Pemain Rugby Terkenal Sonny Bill Williams Turut Hadir Solat Jumaat Semalam


Sonny Bill William Turut Hadir Solat Jumaat Petang Semalam

Tweet yang di kongsikan :
“on behalf of the ouma(muslims), thank you N3w.Z3aland. Now it’s time for the conversation to start❤️”
On behalf of the ouma (Muslims), thank you New Zealand. Now it’s time for the conversation to start ❤️ pic.twitter.com/cP9l0Hycbs
— Sonny Bill Williams (@SonnyBWilliams) March 22, 2019


Sonny Bill Williams “thank you from my heart”

“Dulu saya budak jahat” Kisah Hijrah Sonny Bill Williams

Dibesarkan dalam suasana yang sukar, rumah kecil dan sempit mendorong pemain rugby terkemuka Sonny Bill Williams berazam untuk membelikan ibunya sebuah rumah yang selesa suatu hari nanti.
Impian ini timbul selepas melihat bagaimana ibunya berhempas pulas mencari wang. Pada waktu itu beliau masih remaja dan bekerja sebagai buruh dan pengangkut barang.
Sewaktu kecil saya dibesarkan di sebuah rumah yang terletak di pinggir bandar Mount Albert. Rumah kami hanya ada 2 bilik yang mana satu bilik untuk saya dan abang, dan bilik satu lagi untuk 2 adik beradik perempuan saya.
Ayah dan ibu kami tidur di ruang tamu dan rumah kami tiada kertas dinding (wall paper). Semua keluarga saya tinggal di sekitar sini dan sepupu saya Eka merupakan orang yang sering menjaga kami di rumah. Eka sebenarnya selalu keluar masuk penjara dan saya selalu rasa takut dengan sepupu saya ini, ujar Sonny Bill.
Karier Sonny bermula di Australia apabila beliau menyertai pasukan Bulldog. Sonny kemudiannya menyertai All Blacks di New Zealand dan siapa sangka kini beliau bakal beraksi di sukan Olimpik Rio bersama pasukan New Zealand Sevens.
Meskipun mengambil masa yang lama, Sonny kini telahpun berjaya memenuhi impian untuk membelikan sebuah rumah yang selesa untuk ibunya.

Pernah berhutang
“Sewaktu berusia awal 20-an, pengurus saya pada ketika itu telah menyebabkan saya terlibat dalam pelaburan yang teruk dan berhutang.
Pada masa tu ramai yang menyangka saya telah berjaya mencapai impian saya di Toulon. Hakikatnya saya perlu membayar NZD750,000 untuk bebas daripada kontrak”.
“Tidak pernah di dalam hidup saya impikan untuk berada di tahap ini kerana satu ketika dulu saya adalah seorang remaja yang pernah bawa diri ke Australia.
Ianya satu rahmat buat saya untuk berada di samping isteri dan anak kesayangan saya. Dulu saya bukanlah seorang yang baik dan pernah melakukan perkara buruk tapi Allah sentiasa bersama saya” – Sonny.

Menjadi role model
Sonny mula mendapat perhatian ramai apabila memberikan medal kemenangan beliau kepada seorang peminat muda yang menyerbu ke arah beliau di Twickenham pada tahun lepas.
“Isteri saya berkata, jika diizinkan Allah saya pasti akan layak ke sukan Olimpik dan memenangi medal lagi, dan kali ini ia akan menjadi milik anak saya pula.
Pasukan The Sevens benar-benar memberi nafas baru kepada diri saya. Adik perempuan saya juga berada di dalam skuad New Zealand Sevens. Jadi ia adalah sesuatu yang besar buat keluarga kami” – Sonny.

Makanan halal dan tuntutan agama
Sebagai satu-satunya muslim di dalam pasukan Sevens dan XV, Sonny perlu memikirkan cara bagi membolehkan beliau solat dan mengamalkan diet berlandaskan Islam disebalik jadual latihan yang padat.
“Waktu paling mengembirakan adalah bila saya menunaikan solat. Sewaktu travel pula agama saya membenarkan 2 solat digabung menjadi satu dan ia merupakan sesuatu yang indah dan memudahkan.
Mana mungkin untuk saya tidak meluangkan 25 minit sahaja dalam sehari untuk berterima kasih kepada tuhan? Bila dilihat kembali di mana saya satu ketika dulu, saya rasa sangat bersyukur.
Chef juga menyediakan makanan halal untuk saya. Adakala saya rasa malu bila mereka terlalu menitik beratkan tentang ini. Saya hanya mahu diterima dan menjadi sebahagian daripada pasukan, tapi di waktu yang sama saya perlu menjaga keimanan dan tuntutan agama saya.
Jika tiada daging halal, saya boleh ambil makanan laut. Jika makanan laut pun tak ada, saya boleh makan bijirin atau minuman berkhasiat. Hakikatnya ada insan lain yang hidupnya lebih teruk dan sukar daripada saya” – Sonny.
Pada tahun lepas Sonny pernah menerima banyak kritikan kerana telah berkongsi gambar seorang kanak-kanak Syria yang telah meninggal di akaun Twitter beliau yang memiliki lebih daripada 500,000 pengikut.
Gambar tersebut telah diambil sewaktu beliau menyertai lawatan sebagai duta UNICEF ke kem pelarian Syria di Lubnan.
Namun Sonny mempertahankan tindakan beliau dengan alasan seharusnya lebih ramai ahli sukan menggunakan profil mereka bagi meningkatkan kesedaran tentang ketidak-adilan terhadap pelarian perang.
“Kekayaan dunia hari ini dikuasai oleh 1% sahaja daripada seluruh populasi dan ia menjijikkan. Ada sesuatu yang tak kena bila ada yang tidak mampu menyara diri sendiri dan kanak-kanak pula hanya dapat bermain di tempat pembuangan sampah.
Sedangkan pada hakikatnya kita mungkin hanya perlukan 100 juta dolar untuk menampung hidup dan selebihnya boleh diberikan kepada mereka yang memerlukan” – Sonny.

Tatoo di badan
Mencacah tatoo di badan merupakan sesuatu yang dilarang oleh Islam. Menurut Sonny beliau tidak akan mencacah tatoo lingkaran Olimpik di mana-mana bahagian tubuh beliau.
“Tiada lagi tatoo tambahan. Tatoo yang ada di badan saya kini adalah tatoo lama sewaktu di zaman gelap saya dahulu. Saya rasakan saya masih orang yang sama tetapi memeluk Islam menjadikan jiwa saya lebih tenang dan gembira. Susah untuk saya terangkan perasaan itu.
Dulu saya seorang yang mudah stress, mudah marah bila bola terjatuh daripada genggaman sewaktu latihan. Saya dibesarkan sebagai seorang Kristian, keluar berparti dan minum hingga mabuk. Keesokan harinya saya tercari-cari sesuatu kerana jiwa terasa kosong. Di situ saya temui Islam adalah cara hidup yang sebenar” – Sonny.
Sukan Olimpik dan tinju
Bercakap tentang impian ke sukan Olimpik, Sonny akan cuba menuruti langkah idola beliau iaitu Muhammad Ali. Sonny juga sebenarnya meminati sukan tinju heavyweight. Namun beralih daripada rugby ke sukan tinju bukanlah perkara mudah.
“Bergaduh dan bertumbuk di sekolah tidak sama dengan bertinju. Bila di gelanggang saya mula berfikir – ini sesuatu yang menakutkan kerana lawan di depan saya juga sedang berfikir bagaimana untuk tumpaskan saya”.
Muhammad Ali dan Malcolm X adalah 2 insan yang mencorak hidup saya. Muhammad Ali lebih banyak memberi pengaruh kepada saya, bukan hanya kerana beliau seorang peninju ternama tapi juga kerana beliau memeluk Islam dan memperjuangkan apa yang beliau anuti” – Sonny.
Sonny berharap untuk kembali ke arena XV selepas sukan Olimpik nanti serta berhasrat untuk menyertai siri British and Irish Lions yang merupakan salah satu daripada ‘to do list’ beliau.
Sumber : thevocket dan dailymail.co.uk


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/pemain-rugby-terkenal-sonny-bill-williams-turut-hadir-solat-jumaat-semalam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bintang Ragbi All Blacks Sonny Bill Williams Beritahu Sesuatu Sehingga Menitis Airmata Nya

Bintang Ragbi All Blacks Sonny Bill Williams Beritahu Sesuatu Sehingga Menitis Airmata Nya

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 265 hits
SAYA mendoakan mereka berada dalam kalangan ahli syurga Begitulah kata kata bintang ragbi All Blacks Sonny Bill Williams dalam doanya terhadap mangsa terbabit dalam tembakan rambang di dua masjid di Christchurch New Zealand hari ini Bekas b...
Tragedi Christchurch Bintang Rugbi All Blacks Sonny Bill Williams Zahir Rasa Sedih

Tragedi Christchurch Bintang Rugbi All Blacks Sonny Bill Williams Zahir Rasa Sedih

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 250 hits
Bintang ragbi All Blacks Sonny Bill Williams turut menzahirkan rasa sedihnya terhadap insiden keganasan di Christchurch
Insiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi Mangsa

Insiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 381 hits
Insiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi MangsaInsiden Tembakan Rambang Ketika Solat Jumaat Di Masjid Chrischurch Seorang Rakyat Malaysia Turut Jadi Mangsa
Tragedi Solat Jumaat Penembak Tulis Manifesto Sebelum Serang Masjid

Tragedi Solat Jumaat Penembak Tulis Manifesto Sebelum Serang Masjid

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 563 hits
Astro Awani Gambar wajah suspek Brenton Tarrant warga Australia yang merakam serangan di masjid itu melalui kamera badan yang disiarkan secara langsung ke Facebook Foto AP SATU manifesto berlatar belakangkan perasaan anti pendatang berjudul...
Tragedi Solat Jumaat Senarai Penuh Mangsa Secepat Mungkin

Tragedi Solat Jumaat Senarai Penuh Mangsa Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 323 hits
Astro Awani Seorang wanita yang menangisi kejadian serangan pengganas yang mengorbankan 50 mangsa setakat ini ditenteramkan rakannya di Christchurch New Zealand 15 Mac 2019 Foto Aiman Amerul MunerPolis New Zealand masih berusaha mengenal pa...
Syurga Tempatmu Bintang Rugbi Sonny Williams Tak Dapat Tahan Sebak Ucap Takziah Pada Mangsa

Syurga Tempatmu Bintang Rugbi Sonny Williams Tak Dapat Tahan Sebak Ucap Takziah Pada Mangsa

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 216 hits
Hari ini satu perasaan sedih dan terkilan dirasai hampir seluruh umat Islam apabila mendapat berita yang amat sadis mengenai saudara Islam yang berada di New Zealand menjadi mangsa keganasan seorang manusia berhati binatang Tiada kata yang ...
Tragedi Solat Jumaat Christchurch Netizen Serang Senator Australia Digelar Menjijikkan

Tragedi Solat Jumaat Christchurch Netizen Serang Senator Australia Digelar Menjijikkan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 214 hits
NETIZEN Malaysia membuktikan solidariti dalam segala hal bukan sahaja tentang isu remeh malah isu isu semasa Terbaharu Ahli Parlimen Australia Fraser Anning menerima padah apabila memuat naik kenyataan yang berbaur menyalahkan komuniti Isla...
Tragedi Solat Jumaat 40 Terkorban Dalam Tembakan Rambang Christchurch

Tragedi Solat Jumaat 40 Terkorban Dalam Tembakan Rambang Christchurch

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 362 hits
Astro Awani Perdana Menteri New Zealand Jacinda Ardern mengesahkan jumlah kematian dalam satu sidang media yang disiarkan secara langsung di saluran TV tempatan dan Astro AWANI Gambar fail KUALA LUMPUR Sekurang kurang 40 orang terkorban dal...
Tragedi Solat Jumaat Christchurch Rakyat Malaysia Rahimi Selamat Selepas Berpura Pura Mati

Tragedi Solat Jumaat Christchurch Rakyat Malaysia Rahimi Selamat Selepas Berpura Pura Mati

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 370 hits
RAKYAT Malaysia Rahimi Ahmad yang dikatakan hilang selepas terlibat dalam insi den tem bakan rambang di sebuah masjid di Christchurch New Zealand dilaporkan selamat Menurut rakan Rahimi yang tidak ingin dikenali Rahimi hanya mengalami kece ...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects