri

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 253 hits
KOSMO ONLINE Annuar melihat sebahagian kanak kanak yang mendapat bantuan Aidilfitri sempena program Pemuda dan Puteri Cakna Asnaf peringkat Parlimen Ketereh hari ini KOTA BHARU UMNO dan Pas akan memeterai satu piagam bersama selepas Aidilfi...
Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

Wanita Hilang Ingatan Selepas Meneran Terlalu Kuat Ketika Membuang Air Besar

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 373 hits
Seorang wanita di Hong Kong mengalami hilang daya ingatan 10 tahun selepas meneran terlalu kuat ketika membuang air besar nbsp Mangsa kemudian dibawa keluarganya ke hospital selepas mendapati wanita itu hilang ingatan Tetapi doktor mendapat...
Pembunuh Bersiri Jalani Hukuman Mati Selepas 35 Tahun Didapati Bersalah

Pembunuh Bersiri Jalani Hukuman Mati Selepas 35 Tahun Didapati Bersalah

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 254 hits
Pembunuh bersiri jalani hukuman mati selepas 35 tahun didapati bersalah Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 24 May
Bayi Maut Selepas Memasukkan Wayar Pengecas Telefon Dalam Mulut Padah Ditinggalkan Ibu Di Ruang Tamu

Bayi Maut Selepas Memasukkan Wayar Pengecas Telefon Dalam Mulut Padah Ditinggalkan Ibu Di Ruang Tamu

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 820 hits
Seorang bayi meninggal dunia selepas dilapor memasukkan wayar pengecas telefon pintar yang masih mempunyai arus elektrik ke dalam mulutnya Dalam kejadian di Jahangirabad India itu bayi itu dipercayai ditinggal sendirian oleh ibunya di ruang...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch